Gå til innhold

BMW dieselmotorer


TRF
 Share

Anbefalte innlegg

7 minutter siden, eehgil skrev:

Takk. Ser overkommelig ut?

Ny pumper koster 14678,- på GS. Det svir for en forebyggende reparasjon.

Du kan jo forsøke å trøste deg selv med at du (forhåpentligvis) slipper unna en reparasjon på 60-100.000kr da. :)

Dieselgrossisten selger overhalt byttepumpe til 5800kr eks mva + 1000 i pant mot at du leverer gamle pumpen i retur.

2 års garanti.

Endret av Daniel.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, hvis man unngår et havari så sparer man dette. Men er det virkelig alle som havarerer? Det går veldig (veldig!) mange av disse motorene.

Er det blitt "vanlig" å bytte pumpene som et forebyggende tiltak?

Kan man forebygge havari med å ha noe lurium i dieselen? 2-takts olje? eller mer spesialiserte drivstofftilsetninger?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, eehgil skrev:

Ja, hvis man unngår et havari så sparer man dette. Men er det virkelig alle som havarerer? Det går veldig (veldig!) mange av disse motorene.

Er det noen som har sett statistikk for hvor stor andel av CP4-pumpene som feiler?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for stor interesse og alle kommentarer.!

De to veldig dyre feil for 2012 BMW 520D er: 

1) Høytrykk pumpe pumpe koster 12-14 000. Levetid ukjent men for min bil var det plutselig havari ved 181 000 km og med alle følgeskader kostet reparasjon ca 75 000-100 000.

2) Registerkjede : Ligger veldig vanskelig til. Å skifte koster opp mot 50 000 hvis den blir skiftet før den ryker. Du skal høre ulyd før den ryker. Hvis kjede ryker, er det ny motor. 

Er det noen som vet om andre veldig dyre feil? Er det slik at BMW vil selge nye biler og forsker i at biler skal måtte kastes etter 8-10 år og 200 000 km?. Jeg synes det er ufint dersom BMW bevisst prøver å få til  at så dyre feil (som ikke kan forsikres) skal oppstå slik at eier må kaste bilen. Og ikke opplyser om det.  

Jeg har nok vært blåøyd og trodd at MB og BMW tåler å kjøre flere 100 000 km, Jeg har kjørt med : En MB som var kjørt 2 mill km og en som var kjørt 1 mill km.

Noen som aner hva en 2012 BMW 520d er god for, når den mest sannsynlig vil havarere?

Når kan jeg regne med å måtte kaste bilen uten å få noe for den?

Hilen Olav

Lenke til kommentar
Del på andre sider

50 minutter siden, olavbakka skrev:

2) Registerkjede : Ligger veldig vanskelig til. Å skifte koster opp mot 50 000 hvis den blir skiftet før den ryker. Du skal høre ulyd før den ryker. Hvis kjede ryker, er det ny motor. 

Kjedeproblematikken er såpass kjent at det finnes flere som har spesialisert seg på dette punktet. 50 000 for bytte mens motor fortsatt er fin er overkant mye. Du får bytta det i Norge for halvparten av det flere steder. Tyskland er det mulig å få bytta det ennå billigere enn det igjen. Er et firma i Bielefeld som er spesialister på slike jobber, og mener de skulle ha 1300 euro. Da var olje og kjølevæske inklusivt. 

50 minutter siden, olavbakka skrev:

Er det noen som vet om andre veldig dyre feil?

Ikke nødvendigvis spesifikt til kun din 520d, men ZF 8hp45 girkassa har en kjent svakhet hvor planetgir P3 kan forårsake en fin regning...

Endret av ///M-ini95
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Både Mercedes og Audi sliter med registerkjede på enkelte motorer, så det er ikke bare BMW. Audi er vel plaget med høytrykkspumper de også (mulig de bruker CP4?).

Er vel heller svært få som KASTER bilen om noen av de tingene havarerer. Det gjelder mest gamle "verdiløse" biler.

Enten så får de det reparert enten før eller etter havari, eller så selger de den med tap til noen som vil/kan reparere det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...
28 minutes ago, Hpi said:

Du må kode fra og med Bosch DDE5, på 5-serie betyr det fra M57tu som kom i 2004 samtidig med E60.  På E46 vet jeg ikke når skillene går

Hvordan finner jeg ut hvilken dde type jeg har? Er en 03mod så kan være heldig at jeg slipper

Lenke til kommentar
Del på andre sider

287500 tyder på feil med luftmasseregulering, og det vanligste her er at EGR lekker eller slipper inn for mye eksos (går tregt etc). Varslinga på høy eksostemp er ikke så uvanlig ved tuning og litt pådrag, mener å huske at triggeren er satt ganske lavt her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar :) hadde den nylig på Bavaria for EGR kjøler aksjon. Der fant dem ikke noe galt. Siden jeg kan veldig lite om dette her så må jeg nesten tro dem når dem sier det.

Er det andre komponenter som kan være årsaken om EGR kjøler er ok? Går ut i fra at når du sier EGR så er det den delen som BMW har aksjon på? Og som jeg kaller EGR kjøler?

Siden jeg tunet bilen og disablet eller fjernet EGR software samtidig, burde den vel ikke være i bruk lenger? 
 

 

Sånn liten avsporing her bare :)
Har vurdert TRF steg 2 som alternativ da jeg ser på det som det mest optimale. Men veldig usikker på å fjerne DPF. Tenker da mest på fremtidig EU kontroll. De bilene dere fjerner DPF på, går det greit med EU?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...