Gå til innhold

Fredriks alternative bimmerstråd


Fredrik
 Share

Anbefalte innlegg

Samtidig må man klare å ha to tanker i hodet samtidig. Det er forskjellig oppfatning om de kortsiktige og de langsiktige målene. Kan man tillate seg å investere (tap av inntekt) i en situasjon som Norge har vært og (heldigvis) er i ennå, for å sette igang en prosess for å kontrolle de lokale utslippene? Svaret på det politiske plan er ja, virker det som ment, ja. Samtidig blir vi en spydspiss i EU og verden ifht  elektrifisering av bilparken. Dette er vinn vinn, den eneste som "taper" noe her, er AS Norge, men det kan de tillate seg. Så hva er egentlig problemet? Alle vet at EV kommer, alle som har prøvd en skjønner det åpenbare, logistikk og teknikk er i ferd med å modnes og industrialiseres mens vi diskuterer dette her. Hva er det å ikke like?! Konspirasjon? En posisjonering av det politiske og økonomiske er smart og fremtidsrettet , ikke kok suppe på spiker!

Endret av Ron Jeremy
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har nettopp booket en demotur med i3, så jeg er på ingen måte motstander av batteribiler på det personlige plan. Det er de store linjene jeg ser på her, og i det perspektivet er elbilsatsingen et underlig skue.

Når stat og næringsliv går sammen om å drive frem en spesifikk teknologi, vil det gå utover noe annet. Prinsipielt er jeg tilhenger av at fremskrittene skal drives av valgene hver enkelt gjør for seg selv, fordi det sikrer en nær optimal utnyttelse av ressursene (og det er det beste for miljøet også). Subsidiert teknologi fremstår som et bedre valg for den enkelte fordi prisen ikke gjenspeiler kostnadene, og dermed velges den fremfor annen teknologi som i det store bildet ville gitt en bedre ressursbruk.

Når den enkelte får rabatter ved kjøp og bruk av elbil, betyr det at regningen for rabattene betales av andre. Gratis for elbilisten betyr ikke at det er gratis for fellesskapet. Dette får ubønnhørlig konsekvenser for effektiv utnyttelse av ressurser, og vil være dårligere for klima og miljø på lang sikt.

Norge har en fjerdedel av elbilparken i Europa. Det er ikke på grunn av særnorske forhold at bilprodusentene satser på batteribiler. Når jeg nevnte Bilderberger-konferansen, var det fordi den gir næringslivsledere og politikere mulighet til å danne en felles oppfatning om fremtiden. Politikere hadde aldri vedtatt ambisiøse mål med stans av salg av nye fossilbiler om x år, om de ikke var rimelig trygge på at produsentene kan levere. Ei heller hadde produsentene vedtatt tapsbringende prosjekter om de ikke var rimelig trygge på hva politikerne ville gjøre. Dette handler om fremtiden, ikke tilstanden her og nå. Det er slike ting politikere og næringslivet diskuterer seg frem til i uformelle fora.

Konspirasjon? At folk snakker sammen betyr ikke at de konspirerer. Det må gå an å stige opp fra den ene grøften av blind naivitet, uten å falle i grøften på andre siden der verden styres av konspirasjoner. Bilderberger-konferansen har vært avholdt i 70 år, det er ingen hemmelighet. Det som er hemmelig er hva som blir sagt. Dens betydning for de store linjene i politikken er udiskutabel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ingen problemer med at enkelte teknologier blir hjulpet frem med avgiftslettelser eller annet. Feks investerer staten temmelig mye i utvikling av ulike teknologier via feks gassnova. Det er nødvendig med statlig støtte, fordi mange ideer er så kapitalkrevende å utvikle for kommersialisering at det er urimelig å forvente at privat næringsliv skal kunne finansiere dette i sin helhet.

I dette tilfelle med elbiler, har det enorm betydning for folks livskvalitet i de store byene som sliter med høy lokal luftforurensning. Pengene staten "taper", sparer de også på at folk får bedre helse.

Det er altså ikke alt staten gjør som skal generere penger eller sørge for en best mulig resursforvaltning. Det er, og må være komprimiss- hvor man bruker penger for å skape en ønsket utvikling. Så kan man diskutere om avgiftslettelser til elbilene eller hybridbiler er fornuftig, slik praksisen i norge er, for det er noe annet mener jeg.

