Fredrik 90 Skrevet April 12, 2015 Skrevet April 12, 2015 (endret) Det er vel ikke bare snakk om hvilke biler som matcher hvilke andre biler!? Det er vel snakk om hva man liker? Vi kan jo ikke snakke dritt om en 525D bare fordi det finnes en 530D? Jeg vet at dette er et BMW-forum, men det er ikke nødvendig å rakke ned på alt annet. Ytringsfrihet er ikke det samme som ytringsplikt! Jeg synes forrige at endel av dere (får jo ikke lov til å nevne navn) er ganske nedlatende her.. Det jeg i utgangspunktet forsøkte på var å få greie på hva som lå bak denne voldsomme interessen for disse japanske bilene jeg kanskje noe uheldig og flåsete kalte riskokere (beklager det til dere som tok det ille opp). Jeg kan lett si hvorfor jeg liker BMW, det er enkelt og greit kombinasjonen av kjøreegenskaper, motor, design og kvalitet som svært få andre matcher. Hvorfor liker folk da biler som Supra når man får M3, eller NSX når man får SL AMG osv Eneste man får til svar er å bli kaldt fanboy og tulling? Og det på et BMW forum.... Jeg synes ikke jeg synker lavt, og jeg synes ikke jeg har skrevet et veldig personsentrert innlegg. Jeg er heller ikke hårsår, og jeg føler ikke at du har tråkket på meg. Jeg er bare så lei av din ensporede holdning når det kommer til dine spesifikke merker. Med en gang det er snakk om konkurrenter til BMW, eller et spor av negativitet til noen andre av yndlingene dine, så er det rett i forsvarsposisjon og frem med "dissingen". Jeg kan forstå at du bli irritert av side opp og side ned med Mercedes skryt, der er du ikke helt alene, men her har vi et par innlegg på rad hvor vi snakker om idoliseringen av "klassiske" japanske bil-ikoner, uten å nevne at tyskerne er "drita dårlig i sammenligning". Det spiller ingen rolle at tyskerne lagde gode biler på 90-tallet, det gjorde nemlig japanerne også, iallefall et par stykk Jeg bare spør, hva hadde du egentelig ventet deg? Når du poster ett innlegg inne på ett BMW forum hvor man idoliserer japanske biler så må og bør du forvente å få reaksjoner på det, enten de er posetive eller negative. Jeg interesserer meg fint lite om japse biler og lurte derfor på hva folk egentelig ser i dem, til svar fikk jeg det jeg oppfatter som ett spydig innlegg om hvor dritt amerikanske biler er....som om jeg skulle vært Amcar fanboy og ikke BMW fanboy. Hvor interessant er det å diskutere biler og modeller uten å gjøre det i relasjon til andre biler og modeller, da gjerne BMW siden dette tross alt er ett BMW forum. Skal du diskutere andre bilmerker her inne så må du nesten tåle at de blir sammenliknet med BMW, på den måten kan man kanskje gjøre diskusjonen mer interessant for de andre her også. Når du da buser ut med det innlegget du gjorde så får vi en jævla dårlig start, men jeg skal ta på min egen kappe at mitt innlegg også kunne vært formulert bedre En Corvette C5 Z06 er nok en flott bil, dog har jeg aldri kjørt en. Jeg tror også det er den eneste bilen fra det kontinentet som hadde klart å hamle opp med noe som helst japansk eller tysk for den saks skyld. Jeg tror også bilen er skrudd utrolig dårlig sammen, både innvendig og utvendig, samt at interiøret er av typisk amerikansk billig plast som lager lyder etter et par år. En NSX hadde nok kjørt ringer rundt en Z06, men sammenligningen blir feil grunnet hk-begrensningene som var et faktum i japan på den tiden. Japanerne har laget _mange_ flere biler med gode kjøreegenskaper enn amerikanerne: Honda NSX, Mazda Rx-7, Skyline, og diverse andre "halo"-cars. Mange av disse kan også måles med tyskerne. Lurer på hvor de hadde vært i dag om de ikke hadde motor-begrensningene sine? Jeg er også tildels enig i at det er lite som slår en V8 i lyd og karakter, så der er vi ikke helt uenig. Det en nok flere amerikanske biler i dag og på 60 tallet som kunne hamle opp med det beste ifra Japan og Tyskland. Ellers så var det mest ifra statene noe voldsomt ræl utover 90 tallet og 2000 tallet, bortsett ifra enkle biler som f eks Corvette Z06. NSX er nok ikke en gang i nærheten av å kjøre i ring rundt denne, men her sitter vi og sammenlikner feil biler. La oss heller sammenlikne NSX med BMW M3 eller Audi RS4, for faktum er at hvis ikke disse japanske bilene er innom trimsjappa først så skal