Gå til innhold

Tråden om nye 5-serie G30/G31


E.H.D
 Share

Anbefalte innlegg

Var å så på G30 idag. Synes at det er en meget flott bil, men holder fortsatt en knapp på at F10 har et mer vellykket design. Parkerte min ved siden av en G30 idag, og følte at G30n så litt pinglete ut ved siden av. Dette var dog en luxury linje. G30 har ser mye slankere ut enn F10, mens F10 ser mer bøs ut. Jeg fikk dessverre ikke den MÅ HA følelsen, men kan hende det endrer seg etter prøvekjøring. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

G30 fortsetter å slå ut E klassen i tester, siste ifra britiske Auto Express hvor den vinner over E klassen og XF. Det som er litt artig er at BMW slår Mercedesen på deres spesialitet, komfort. Interiøret i E klassen er veldig pent, men det er ikke av like bra kvalitet som G30. Akkurat hva jeg selv har erfart. G30 er der 5-serie har vært siden slutten av 80 tallet, klasseleder :) 

http://www.autoexpress.co.uk/bmw/5-series/98584/bmw-5-series-vs-mercedes-e-class-vs-jaguar-xf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk benyttet litt fritid i dag til å stifte bekjentskap med en G30 530i. De positive sidene ved G30 var absolutt tilstede, men totalt sett ble jeg skuffet. Om det var på grunn av enkelte detaljer eller talentløs motor vet jeg ikke, men denne utgaven imponerte ikke stort annet enn på parkeringssystemer. Her er noe av det som gjorde at jeg sitter igjen med svært blandede følelser etter dagens bekjentskap:

  • Kjøresystemene, HUD, night vision og disse duppedittene oppleves som uoversiktlig nå som knapperekken til venstre for rattet er fjernet. Å kunne kjøre uten hender på rattet i korte perioder var fint nok, men systemet er foreløpig så på prototype-stadie at de like gjerne kunne droppet funksjonen.
  • Blinklys- og vindusviskerhendlene returnerer ikke lenger tilbake til 0-posisjon etter at funksjonene er slått på (!), noe som for mitt vedkommende fikk meg til å føle at jeg rattet en E39 520i fra 1996 eller et hvilket som helst VAG produkt.
  • Regnsensoren er ikke lenger et knappetrykk, og hendelen må nå stå i en gitt posisjon oppover.
  • Dashbordet er for flatt og lavt på passasjersiden.
  • Noe rotete og kladdete design i midtkonsoll, men estetisk penere enn F1x som ser ut til å være vendt mot passasjer.
  • Håpløs iDrive-kontroller! "COM"-knappens trykkeområde er dratt alt for langt bak slik at den kun kan trykkes på om du setter pekefingeren på hev tå med neglen ned først helt inne ved iDrive-hjulet. Ser for meg mange stygge iDrive-kontrollere rundt "COM" med tiden.
  • Gesture-control fungerte så som så. Også et beta-produkt som fortsatt burde vært lagt igjen på fabrikken.
  • Ingen 530i-lydbilde verdig. Daff på lavt turtall. 530e fremstår nok som et mye bedre kjøp om det skal kjøpes en bensindrevet utgave. Ellers ser det ut til at det er 530d eller 540i som er modellen å kjøpe her.
  • iDrive ser ut til å blande mellom touch- og "iDrive-kontroller-funksjoner", slik at ikke alt lenger logisk kan betjenes fra midtkonsollen. Håpløst å sitte med fingrene på skjermen.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 9.2.2017 at 21.26, E.H.D skrev:

Har selv sett på G30 i dag, og jeg hang meg opp i en ting. Og det var Mode knappen på rattet.

På min F10 bytter den mellom radio og lagret musikk (enten på harddisk eller USB) med kun ett trykk.

På G30 virker som du må trykke deg gjennom DAB, FM og AM før du kommer til USB/harddisk. SYKT irriterende for du kunne heller ikke trykke raskt, virket som du måtte vente litt mellom hvert trykk.  :grr:

Og hvis du bruker knappen ved iDrive hjulet er det ikke bedre. iDrive kontrollen i F10 har hver sin knapp til radio og media, mens det på nye iDrive er det kun en Media knapp. Trykker du på den må du vri på hjulet for å velge mellom DAB, FM, AM USB osv.

Er det noen andre som har samme erfaring, eller har jeg oversett noe???

Har vært og sett litt mer på G30 i dag, samt en liten prøvetur.

Jeg fant en tilfredsstillende løsning på Mode problematikken jeg nevnte tidligere. I menyen han man velge hva som skal være med i listen man blar gjennom med Mode knappen, så da kan man velge vekk f.eks FM, AM osv.

Eller så ser jeg frem til å få prøve sportssetene, spesielt nå når de har justering av sidestøtten. Synes komfortsetene har for dårlig sidestøtte for lårene. 

Ellers så er det irriterende med de nye hendlene for blinklys og visker. Spesielt viskerhendelen er irriterende når den står i Auto og man ønsker ett ekstra sveip med viskerne, da må hendelen enten helt ned eller ett trinn opp og så ned igjen til Auto. Man kan også stille følsomheten, men det er og tungvint bare for ett ekstra sveip.