Det er klart at det er mange som har tjent/spart gode penger på avgiftslettelse staten har gitt elbilistene, men det gir også en viktig politisk profil internasjonalt, og vil være en av måtene norge som det bittelille landet vi er, kan markere seg internasjonalt.

Miljø er viktig, og Norge profilerer seg på det, uavhengig av hva individene selv har som incentiver for å kjøpe elbil.

Endret av Hawkon88
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror ikke at det er spesielt elbiler som fenomen de ulike norske regjeringene ønsker å støtte med avgiftsfritaket, men derimot enhver transportløsning som finnes her og nå på en reell miljøutfordring. Det hjelper ikke å snakke om mulige teknisk mer imponerende løsninger, som kanskje ligger 20-30 år frem i tid, hvis man ønsker å løse miljøutfordringen idag. Alle vet at stempelmotorens dager er talte (dessverre, men sant) og det er bare spørsmål om tid før dette skjer. Ergo gir det god mening å gjøre som Norge gjør ved å sette turbo på denne overgangen med et avgiftsfritak på elektriske biler.

Vedr. tapsbringende bilprosjekter så finnes det mange av disse i historien, men allikevel ble bilene produsert og sendt ut på markedet. Det kanskje mest prominente eksempelet ved siden av Tesla Model S/X er Bugatti Veyron. Denne bilen ble solgt for mellom 1 og 1,5 millioner Euro (eksl. spesialutgaver), men de akkumulerte kostnadene pr. bil var ca. 5 millioner Euro. Volkswagen AG tjente heller ikke på Phaeton prosjektet og fellesnevneren for disse prosjektene var at de fungerte som en "tour de force" for VAG og alt konsernet står for. Bilmodellene var verdt investeringen i et større perspektiv og på en tilsvarende måte bør vi også verdsette Elon Musk' ganske enestående initiativ når det gjelder Tesla.

Selvfølgelig handler enhver økonomisk investering grunnleggende om å tjene penger (direkte og/eller indirekte), men noen ganger må man se litt bredere på det og det er dette Elon Musk gjør med Tesla. Hadde det kun handlet om å tjene mest mulig penger med minst mulig risiko og innsats finnes det mange langt enklere måter å gjøre dette på enn å starte på scratch som produsent av elbiler. Elon Musk vil forandre verden til et bedre sted å være og det er denne visjonen norske myndigheter deler og støtter med bl.a avgiftsfritaket på elektriske biler.

Hva Bilderberg konferansen konkret har med dette å gjøre vet jeg ikke og det virker heller ikke som om så mange andre statlige myndigheter gjør som Norge. Jeg tror derfor at denne konferansen først og fremst handler om enkeltmedlemmer og deres fremtidige politiske og økonomiske karrierer.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Basse Lusk skrev:

Jeg har nettopp booket en demotur med i3, så jeg er på ingen måte motstander av batteribiler på det personlige plan. Det er de store linjene jeg ser på her, og i det perspektivet er elbilsatsingen et underlig skue.

Når stat og næringsliv går sammen om å drive frem en spesifikk teknologi, vil det gå utover noe annet. Prinsipielt er jeg tilhenger av at fremskrittene skal drives av valgene hver enkelt gjør for seg selv, fordi det sikrer en nær optimal utnyttelse av ressursene (og det er det beste for miljøet også). Subsidiert teknologi fremstår som et bedre valg for den enkelte fordi prisen ikke gjenspeiler kostnadene, og dermed velges den fremfor annen teknologi som i det store bildet ville gitt en bedre ressursbruk.

Når den enkelte får rabatter ved kjøp og bruk av elbil, betyr det at regningen for rabattene betales av andre. Gratis for elbilisten betyr ikke at det er gratis for fellesskapet. Dette får ubønnhørlig konsekvenser for effektiv utnyttelse av ressurser, og vil være dårligere for klima og miljø på lang sikt.

Norge har en fjerdedel av elbilparken i Europa. Det er ikke på grunn av særnorske forhold at bilprodusentene satser på batteribiler. Når jeg nevnte Bilderberger-konferansen, var det fordi den gir næringslivsledere og politikere mulighet til å danne en felles oppfatning om fremtiden. Politikere hadde aldri vedtatt ambisiøse mål med stans av salg av nye fossilbiler om x år, om de ikke var rimelig trygge på at produsentene kan levere. Ei heller hadde produsentene vedtatt tapsbringende prosjekter om de ikke var rimelig trygge på hva politikerne ville gjøre. Dette handler om fremtiden, ikke tilstanden her og nå. Det er slike ting politikere og næringslivet diskuterer seg frem til i uformelle fora.

