Gå til innhold

Fredriks alternative bimmerstråd


Fredrik
 Share

Anbefalte innlegg

Over til noe helt annet igjen. Kan man bygge en nyere iPhone med deler kjøpt på markeder i Kina og kan man som amatør gjøre dette selv? Scotty Allen er ikke helt amatør som IT-programmerer (som meg selv) og relativt teknisk kompetent, men han har ingen spesiell erfaring med hvordan mobiltelefoner generelt er bygget og han har (etter sigende) aldri tidligere bygget/samlet en mobiltelefon selv. Delelister og ulike instruksjoner finnes selvfølgelig på nettet, men som denne filmen viser er det allikevel ikke helt enkelt å selv bygge en iPhone 6S med deler kjøpt på temmelig kaotiske markeder i Kina.

Noen har sikkert sett denne filmen tidligere, men jeg synes at den er såpass fascinerende (på flere nivåer) at den helt klart er verdt å poste i tråden... :)

+ en bonusfilm i den samme kategorien, men nå blir det ganske mye mer avansert. Historien forteller ikke hva denne formen for proto engineering koster i Kina, men helt billig er det nok ikke (dog allikevel veldig spennende). Jeg er faktisk både litt overrasket og imponert over hvor mange kvinner han møter i denne sammenhengen og det hele minner litt om USA på 50-tallet, noe som helt klart er verdt å tenke litt over. Mobiltelefonen Scott ombygger er en iPhone 7.. :)

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 7/3/2017 at 15.56, Fredrik skrev:

Vi har tidligere i tråden kort vært innom den fantastiske sportsbilen Alpine A110. Société des Automobiles Alpine, som er mest kjent som bare Alpine, er et fransk bilmerke som idag sorterer under Renault. På 60 og 70-tallet var Alpine på nivå med Porsche, men med midtmotor istedenfor motoren hengende bak hadde bl.a A110 bedre kjøreegenskaper enn 911 og gjorde spesielt stor suksess i rally (Monte-Carlo, Sanremo, Tour de Corse etc.).

Alpine's modeller var teknisk basert på ulike Renault modeller, men montert på en lett rørramme og hadde et karosseri av glassfiber. Vekten varierte avhengig av modell og bruksområde, men var så lav som 540-640 Kg. Motorene varierte over årene, men gikk overordnet fra en rekkefirer på 1100 cm3 som ytet rundt 100 HK til en rekkefirer på 1600 cm3 som ytet rundt 140 HK. Dette var nok til at de hurtigste modellene klarte 0-100 Km/t på rundt 6,5 sekunder og hadde en topphastighet på ca. 215 Km/t. 

Til sammenligning klarte 911 S 2,4 anno 1972-73 med en boxersekser på 190 HK 0-100 Km/t på 7,5 sekunder og hadde en topphastighet på 230 Km/t. Der ser man hva en forskjell i vekten på hhv. 1075 Kg og 640 Kg fører til og dette var også hele grunnlaget for de visjoner Jean Rédélé hadde med Alpine da han grunnla firmaet i 1955. Karosseriet på A110 ble forøvrig tegnet av Giovanni Michelotti (som bl.a også var involvert i designet på BMW E10 "02" i tillegg til en lang rekke modeller fra bl.a Lancia, Ferrari og Maserati) og modellen ble produsert i perioden 1961-1977.  

Den nye A110 har en rekkefirer (også midtmontert) på 1,8 liter som yter 252 HK og 320 Nm fordelt på 1080 Kg (Porsche Cayman S med PDK veier 1460 Kg). Gearkassen er en 7-trinns Getrag DCT. 0-100 Km/t går løs på 4,5 sekunder og topphastigheten er 250 Km/t. Prisen på introduksjonsmodellen er 58600 Euro eller ca. 523000 NOK før norske avgifter. Designet er fantastisk og en fin hyllest til Michelottis gamle linjer... :)

 

Davide Cironi har også fått øynene opp for Alpine A110... :)

 

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har sett et par alternative filmer som kan anbefales hvis man liker filmer som ikke følger Hollywood sporet 100%. Den første er The Homesman (2014 - med bl.a Tommy Lee Jones, Hilary Swank og Meryl Streep) som er en slags western, men med en mer alvorlig undertone. Filmen fokuserer på de nybyggerne som på 1850-1880 tallet ikke hadde penger til å kjøpe god jord på prærien øst for Missouri elven. Dette var ofte fattige immigranter fra Norge, men også resten av Skandinavia samt Tyskland og Irland. Livet var ekstremt hardt med dårlig jord, tørke og kalde vintre. Det skulle lite til før familiene, som ofte bodde på ødegårder, ble utsatt for katastrofale ulykker (f.eks hvis mannen i huset ble skadet eller døde) eller barna døde pga. sykdom. Kvinnene hadde mye ansvar og ikke så sjelden ble ansvaret for mye for den enkelte.

