Gå til innhold

Off Topic-tråden, versjon 4(?)


awt
 Share

Anbefalte innlegg

Nå banner jeg vel i kirka, men jeg syntes dette var en interessant nyhet:

http://www.dinside.no/motor/herlig-design-og-helt-grom-a-kjore/68752724#_ga=2.204074771.286749467.1507403090-519213229.1501683839

 

Spesielt mtp hvem som er ansvarlig for at bilen skal kjøre bra (egentlig kun dette). Den har motor på langs og bakhjulstrekk. Men så var det prisen da. Nesten som om KIA Norge ikke ønsker å selge disse. Den er jo ikke akkurat en gjennomført perle på noe vis (selv om den er helt ok, og jeg liker at de satser på en slik bil i disse tider).

Stasjonsvogn utgave (men fortsatt "gt" usteende som de prøver på), og fornuftig priset, og kanskje mulighet for en større diesel så tror jeg denne kunne blitt en interessant bil her i Norge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

58 minutter siden, Geir Anders skrev:

Nå orker jeg ikke leite opp tall å styre masse greier, og sammenlikningen er ikke helt riktig, men ikke sååå off heller. Men denne videoen viser 540i mot 530d. At din 530d føltes lik ut på nåla, var nok bare en følelse. Fra 160 og opp begynner 530d å slite max mot 200kmt, det går mye saktere. I tillegg er 1 serien en god del lettere.

Men for all del, enig med deg, morsom bil. Hadde det ikke vært for bikkja hadde jeg kjøpt en liten coupe sak igjen.

Jeg sa ikke at den føltes lik, men jeg følte at M135i gikk enormt mye bedre. Men på nåla så var det ikke så stor forskjell som jeg fikk inntrykk av. Min 530d er ikke heller original effektmessig, med sine 300 hk og 650 NM så ha den kun 20 hk mindre men 200 NM mer.

Men dette er ikke noe å henge seg opp i, dette er mitt inntrykk og det er lite du og andre kan gjør med dette. Poenget jeg ville ha frem her var hvilken fantastisk kjøremaskin jeg synes dette var. Du har en veldig fartsfølelse og det passer i bilen, du blir mer innvolvert. Lyden er også halve opplevelsen, du er ikke i tvil om at det er en BMW. Veldig distingtiv sekser lyd, med litt ekstra snerr ifra eksosen 😀

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som er kult med KIAen er at den faktisk har en ekte diff også. Helt sikkert en morsom bil begge bensinvariantene. Synd prisen blir helt dust spesielt med største motoren. 2l turboutgaven kan kanskje bli interessant på bruktmarkedet etterhvert, spesielt hvis motoren kan skremmes opp litt.

Endret av macrorain
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kia Stinger har en ganske interessant BMW forbindelse også i form av den belgiske bildesigneren Pierre Leclercq som bl.a står bak X5 (E70) og X6 (E71) samt Mini Countryman. Han har også jobbet for BMW M i perioden 2011-2013. Hos Kia samarbeider han med bl.a  Peter Schreyer som tidligere jobbet for Audi (ansvarlig for designet på bl.a den første Audi TT og VW New Beetle) samt Albert Biermann som har jobbet for BMW i hele 32 år (bl.a som vice president engineering hos BMW M).

Kia mener med andre ord alvor med Stinger og selv om man lett kan rynke litt på nesen over Kia i et markedssegment som domineres av BMW, Mercedes-Benz og Audi er deres første forsøk i dette markedet faktisk ganske bra som Randy Pobst viser i denne filmen. Spørsmålet er om de underliggende gode tekniske spesifikasjonene bilen har betyr noe for kundene i dette markedet, men det tror jeg ikke hvis vi ser stort på det. Status og image betyr nesten alt i dette markedet.

 

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, hva skal man si. Alt som har god gammeldags layout ønsker jeg egentelig velkommen, tenker da på bakhjulstrekk og langsgående motor. Synd at designet er helt pyton samt at prisene er idiotiske. Dog kan mye av dette tilskrives det norske avgifts systemet. Det blir litt som med nye Mustang, en bil som ser lekker ut og som er knallbra. Men når V8ern koster mer enn en ny M4, da er det liksom ikke noe tvil om hva folk kjøper. Legg til 70 000 kr på hva den gjeveste Kia Stinger koster, da får du en G30 M550i xDrive.... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er Biermann som er interessant mtp biltypen og egenskapene den skal ha. Dette er mannen bak den legendariske e46 GTR så bedre blir det vel ikke. Jeg mener også at Biermann stod bak buret på e30 grp.A (dtm).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, macrorain skrev:

Det som er kult med KIAen er at den faktisk har en ekte diff også. Helt sikkert en morsom bil begge bensinvariantene. Synd prisen blir helt dust spesielt med største motoren. 2l turboutgaven kan kanskje bli interessant på bruktmarkedet etterhvert, spesielt hvis motoren kan skremmes opp litt.