Konspirasjon? At folk snakker sammen betyr ikke at de konspirerer. Det må gå an å stige opp fra den ene grøften av blind naivitet, uten å falle i grøften på andre siden der verden styres av konspirasjoner. Bilderberger-konferansen har vært avholdt i 70 år, det er ingen hemmelighet. Det som er hemmelig er hva som blir sagt. Dens betydning for de store linjene i politikken er udiskutabel.

Her var det mye rart.

Det er politiske intensiver som drar næringslivet i sin retning, samtidig er det EU som driver CO2 jaget ned til heftige nivåer med kommende Euro7. Det grønne skyvet er stort sett unisont, stort sett neglisjert av Trump sitt USA i disse dager. Hadde det ikke vært realistisk teknisk - hadde ikke disse grenseverdiene blitt satt, derfor er det selvsagt nødvendig med tett kontakt mellom næringsliv og det politiske miljøet. At den enkelte mann i gata driver fremskrittet fremover er svada, det er spydspissene i næringsliv og forskning som gjør som f.eks Steve jobs og Elon musk, men det politiske må selvsagt spille på lag. Den enkelte mann i gata spiser pølse og burger, kjøper dressmann buske og kjører dieselbilen sin frem og tllbake på jobb. Her er det lite fremskritt å melde!

Ja, jeg som elbileier har visse fordeler sett iforhold til en som kjører fossilt ikke har - pr idag. Så slik sett, er jeg pr din definisjon en snylter. Samtidig er en NAVér også en snylter, eller hva med de som er syke og uføre, som gjør at de er "dyre" for samfunnet og bare lever på det offentlige. Er de også dårlige for klima og miljø? Analogien din kan bære preg av eksos innhalering, slikt er ikke sunt!

Norge har en eksepsjonell elbil politikk, det har de pga industrielle vilkår. ELbil Norge overtok "Buddy" i 1998, derfor ønsket regjeringen hyggelige intensiver for en slik industri. Omtrent på samme måte har Norge billig strøm, naturgitt og ren og stikkordet her er fornybar, akkurat som batteriet i en elbil. For fornybarhet er fremtiden, fossilt er det ikke. Samtidig er slike intensiver smart, Norge begynner å forske på mye spennende, i Trondheim holder de på med spennende batteriteknologi. Vi begynner også å få mye kunnskap om hybridferjer og båt generelt, slikt er fremtiden. Slik industri ville ikke kommer om politikker ikke la opp til det, det er fremtidsrettet, vellykket og smart - det er veien videre etter olja er over og det tiden er veldig snart forbi!

Lykke til med prøveturen!

Endret av Ron Jeremy
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Volvo har satt seg ett hårete mål må jeg si,  de begynner å få alvorlig dårlig tid om de skal nå det målet. De har ikke en gang fått en elbil på hjulene.. 2019 er kun to år unna, så jeg skal like å se de snu hele modellspekteret på hodet på disse to årene. Med mindre de ønsker å prise seg helt ut av enkelte markeder. Jeg tenker da på de mindre modellene og modellene med små motorer, lurer på åssen de skal løse den med Hybrid teknologien sin. For hvis vi ser på dagens hybridvolvoer så er de svinetunge (V60 Hybrid veier over 2 tonn) og forbruket ligger reelt på rundt literen på mila. De skal omgå nye og strenge utslipps krav og "jukser" med å sette på el motorer for å få ned gjennomsnitts utslippet. Hvor lang tid går det før politikerene i diverse markeder lukter lunta om det er slik bilprodusentene skal gå frem i årene som kommer.

