Gå til innhold

Off Topic (tidl. tulletråden)


mAZE
 Share

Anbefalte innlegg

Nei, man har faktisk ikke lov til noe som helst, ikke legge rør en gang. Du kan riktignok avtale med en elektriker at du gjør noe av jobben selv, men pr. definisjon er det ikke lov.

 

...når det er sagt er jeg ikke i tvil om hva jeg selv hadde gjort (om man ser bort fra at jeg har papirer på at jeg kan montere i eget hus). :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

er trikker

i noe så enkelt som en garasje kan man nok regne med opptil en 700-1000kr punktet, men alt spørs rett og slett hvor mye jobb det er, men siden tilførsel og sikring er oppe sparer man endel der,

 

tipper man bruker en god halv dag på noen stikk og utelys med litt lamper inne og.

 

 

blir fort en 4-5k i utstyr (utelamper finnes i alle prisklasser,)

med jobb så er det da fort en 7-10k vil jeg tru.

 

men om man kan ha stikk og lysbrytere plassert så det ikke blir 40m kabler så sparer man inn en del tid og utstyr ;)

 

selv så har jeg 50A 3fas i garasjen, mest pga gjør alt selv hehe :P

Endret av janerik171187
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alt kommer jo ann på hva man har planer om å drive med i garasjen. Der jeg bor nå, så har jeg blitt litt bortskjemt med alle fasiliteter i en forholdsvis liten dobbelgarasje og jeg kunne ikke tenkt meg å gjøre noe annerledes om jeg skulle bygget garasje idag. Har både 1-fas og 3-fas tilgjengelig fordelt på 9 kurser, innlagt vann og varmekabel. Det blir jo en god del dyrere tilslutt, men jeg tenker at om man planlegger godt, så kan man enkelt nå målene man har satt. Skulle jeg bygget nå hadde jeg i tillegg lagt til opplegg for fastmontert kompressor og fordeling av luft til valgte steder med i planene.

 

Når det gjelder å legge opp elektrisk, så er vel det viktigste å ha kontaktene i orden for å skaffe materiellet billigst mulig, for dette er dyrt dersom man ikke har det. Elektrikere tjener i stor grad penger på materiellet de installerer også.

 

Drømmesituasjonen er å ha et godt kontaktnett for å skaffe materiellet og skru opp dette selv(du har jo kunnskapen til det som signalmann) og få en installatør til å gå god for installasjonen og skrive samsvarserklæringen.

 

Jeg har gruppe S og har skrudd mye som gruppe L på jobb, dette er lov om det sjekkes av egnet person før det ferdigstilles(sluttkontroll, dokumentasjon etc. her kommer installatøren inn). 

 

Skal det opp noen stikk og noen lysarmaturer + portåpner bør jo ikke dette være så altfor galt å gjennomføre på egenhånd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp... litt skal det forplikte å ha en BMW. Den siste lange roadtripen og noe av det siste jeg gjorde med vår E46... etter nesten 10 års eierskap og 340000 Km på veiene... var å ta den med tilbake til München. Den gikk som en klokke og vi savner den alle sammen i familien (ikke til forkleinelse for Cactusen som er fantastisk)... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har sett Broen sesong 1 og 2, jeg liker typisk skandinavisk krim, svenske/danske serier får liksom til det veldig bra. Broen er i hvert fall en serie som får mitt hode til å kverne noe veldig for å få brikkene til å falle på plass. Når da hjernen kverner som verst, Hollow Talk av Choir Of Young Believers drar på og episoden er på hell så vet jeg ikke helt hvor jeg skal gjøre av meg :P Jeg må ha mer av det! Så har funnet ut at dette er en serie jeg må se minst 2-3 episoder av i slengen for den beste opplevelsen.

 

NRK har vel sendt sesong 1 og 2 som reprise på natterstid på NRK3 i det siste i et høyt tempo, uten reklameavbrudd(selvfølgelig).. Siste episoden for natten og klokka var faretruende nære 05:00. Her hadde man tydeligvis glemt helt av tid og sted mens man har pløyd i gjennom episode for episode! 8-[

 

Bron_3_882952v530x800.jpg

Endret av FredrikE24
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja jeg er også veldig glad i denne sjangeren som vel har fått navnet Nordisk noir.  Danske Forbrytelsen er også et mesterverk etter min smak.  Ser det dukker opp et par av de de danske skuespillerene fra Forbrytelsen i Broen 3. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • awt locked this emne
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...