Gå til innhold

Off Topic-tråden, versjon 4(?)


awt
 Share

Anbefalte innlegg

36 minutter siden, 316 skrev:

Fikk melding i går om at en tidligere kollega dessverre hadde gått bort, rusen tok overhånd! :( Dette er en jeg har jobbet veldig mye sammen med i løpet av ti år, hatt mange samtaler, middager og gjennomført mange jobber sammen med. 

Rus er beinharde greier. Synd det skulle gå den veien. Håper for din del at du har like mye gode ting å minnes om han som person som du gir uttrykk for. Det er godt å legge fokuset på de gode tingene her i livet 🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Fredrik 90 skrev:

Audi deler? Du mener vel VW deler 😉

Hehe står Audi på mye av det når du åpner, men er som du sier... VW deler. Nesten hele VAG går under same shit new wrapping i mine øyne. De lager en del bra biler, det skal sies! Men mye likt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Lifeasiknowit_bmw skrev:

Hvorfor nevner ingen Skoda i diskusjonen rundt Reanult Talisman?

Octavia og Superb er biler med Audi-deler, eies av VAG (mtp. at du er fornøyd med Passat) og synes de ser ganske bra ut nå også. Prisen er eller ikke så gæren. RS styling og litt futt i motor vil gjøre bilen helt grei å kjøre, selv om det ikke er en bmw...  

Det kunne vi jo selvfølgelig ha gjort, men nå handlet diskusjonen om Renault Talisman som et spesifikt fransk alternativ. Bortsett fra at Talisman umiskjennelig er en fransk bil med en typisk fransk karakter er f.eks Skoda Octavia eller Superb (hvis budsjettet er litt høyere) helt klart et alternativ til f.eks Talisman når det gjelder pris.

Umiddelbart vil jeg imidlertid mene at Skoda og Seat helt enkelt er varianter over VW temaet (de deler stort sett alt av plattformer og tekniske løsninger). Det er bare litt enklere/billigere Golf/Passat modeller det handler om. Skoda har noen ekstra praktiske løsninger samt tilbyr noen ganger litt mer plass for pengene, mens Seat ofte er litt billigere i utførelsen (spesielt interiøret). Seat er som regel også satt opp litt mer sportslig i styringen (mer direkte) for å gi merket en mer "latinsk" (les: spansk) substans enn de nordlige alternativene.  

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, 316 skrev:

Kjenner til Skoda og deres fordeler og ulemper i forhold til VAG. Har lyst til å prøve noe nytt. 

Renault Talisman... kjør på! :) Av andre modeller er Kadjar en kurrant modell og nye Peugeot 5008. Du skal óg vite at det kommer ny 508 og 508rxh i løpet av året 2018. Sistnevnte er hybrid med 4x4 og betraktelig lengre rekkevidde på eldrift enn forgjengeren. Det ryktes at vanlig 508 også skal få 4x4 som option, men jeg har ikke sett endelig bekreftelse på det fra Peugeot :)

Endret av Marius2002
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det er snakk om leasing av denne type bil(kurant priset barnefrakter) vil jeg si at leasing pris har nesten alt å si. Har hentet inn endel tilbud de siste årene og leasing kost varierer noe voldsomt. Ford har lite tro på restverdi, de har vært langt over alle andre. BMW kommer som regel ganske godt ut så lenge man behersker seg på modell og utstyr pga høy restverdi. 

Så hvis jeg var deg ville jeg sendt ut forespørsel på tilbud om leasing til renault, skoda, vw, ford, audi, bmw, honda f.eks og satt opp alle tilbud i excel, da får du fin oversikt over hva du må betale pr km. Så kan du se hva du har mest lyst på opp i mot kr pr km.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, awt skrev:

Nå står det jo 63800,- i innskudd da. :)

...men den dagen kr/km er avgjørende for hvilken bil jeg kjøper, begynner jeg å ta bussen.