Det er lett å la seg rive med av bilprodusentenes satsing på elbiler, myndighetenes rasling med kjøreforbud sabler og det som verre er. Det er lett å sitte her på berget med vår rene strøm, godt utbygde ladenettverk og avgiftsfordeler å mene at nå skjer det, nå skjer virkelig skifte til elektriske biler. Men ta dere en tur ut i verden og opplev litt, så skjønner man fortsatt at ett elektrisk bilsamfunn slettes ikke er garantert og heller ikke nært forestående. Bare vært litt realistiske, se litt ut over landegrensene. Det er mye prat og lite handling hos politikere i de fleste land, noen truer med forbud mot slag av fossilbiler ifra 2025, 2030 eller 2040....men vi er ikke der ennå. Så vi kan bare ikke konkludere med ting som enda ikke er realistert. Vi skal kjøre med forbrenningsmotorer i uoverskuelig fremtid, noe annet er både teknisk, praktisk og særdeles lite sansynslig å mene. Men vi får nyte den valgfriheten vi får i årene fremover, aldri før har vi kunnet velge kjøretøy med så mange forskjellige drivstoff typer. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er Kina og India som nå bestemmer hvor hurtig overgangen til elektriske biler vil bli gjennomført. Det er også disse landene som er Volvo's primære markled fremover. Europa blir stadig mindre interessant for bilprodusentene og dette er det gode grunner til når man bl.a ser på hvor strenge de nye reglene for avgassutslipp blir. Porsches største marked er idag faktisk Kina og ikke USA eller Europa. Det er derfor ikke merkelig at Porsche også planlegger en temmelig hurtig overgang til elektriske biler.

For Europas del og bilsalget her tror jeg derfor at dette handler om en slags kreativ bokføring når det gjelder hvilke bilmodeller og motoriseringer som vil bli solgt på det europeiske markedet fom. 2020. Det er klart at hvis bilprodusentene endrer produktmiksen til alt overveiende å bestå av hybridbiler samt en mindre andel elektriske biler og konvensjonelle biler vil de trolig klare regnestykket uten at andelen av rene elektriske biler øker massivt. Hva som konkret er en hybridbil er også et interessant spørsmål. Er biler med små ekstra batterier og/eller kraftige kondensatorer som gir nok strøm til 20-30 sekunders ren elektrisk drift også hybridbiler i konvensjonell forstand og teller de positivt med i regnskapet som myndighetene har bestemt jmf. bl.a CO2 utslippet? Vi kommer uten tvil til å se mange kreative løsninger de neste 2-3 årene.   

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Markedet i Kina og India er jo så enorme at selv med en elektrisk markedsandel på 2 prosent så vi det bety titalls millioner biler. Sånn sett så har jeg full forståelse for at bilprodusentene utvikler elbiler for å ha ett ben i hvert segment. Men jeg tror vi skal mange, mange år frem i tid før markedsandelen til elbiler i disse landene blir så stor som i Norge. Da tenker jeg på land som Kina, India og USA. Særlig i USA er viljen til å kjøre miljøbiler liten om dagen, drivstoff prisene har vært rekord lave de siste årene og USA når nå gamle høyder når det gjelder salgs av SUVer med V8 motorer. Vi må faktisk tilbake på tidlig 2000 tall for å finne liknede. Også ha vi jo Trump som ikke akkurat legger til rette for ett grønt skifte. Frankrike har gått ut og sagt at de skal forby salg av fossilbiler i 2040, hvilket er 23 år til. Jeg tror at de har lagt lista så høyt og bare håper at alternative drivstoff har kommet på banen før det. Så langt frem i tid er det midlertidig helt umulig å spå. Hvordan spådde vi bilfremtiden tilbake i 1994? 

Som du sier, så kommer vi til å se mye kreative løsninger i tiden fremover, noen helgode og noen halvgode. Audi har jo nå nettopp kommet med en liten elmotor som sitter i girkassa på nye A8. Det er ikke en hybrid løsning og skal heller ikke markedsføres som det, da det kommer en e-tron modell. Men denne lille elmotoren hjelper til å drive bilen forover f eks på en flat landevei for at motoren skal bruke mindre energi på det. Hvordan Volvo skal løse sitt hårete mål er jeg mer spent på, jeg er skeptisk til at de får det til. Litt som målet om at ingen skal omkomme eller bli alvorlig skadet i en Volvo etter 2020. De får litt å jobbe med borte i Gøteborg de neste to årene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Fredrik 90 skrev:

Markedet i Kina og India er jo så enorme at selv med en elektrisk markedsandel på 2 prosent så vi det bety titalls millioner biler. Sånn sett så har jeg full forståelse for at bilprodusentene utvikler elbiler for å ha ett ben i hvert segment. Men jeg tror vi skal mange, mange år frem i tid før markedsandelen til elbiler i disse landene blir så stor som i Norge. Da tenker jeg på land som Kina, India og USA. Særlig i USA er viljen til å kjøre miljøbiler liten om dagen, drivstoff prisene har vært rekord lave de siste årene og USA når nå gamle høyder når det gjelder salgs av SUVer med V8 motorer. Vi må faktisk tilbake på tidlig 2000 tall for å finne liknede. Også ha vi jo Trump som ikke akkurat legger til rette for ett grønt skifte. Frankrike har gått ut og sagt at de skal forby salg av fossilbiler i 2040, hvilket er 23 år til. Jeg tror at de har lagt lista så høyt og bare håper at alternative drivstoff har kommet på banen før det. Så langt frem i tid er det midlertidig helt umulig å spå. Hvordan spådde vi bilfremtiden tilbake i 1994? 

