Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Hva mener du med et imponerende dreiemoment ved 1000 rpm? Originalt når motoren toppen av momentkurven (330 Nm) ved 2000 rpm (og vedvarer til 2500 rpm for deretter å falle). Dette betyr at motoren trolig aldri har et moment under 200 Nm, men fordi turboen trenger luft fra motoren for å nå korrekt hastighet er det en forsinkelse før den yter maksimalt trykk. Dette oppleves som såkalt turbolag. På min gamle E46 318d som hadde en tidligere variant av den samme motoren (M47D20) medførte dette at motoren gikk relativt dårlig under ca. 1600 rpm. Den gikk ikke helt rent under dette turtallet med litt motstand. Dette fenomenet er ganske vanlig på litt eldre motorer med turbo (bensin og diesel). Man kan optimere styreenheten på motoren slik at turbolaget reduseres, men jeg tror ikke at det er mulig å få den til å yte maksimalt fra så lavt turtall som 1000 rpm så lenge selve turboen er så gammel som den er rent teknisk. Jeg har kjørt en E46 320d med M47TUD20 motoren som trakk ganske bra fra rundt 1600 rpm, men fullt trykk på turboen kom allikevel ikke før rundt ca. 2000 rpm. Problemet med eldre turbomotorer er at de typisk har en "ketchup" effekt der motoren først trekker dårlig for så plutselig trekke veldig bra. Dette korresponderer med at turboen trenger en viss mengde luft fra motoren for å yte maksimalt og denne mengden er først på plass ved rundt 2000 rpm. Selv min helt moderne PSA BlueHDi dieselmotor skal ha 1750 rpm for å yte maksimalt dreiemoment. De beste helt moderne dieselrekkefirerne (B47) fra BMW yter maksimalt dreiemoment fra 1500 rpm. De beste helt moderne bensinrekkefirerne (B38) fra BMW yter maksimat dreiemoment fra 1250 rpm.  

Det er også viktig å ikke blande dreiemoment og hestekrefter (selv om de er en funksjon av hverandre). Maksimalt dreiemoment på M47TUD20 motoren oppnås i intervallet 2000-2500 rpm. Maksimalt antall hestekrefter oppnås ved 4000 rpm.

Endret av Fredrik
Skrevet

Litt i farten så jeg rekker ikke å skrive et langt innlegge.

Det første er at "turbo lag" ikke er det det blir beskrevet som. Det Fredrik beskriver (i mesteparten av innlegget sitt) har ingenting med turbo lag å gjøre, derimot prates det om boost threshold. Problemet har ingenting med gammel turboteknologi å gjøre, da alle "d" motorer fra BMW har VNT turboer (med unntak av de første bi turbo modellene). En ny VNT turbo er noe mer effektiv enn en gammel (aerodynamiske egenskaper), men det har lite med konklusjonene her å gjøre. Det er rett og slett et kompromiss, som enkelt og greit går på "størrelse" turbo man velger.

Og virkelig, m52b25 er en fin konstruksjon, men det er ingenting å rope hurra for. e39 er en tung bil. Hvilke følelser man har for de forskjellige motorene kan så være, men det spiller liten rolle når bile blir så tafatt som den bli. Fin bruksbil, ja, kosebil, nei.

Som sagt så er jeg litt i farten, og har bare eksakte papirer med høy oppløsning fra m57tud25 her. E39 530d vil være sterkere, og 525d vil bare såvidt henge noe bak.

Dene utvikler 292,63Nm ved 1491rpm. Det vil si mer enn m52 _maksimale_ dreiemoment. Du skal enda lengre ned før du går under m52s maksimale, og veldig langt ned før m52 har et overtak. Videre har den 247Nm ved 4434rpm. Fortsatt mer enn m52 maksimale. Mer dreimoment på et gitt turtall = mer effekt.

PS = dreiemoment * turtall *1,01386977 / 7121

Alt dette er med original programvare. Når jeg har justert den er historien en helt annen, og agrumentene for å fortsatt kjøre noe sånt som m52 forsvinner som dugg for solen.

Dette gjør at dieselen har et enormt areal under grafen, og derfor er den hurtigere i de aller fleste interessante disipliner.

Prater man om s54, s38, s85 og andre virkelige flotte NA bensin motorer så er historien en annen.

Mine kommentarer om kjøreegenskaper gjelder sedan og m sport, ikke sliten stasjonsvogn på utslitte foringer og billig senkesett. (sier ikke at noen her kjører det, men bare for å presisere hva jeg prater om).

