Gå til innhold

BMW dieselmotorer


TRF
 Share

Anbefalte innlegg

1 time siden, Hpi skrev:

Jeg hadde planer om catch can på min 530Dat TRF steg 4 men det ble aldri noe av, det det derimot ble noe av var åpen ånding og resultatet for motor er jo det samme, jeg plugga igjen slangen som går med oljedamp fra veivhuset tilbake til innsug, deretter la jeg en ny slange med veivhusdampen ut under bilen.  Resultatet ble at turbo og intercooler var helt rene for oljesøl i tillegg til at luftmengde inn til innsug økte endel, så varm oljedamp ble erstattet med ren kald luft. Jeg målte over 600 mg/hub på tomgang med kald motor . Det er veldig mye og resulterer i en motor med veldig god gassrespons og mer effekt. Så jeg sier kjør på, det har kun fordeler :) 

Den brune slangen pustet oljedampen ut under bilen, den svarte originale er plugget igjen, på det andre bildet ser du luftmengde på 613mg/hub, det er veldig høyt, det får du ikke uten å fjerne både ånding og Egr

fcfc768bb2720bf1fd7640d7d3249728.thumb.jpg.02893b51e6c50b1f4c8ef5a96fc190c8.jpg

 

pierburg.thumb.jpg.61008c36a305b169247aae1376899c26.jpg

Må sjekke hvordan jeg kan gjøre det, har jo 35d motor nå så blir ikke helt likt som deg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan et tuning map forsvinne av seg selv? 

E39 520d... Lagt inn fil fra optituning for 4 år siden og den gikk noe bedre den gang. Nå, etter 3 år irositting, mye elektriske bugs og tenning av/på, batteri ut/inn, flatt batteri, fødepumpe havari, dieseldyr i tank, veivsensor ledningsbrudd osv osv, er endelig bilen oppe og går. 

Den går helt greit, kjennes ut som de 136 hestene den skal ha 😊 så spørsmålet er da, hvor ble det av tuningfila? Placeboeffekt eller real? 

 

Endret av Evopower
Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 timer siden, E.C. skrev:

Vannseparator-kit? Skal du på tur til Øst-Europa og tanke diesel fra bakgårdsstasjoner? Jeg hadde skippet. 

Tenkte mere på preventivt vedlikehold osv, bedre å være på den sikre siden hvis uhellet skulle være ute.
Har lagt ganske så mye penger i bil, motor osv og mer blir det.

Blir garantert noen turer gjennom europa når bilen er 100% ferdig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

M57n2 

Motor går forholdsvis jevnt på tomgang, men det er en pulsering, eller surge, som amerikanerne kaller det. Man kjenner en pulsering bak i eksosen i en fjerdedelstakt og man hører det også ved motoren om man lytter veldig varsomt. Det er ikke regenerering, det gir en annen frekvens. 

Det er knapt synlig på tur telleren. Vil tippe hvis tomgang er 790 omin, så er det 800 omin på toppene. Den jager hele tiden mellom disse to tallene, kald som varm. Men det er mest merkbart på varm motor. 

Jeg tror ikke det er noe farlig, men hvorfor er det slik? 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Hei.

HAr holdt på en stund med en 07 E70 for en kamerat som jeg ikke blir klok på. Motor starter lett, og går som ei kule når den er kald. Etter en stunds kjøring, antageligvis når motor er driftsvarm begynner den å jukse for så å kutte momentant. Det er da rein lotto trekning om du får den til å gå igjen (altså motor starter, men stopper tvert igjen). Railtrykk er ok, dieselfilter/dyse 5/veivsensor/kam sensor er nylig skiftet, diesel er kontrollert for vann. Bilen gir ingen feilkoder i DDE når dette skjer. Har du noen formening om hva dette kan skyldes? Har en artig video som jeg kan sende om det er av interesse som viser hvordan den oppfører seg..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ut som ei dårlig dyse. Altså kortslutning. Du bør nok måle ohm/motstand på spesielt dyse 5 og 6. De pleier å få vann på seg pga utette vanndeksel under frontrute.

Mål alle når du først er der. Måle mellom pinne 1 og 2, samt hver av de til jord. Den som skiller seg ut har problemer. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Angående 525 Tds og litt trimming .

Som dere vet så eier vi en 92 Tds og etter to års testkjøring ,må vi ha mer power ,ja for dette er ser vi trengs .

Hvis jeg sier :

Chip eller hva dere kaller det på denne

Fjerne kat og grovere eksos 

Er dette oppskrift som funker sånn at den vil gå bedre eller holder det kun med å fikse litt på hjernen?😀

Er ikke ute etter en som legger hele veien svart i røyk ,kun litt ekstra power sånn at den går bedre og lettere opp i fart.

Og selvsagt null herjing da dette er en ren skjær kosebil ,men kjenner den er lat .

Når jeg nevner grovere eksos ,er det jo fordi det er tøff lyd i disse med grovere eksos .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

335d M57Y

Fått en irriterende "skrikelyd" under belastning. Fra rundt 1500rpm og oppover.

Syns ikke den høres helt konstant ut heller, altså volum/intensitet virker å variere.

Litt usikker på hva jeg skal sammenligne lyden med.

Tenker litt i retning turboer, eksosmanifold, pakning mellom de eller noe slikt.

Har sett noen på en 335d gruppe jeg er i nevne at det ikke er uvanlig at boltene til eksosmanifold løsner på disse? 🤔

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...