Som du sier, så kommer vi til å se mye kreative løsninger i tiden fremover, noen helgode og noen halvgode. Audi har jo nå nettopp kommet med en liten elmotor som sitter i girkassa på nye A8. Det er ikke en hybrid løsning og skal heller ikke markedsføres som det, da det kommer en e-tron modell. Men denne lille elmotoren hjelper til å drive bilen forover f eks på en flat landevei for at motoren skal bruke mindre energi på det. Hvordan Volvo skal løse sitt hårete mål er jeg mer spent på, jeg er skeptisk til at de får det til. Litt som målet om at ingen skal omkomme eller bli alvorlig skadet i en Volvo etter 2020. De får litt å jobbe med borte i Gøteborg de neste to årene.

Fredrik - Du som ønsker at andre skal se litt utenfor våre egne grenser mtp elbil, må også kunne se bortenfor Volvo sine egne "grenser". Volvo elsker å markedsføres som Svenske, men er eid av Kineserne. Det er de som bestemmer hva som kommer når og hvor fra Volvo. Kineserne vet nøyaktig hvor mye makt de begynner å få og de liker å vise det. På samme måte er Amerikanerne i harnisk over modelspekteret som kommer deres vei. Som Fredrik påpeker, markedet bestemmer, USA er ikke lenger sjef, ikke i Nato, ikke i verdensmarkedet - kjøttvekta rår. USA blir snart som Cuba under Trump, den eneste som taper på det på lang sikt er USA selv. Derfor kan man stort sett se bort fra hva EU og USA sier og mener, de leder ikke markedet lenger, de bestemmer kun nisjemarkedene, i beste fall. Derfor blir det mer asiatiske tilpassede bilmodeller, det er de som trekker hovedlinjene ifht drivlinje i fremtidens biler og også mer og mer på den politiske arenaen.

Endret av Ron Jeremy
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror ikke ting er så sort og hvitt som det blir lagt frem her. Kineserne har selvsagt mye de skal ha sagt i Volvo. Men det har blitt poengtert gjentatte ganger at svenskene har ganske fritt spillerom og får ganske mye midler. I såmåte kan man si at dette eierskapet er veldig sunt og bra for Volvo som merke. Hvis Volvo kan selge  300 000 elbiler i året i Kina, selvsagt legger de press på svenskene til å utvikle en. Men kinesiske myndigheter går jo ikke noen mer for elektrifisering av bilparken enn hva andre land gjør. Etter at Trump brøt med Paris avtalen så har de vel ikke tatt noe klart standpunkt selv? Og hvis det er slik at at de asiatiske landene som legger lista for fremtiden, da ser det mørkt ut for det grønne skiftet alle maser om. Se bare på tungindustrien i disse landene...

Man kan mene så mangt om USA sin fremtid med Trump ved roret, men jeg tror han er bra for USA. Ikke alle oss andre, men for USA tror jeg han kan få gjort bra ting. Arbeidsledigheten begynner og synke og industrien vokser sakte men sikkert. Han er en forettningsmann som kan skape jobber og næring, er vel akkurat det USA trenger nå. Han burde dog bruke noe mindre tid på innvandrings politikken, det tjener han ikke noe på. Man må ikke sluke alt norsk og europeisk presse skriver om Trump, det har iallfall jeg erfart etter å faktisk ha gått litt mer i dybden på dette. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

46 minutter siden, Fredrik 90 skrev:

Jeg tror ikke ting er så sort og hvitt som det blir lagt frem her. Kineserne har selvsagt mye de skal ha sagt i Volvo. Men det har blitt poengtert gjentatte ganger at svenskene har ganske fritt spillerom og får ganske mye midler. I såmåte kan man si at dette eierskapet er veldig sunt og bra for Volvo som merke. Hvis Volvo kan selge  300 000 elbiler i året i Kina, selvsagt legger de press på svenskene til å utvikle en. Men kinesiske myndigheter går jo ikke noen mer for elektrifisering av bilparken enn hva andre land gjør. Etter at Trump brøt med Paris avtalen så har de vel ikke tatt noe klart standpunkt selv? Og hvis det er slik at at de asiatiske landene som legger lista for fremtiden, da ser det mørkt ut for det grønne skiftet alle maser om. Se bare på tungindustrien i disse landene...