det ikke rare tyske sedanen til for å kjøre ifra. Og Fredrik, det siste jeg vil er å lage kvalme her inne. Jeg syns du er en viktig bidragsyter på dette forumet, og en veldig god ressurs som sitter inne med mye kunnskap. Jeg har absolutt ingenting i mot deg som person! Det er bare så dumt når du bare slenger av deg en negativ kommentar uten noe særlig grunn. Du kunne for eksempel kommer med dine egne eksempler på tyske biler som var i direkte konkurranse med japanerne, og argumentert på hvorfor du syns de var bedre, da hadde vi kanskje fått i gang en god og skikkelig diskusjon her inne Hvis vi alle var litt mindre lettfyrte og hårsåre så hadde vi fått mange fornuftige og lærerike diskusjoner. Kommentaren min ble dessverre negativt rettet men det jeg prøver å få frem her er hva det er med disse japsebilene som gjør at det er så fantastiske, jeg ser det ikke så prøv å belys meg som ikke har greie på dette. Jeg vet kun hva tyskerne har å stille opp med og det er biler som 911GT3, BMW M5, MB SLR McLaren, Audi R8 V10, BMW M3, Porsche Cayenne Turbo, MB SL 65 AMG, Porsche Carrera GT, Audi RS4, MB AMG GT, BMW 1M, diverse Alpina osv Forøvrig takk for hyggelige ord, har alltid sett på deg også som en veldig allrigt kar så det første innlegget ditt overrasket meg litt. Erre mulig. Er du kjerring siden du nevner interiør hver gang eller? Grow a hairy pair og digg en bil selv om interiøret suger. Hverken Mercedes, Audi eller BMW hadde interiør særlig mer spennende enn "riskokerne" på 90-tallet uansett. Og det å kritisere en smak når noen andre liker noe er noe av det dummeste som finnes. En ting er om noen farger bilen bæsjebrun og putter Biltema-spoiler på den, men en annen ting når et design har millioner av fans som elsker hvordan bilen ser ut. Ja det er mulig, interiøret er jo den plassen man sitter når man bruker bilen så er en fordel om det er trivelig....kjerring eller ei. Ellers så må det være lange siden du satt i en tysk bil ifra 90 tallet med den uttalelsen der... Endret April 12, 2015 av Fredrik 90
Nytern Skrevet April 12, 2015 Skrevet April 12, 2015 Gærninger.. Jeg har skrudd og rengjort bulkete E39 i dag, mye mer givende enn det evinnelige vaset her. Dweezil, Daniel., Diiesel og 8 andre reagerte på dette 11
Connie Cumstains Skrevet April 12, 2015 Skrevet April 12, 2015 (endret) 1.Det jeg i utgangspunktet forsøkte på var å få greie på hva som lå bak denne voldsomme interessen for disse japanske bilene jeg kanskje noe uheldig og flåsete kalte riskokere (beklager det til dere som tok det ille opp). Jeg kan lett si hvorfor jeg liker BMW, det er enkelt og greit kombinasjonen av kjøreegenskaper, motor, design og kvalitet som svært få andre matcher. Hvorfor liker folk da biler som Supra når man får M3, eller NSX når man får SL AMG osv 2.La oss heller sammenlikne NSX med BMW M3 eller Audi RS4, for faktum er at hvis ikke disse japanske bilene er innom trimsjappa først så skal det ikke rare tyske sedanen til for å kjøre ifra. 1. Kultur, miljø og media. Veldig mange har et forhold til japanske biler. Enten vokste man opp med foreldre som hadde det, hadde det selv som første bil eller hadde venner som hadde det som første bil. Media tror jeg også er en stor grunn til fasinasjon blandt japanske biler, filmer som fast & furious, initial d osv. gjorde supra og skyline til manges guttedrømmer. Før Fast & furious serien var nok tv-spill noe som gjorde at folk fikk øynene opp for japanske biler, i sær grand turismo serien. 2. Må nok en m3 gts eller csl til for å slå en nsx-r. Vanlig nsx fra 1990 må du opp med rs4 b7 eller m3 e92 (ca. 15 år nyere bil). http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_N%C3%BCrburgring_Nordschleife_lap_times#Production.2C_street-legal_vehicles Endret April 12, 2015 av Connie Cumstains
Fredrik 90 Skrevet April 12, 2015 Skrevet April 12, 2015 2. Må nok en m3 gts eller csl til for å slå en nsx-r. Vanlig nsx fra 1990 må du opp med rs4 b7 eller m3 e92 (ca. 15 år nyere bil). På strekka så tar jo en E34 M5 en NSX (1990), på ringen så finnes set jo flust med 911 som tar den på runde tid. Samme gjelder jo også for Supra, en hvilken som helst rask sedan ifra Tyskland tar den på strekka mens en hvilken som helst 911 tar den på banen.
