Gå til innhold

Off Topic-tråden, versjon 4(?)


awt
 Share

Anbefalte innlegg

Kjører Passat nå og med mine erfaringer vedrørende rust, defekt webasto også videre så blir det ikke aktuelt med noe mer vw. Det jeg kommer eventuelt til å savne er 4 motion, tar seg fram som fader og er helt fantastisk å sladde med. 

Endret av 316
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Value for money er jo generelt det man får med franske biler og spesielt i en klasse der tyskerne totalt dominerer markedet i Norge (les: Passat og billigere 3-serier, A4 etc.). Det er ikke så mye de franske bilprodusentene kan gjøre annet enn å redusere deres avanse på kvalitet, komfort og utstyr som man ellers betaler dyrt for når det gjelder de tyske bilene (som f.eks firehjulsstyring).

Min erfaring med franske biler er faktisk veldig positiv (spesielt når det gjelder motstand mot rust og pålitelighet generelt), men man bør se seg litt for når det gjelder de enkelte bilmodellene. Ikke alt er like bra, men av og til kan franske bilmodeller være objektivt signifikant bedre enn de tyske alternativene. Jeg tenker at Renault Talisman har et flott design som er mer spennende enn f.eks Passat. Motorer og drivverk er on par med Passat, mens den opplevde kvalitetsfølelsen (spesielt interiøret) kanskje mangler litt for å være helt på VW nivå. På den annen side får man ofte mer utstyr for de samme pengene med de franske bilmerkene og kjøregenskapene er nesten alltid mer fokusert på komfort. Franske biler kjører generelt på en annen måte enn de tyske bilene - nesten uansett klasse/nisje - og det handler om fokus på komfort. Smak og behag... :)

 

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Japan biler er også blitt mer interessant de siste årene. Har testa den nye Civicen med 1.5 turbo manuell:) Vil anbefale denne, spennende bil med ganske stilig look også. Honda er mye mer forutsigbar enn en VW kan jeg si. 

Nye VW har rust omtrent fra fabrikk, jeg har sett 10 år gamle Honda med mindre rust enn nyere VW. Det er interessant.

 

Endret av Øyvind.J
Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 timer siden, 316 skrev:

Nå skal jeg hoppe i det og spørre om noe veldig på kanten. Hva tror dere om Renault Talisman Sport Tourer Intens? 

Styr langt unna sier jeg, hadde en slik som leiebil i noen dager. Riktig nok med 120 hk diesel og dette var en stor skuffelse. På forhånd så hadde jeg lagt merke til bilen da den både utvendig og innvendig ser meget bra ut. Men jeg hadde nok litt for høye forventninger, døll og uinspirerende bil å kjøre. Jeg tror faktisk du kommer til å bli litt skuffet når du er vant til Passat, som tross alt er god å kjøre og føles bra ut. Fransk bil er og blir fransk bil, det er alltid noe som skuffer med dem.

Hva med en 2015-16 F31, her har man nybilgaranti og det faktum at det er en BMW. Alternativt så ville jeg sett på Mondeo og nye Insignia, sistnevnte med 160 bensin turbo er mye bil for pengene. Selv så kjører jeg 2017 Mondeo (I tillegg til F10 og E34), og som ihuga BMW fantast så kan jeg virkelig gå god for Mondeo som daily driver. Rent sammenliknet med F10en som er en dyr og påkostet bil, så tilbyr Mondeo noe enormt med value for money. Mer enn noen annen fransk bil kan varte opp med når vi legger til design, kjøreegenskaper og opplevd kvalitet. BMW er fortsatt noe av det ypperste man kan kjøpe, men for halve prisen så er det enkelte modeller som virkelig står frem. I mine øyne er det Mondeo, nye Insignia og Passat. De tradisjonelle smør og brød bilene har blitt veldig bra 👍

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og siden det alltid er noe som skuffer, hva var det med den nå? Lest en del tester og alt er positivt, men føles den billig og sånn inni synes du? Hvordan var den å kjøre, antakeligvis laveste utstyrsnivå ut fra motor også? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, 316 skrev:

Og siden det alltid er noe som skuffer, hva var det med den nå? Lest en del tester og alt er positivt, men føles den billig og sånn inni synes du? Hvordan var den å kjøre, antakeligvis laveste utstyrsnivå ut fra motor også? :)

Jeg hadde nok litt høye forventninger som sagt. Men den er billigst i sitt segment, og det synes jeg er litt for mye fremtredene. Kjøreegenskapene var nøytrale, ingen vond bil å kjøre men kanskje litt kjedelig. Men fransk er og blir hva det er, de ligger litt under de tyske merkene på de fleste områder. Mye bil for pengene, men du får det du betaler for. Du får ikke mer enn hva du betaler for som jeg får følelsen i enkelte andre modeller. 

Det beste er vel om du prøver den selv 😀

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror Talismanen er en grei fransk bil. Kan nok ikke regne med presis og god kontakt med bil og underlag. Alt er komfort-orientert, motoren er som de fleste moderne småmotorer vil jeg tro. Prisen er rimelig, kan fort bli flere hundre tusen kroner billigere enn en liten BMW.

Jeg synes Tesla har kommet seg veldig. En kompis fikk sin Model S for et par uker siden og jeg fikk kjøre rundt 10 mil med den. Da hadde han akkurat fått den ut av forhandleren, så den var temmelig factory-fresh. Jeg likte den nyeste versjonen godt, forstår de som tar seg råd til en så dyr bil vurderer en Tesla. Den er meget intuitiv, bare sette seg inn, sette den i drive og kjøre avsted. Det føles veldig naturlig å betjene hele bilens infotainment-system med noen knapper og en "rulle" på rattet, evt. knaste inn på skjermen når man står stille. Stillegående var den også, i tillegg er synes jeg nok det var svært så behagelig å ha en motor som har  dreiemoment tilgjengelig når man trenger det, det får det til å føles som at man kjører i konstant nedoverbakke.