Dette er en del av nybyggerhistoriene i USA som ofte ikke blir fortalt (som regel pga. skam), men temaet fortjener helt klart mer oppmerksomhet spesielt i våre dager med mange innvandrere som ikke alltid har det like enkelt økonomisk og sosialt.

Den andre filmen er The Reader (2008), som er basert på boken Der Vorleser ("Høytleseren"), av Bernhard Schlink. Filmen har mange fasetter, men handler primært om hvordan de som var en del av krigen (1940-1945 - nazister og alminnelige folk) i Tyskland møtte en ny tid og ikke minst yngre generasjoner på 50-60 tallet - altså få år etter at krigen var slutt. Krigsrettssakene gikk sin gang i Tyskland og medskyldige i krigens brutaliteter fikk deres straff, men midt i det hele var det også personlige skjebner som filmen portretterer på en meget fin måte. Filmens hovedroller spilles glimrende av Kate Winslet (som fikk en Oscar for beste kvinnelige hovedrolle), David Kross og Ralph Fiennes.

 

 

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er en ganske kul episode av Motor Trend's "Head 2 Head" serie. Jonny Lieberman har fått med seg Jethro Bovingdon som er en gammel favoritt (sammen med Chris Harris) og det har roet ned formen på programmet flere hakk. Borte er alt det tidligere hysteriske maset til fordel for mer ordentlig snakk om bilene. AMG er stadig noe helt spesielt, men den aktuelle Audien og ikke minst fargen på den er sexy... :)

 

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On ‎16‎.‎10‎.‎2017 at 21.37, Fredrik skrev:

Filmen fokuserer på de nybyggerne som på 1850-1880 tallet ikke hadde penger til å kjøpe god jord på prærien øst for Missouri elven. Dette var ofte fattige immigranter fra Norge, men også resten av Skandinavia samt Tyskland og Irland. Livet var ekstremt hardt med dårlig jord, tørke og kalde vintre. Det skulle lite til før familiene, som ofte bodde på ødegårder, ble utsatt for katastrofale ulykker (f.eks hvis mannen i huset ble skadet eller døde) eller barna døde pga. sykdom. Kvinnene hadde mye ansvar og ikke så sjelden ble ansvaret for mye for den enkelte.

Får meg til å tenke på den norske seriemorderen Belle Gunness fra Selbu som emigrerte til Østkysten og livnærte seg på drap og forsikringssvindel. Hun tok saken i egne hender...

https://no.wikipedia.org/wiki/Belle_Gunness

220px-Belle_gunness_br_d_640068a.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En forferdelig historie som jeg ikke kjente til, men jeg sliter litt med å se sammenhengen til de kvinnene som filmen The Homesman fokuserer på bortsett fra at Belle Gunness også var kvinne og fra Norge. Mye tyder på at Belle Gunness virkelig var gal (trolig også i utgangspunktet) og ikke nødvendigvis kun påvirket av et hardt nybyggerliv (selv om vi naturligvis ikke kan utelukke at det nye livet i Amerika var hardt også for henne). En litt artig refleksjon var allikevel historien om Belle Gunness.

Jeg så filmen The Homesman bare et par dager før media i Norge brakte nyheten om de tre afrikanske kvinnene (mor og to døtre) som i flere måneder hadde ligget døde i en leilighet i Oslo. Da jeg leste om dette slo det meg at det å være innvandrer i et fremmed land for noen kan være grenseoverskridende på en ganske brutal måte og spesielt hvis man ikke har et sosialt nettverk, som heller ikke familiene og kvinnene på ødegårdene i midtvesten hadde. Når ingen savner deg eller lurer på hvor du er hvis du har vært borte/utilgjengelig i flere måneder er man virkelig ensom og det kan påvirke selv de mest mentalt sterke blandt oss. Mennesker er sosiale dyr og vi trenger i en eller annen grad kontakt med andre mennesker.