Man kan mene så mangt om USA sin fremtid med Trump ved roret, men jeg tror han er bra for USA. Ikke alle oss andre, men for USA tror jeg han kan få gjort bra ting. Arbeidsledigheten begynner og synke og industrien vokser sakte men sikkert. Han er en forettningsmann som kan skape jobber og næring, er vel akkurat det USA trenger nå. Han burde dog bruke noe mindre tid på innvandrings politikken, det tjener han ikke noe på. Man må ikke sluke alt norsk og europeisk presse skriver om Trump, det har iallfall jeg erfart etter å faktisk ha gått litt mer i dybden på dette. 

Ta en kikk på dokmentaren: get me Roger stone, finnes bl.a på Netflix. Der får du de store politiske linjene, og budskapet sett ganske klart ifht USA.

Hva angår krystallkula, hvem vet - dette blir synsing. Selv har jeg kalenderen fra BMWCCN i Juli mnd på veggen og bildet av en fantastisk flott E30 i farge Delphingrau, nøyaktig slik min første BMW var tidlig 90 tall (min var en 325i) Jeg må skaffe meg en slik igjen en dag, elbil er fantastisk effektivt, men hvert til sitt bruk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den skal jeg se, takk for tips :) 

Jeg tror at for oss entusiaster så har vi ingenting å "frykte" i fremtiden. Jeg tror at veteranbiler og hobbyen rundt dette vil bli fredet på en eller annen måte. Det er jo bare å se hvordan dette markedet har eksplodert på alle mulige måter, både i omfang og på priser på bilene. Det vil alltid være bensin å få kjøpt, iallfall i vår levetid om enn med en kanskje høy literspris. Jeg har troa på at uansett hva som skjer, så vil jeg kunne kjøre rundt i min E34 også i fremtiden :) Man kunne jo lese i bilblader på 80 tallet hvor dystert det så ut for morsomme biler i fremtiden, med katalysatorer og strenge utslippskrav som struper all effekt. Og det var dystert en liten periode, men se i dag på det utvalget av nye morsomme biler vi har.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pressen legger ting frem i nord europa på en måte som gjør at spørsmålene rundt medias korrupthet og massestyring av folks meninger; et verktøy som brukes av de pengesterke i verden, forsterkes. Finner mange dokumentarer rundt dette. Jeg er av oppfatningen av at man må ta tak i de virkelige problemene i verden, men disse blir dysset ned av media. Nå er klimapolitikk det store. Hvorfor? Det er her det er penger. Med interesser helt opp i øverste sjikt. Media er styrt av disse lederne. Sulten i afrika nevnes ikke lenger som et eksempel.

Jeg har levd så "lenge" nå at jeg klarer å ha en formening om hva som jeg mener er de fineste designene ever made. Og som tidligere nevnt, peugeot 406 coupe er en av disse. I disse klimatider, vil driver cars få et oppsving i verdi. Det har allerede skjedd, med m3 og cosworth for ikke snakke om porsche. Dette som var tøffe dyre biler før, har nå fått et ytterligere prisløft pga en viktig faktor: forbrennsingsmotor bil uten esp systemer og med manuell er snart utrydningstruet. Eneste jeg ser er mb 190 2.3 16v som ennå er "rimelige". Kjøp nå før det er for sent. Men mer hverdagslige biler som volvo 240, sierra, opel rekord osv har en kanonpris stigning i vente som har begynt ca nå. Disse bilene er ikke spesielt raske, men de sitter på essensen av det å kjøre bil, som mange vet å sette pris på. Biler man bare tar ut for en kjøretur og som gir deg 100% ærlig feedback. Jeg hadde heller tatt en Ascona B 2.0SR ut for en helgetur enn en ny Golf GTE. 105hk mot 230hk. Støy og vibrasjon og manuell kasse, mot stereo og navi og dsg. Vil golfen få samme verdistigning? Jeg tror ikke det.