Connie Cumstains Skrevet April 12, 2015 Skrevet April 12, 2015 Ved et rask google søk (ingen kildekritikk, så bare på det første og beste) ser jeg at nsx er både raskere på 0-100km/t og kvartmila. Supra gjør foresten 0-100 på godt under 5 sekunder, det var ikke mange tyske sedaner på 90-tallet som klarte det.
bimmerR Skrevet April 12, 2015 Skrevet April 12, 2015 Når jeg snakker om tyske biler så snakker jeg selvsagt om Porsche også, er jo nettopp med Porsche, BMW M, AMG og Audi RS jeg mener at de japanske modellene ikke har en sjanse. Jeg bryr meg midt på ryggen om det aller meste som kommer ifra Japan så opplys meg gjerne om mine meninger er feil og kom gjerne med eksempler på biler, men tror det kan bli vanskelig å finne. I BMW leiren f.eks så er det slik at E46 M3 CSL har litt legende status for å være en ekstra fokusert modell. Litt på samme måten har japanere en hel haug slike super fokuserte modeller å glede seg over. Mange som er skikkelig hardcore med tanke på sportslighet. Nedenfor er noen biler du kan lese deg opp på. Listen kunne vært mange ganger lengre med langt flere modeller over de 20-årene vi snakker om. Mitsubishi Lancer Evolution VI Tommi Makinen Subaru Impreza STI Spec C Nissan Skyline R34 GTR V-Spec (II) Nissan Skyline R33 GTR V-Spec II Nissan Skyline R32 GTR Honda NSX Type-S Zero Subaru Impreza STI Type RA-R Subaru Impreza RA SPEC C Honda NSX-R (finnes mange varianter) Mitsubishi Lancer Evolution VIII MR RS Mitsubishi Lancer Evo VIII RS Honda Integra (Type R og mange varianter gjennom årene, langt forbi de tyskere fikk til med FWD) Mazda RX-7 Series 8 Type RS Honda S2000 Type V Honda S2000 Type S Nissan GTR 90-tallet spesielt var japanerene sin storhetstid. Audi, Mercedes og BMW hadde lite å stille opp med når det kom til sportslighet generelt. Bilene til tyskerene var ofte for tunge og mer rettet mot autobahn og komfort i en tid japanere kjempet om å laget de råeste bilene med maks 280hk. Porsche var mer aktuelle om man såg bort fra pris, men selv de møtte ekstrem motstand i biler som NSX-R (helt RÅ!), Skyline sine toppmodeller osv.. I mange tilfeller ble selv Porsche overgått, ihvertfall om vi ser bort fra 993 GT2. Om det var regn/vått så hadde likevel Japan noe raskere enn den bilen. Hva hadde tyskerene å stille opp med om vi sammenlignet FF, FR, MR, eller AWD biler? Kom gjerne med en liste over tyske biler som er mer fokusert på sportslighet, eller raskere på en typisk japansk bane eller fjellvei. Jevnt over hadde ikke tyskerene mye å stille opp med, i så tilfelle var det fra Porsche. Tok man pris inn i bildet så hadde ikke tyskere en sjanse. Det meste i listen ovenfor tok M-biler fra 2000-tallet på en bane som Tsukuba. (Se rundetider her. Seriøst, ta en titt.). Eller se tester fra den fra f.eks Best Motoring der racingfører sammenligner slike biler på bane eller Touge. Å si at japanere ikke hadde sjanse blir så feil som det kan bli. De dominerte hovedsaklig det de ønsket å dominere. Noe som ikke alltid var det samme tyskerene fokuserte på. Ut på 2000-tallet så begynte tyskerene å vise hvem som var sjef. Eller gjorde de egentlig det? De viste generelt hva de klarte med mye hestekrefter i tunge biler på en bane som favoriserte biler med ekstrem effekt. Et fokus japanere ikke hadde så lenge man ikke såg på modifiserte biler. Mclaren Mercedes SLR klarte 7:40 på rinen i 2003. En SVINDYR bil med 650hk. Denne bilen var alt for tung til å stille opp mot rimelige (relativt sett) japanske biler på japanske småveier, eller vått underlag. BMW og Audi hadde