E34, som jeg har hatt særs mange gode kjøreopoplevelser i, har på ingen måte moderne kjøreengaksper. Gode kjøregenskaper, ja, veldig gode for sin tid, men ikke moderne. Hva man subjektivt føler når man kjører på motorvegen er ikke akkurat så representativt.

Skrevet (endret)

Jeg liker begge deler igrunn. 5.gir forbikjøringer på tomgang ca er jo kult. Det å varve livskiten utav en noe bedagelig bmw 6'er finner jeg av en eller annen grunn ganske tilfredsstillende. Vært interessant å prøve en lettere modifisert m57d30.

Endret av Nytern
Skrevet (endret)

TRF: Bra med litt nyansering fra en som kan mer om teknikken bak systemene. Begrepet turbolag (turbo lag) er tiden det tar for turbomotoren å endre effekt i relasjon til en ønsket endring på hastigheten (på gasspedalen, men rent teknisk i motoren). Dette er tiden det tar for å generere opp nok eksosluft til å bygge opp et tilstrekkelig eksostrykk/mengde så turboen kan virke mest mulig effektivt. Tradisjonelt trengte små turboer i denne sammenhengen et mindre eksostrykk/mengde enn store turboer. Små turboer har mindre indre dimensjoner (les: diameter på turbinhjulene, rør etc.) og dermed behøvde de heller ikke en like stor mengde luft for å være mest mulig effektive. Noen bilprodusenter koblet derfor turboer i serier der den første var den minste turboen for lavere turtall og den andre turboen var litt større for høyere turtall (et høyere turtall er lik med en større mengde luft/trykk). Dette konseptet kan idag til en stor grad erstattes av variabel turbingeometri, bedre styring av wastegate (overskuddsluft), redusert friksjon på bevegelige deler, redusert diameter på rørene etc.

Begrepet boost threshold kobles til den lavere delen av spekteret (turtallet) der en turbo er effektiv. Er eksostrykket/mengden fra motoren for lavt vil turbinhjulene i turboen ha en redusert virkningsgrad ved det samme turtallet... uavhengig av om man ønsker å endre hastigheten ved å trykke på gasspedalen (altså sender signaler til motoren om at man ønsker et høyere turtall på motoren). 

Utfordringen med å forklare dette fenomenet på en ordentlig måte er for min del knyttet til begrepene eksosflyt, eksostrykk, luftmengde, lufttrykk... inngående til turboen fra motoren og utgående fra turboen til motoren... :)       

Endret av Fredrik
Skrevet

At E39 er var en super bil når den kom, med kjøreegenskaper og komfort som var klasseledende når den ble lansert, skal jeg ikke si så mye på. Men designet, og da tenker jeg mest på sedanen, er det eeeegentlig så utrolig spennende? Det er ikke stygt, langt ifra, men om du blir forbikjørt av en helt original E39 preface uten mtech, senk og med 15" felger, er det noe folk flest snur seg etter? Den er tidløs og safe, noe som mange liker naturligvis. 

Skal være veldig forsiktig med dette, er klar over det, men om du vender blikket mot Audi A4 B5 som ble lansert et år tidligere, er ikke historien litt den samme der når det kommer til designet? Vil tro at på VAG forumet blir denne også omtalt som kanskje litt kjedelig, men at kan bli rett så tøff i S4 utgave med andre fangere, bredding, og gjerne med facelift for å få de nye lyktene... På samme måte som E39, med M pakke og facelift. 

Som sagt tenker jeg her på sedan. Touringen har en mer spennende bakpart mener iallefall jeg.. (Her blir det ikke det samme med A4 B5, for den er minst like trist som avant)

Jeg prøver ikke å trakke noen E39 fans på tærne her, og tror egentlig folk flest forstår? Om du sitter med en E39 slik den trillet ut fra fabrikken, vil jeg tro at du også har sett en del på M-fangere og andre oppgraderinger? Det blir en helt annen bil med litt plastikk og noen pene hjul, som ikke lengre fremstår som kjedelig :)

Skrevet

BMW har safet på designet på veldig mange modeller, men det som gjør dem bedre å se på er at fronten har alltid hatt ett aggressiv design. Her har Audi kjørt samme stil over hele bilen samt interiør, da blir det fort kjedelig :)

Skrevet

Jeg liker begge deler igrunn. 5.gir forbikjøringer på tomgang ca er jo kult. Det å varve livskiten utav en noe bedagelig bmw 6'er finner jeg av en eller annen grunn ganske tilfredsstillende. Vært interessant å prøve en lettere modifisert m57d30.

Kunne tenkt meg å tune 525d'en for å sjekke forskjellen :P Men vi får se om jeg en dag får råd, haha.

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...