Men tilbake til Peugeoten. Jeg ser nå at med min økonomi og diverse andre faktorer, kommer jeg ikke til å få eie en m3, m2, m6 som sommerbil. Prisene er for høye og stiger ennå. M2 vil ikke nå samme bunn som f.eks e30 m3 gjorde i 2000-2005. Fordi folk er nå bevisst på det at akkurat slike biler dør snart ut. I 2002 trodde vi at dette elbil/selvkjørende opplegget ikke ville komme så fort som det har gjort. Derfor var det også mulig å få seg rimelige klassikere på den tiden. Jeg ønsker meg en bil å kjøre med når jeg er godt voksen og rallycrossen er lagt på hylla. Delebiler og løpshjul på tunet, er ryddet bort og erstattet med en nypolert klassiker i garasjen. Firer jeg på krava så kan man få rimelige klassikere. Nå er ikke peugeoten noen klassiker sånn sett, men designet kommer nok til å snu noen hoder om 30-40 år. Og den er rimelig i innkjøp nå. En 3 liter v6 manuell får man til 50.000kr. Lett restaurering må nok til. En bil å cruise europa med når den tid kommer :) jeg kommer ikke på så mange flere biler med de samme egenskapene til den prisen. Kanskje Alfa 166 V6. Begge er noe annet enn det korrekte, tyske hele tiden. En 67 chevelle er fort dyrt. Kanskje en lincoln LTD? Joda, men ikke noe å dra i europa med... E36 m3 cab 3.2 hadde også vært å foretrekke, men hva koster ikke en slik nå? Den ble også dyr "over natta". En bmw vil uansett alltid være bruksbilen, så artig å prøve noe annet til hobbybil. Det er noen år til, men absolutt en tanke å prøve å realisere :)

Richard Hammond tar en tur i denne da den var helt ny. Jeg klarer ikke å slutte å se på hvor så få linjer, samtidig gir så mye tilstedeværelse :)

Edit: legg merke til hvordan han snakker om v6 som en helt vanlig motor. I dag hadde ikke en biljournalist kunne snakket om det på samme måte uten å på en måte måtte forsvare bilen mot folks fordommer for alt annet enn hybride løsninger. Forbruk og co2 blir ikke nevnt med ett ord. Og dette er bare 17 år siden, så endringene har sånn sett skjedd fort!

 

Endret av Evopower
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er selv ingen motstander av elbiler. Dog er det jo noe spesielt når man leser i denne tråden hver dag år etter år hvordan elbiler skal overta verden allerede forrige onsdag, men de siste dagene har jeg kjørt 500 mil rundt i Tyskland/Tsjekkia/Østerrike/Italia og observerte kun en eneste elbil på alle de milene, en Tesla S noen mil øst for Hamburg. Disse tidsaspektene produsentene opererer med virker til å være helt ute å kjøre, spesielt med tanke på den komplette mangelen på LADEPLASSER. Men for all del, hvis de får dette opp og gå på et par år så all kred til dem. For det virker som de trenger en Tom Cruise på dette mission impossible. Som tidligere nevnt i tråden, så har jeg stor respekt for gjennomføringskraften til MDG i Oslo og hvordan de har endret byen kraftig på noen få år - det er imponerende. Men når det gjelder resten av Europa (jeg kjører både lokale landeveier/motorvei og byer også i utlandet) så er det altfor mye prat og lite handling.

Litt off topic i tråden kanskje...Men er litt over snittet interessert i å kjøre i Alpene. Har kjørt veldig mange av veiene rundt om der nede, og pleier å studere lokale kart for å finne de minste veiene. Og det klarte jeg til de grader tidligere i uka. Kjørte sydøst fra Bormio mot SS42, såkalt "Passo di Gavia" googlet jeg meg frem til i etterkant, 2652m over havet og bygd i 1929. Allerede noen kilometer inn skjønte jeg at dette var en veldig lite trafikkert vei, over snittet smal og ingen trafikk med unntak av tre motorsykler og et par Fiater fra bånn til topp. På toppen der bildene er tatt var det helt sheriff med god plass og ny asfalt, så regnet med at det var piece of cake ned på sørsiden av fjellet. Men neida....