Stort sett er interiørkvaliteten god, men en ting som skuffet stort er det lille rommet under lysbryteren. På F10 er dette kledd innvendig med et velour lignende stoff. På G30 er det kun hardplast på innsiden, og selve utformingen virket mindre. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, E.H.D skrev:

Stort sett er interiørkvaliteten god, men en ting som skuffet stort er det lille rommet under lysbryteren. På F10 er dette kledd innvendig med et velour lignende stoff. På G30 er det kun hardplast på innsiden, og selve utformingen virket mindre. 

Til og med på min gamle E34 er dette lille rommet kledd i velour. Det er sikkert ikke noen big deal men det er sånne småting som gjør helhetsinntrykket :) 

Endret av Fredrik 90
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, E.H.D skrev:

Ellers så er det irriterende med de nye hendlene for blinklys og visker. Spesielt viskerhendelen er irriterende når den står i Auto og man ønsker ett ekstra sveip med viskerne, da må hendelen enten helt ned eller ett trinn opp og så ned igjen til Auto. Man kan også stille følsomheten, men det er og tungvint bare for ett ekstra sveip.

Ja, det er helt talentløst av BMW å degradere en modell på denne måten. Ellers synes jeg det er helt merkelig at de har begynt med dette, for G11/G12 har blinklys-/viskerhendler som før (returnerer til 0-posisjon). I mine øyne er dette en så graverende mangel på en slik bil at jeg sannsynligvis ikke kommer til å kjøpe en G3x med mindre det ikke er mulig å ettermontere G1x hendler og/eller dette blir endret ved LCI - kanskje sært, men det er tross alt en av de hendlene og knappene man bruker mest i en bil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Saltkjelen skrev:

Ja, det er helt talentløst av BMW å degradere en modell på denne måten. Ellers synes jeg det er helt merkelig at de har begynt med dette, for G11/G12 har blinklys-/viskerhendler som før (returnerer til 0-posisjon). I mine øyne er dette en så graverende mangel på en slik bil at jeg sannsynligvis ikke kommer til å kjøpe en G3x med mindre det ikke er mulig å ettermontere G1x hendler og/eller dette blir endret ved LCI - kanskje sært, men det er tross alt en av de hendlene og knappene man bruker mest i en bil.

Og andre folk i verden er glad hvis de har mat på bordet neste dag. Buhu!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Otis skrev:

@SaltkjelenSå det du sier er at man faktisk må flytte hendel tilbake til 0 selv? Selv om man har rattet "nok" over slik at den burde returnert? Det høres jo helt sinnsykt ut! Må jo nesten være en feil med denne bilen...?

Nei, blinklyshendelen fungerer på tradisjonelt vis. Den står oppe eller nede mens det blinkes og spretter tilbake til "null" når du retter opp. Ønsker man 3 blink dyttes den litt opp eller ned uten at den blir stående oppe eller nede.

For min del var det viskerhendelen som irriterende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Otis skrev:

@SaltkjelenSå det du sier er at man faktisk må flytte hendel tilbake til 0 selv? Selv om man har rattet "nok" over slik at den burde returnert? Det høres jo helt sinnsykt ut! Må jo nesten være en feil med denne bilen...?

Den fungerer som EHD henviser til, den spretter tilbake etter at rattet er dreiet med en irriterende, billig plastikklyd. Det er som blinklys og viskerhendler fra 20 år tilbake i tid.

53 minutter siden, Evopower skrev:

Og andre folk i verden er glad hvis de har mat på bordet neste dag. Buhu!

Verden er dessverre urettferdig, men nå har det seg slik at jeg lever i Norge og forholder meg til dette levesettet. For mitt vedkommende handler det om detaljer, og her skuffer BMW så stort at det finnes andre modeller og merker som leverer. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Saltkjelen skrev:

Ja, det er helt talentløst av BMW å degradere en modell på denne måten. Ellers synes jeg det er helt merkelig at de har begynt med dette, for G11/G12 har blinklys-/viskerhendler som før (returnerer til 0-posisjon). I mine øyne er dette en så graverende mangel på en slik bil at jeg sannsynligvis ikke kommer til å kjøpe en G3x med mindre det ikke er mulig å ettermontere G1x hendler og/eller dette blir endret ved LCI - kanskje sært, men det er tross alt en av de hendlene og knappene man bruker mest i en bil.

La ikke merke til dette selv, da jeg bare fikk prøvd den en liten tur på en avsidesliggende vei på Gol, men det er overraskende ja! Hendlene på rattet, inkludert til cruise control, er noe av det jeg virkelig liker med min bil i det daglige, og irriterer meg over i andre biler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blinklys- og viskerhendlene på F1x er en av de mange små detaljene ved denne modellen som jeg setter pris på. Kjipt å høre at BMW har gått bort fra dette i G3x. Det blir spennende å etterhvert danne seg sitt eget inntrykk av bilen (utover å se den på statisk utstilling hos forhandleren). Men hendlene og flere av tingene som har blitt nevnt tidligere i tråden taler for at det ikke er noe hastverk med å oppgradere fra F1x...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...