ikke noe som kom i nærheten av en slik rundetid. På mindre baner og med tanke på fokus på skikkelige sportsbiler var japanere fortsatt bedre og i stadig utvikling. Man kan kanskje si at begrensningen på 280hk gjorde de enda flinkere siden fokuset ble på understell og ikke motor. Tilbake til Nordschelife, Porsche kom med Carrera GT som naturlig nok "toppa heile sjiten" med en tid på 7:28:71 i 2003. Dette var en svindyr og høyteknologisk superbil... ..som japanere fire år senere slo med en (relativt) billig GT-R med tiden 7:26:70 i 2008. Det til tross for at GTR hadde langt mindre hester og var tyngre! Denne tiden var så rå at selv en 911 GT3 RS 4.0 tre år senere i 2011 ikke klarte å slå den. Det sier litt om hvor langt japanere var kommet med tanke på understell og teknologi. Noe som ikke bør komme som et sjokk når man ser på hvor dyktige de har vært siden 90-tallet (og tidligere). Generelt så foretrekker jeg selv BMW og Porsche, men bruk litt tid på Japanske biler, legg BMW fanboy holdningen på hylla, så vil man se at Japanere har kunnet sakene sine i lang tid. Spesielt når det kommer til sportsbiler og sportslige egenskaper i biler. Dal-z og Fredrik reagerte på dette 2
Fredrik 90 Skrevet April 12, 2015 Skrevet April 12, 2015 (endret) Ved et rask google søk (ingen kildekritikk, så bare på det første og beste) ser jeg at nsx er både raskere på 0-100km/t og kvartmila. Supra gjør foresten 0-100 på godt under 5 sekunder, det var ikke mange tyske sedaner på 90-tallet som klarte det. En M5en går 0-200 på 21,4 sek, NSX 3,2 ifra 1997 (fant ikke på 1990 modellen) gjør dette på 22 blank. Sistnevnte er dog 0,3 sek raskere til 100 I BMW leiren f.eks så er det slik at E46 M3 CSL har litt legende status for å være en ekstra fokusert modell. Litt på samme måten har japanere en hel haug slike super fokuserte modeller å glede seg over. Mange som er skikkelig hardcore med tanke på sportslighet. Nedenfor er noen biler du kan lese deg opp på. Listen kunne vært mange ganger lengre med langt flere modeller over de 20-årene vi snakker om. Mitsubishi Lancer Evolution VI Tommi Makinen Subaru Impreza STI Spec C Nissan Skyline R34 GTR V-Spec (II) Nissan Skyline R33 GTR V-Spec II Nissan Skyline R32 GTR Honda NSX Type-S Zero Subaru Impreza STI Type RA-R Subaru Impreza RA SPEC C Honda NSX-R (finnes mange varianter) Mitsubishi Lancer Evolution VIII MR RS Mitsubishi Lancer Evo VIII RS Honda Integra (Type R og mange varianter gjennom årene, langt forbi de tyskere fikk til med FWD) Mazda RX-7 Series 8 Type RS Honda S2000 Type V Honda S2000 Type S Nissan GTR 90-tallet spesielt var japanerene sin storhetstid. Audi, Mercedes og BMW hadde lite å stille opp med når det kom til sportslighet generelt. Bilene til tyskerene var ofte for tunge og mer rettet mot autobahn og komfort i en tid japanere kjempet om å laget de råeste bilene med maks 280hk. Porsche var mer aktuelle om man såg bort fra pris, men selv de møtte ekstrem motstand i biler som NSX-R (helt RÅ!), Skyline sine toppmodeller osv.. I mange tilfeller ble selv Porsche overgått, ihvertfall om vi ser bort fra 993 GT2. Om det var regn/vått så hadde likevel Japan noe raskere enn den bilen. Hva hadde tyskerene å stille opp med om vi sammenlignet FF, FR, MR, eller AWD biler? Kom gjerne med en liste over tyske biler som er mer fokusert på sportslighet, eller raskere på en typisk japansk bane eller fjellvei. Jevnt over hadde ikke tyskerene mye å stille opp med, i så tilfelle var det fra Porsche. Tok man pris inn i bildet så hadde ikke tyskere en sjanse. Det