Gå til innhold

Den StOoOrE BMW-nevnt-i-media-samletråden!


aloebiz.net
 Share

Anbefalte innlegg

21 minutter siden, Marius2002 skrev:

Topputstyrt(inkl. absolutt alt av dilldall som forsvant etterhvert):

IMG_2559.thumb.jpeg.eeb21b1730d33aa4b64515628f8f583b.jpeg

Er du sikker på at det stemmer, høres veldig lite ut med passasjerer. De tallene jeg hentet ut fra Vegvesen.no er ikke inkludert passasjer så vidt jeg vet ettersom det var relevant med tanke på politiets krav til at bilen kan laste 320 kilo før passasjerer tas med. I så fall så tegner jo det ett enda dårlige bilde for bruk av elbiler hos politiet  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

45 minutter siden, Fredrik 90 skrev:

Er du sikker på at det stemmer, høres veldig lite ut med passasjerer. De tallene jeg hentet ut fra Vegvesen.no er ikke inkludert passasjer så vidt jeg vet ettersom det var relevant med tanke på politiets krav til at bilen kan laste 320 kilo før passasjerer tas med. I så fall så tegner jo det ett enda dårlige bilde for bruk av elbiler hos politiet  

Kommer an på utstyr 🤷🏼‍♂️ Basismodeller har ofte høyere nyttelast. Sjåfør er jo ikke med i regnestykket her og siden du nevnte G31 530d 610kg så er det rettferdig å sammenligne likt. 610kg vs. 445kg og ikke 350kg som du skrev. Jeg tar ingens parti her, men viktig å sammenligne epler og epler.

G31 530d xDrive LCI

IMG_2561.thumb.jpeg.c76b8e974a34dce7f95ccaaf51a6e463.jpeg

i4 M50

IMG_2559.thumb.jpeg.7d19378be07a112f9834627d67f1f1e2.jpeg

Endret av Marius2002
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Marius2002 skrev:

Kommer an på utstyr 🤷🏼‍♂️ Basismodeller har ofte høyere nyttelast. Sjåfør er jo ikke med i regnestykket her og siden du nevnte G31 530d 610kg så er det rettferdig å sammenligne likt. 610kg vs. 445kg og ikke 350kg som du skrev. Jeg tar ingens parti her, men viktig å sammenligne epler og epler.

G31 530d xDrive LCI

IMG_2561.thumb.jpeg.c76b8e974a34dce7f95ccaaf51a6e463.jpeg

i4 M50

IMG_2559.thumb.jpeg.7d19378be07a112f9834627d67f1f1e2.jpeg

Men hvis du søker opp EF22094 så ser du at denne har nyttelast på 357 kilo, var denne jeg tok utgangspunkt i. Var ikke klar over at det fantes så stort sprik i nyttelast på i4.. Ett kjapt søk på biler som ligger på Finn.no gir dette resultatet:

EE87323 har 375 kg
EF96826 har 389 kg
EF86403 har 349 kg
EE713919 har 367 kg
EE54213 har 375 kg 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

31 minutter siden, Fredrik 90 skrev:

Men hvis du søker opp EF22094 så ser du at denne har nyttelast på 357 kilo, var denne jeg tok utgangspunkt i. Var ikke klar over at det fantes så stort sprik i nyttelast på i4.. Ett kjapt søk på biler som ligger på Finn.no gir dette resultatet:

EE87323 har 375 kg
EF96826 har 389 kg
EF86403 har 349 kg
EE713919 har 367 kg
EE54213 har 375 kg 

Se der ja… var ikke klar over selv, tok utgangspunkt i slekta sin som har alt både beltestrammer og kick-åpning av bakluke + eventuelt annet som de nyere ikke får. Ville tro den hadde lavere nyttelast med dette montert. Men den gang ei. Uansett greit å være oppmerksom på vekta om en skal se seg etter i4 selv en gang :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Fredrik 90 skrev:

Det er vel ett problem ettersom UP ikke har gått til anskaffelse av elbiler for lenge siden? Nå eier jo ikke jeg i4 sånn som deg, men jeg stusset over hvor fort batteriet forsvant når man herjekjørte den litt på svingete landeveier. Den kan nok fullføre de fleste biljakter uten problem, men greia er at de må ha marginer å gå på. Hadde dette vært så uproblematisk hvorfor er ikke da alle utrykningskjøretøy elektriske? Ett annet problem som dukker opp er at politet har krav om at bilene skal kunne ha med minst 320 kilo utstyr, i tillegg til sjåfør og passasjerer. En i4 M50 har nyttelast på 350 kg, en Taycan CT har 450 kg og en IX40 har 417 kg....en G31 530d har 610 kg. Det er flere hensyn som skal tas som gjør at elbiler ikke kommer fordelaktig ut..