Det var bedre ja, men fortsatt synes jeg det var mye å gå inn med....for en Renault. 

Ellers er jeg enig med deg. Jeg mener at livet er for kort til å kjøre kjedelige biler, ikke det at mine biler er så spennende men....im getting there 👍 Jeg har som nevnt Mondeo som firmabil, super bil som har overgått mine forventninger til en «smør og brød bil». Men det er nydelig å sette seg i F10en igjen, er glad jeg valgte å beholde denne. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå skal ikke jeg skryte på meg noe spennende heller, og spesielt ikke når det kommer til Astraen (som forøvrig er en kjempebil), men å begynne å regne på om en bil koster 3,- eller 4,- pr. km kommer jeg aldri til å gjøre.

For all del, det er ikke det at økonomien ikke er viktig, men om det er hovedpoenget hadde jeg kjøpt den billigste Leafen jeg fant.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kroner pr. kilometer er den eneste ordentlige måten man kan bryte ned kostnadene ved det å ha en bil på. Alt annet blir for unøyaktig og i realiteten ganske meningsløst (i alle fall som økonomisk modell). Leasingselskaper og staten bruker f.eks denne modellen når de skal beregne kostnader og fradrag. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så er spørsmålet: Hva er spennende?
Er det en M3, RS6 eller C63 AMG? Eller kan det også være C4 Cactus, Renault Twizy eller Toyota C-HR?
Jeg mener det er litt individuelt hvordan man definerer en spennende bil. Noen har spesielle løsninger og et spennende utseende, mens andre har et litt mer tradisjonelt utseende og tar det igjen på kjøreopplevelsen og opplevd kvalitet. Hvorfor er ikke en Renault Talisman spennende når en BMW 5-serie kan være det?
Derfor er det ikke gitt at en f.eks. Audi A5 er mer spennende enn en nye Honda Civic, eller nye DS 7 Crossback mindre spennende enn en BMW X5 eller at nye Citroen C3 er mindre spennende enn MB A-klasse. Hva som kvalitetsmessig er best er noe annet. Jeg sier altså her at man kan faktisk tøffe rundt i en Fiat 500 og være like entusiast som en som nettopp har hentet sin M4 hos BMW i Tyskland, men man har forskjellige verdier og vektlegger "spennende" forskjellig.

Joda det finnes kjedelige biler: Avensis, Rav4(2013 og eldre), Fabia, Pulsar, CR-V, Outlander, ASX, C-Zero med fler, så ja jeg kjører pr. nå noe lite spennende... 

 

Edit:
Legger til litt bilder av nye DS 7 Crossback for de som ikke kjenner til den, kommer Q1 2018.
CL-17_027.001-e1489396289199.thumb.jpg.bba420ee5ec0616ef807f8a034fdd426.jpgCL-17_027.002-e1489396271320.thumb.jpg.33fa56b9b82ff40efde427427c3de20b.jpgCL-17_028.006-e1489395259876.thumb.jpg.8013f55a481afacc7785d991ea43cd4d.jpg

Endret av Marius2002
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Fredrik, det er nok ingen som er uenige i at det er den som er den korrekte måten å regne på, men for min del er det regnestykket revnende likegyldig. Jeg kunne ikke brydd meg mindre om hva det tallet blir, og jeg kommer aldri til å la et slikt regnestykke avgjøre mitt valg av bil.

@Marius2002 Som du selv er inne på er jo det naturligvis en smakssak, og der vil det ikke være noe fasitsvar. Når det er sagt anser jeg ikke Astraen vår som en spennende bil på noen som helst måte, mens X4-en er noe mer spennende. Likevel vil jeg ikke kalle den heller en spennende bil sånn sett, da det er en stor og tung dieselbil med firehjulstrekk. For min del vil nok biler som kommer i kategorien "sportsbil" (altså sportsbil ihht. til NSK, og ikke stor-motor-bil) være noe jeg anser som litt mer spennende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...