meste i listen ovenfor tok M-biler fra 2000-tallet på en bane som Tsukuba. (Se rundetider her. Seriøst, ta en titt.). Eller se tester fra den fra f.eks Best Motoring der racingfører sammenligner slike biler på bane eller Touge. Å si at japanere ikke hadde sjanse blir så feil som det kan bli. De dominerte hovedsaklig det de ønsket å dominere. Noe som ikke alltid var det samme tyskerene fokuserte på. Ut på 2000-tallet så begynte tyskerene å vise hvem som var sjef. Eller gjorde de egentlig det? De viste generelt hva de klarte med mye hestekrefter i tunge biler på en bane som favoriserte biler med ekstrem effekt. Et fokus japanere ikke hadde så lenge man ikke såg på modifiserte biler. Mclaren Mercedes SLR klarte 7:40 på rinen i 2003. En SVINDYR bil med 650hk. Denne bilen var alt for tung til å stille opp mot rimelige (relativt sett) japanske biler på japanske småveier, eller vått underlag. BMW og Audi hadde ikke noe som kom i nærheten av en slik rundetid. På mindre baner og med tanke på fokus på skikkelige sportsbiler var japanere fortsatt bedre og i stadig utvikling. Man kan kanskje si at begrensningen på 280hk gjorde de enda flinkere siden fokuset ble på understell og ikke motor. Tilbake til Nordschelife, Porsche kom med Carrera GT som naturlig nok "toppa heile sjiten" med en tid på 7:28:71 i 2003. Dette var en svindyr og høyteknologisk superbil... ..som japanere fire år senere slo med en (relativt) billig GT-R med tiden 7:26:70 i 2008. Det til tross for at GTR hadde langt mindre hester og var tyngre! Denne tiden var så rå at selv en 911 GT3 RS 4.0 tre år senere i 2011 ikke klarte å slå den. Det sier litt om hvor langt japanere var kommet med tanke på understell og teknologi. Noe som ikke bør komme som et sjokk når man ser på hvor dyktige de har vært siden 90-tallet (og tidligere). Generelt så foretrekker jeg selv BMW og Porsche, men bruk litt tid på Japanske biler, legg BMW fanboy holdningen på hylla, så vil man se at Japanere har kunnet sakene sine i lang tid. Spesielt når det kommer til sportsbiler og sportslige egenskaper i biler. Med masse tid så kunne jeg sikkert sittet og nøstet opp og funnet Tyskproduserte biler som matcher samtlige av de du lister opp her, både når det kommer til ytelser og rundetider. Men det gidder jeg ikke og har heller ikke tid til for det krever mye arbeid, hadde jeg ikke hatt ett liv utenom formet her så kunne jeg sikkert gjort det men nå har jeg det så da blir det sånn. MEN, jeg har i det minste lært en hel del om japanske biler i kveld og det synes jeg er bra. De interesserer meg ikke noe mer i særlig grad da de for min del fortsatt er kjønnsløse men noe har jeg fått ut av diskusjonen. "BMW fanboy holdningene" blir selvsagt ikke lagt på hylla all den tid dette er ett BMW forum Endret April 12, 2015 av Fredrik 90 FredrikE24 reagerte på dette 1
janerik171187 Skrevet April 12, 2015 Skrevet April 12, 2015 slutt å krangle og kondoler meg heller ford ranger'n er død kokte over i det jeg parkerte hjemme etter å ha hentet en gravemaskin oppafor lillehammer. (4t hjemmefra) vikke starte en gang nå han som solgte gravern hadde finni ut at den veide 2200kg ny, men beltene var erstattet med hjul, da kastet han en 7-800kg stål så skulle sånn sett veiv ca 1500kg nå. og med rangern kan jeg laste 1500kg på henger min (hengern veier 700kg, laster 2 tonn, tot 2.7tonn) så skulle jo gått bra det hoppa innom en vekt foraksel bil 1000kg bakaksel bil 1200kg henger 3200kg ;O dvs 2500kg + 700kg henger, 500kg overlass på henger, og 1000kg overlass på hengerfeste (tåler 2200kg) så kanskje ikke rart det kokte over for han tilslutt Shattered reagerte på dette 1