@Marius2002

Ford Explorer er ressursbil som ofte kjøres av innsatssteder, veldig sjelden disse bilene deltar i noe annet enn vanlig uttrykking. I såfall så kalles andre patruljer opp for å overta, blir litt som med MB Vito...gjør seg ikke i en biljakt.  

Der kommer vi tilbake til at man har forskjellig utstyr til hvert bruk. En kan bruke hammer og spiker når en bygger hus, men gud så kjekt det er med en spikerpistol i tillegg. Begge gjør samme nytten, men på hver sin måte. Som om det ikke har vært nok "skruing" på politiets X5 30d, kan jeg lite se at det skulle være ideelt med en elbil og en bensinbil i én og samme bil. Hybrid er og blir en kvasiløsning som ikke snakker 100% med hverandre og med vesentlig større potensielle feilkilder enn en ren elbil eller ren bensinbil. For alt vi vet har politiets tjenestebiler andre vekter og data enn en ordinær bil, så jeg antar og legger til grunn at politiet har kontroll på vekter og hvilke krav som finnes til en tjenestebil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 hours ago, Fredrik 90 said:

blir litt som med MB Vito...gjør seg ikke i en biljakt.  

Var en politimann i Drammen som mente noe annet for ikke så lenge siden. Han "måtte" plutselig kjøre etter noen. Da lå Vitoen på taket i retning sentripetalakselerasjonen ved påkjøringsrampa på E18

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Saltkjelen skrev:

Som om det ikke har vært nok "skruing" på politiets X5 30d, kan jeg lite se at det skulle være ideelt med en elbil og en bensinbil i én og samme bil. Hybrid er og blir en kvasiløsning som ikke snakker 100% med hverandre og med vesentlig større potensielle feilkilder enn en ren elbil eller ren bensinbil. For alt vi vet har politiets tjenestebiler andre vekter og data enn en ordinær bil, så jeg antar og legger til grunn at politiet har kontroll på vekter og hvilke krav som finnes til en tjenestebil.

Men er det så mye verksted besøk for de nyere ladbare hybridene? Mitt inntrykk er at det faktisk er ganske lite trøbbel med disse bilene så jeg ser ikke helt problemet med at Politiet skulle gå for en sånn løsning. Med tanke på hvor røff medfart enkelte politibiler får, og hvor lite som skal til for å kondemnere en elbil så kan jeg ikke se dette som noen god løsning per nå. Om hybrid er en kvasiløsning eller ei er en annen diskusjon. Der sitter hverken jeg eller du på fasiten.

Hvorfor skulle politiets biler ha andre vekter og data? Nå synser du bare.. De forholder seg til akkurat samme typegodkjenning som alle andre biler og derfor har det nettopp vært litt utfordrende til tider å finne egnede biler på anbud. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ladbare hybrider har nok verkstedbesøk, men det er en annen del av diskusjonen. En bil som tynes til yttergrensene bør i alle fall ikke ha to drivlinjer som ikke snakker skikkelig sammen. Om politiet har andre vekter eller andre forsterkninger i karosseriet vet jeg ikke, men det er jo ikke utenkelig at en bil bestilt som politibil kan ha andre spesifikasjoner og forsterkninger fra fabrikk (slik det er med security-bilene). Det er bare synsing, og om UP finner i4 interessant og nyttig til deres bruk kan i alle fall ikke nyttelasten være et tema.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Saltkjelen skrev:

Ladbare hybrider har nok verkstedbesøk, men det er en annen del av diskusjonen. En bil som tynes til yttergrensene bør i alle fall ikke ha to drivlinjer som ikke snakker skikkelig sammen. Om politiet har andre vekter eller andre forsterkninger i karosseriet vet jeg ikke, men det er jo ikke utenkelig at en bil bestilt som politibil kan ha andre spesifikasjoner og forsterkninger fra fabrikk (slik det er med security-bilene). Det er bare synsing, og om UP finner i4 interessant og nyttig til deres bruk kan i alle fall ikke nyttelasten være et tema.

