Gå til innhold

Off Topic-tråden, versjon 4(?)


awt
 Share

Anbefalte innlegg

Jeg bor heldigvis på den siden av landet som har gode veier (med unntak) og det er jeg glad for. Jeg tror bilene har godt av å gå litt på motorvei med tempo over 110 km/t, ikke bare daukjøring i 60-70 soner. Jeg legger meg som regel i 125 km/t i 100 sona og øker til 130 km/t i 110 sona, og da holder jeg stort sett trafikkflyten i venstre felt. Ellers så prøver jeg å følge fartsgrensene pluss moms som de sier :) 

På Autobahn følger jeg ikke fartsgrensene, med mindre de er veldig lave inn mot en by eller veiarbeid. Der det er 110 sone og 120 sone ligger jeg i 130 km/t, er det 130 sone eller fri fart så går det i 150 km/t (eller fortere). Jeg er forøvrig klar over risiko og tyske bøtesatser som noen skulle bli fristet til å påpeke det. Jeg kjører såpass mye nedover der at jeg kjenner forholda nå :) 

Endret av Fredrik 90
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, minim skrev:

Motorveien i Bergen fungerer jo ikke :D Det virker som folk her bare ser hvilket felt som har minst biler og så tar det dette feltet. Om det er venstre felt og det går 10-20km/t lavere fart der enn høyre felt "so be it"... Trodde det var ille på Østlandet (hadde da kun Autobahn og svenske/danske motorveier til sammenligning) til jeg flyttet til Bergen, men i Bergen gir jo folk totalt faen virker det som. 

Trafikkmessig er jeg enig i at den ikke fungerer. Det gjør jo ikke motorveien utenfor Stavanger heller sånn sett. :)

Likevel er det en ganske grei strekke med vei, om man har den for seg selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg liker også å "strekke" meg ut litt, men det er dessverre sjeldent nålen passerer et tre-sifret tall for min del. Det skjer naturligvis fra tid til annen om forholdene tillater det, men det blir helst i korte øyeblikk.

Skal derimot ned til Flensburg en tur på lørdag, så satser på å få blåst ut av den litt da. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Marius2002 skrev:

@Fredrik 90 Vi er som sagt ikke bortskjemt med høye fartsgrenser, men med mye svingete og inspirerende veier blir det lite daukjøring da man hele tiden kjører aktivt. Dette gjelder naturligvis ikke i den grad i tettstedene/byene, men det gjør det vel heller ikke sørpå? :)

Ja men det er jo ikke alle biler som er laget for aktiv svingkjøring, som min E34 520i med automat.... ;) Den liker seg bedre på rett vei i ett gjevnt tempo.

Videre så har jeg jo inntrykket av at det er forferdelig mye turister og trafikk på de svingete vestlandsveiene, mulig jeg har feil inntrykk. Det jeg synes vi er heldige med her er at vi har begge deler, greie motorveier og svingete og øde innlandsveier. Flere strekkninger her man virkelig kan gønne på med god samvittighet, problemet her er at det er skog alle veier. Og i skogen bor det dyr som kan komme ut i veien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer til Magnus Carlsen med 26-årsdagen. :)

Gratulerer til Magnus Carlsen som fortsetter å holde på verdensmestertittel takket være fantastisk spill i kveld/natt. 8) 

Gratulerer til Norge!  :-D  Ikke værst med tanke på at det finnes over 600 millioner sjakkspillere i verden.

Endret av bimmerR
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, awt skrev:

Det går stort sett i det samme der også. :)

Motorveien gjennom Bergen er jo "grei" nok (utenom Danmarksplass naturligvis), og Motorveien utenfor Stavanger fungerer jo også, men utenom de er det ikke så mye å skryte over. :)

Ønsker man derimot en svingete "morsom" vei, har man jo endel å velge mellom. :D

Danmarksplass er bare masse rot når det er mye trafikk :P

2 timer siden, minim skrev:

Motorveien i Bergen fungerer jo ikke :D Det virker som folk her bare ser hvilket felt som har minst biler og så tar det dette feltet. Om det er venstre felt og det går 10-20km/t lavere fart der enn høyre felt "so be it"... Trodde det var ille på Østlandet (hadde da kun Autobahn og svenske/danske motorveier til sammenligning) til jeg flyttet til Bergen, men i Bergen gir jo folk totalt faen virker det som. 