Jeg tror at jeg har fortalt om en lærer jeg hadde som kom på sykehus langt oppe i fjellene i Nepal (tror jeg det var). Jeg husker ikke hva som var galt med ham, men han skulle være på sykehuset i flere uker. Bortsett fra et par av legene (som han kun så et par ganger) snakket ingen rundt ham engelsk (dette er ganske mange år siden). Han ble derfor etterhvert ganske ensom, men en dag ble han introdusert for en annen pasient som viste seg å være tysk og det var for ham en lettelse og nesten som å møte en gammel bekjent. Min lærer kunne kun skoletysk og tyskeren ditto engelsk, men de kunne allikevel kommunisere på en tilfredstillende måte. Det handler om en felles sosial ramme/kontekst og nærhet som vi alle har behov for. 

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Fredrik skrev:

Dette er en ganske kul episode av Motor Trend's "Head 2 Head" serie. Jonny Lieberman har fått med seg Jethro Bovingdon som er en gammel favoritt (sammen med Chris Harris) og det har roet ned formen på programmet flere hakk. Borte er alt det tidligere hysteriske maset til fordel for mer ordentlig snakk om bilene. AMG er stadig noe helt spesielt... :)

 

Lurer på hvordan M4 Competition hadde gjort det i den testen. Tipper den hadde plassert seg midt i mellom de to bilene, kombinert det beste ifra begge to. Den kan spise opp bakdekk og ligge sideveis som AMGen, men den er også balansert og skarp som RS5. Er iallfall slik den pleier å komme ut av tester, iallfall de testene hvor det legges vekt på banekjøring. 

AMG er absolutt noe spesielt, de er nå de eneste som holder fast ved V8er i denne klassen. Rart hvordan BMW og Audi går andre veien, hverken AMG, M eller RS ser ut til å tape på valgene de gjør. Det gir kundene valgfrihet 😀

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kom over et par dokumentarer som handler om hhv. designet på BMW M1 og historien om en av Tysklands mektigste klaner (familiene Porsche og Piëch) samt Volkswagen og Porsche generelt. Dette er en tysk kvalitetsproduksjon og jeg klarer kun å finne dokumentaren på tysk, men den er svært gjennomført og tar oss med tilbake til da østerriske Ferdinand Porsche Sr. startet opp sitt designbyrå i Stuttgart og helt frem til den såkalte "dieselgate" for et par år siden... :)

Automobile Duelle: Porsche vs. Piech Del 1

Automobile Duelle: Porsche vs. Piech Del 2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et par interessante BMW nyheter. M2 selger til BMW's overraskelse (!) 40-50% bedre enn forventet og jmf. Dirck Hacker, som er visepresident i BMW M, velger ca. halvparten av kjøperne manuelt gear. Han antyder derfor at BMW trolig vil utnytte potensialet denne interessen medfører til å utvikle GTS og CSL utgaver av modellen. Alt dette er som god musikk i mine ører, men jeg må si at jeg er litt overrasket over at BMW er overrasket over at M2 selger bra. Noe tyder på at BMW ikke helt forstår hva som foregår i BMW miljøer på et mer folkelig nivå (som f.eks her inne).

Det som imidlertid er mindre bra er at BMW sier at M2 trolig blir den siste M-modellen med manuelt gear. Dette er basert på at M2 nå er den eneste M-modellen der manuelt gear velges av en større andel kunder og at dette sogar primært er et amerikansk fenomen (utrolig nok)... :?

http://www.bmwblog.com/2017/10/20/bmw-m2-likely-last-m-car-offered-manual-gearbox/

California har vært hardt plaget av store skogbranner denne sommeren/høsten og de økonomiske omkostningene disse brannene skaper er enorme. Mange har mistet alt de har (42 mennesker døde, 6000 hjem ble ødelagt av brannene og over 100000 mennesker ble evakuert), men noen har klart å redde det aller viktigste som f.eks en samling BMW'er fra før krigen. Med hjelp fra noen entusiaster fra BMW Car Club of America (inkl. Jason Cammisa fra Motor Trend) ble 18 slike BMW'er reddet fra brannenes rov i det nordlige California.

http://www.roadandtrack.com/car-culture/a13047229/california-fires-bmw-collection-saved/   

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Fredrik skrev:

Han antyder derfor at BMW trolig vil utnytte potensialet denne interessen medfører til å utvikle GTS og CSL utgaver av modellen. Alt dette er som god musikk i mine ører, men jeg må si at jeg er litt overrasket over at BMW er overrasket over at M2 selger bra. Noe tyder på at BMW ikke helt forstår hva som foregår i BMW miljøer på et mer folkelig nivå (som f.eks her inne).