Verste fjellpasset jeg noen gang har kjørt ned. Hadde fjellveggen på førersiden mesteparten av veien ned, og lå heeelt inntil veggen med fjellskrenten ubehagelig nære passasjersiden, uten autovern eller gjerde. Bredden tilsvarte en bil, og hadde jeg møtt en syklist ville det blitt full stopp. Lengre strekker nedover fjellsiden var i praksis enveiskjørt med blinde svinger der jeg lå i 5 km/t og håpet jeg ikke møtte syklister eller biler. Var det mest ubehagelige jeg har opplevd bak rattet, spesielt for en med middels høydeskrekk. Gudskjelov var jeg heldig og møtte bare 3 biler den halvtimen jeg brukte ned (lite trafikkert vei av fornuftige årsaker), der den ene møtte jeg på en av få møteplasser og de to andre måtte jeg rygge 50-70m for å få de forbi. Heldigvis hadde jeg veggen på min høyre side begge gangene som gjorde det enklere. Jeg høres sikkert ut som en drama-Queen her, men det var faktisk ikke litt morsomt en gang - man ville bare ned fra fjellet fort som faen. Tror ikke jeg besøker dette passet her igjen faktisk. Er ikke et godt hint når du må møte Jesus på toppen før man tar fart nedover... Kompakt bil med god oversikt anbefales. Eller sykkel....

Bildene er som nevnt tatt på toppen hvor det var helt sjef. Turte ikke ta bilder nedover fordi jeg var opptatt med å ikke kjøre utfor fjellskrenten :oops:

Edit, link: http://www.dangerousroads.org/europe/italy/204-passo-di-gavia-italy.html

IMG_2904.JPG

IMG_2909__.jpg

IMG_2911__.jpg

Endret av Werther
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On ‎13‎.‎07‎.‎2017 at 13.00, Evopower skrev:

Jeg har levd så "lenge" nå at jeg klarer å ha en formening om hva som jeg mener er de fineste designene ever made. Og som tidligere nevnt, peugeot 406 coupe er en av disse. I disse klimatider, vil driver cars få et oppsving i verdi. Det har allerede skjedd, med m3 og cosworth for ikke snakke om porsche. Dette som var tøffe dyre biler før, har nå fått et ytterligere prisløft pga en viktig faktor: forbrennsingsmotor bil uten esp systemer og med manuell er snart utrydningstruet. Eneste jeg ser er mb 190 2.3 16v som ennå er "rimelige". Kjøp nå før det er for sent. Men mer hverdagslige biler som volvo 240, sierra, opel rekord osv har en kanonpris stigning i vente som har begynt ca nå. Disse bilene er ikke spesielt raske, men de sitter på essensen av det å kjøre bil, som mange vet å sette pris på.

En bil å cruise europa med når den tid kommer :) jeg kommer ikke på så mange flere biler med de samme egenskapene til den prisen. Kanskje Alfa 166 V6. Begge er noe annet enn det korrekte, tyske hele tiden.

Er helt med på dette med en fornuftig priset hobbybil istedenfor en dyr "investering" man er redd for å bruke på grunn av slitasje og potensielt verditap. Det er deilig med biler man kan bruke til det de ble produsert for, og ikke noe man må sjekke værmeldinga for å ta ut på lufting.  2.3-16v har ikke hatt særlig verdiøkning i Norge, og som du sier en knall Morrobil. Det eneste den mangler er lyden av sekser.

Volvo 240 tror jeg ikke vil ha særlig verdiøkning da det er produsert mange, går fortsatt flust av de langs veien og historisk sett har eldre Volvo lav verdi, i likhet med de fleste Mercedes. Ford Sierra ser jeg det er noen luringer som prøver å tjene penger på, men de fleste eldre Ford får man for vekslepenger. Jeg digger Sierra, men har ikke helt troa på at disse noen gang blir ettertraktede veteranbiler utenom Cosworth. Granada har noe mer karisma og popularitet, og vil nok være et mer fornuftig kjøp. Eldre Opel er også så som så i mine øyne. Modeller etter 1980 med forhjulstrekk er lite ettertraktede, og stort sett veldig stygge/kjedelige. Med Omega A 3000, Kadett E GSI og Calibra Turbo som unntak.

Når det kommer til Peugeot 406 så synes jeg at Coupe er litt kjedelig. Den mangler kjøreegenskapene og interiør som matcher utvendig design. En fin posørbil, men den leverer ikke varene. Da har jeg mer sansen for de samtidige konkurrentene Alfa Romeo 156 2.5 V6 (selv om kvaliteten er ræva), Ford Focus RS (dog er denne noe dyr på bruktmarkedet) og ikke minst E46 Coupe. Sistnevnte leverer en pakke med kjøreegenskaper, lyd, interiør, opplevd kvalitet, deletilgang og pris som ingen annen 90-talls bil i tilsvarende (pris)klasse leverer.

Ford_Focus_RS_mk1_low.jpg

Alfa-Romeo-156-1998-Photo-03.jpg

BMW-3-Series-Coupe--E46--1227_31.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...