1.000.000 for en Kia ville jeg sansynligvis aldri betalt....

for den prisen får man en meget velutstyrt F31 340ix 😮 

grunnen til at jeg nevner F31’en er jo all denne plassen stinger ble skrytt på av Ignition karen... men ut i fra testen gjort av DinSide/motor. Så høres det ut som den 4,8m lange bilen egentlig kunne vært en 2+2 i stedet.

340ix sedan er jo også et alternativ til den prisen... samme er vel også 540ix :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Lifeasiknowit_bmw skrev:

1.000.000 for en Kia ville jeg sansynligvis aldri betalt....

for den prisen får man en meget velutstyrt F31 340ix 😮 

grunnen til at jeg nevner F31’en er jo all denne plassen stinger ble skrytt på av Ignition karen... men ut i fra testen gjort av DinSide/motor. Så høres det ut som den 4,8m lange bilen egentlig kunne vært en 2+2 i stedet.

340ix sedan er jo også et alternativ til den prisen... samme er vel også 540ix :)

Så ille er det ikke, men det er heller ikke et hav av plass i Stingeren. Biljournalisten, Jan Gleitsmann, i denne tyske produksjonen er såvidt jeg vet 1,80 meter og sitter bak seg selv uten store problemer (se "auf der rücksitzbank" avsnittet). Bilen er utvilsomt for dyr i Norge, men i andre land har den en sjanse prismessig. Prisforskjellen er imidlertid ikke større opp til enkelte av premiummodellene enn at jeg tror at status og image vil avgjøre for de aller fleste i Kia's disfavør.

 

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Første gang jeg har bestilt ny gitar over det store internettet, og føler meg rimelig sikker på at jeg har mottatt en gitar med fabrikasjonsfeil eller som har blitt skadet under transport. Det er enten det, eller så er truss roden løsnet før frakt, noe jeg ikke har hørt om før? Skal sies at jeg aldri har vært spesielt opptatt av akustiske gitarer, så har fint lite peiling på den fronten.

 

KpDoR0I.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, Cbrooen skrev:

Det har vel ligget i kortene lenge og var egentlig bare et tidsspørsmål før det ble praktisert. Så får de som kjøper seg Tesla idag komme i "sjokktilstand" eller bli "forferdet" som mediene idag skal ha det til at folk blir. Jeg ser det rammer kun de tyngste elbilene, noe som er ihvertfall fornuftig i dette. Jeg håper likevel de mindre som i3, Twizy, Zoe, e-Golf osv. ikke blir rammet enda. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er jo helt idiotisk iom at det er de tyngste elektriske bilene som i relativ forstand er mer miljøvennlige enn ditto alminnelige biler. Den relative forskjellen når det gjelder utslipp av miljøskadelige gasser er betydelig mindre for de lette bilene. Ergo signaliserer regjeringen at den vil bremse forsøket med å innføre elektriske biler over en bred front (inkl. litt større familiebiler). Jeg tenker at statens nettoproveny når det gjelder inntekter fra salg av bensin og dieseldrivstoff er truet og at regjeringen derfor legger om politikken. Miljøet er åpenbart mindre viktig i denne sammenhengen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi får se hva det har å si. 70 000 på Model X men hvor mye på Model S? Ingenting på Model 3.

Jeg er så bitter over at BMW har vært så utrolig treige med sin elbil-strategi. Så det vurderes Model S i stedet. Model 3 blir (ikke overraskende) forsinket og drivstoffprisene blir iallfall ikke å gå ned i fremtiden. Når de i tillegg skal øke prisen for parkering utenfor jobb med 80% over nyttår - men elbil parkerer gratis - begynner regnestykket å virkelig tale for seg selv. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, Fredrik skrev:

Dette er jo helt idiotisk iom at det er de tyngste elektriske bilene som i relativ forstand er mer miljøvennlige enn ditto alminnelige biler. Den relative forskjellen når det gjelder utslipp av miljøskadelige gasser er betydelig mindre for de lette bilene. Ergo signaliserer regjeringen at den vil bremse forsøket med å innføre elektriske biler over en bred front (inkl. litt større familiebiler). Jeg tenker at statens nettoproveny når det gjelder inntekter fra salg av bensin og dieseldrivstoff er truet og at regjeringen derfor legger om politikken. Miljøet er åpenbart mindre viktig i denne sammenhengen.

Mulig, men tyngre kjøretøy "ødelegger" veien mer, det er vel her roten til dette ligger. Selv om det i et miljøperspektiv ved tanke på utslipp kanskje er idiotisk :)

 

Eller at de måtte ha en unnskyldning for å få inn cash...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, Fredrik skrev:

Jeg tenker at statens nettoproveny når det gjelder inntekter fra salg av bensin og dieseldrivstoff er truet og at regjeringen derfor legger om politikken. Miljøet er åpenbart mindre viktig i denne sammenhengen.

Det er vel ingen tvil om at staten har tapt enorme mengder på elbilpolitikken. Uansett, de som har 1 mill å bla opp for en Model X har etter all sannsynlighet råd til "skarve" 70 000 på toppen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...