Jeg tolker det som at BMW vil ta seg bedre betalt for manuelt gir i fremtiden. Er helt enig - virker ikke som BMW er helt på bølgelengde med entusiastene, pussig nok. Dog har det vært slik i over 10 år nå - man så det allerede i 2005 når europeere ikke kunne bestille E60 M5 med manuell kasse på tross av solide salgstall av E39 M5 som utelukkende ble levert med manuell.

På mange måter følger dette utviklingen ellers - ta ekstra betalt for selvfølgeligheter. Først reservehjul, så må man betale for å få større bensintank enn 45 liter (!!) og etter hvert manuell kasse. Snart må oss som foretrekker manuell bruktimportere bil fra Russland.

Sånn ellers...Kom over en uheldig kar i en DB5 som ble truffet av en Opel Astra som kjørte på rødt lys. Dog har den såpass med verdi at den mest sannsynlig vil bli bygget opp og komme på veien igjen (ikke noe mer info i linken...).

http://www.curbsideclassic.com/blog/cc-cohort/cohort-outtake-ouch-that-hurt-and-it-hurts-to-look-at-it/

20070413236_8a6a70caad_h.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Absolutt interessant og jeg tror ikke at vi har sett det siste når det gjelder utviklingen av forbrenningsmotoren. Den vil i mange år ennå leve side om side med andre mer effektive motorer, især i mer spesielle applikasjoner (som f.eks kanskje påhengsmotorer). Jeg er imidlertid temmelig overbevist om at elektriske motorer mer og mer vil ta over for forbrenningsmotoren og det siste er at US Army påpeker at de innen 15-20 år bl.a vil ha elektriske kampvogner. Årsaken er innlysende når man tenker på hvor store ressurser som brukes på logistikk i forbindelse med brennstoff til US Armys ulike offensiver rundt omkring i verden. Det er enorme mengder og US Army alene forbruker hver dag ca. 350000 tønner olje. I tillegg kommer US Air Force, US Marines, US Navy etc.

https://electrek.co/2017/10/18/us-army-electric-revolution-official-talks-all-electric-brigades/   

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"US army påpeker at de innen 15-20år bla bil ha elektriske kampvonger". "årsaken er innlysende" .....

Det er flere ting som dessverre ikke henger på greip, i det hele tatt. Det har vært prototyper på elektriske vogner, og hybrid kampvogner, i lang tid. Felles er akkurat de samme fablende fantasiene vi ser i artikkelen du henviser til, koblet med svært liten teknisk forståelse av kravene i et slikt system, og ikke minst ingen forståelse for hva brukeren trenger av systemet.

Først må man være noe kildekritisk ("electrek.co"). Deretter må man forstå de reelle behovene en _kampvogn_ har (terminologi), både teknisk for kjøretøyet sin del, logistikk, og overlevelse. Så må man se på tidsperspektivet, 15-20 år er ganske kort tid for et system som ikke er planlagt innfaset enda en gang, for ikke å snakke om at teknologien ikke er tilgjengelig. Dette kommer tilbake til det første du er inne på som eks påhengsmotorer. En av de viktigste årsakene til at batteri drift ikke er noe særlig der er bla at slike motorer går med svært høy belastningsgrad (terminologi). Det samme gjelder kampvogner, disse går med unormalt høy belastningsgrad under bruk. Dette er faktorer som gjør batteri relativt uegnet. Så kommer tiden som trengs og tilgangen på etterforsyning.

Det finnes en sjanse for at noe slikt blir innført i lettere plattformer enn kampvogner, men det vil ikke være for å dekke brukerens behov, men heller egoet til noen med innflytelse på anskaffelses siden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...