Norske politibiler bestilles på vanlig måte som alle andre biler. Jeg vet ikke hvorfor det er sånn men jeg antar at det har med kostnader å gjøre. Politiet betaler full engangsavgift, noe som er ganske tåpelig. Jeg vet at Volvo og BMW kan levere fabrikk byggede biler med politispekk men det er ikke det dem kjøpte i Norge. Det ser men også på de eks politi X5ene som dukker opp på Auksjonene. Bare å hente opp utstyrslista. Ford bygger en egen Explorer Police Interceptor, men i Norge leveres den vanlige ladbare hybriden i ST-Line utgave som hvem som helst kan kjøpe. Det er det norske firmaet Simarud som bygger om biler til politibiler i Norge.

Også er det de gode gamle ryktene som svirrer rundt politibiler. At de gjerne er trimma og har ditt og datt. Det er bare tull alt sammen. Det er rykter som henger igjen fra 60 tallets USA hvor politi utgaven av en vanlig sedat sedan hadde en Big Block med egen spesifikk utstyrskode. Folk snakka om at Politiet sine Volvo 240 hadde haugevis med hester…i beste fall hadde de "FX motoren" med 136 hester. Jeg husker selv når vi var 18 år med fersk lapp og det luska en sivil Mk3 Mondeo sedan rundt på kveldstid. Den tok mange og hadde spesielt fokus på å tøyle fartskåt ungdom. Folk som ble tatt av den snakka om at den var trimma, sikkert en V6er også….ST 220 motor, Cosworth motor osv. Så da ble det jo snakk om den bilen. Vi var livredde for mørke Mk3 Mondeo sedaner på den tiden, hoppa i setet om en dukka opp etter å ha slengt bilen breit ut av rundkjøringa. Vel…jeg kom over den mange mange år senere da den sto til slags som delebil….det var en 2,0l med 145 hester. Vi kunne stukket ifra den på tråsykkel 😂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det hendte at vi fikk inn gamle sivile politibiler da jeg var høgger og kan bekrefte at det var ikke noe spesielt med de ytelsesmessig. Det som var forandret på noen av de var komfort ting som bedre framseter og slike ting, noe som er forståelig.

Men vi fikk inn en som hadde vært hundebil en gang. Der var det gjort litt mer enn og sette inn et hundebur for og si det sånn. Det var egne ventilasjonsvifter som var termostatstyrt i bagasjerommet. Og slanger fra undersiden av buret og ut så tisset skulle renne vekk. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Rune-K skrev:

Det hendte at vi fikk inn gamle sivile politibiler da jeg var høgger og kan bekrefte at det var ikke noe spesielt med de ytelsesmessig. Det som var forandret på noen av de var komfort ting som bedre framseter og slike ting, noe som er forståelig.

Men vi fikk inn en som hadde vært hundebil en gang. Der var det gjort litt mer enn og sette inn et hundebur for og si det sånn. Det var egne ventilasjonsvifter som var termostatstyrt i bagasjerommet. Og slanger fra undersiden av buret og ut så tisset skulle renne vekk. 

Men jeg vet at noen lensmenn hadde litt små grov redskap før i tiden. Som regel ikke uniformert bil, men de kunne velge bil utenfor politiets innkjøps avtale. Jeg vet blant annet om en super strøken E28 528i som startet sitt liv som lennsmann bil på østlandet ett sted.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal ikke gå inn på alt, men må rette deg på et par ting @Fredrik 90

De norske Volvo V90 CC politibilene har forsterket understell og bremser fra fabrikk.

Simarud bygger ikke noen politibiler pr i dag. Mercedesene kommer fra Mercedes Verk Lørenskog. Ellers blir de andre bygget hos Ferno og Handicare.

Når det gjelder kjøp av biler, så må større offentlige kjøp gå gjennom anbudsprosesser med kjøpsavtaler, og disse strekker seg gjerne over flere år. Derfor ser man «puljer» av en biltype, mens verden går videre ift drivstofftype, biltype o.l. Det er av den grunn økonomisk lurt å «bruke opp» disse bilene, før man evt går over til elektrisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men UPs sivilbiler faller vel utenom disse innkjøpsavtalene? 

Er en stund siden jeg har sett noen nå, men gikk vel mye i Audi A4, MB C-klasse og Bmw 3-serie en stund.

Disse var ikke å finne ellers i politiet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   1 medlem

×
×
  • Opprett ny...