janerik171187 Skrevet April 13, 2015 Skrevet April 13, 2015 Prøvde fyre den igjen nå. Er nok ikke helt bra kompresjon i motoren
bimmerR Skrevet April 13, 2015 Skrevet April 13, 2015 En M5en går 0-200 på 21,4 sek, NSX 3,2 ifra 1997 (fant ikke på 1990 modellen) gjør dette på 22 blank. Sistnevnte er dog 0,3 sek raskere til 100 Med masse tid så kunne jeg sikkert sittet og nøstet opp og funnet Tyskproduserte biler som matcher samtlige av de du lister opp her, både når det kommer til ytelser og rundetider. Men det gidder jeg ikke og har heller ikke tid til for det krever mye arbeid, hadde jeg ikke hatt ett liv utenom formet her så kunne jeg sikkert gjort det men nå har jeg det så da blir det sånn. MEN, jeg har i det minste lært en hel del om japanske biler i kveld og det synes jeg er bra. De interesserer meg ikke noe mer i særlig grad da de for min del fortsatt er kjønnsløse men noe har jeg fått ut av diskusjonen. "BMW fanboy holdningene" blir selvsagt ikke lagt på hylla all den tid dette er ett BMW forum Det er dette som er problemet. Får å ta et eksemel du kanskje skjønner. Jeg sier E36 Z3 M Coupe er mer sportslig enn en E39 M5. Jeg kan f.eks si den er bedre bygget for autocross og gir generelt en mer sportslig kjøreopplevelse. Du vil da gå å lete etter et tall på nettet som f.eks 0-200 hvor E39 M5 er raskere og dermed har ikke Z3n en sjanse. E39 har også et mer videreutviklet understell og er dermed tilbyr den bedre kjøreegenskaper, kan du kanskje finne på å si også. Men da har du jo misforstått hva jeg snakket om og på dine nokså sære premisser funnet en måte hvor du har "vunnet" nok en diskusjon. Japanere er utrolig flinke på sportsbiler, enten de bygger biler for glede eller for hurtighet. Det er er faktum som man ikke bør avfeie med at tyskere er best og japanere er sjanseløse. Det er ikke noe galt i å være BMW fanboy, men man trenger ikke å være ufin, eller snakke ned biler med egentlig ikke kjenner noe særlig godt av den grunn. Diiesel, Mag142, Fredrik og 1 annen reagerte på dette 4
Diiesel Skrevet April 13, 2015 Skrevet April 13, 2015 Kan vi ikke alle bare være enige om at E39 530d er en perfekt bil med passende motor, og gi oss der?
Daniel. Skrevet April 13, 2015 Skrevet April 13, 2015 Kan vi ikke alle bare være enige om at E39 530d er en perfekt bil med passende motor, og gi oss der? Pfft. E34 518i med automat er tingen! [emoji16] Shattered og Diiesel reagerte på dette 2
Fredrik Skrevet April 13, 2015 Skrevet April 13, 2015 Hmmm... nå er helvete løs med oppsigelser i oljebransjen og relaterte bransjer...
awt Skrevet April 13, 2015 Skrevet April 13, 2015 Har det ikke vært det i snart et år allerede? Det har det ihvertfall her til lands. Haukefer og sandersander reagerte på dette 2
Fredrik Skrevet April 13, 2015 Skrevet April 13, 2015 Jeg tenkte spesielt på Norge, men at Statoil kanskje må si opp 2400 ingeniører (jmf. E24 idag) er alvorlig. Problemet er at slike runder har en tendens til å forsterke seg med en faktor på 3-4. Ergo snakker vi plutselig om 8000-10000 oppsigelser inkl. relaterte bransjer. Vi har allerede vært igjennom dette her i Danmark de siste 5-6 årene. Arbeidsløsheten er stadig relativt høy og bedriftene kan ikke tjene penger med færre ansatte. De kan ikke sparke flere uten å samtidig slå kroken for døren. Ergo må det andre virkemidler til som innovasjon, effektivisering av arbeidsprosesser, nye varer og tjenester, alternative markeder etc.
Anbefalte innlegg