Fikk også kjørt 12-13 mil med Mondeo for en ukes tid siden. Den skuffet meg veldig. Mye støy(eieren har til og med sendt den til ekstra støydemping til en pris til 20 000kr). Slitsom å kjøre aktivt med, chippa med powershift-gir. Skjønte ingenting av betjeningene. Forsøkte i 12 mil å justere avstanden til forrankjørende på den adaptive cruisekontrollen.. Å kjøre E60 og E39 er jo bare fryd og gammen.. Slår meg stadig hvor BRA E39 er.. Den er knall..! Det er rett og slett morsomt å kjøre på litt. Volvo XC90 T8, V90 og S90.. Også skuffende, det går på støy, opplevd kvalitet og betjening.

Tenker at alt kan skuffe litt om forventningene er høye. Tar man Talisman for det den er, så er det nok en temmelig grei bil til prisen. Tyske biler har en tendens til å være dyre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@316Det er lett å bli skuffet/misfornøyd når man tester franske biler vis a vis tyske biler, men jeg tenker at man bør beholde fokus på pris og ikke minst hvordan man selv opplever bilene. De aller fleste av oss er ganske forutinntatte når det gjelder å prøve noe nytt og dette gjelder sannelig franske biler i Norge. Vi nordmenn er noen uforbederlige snobber, men det er faktisk ganske mange andre som kan tenke alternativt ved å verdsette andre konsepter/måter å tenke på. PSA (Peugeot & Citroën) + Renault produserte i 2016 til sammen 6,5 milloner biler, mens Volkswagen produserte 6,1 millioner biler. Vi merker det bare ikke i Norge fordi bilimportørene ikke ønsker det. Hvorfor blande inn andre bilmerker hvis folk flest er fornøyd slik det er nå?

Jeg har hatt ganske mange tyske biler (9-10 stk.), men jeg har også hatt mange franske biler (8-9 stk.). Det som generelt imponerer meg mest med de franske bilene er at de ikke ruster på den samme måten som de tyske bilene. Dette gjelder generelt  alle bilmodeller enten de er billige eller litt dyrere. Det andre som imponerer meg er hvordan de franske bilene generelt kjører. De er innrettet mot komfort, men hvis man kjører litt aktivt og presser bilene litt vil de som regel oppvise en karekteristikk mot det sportslige på en ganske sofistikert måte. De henger med i svingene og er like hurtige rett frem, men på en helt annen måte enn man er vant til når det gjelder de tyske bilene. Der de tyske bilene normalt viser seg frem fra deres beste side er på Autobahn i høyere hastigheter over 160-170 Km/t. Det handler om mer stabilitet, sporsikkerhet og ikke minst mer ro (som en følge av mer stabiltet og sporsikkerhet).

Spørsmålet er hvor relevant dette er i Norge? Jeg tenker at dette handler om det samme fenomenet som f.eks med SUV'er med 4x4 og all verdens sofistikert off-road teknikk - kjekt å ha, men få har egentlig reelt behov for dette - igjen rent snobberi... :)

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for fine og fyldige svar Fredrik ganger 2. Får dra å se nøyere på den en gang snart, har foreløbig kun sett en på utstilling for 2 år siden, falt for den da pga et banebrytende og pent design. Det virker spennende, jeg synes setene ser pene, sportslige og gode ut, og med riktig kombinasjon av utstyr (for eks tilpassing av understell og motor) bør det da ikke bli helt katastrofalt kjedelig :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, FredrikE24 skrev:

Fikk også kjørt 12-13 mil med Mondeo for en ukes tid siden. Den skuffet meg veldig. Mye støy(eieren har til og med sendt den til ekstra støydemping til en pris til 20 000kr). Slitsom å kjøre aktivt med, chippa med powershift-gir. Skjønte ingenting av betjeningene. Forsøkte i 12 mil å justere avstanden til forrankjørende på den adaptive cruisekontrollen.. Å kjøre E60 og E39 er jo bare fryd og gammen.. Slår meg stadig hvor BRA E39 er.. Den er knall..! Det er rett og slett morsomt å kjøre på litt. Volvo XC90 T8, V90 og S90.. Også skuffende, det går på støy, opplevd kvalitet og betjening.

Du må ha kjørt den gamle typen Mondeo. Betjeningen til cruisecontrollen på 2017 modellen jeg kjører er helt prikk lik den jeg har på F10en. Det er faktisk en fordel jeg liker med tyske biler, uansett om det er BMW, Audi, Volkswagen eller Ford så er veldig mye likt. Du finner brytere og hendler på akkurat samme sted, det liker jeg. Sync 3 infotainment systemet er touch basert, tar alt for mye fokus fra kjøringen. Men jeg synes det fungerer greit, den gamle Sync 2 er håpløs... Støy ja, er nok noe mer av dette i en Mondeo kontra en 5-serie. Men igjen, man får hva man betaler for 😀 På akkurat støy pleier vel franske biler å være gode, iallfall Peugeot. Men igjen, hvis støy er kriteriet når man kjøper bil så finnes det bedre alternativer. Nye G30 5-serien er vanvittig støysvak, selv med 20 tommere på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor nevner ingen Skoda i diskusjonen rundt Reanult Talisman?

Octavia og Superb er biler med Audi-deler, eies av VAG (mtp. at du er fornøyd med Passat) og synes de ser ganske bra ut nå også. Prisen er eller ikke så gæren. RS styling og litt futt i motor vil gjøre bilen helt grei å kjøre, selv om det ikke er en bmw...  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...