Gå til innhold

Kjøpte 2002 BMW (91 000km) - viser seg å gått 260 000 km - Hva nå?


henrikhoe
 Share

Anbefalte innlegg

 

Etter en tur til forhandler, og NAF test, der bilen kom fint igjennom. Ble det kjøp av en 2002 BMW compact. Veldig fornøyd, og fikk også en god pris, fordi batteri ++ måtte skiftes.

 

Gikk igjennom EU kontrollene fra 2012 og 2014, og servicehefte, og km standen etc. Alt virket bra. NAF kommenterte også at mange jukser med km stand, men at det virket som at denne bilen var lite brukt. Lite slitasje innvendig etc. Så jeg slo til.

 

I dag når jeg var hos et BMW verksted, kom de ut og sa at de ser på kamakselsensoren at den viste 220 000 km. Tror det betydde når feilmeldingen slo inn. Ansiktet mitt gikk fra å være glad til å bare falle ihop. Har brukt hele helga og vaske og polert/vokset bilen og så får jeg vite dette.

 

Hele verksted så hvordan jeg reagerte og plutselig hadde jeg 3 stk sittende ved siden av meg og forklarte diverse.

 

De sa samtidig at de ikke kunnde love 100% sikkert at dette stemmer. Men at jeg bør undersøke.

 

Servicehefte:

2002: Utleveringsettersyn

2004: 17050 km

2010: 53156 km (her er jeg skeptisk)

2012: 76829 km

2014: 91083 km (i dag)

 

Hvis man ser fra 2004 til 2010, så er det et stort hopp uten noe informasjon, alt fra 2010 har jeg dokumentert, men noe har tydeligvis skjedd i mellomtiden der.

 

Jeg kjøpte bilen av en forhandler, og jeg tror ikke han visste om dette.

 

Dog, bør vel han sjekke sånne ting når han tar bilen i bytte?

Hva bør jeg gjøre videre? Heve kjøpet? Be om rabatt?

 

Kjipe greier :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom den viser seg å ha gått mindre kan du kreve kompensasjon hos forhandleren, evt. få kjøpet hevet. Så er det opp til forhandler å ta det videre der hvor denne kjøpte bilen, osv bakover.

Er nok ikke alt en forhandler får sjekket like godt heller. Bilen har vært på EU-kontroll annethvert år, og km-stand på hver av disse finnes hos vegvesenet. Se om du kan få ut disse. Var snakk om at disse skulle gjøres søkbare, men der er vi vel ikke enda.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håper noen kan svare på dette dog:

 

Fikk svar fra staten vegvesen på km standen ved eu kontroll. 2 ting som forundrer meg.

 

1. Hvordan kan man ha jukset med KM stand her?

2. Bilskadesenteret AS? gatt 4000 km fra 2008 til 2010

 

Hvordan kan jeg finne ut sikkert hvor langt bilen har gått, BMW sier 200 000+, men de kunne ikke love at det stemte, nå sendte vegvesenet dette.

 

04.06.2014
89765 km
Kpiervik Auto as

 

04.05.2012
76727 km
Sandven Service as

 

25.02.2010
38561 km
Arnesen Auto as

 

10.07.2008
34025 km
Bilskadesenteret as

 

24.08.2006
26620 km
Jæger Sentrum as

 

 

FLOTT! hvis noen svarer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke byttet del fra en bil med mer km da? Og den delen er blitt brukt mye lenger... Sensoren altså. Ser ikke helt poenget med å klage så mye på en såpass gammel bil. Og du sier jo at den er i god stand. Bilen var heller ikke så dyr, og om du i tillegg får tilbake 25%? Så tar du penga og bruker dem på vedlikehold.. Og nyt bilen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke byttet del fra en bil med mer km da? Og den delen er blitt brukt mye lenger... Sensoren altså. Ser ikke helt poenget med å klage så mye på en såpass gammel bil. Og du sier jo at den er i god stand. Bilen var heller ikke så dyr, og om du i tillegg får tilbake 25%? Så tar du penga og bruker dem på vedlikehold.. Og nyt bilen!

 

+ 1.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan lese av kilometer i lysmodul (LCM), instrument panel (IKA) og DME/DDE.

Om kilometer ikke stemmer på de 3 plassene med under 100 km så vises det et lys i istrumentpanelet ved siden av trip teller/km merket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om det lå inne en feilkode på kam sensor, så vil det stå i loggen når denne oppsto, der står også aktuell km stand når feilkoden ble lagret.

Samt turtall, motortemp osv.

Tviler veldig sterkt på at kam sensor lagrer km stand.

Men det er jo veldig merkelig at det skal komme opp at den har gått så langt når koden inntraff, og alt

annet tilsier at den har gått mindre.


Men jeg syns ikke km stand som SVV oppgir her ser helt urimelig ut, det kan jo være at bilen har vært lite brukt, men at

den fra 2010 til 2014 har blitt mer brukt, eventuelt fra en ny eier som brukte bilen mer..

 

 

Man kan vel også lese av hvor mye drivstoff som har blitt brukt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nesten så jeg har litt dårlig samvittighet nå.

 

Recap: 
- Bavaria sier bilen har gått over 200 000 km. Er ganske klar på det, men sier samtidig at de kan ta feil.
- Ringer vegvesenet får tilsendt km stand ved alle eu kontroller. Alt ser normalt ut, vært 2 eiere frem til 2010, vegvesenet sier at de syntes det er rart hvis det er juks med km stand, siden da måtte begge mest sannsynlig ha jukset med den.

- Ringer så forhandleren og spurte om han visste om noe, han gjorde ikke det, men skulle undersøke saken.

- Får mail senere på kvelden, om at han ikke fant ut noe men at kunne tilby meg 15 000 kr, som er mer enn de 25%.

 

Nå:

Hadde egentlig gitt opp å få vite noe, men i går, så ringte et verksted meg, som jeg hadde snakket med tidligere. Verkstedet hadde funnet service papirer på bilen, og joda der var det byttet noe "instrument greier" husker ikke i farten hva han sa, og kamaksel sensor. Jeg spurte om denne var brukt. Ja, det var den (eier av bilen hadde skaffet del, og de byttet ut den gamle).

 

Konklusjon?
Motor har gått 91 000 km, noen deler som er byttet er gamlere. Det gir feil utslag på km stand når BMW diagnoserer?

 

Hva nå

Problemet nå er samvittigheten. Syntes bilselger var i en fin fyr, men samtidig at han er litt lat som ikke gidder å sjekke dette opp før salg av bil, eller etter jeg ringte å fortalte om det. Han ville bare gi meg penger og bli ferdig med det. Når jeg klarer å finne ut av det, så hadde jo han klart det og.

 

Bilen lå ute på finn for 59 000 kr, NAF påpekte at jeg trengte nytt nytt batteri og at tomgangen fusket, samt nye dekk neste sesong. Alt i alt reperasjoner/ubedringer for ca 10 000 kr.

 

Fikk derfor bilen for 48 500 kr, altså 10 5000 kr i rabatt pga reperasjoner.

 

Nå, har jeg fått 15 000 kr til. Så bilen har nå kostet meg 33 500. Hva bør jeg gjøre? Er veldig fram og tilbake. På ene siden syntes jeg selger har vært lat her, og at det er "hans skyld", men samtidig er det vel kanskje feil av meg å beholde pengene?

 

Edit; Forøvrig ekstremt fornøyd med bilen, glad for å eie min første BMW :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...