Mye rart her ja :P Husker en tulling i Tesla som lå i 70 i venstre feltet på Sjølinjen, mens han snakket i telefonen eller holdt på med den i hvertfall. Høyrefelt var helt tomt.... :P

1 time siden, Marius2002 skrev:

E34 520i kan fint kjøres aktivt med, og automat intet unntak. :) Klart den er mer stabil rett frem, men den har sportlige egenskaper den også!

Mhm :) Hadde en liten "siste" tur med den gamle min, langt uti gokk på noen trange og svingete veier. Kjørte ganske aktivt :) Så lenge man har litt turtall så går det ganske greit :P

Endret av DanielStance
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, DanielStance skrev:

Mhm :) Hadde en liten "siste" tur med den gamle min, langt uti gokk på noen trange og svingete veier. Kjørte ganske aktivt :) Så lenge man har litt turtall så går det ganske greit :P

Det er klart at 3-serie er mer agil, mens 5-serie byr på mer komfort. Likevel er E34 og forsåvidt E39 biler med sportslige egenskaper og man trenger ikke stor motor for å ha det gøy. En 520i må klart piskes litt, men dette bidrar til mer aktiv kjøring :) 

11410421_473038322859699_1631068165_n.jp
Edit: Det er riktignok en M5 på bildet...

Endret av Marius2002
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, Lifeasiknowit_bmw skrev:

Er det en skrangling? Beskrives eksempelvis som om du skulle slengt en pakke spiker inn i vaskemaskinen hjemme.

njaaa. I lavt turtall så høres det ut som motoren ikke er festet bra nok og at det lages skranglelyder ja. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, Fredrik skrev:

@Marius2002 Hvordan er E39 sportslig i ordets rette forstand? :?

Altså, jeg sa ikke det var en sportsbil. Dette er store tunge biler.
E39 har sportslige egenskaper som gjør man også kan ha det gøy på svingete veier om muligheten skulle by seg, ikke at bilen er den ultimate for dette. Jeg mener at man ikke trenger å bli "låst" til bare highwaycruising selv om man har en 5-serie. 5-serien er langt ifra så agil og sportslig som 3-serien. :)

Edit: Selvfølgelig... trekker man fram MX5, Porsche, M2 og lignende er nok ikke 5-serien på skalaen engang.. :) 

Endret av Marius2002
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er enig i at 5-serie ikke er noe sportsbil, men sportslig har folk veldig mange definisjoner på hva er. F.eks. holder det for noen at det er en coupé. For andre at den har større motor (M5) enn standardrekken, så har man ting som oppgraderte bremser (M5), understell og styling (m-pakke) Ellers ting som gode kjøreegenskaper, bygget for fart, kjøreglede og lett på rattet. 50-50 vektfordeling eller tilnærmet, og lett å kontrollere i sladd. 

Når det er sagt så må man ikke se seg blind på tall fra banekjøring. En 5-serie er langt mer agil gjennom svingene, mtp fart, enn det det desiderte flertall hadde turt å kjøre i, i praksis. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes vel kanskje E39 er litt svampete om man klemmer på i svingene, men utover det så er den svært komfortabel og gjør det bedre enn de fleste på samme størrelse.

Må prøve E36, det er gocart i forhold.

8 timer siden, bimmerR skrev:

Gratulerer til Magnus Carlsen med 26-årsdagen. :)

Gratulerer til Magnus Carlsen som fortsetter å holde på verdensmestertittel takket være fantastisk spill i kveld/natt. 8) 

Gratulerer til Norge!  :-D  Ikke værst med tanke på at det finnes over 600 millioner sjakkspillere i verden.

Magnus henta seg enormt bra inn mot slutten. Karjakin viser seg også å være en utrolig god sjakkspiller og ikke minst en svært balansert fyr som står fjellstøtt til tross for et tap. Har sansen for Karjakin og synes det er helt utrolig bra hva han har utrettet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...