Espen Aass Skrevet Juli 11, 2015 Share Skrevet Juli 11, 2015 Jeg pleier å si at Dansker er kjempe allrighte folk, bare ikke i trafikken Og i Alpinbakken. humpfy reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
hermanoo90 Skrevet Juli 11, 2015 Share Skrevet Juli 11, 2015 Tyskernes kjøring på motorvei er verdens beste, uten tvil! Jeg opplevde godt samspill og man måtte faktisk følge med på veien, de andre bilene og speilene. Man bedriver aktiv kjøring, ikke som i Norge der man stort sett kan legge seg i høyre fila og cruise, forbikjøre i venstre fila, så komfortabelt videre i høyre fila. Satt på spissen, men tyskerne kan det å kjøre =) Opplevde jeg gjennom 2 gjennomkjøringer. Er så deilig når forbikjøringsfelt brukes som forbikjøringsfelt og ikke kjørefelt. =) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Daniel. Skrevet Juli 11, 2015 Share Skrevet Juli 11, 2015 Ganske mange Dansker i kjempesmå biler fly forbi i sikker 120+ kmh. Faktisk mange med henger også. ------ Mange ungdommer som får ny bil i gave av foreldrene.. Sånn typisk "riking" familer med sosser osv. [emoji14] Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
thbrekke Skrevet Juli 11, 2015 Share Skrevet Juli 11, 2015 Var i Seljord å hentet denne idag Artig bil, uten rust osv. Herlig lyd fra 2,8 liter rekkesekser Skulebollen, Rune-K, M|Fjeld og 2 andre reagerte på dette 5 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik Skrevet Juli 11, 2015 Share Skrevet Juli 11, 2015 (endret) Det er åpenbart mange erfaringer og meninger om kjørestilen i andre land, men hvis fartsgrensen er 130 Km/t så er den det... ikke 140 eller 150 Km/t... selv om man selv synes at dette er en mer passende hastighet. Man kommer ikke langt hvis man prøver å forklare politiet dette i en evt. fartskontroll. Det er ikke anledning til å gradbøye fartsgrensene. Det har forøvrig akkurat vært en trafikkampanje her i DK som har fokusert på at mange ikke holder lengst mulig til høyre på motorveiene. Over tid har det utviklet seg en ukultur der mange ligger fast i ventrefilen. Dette fenomenet kommer fra Tyskland der trafikken er såpass massiv at folk har problemer med å skifte fil og dermed heller ligger fast i venstrefilen til de skal kjøre fra motorveien. Blir man tatt for slikt her i DK er boten 1000 DKK. En annen ting å merke seg her i DK er at selv om mange sjåfører virker som sinker på motorveien hvis de f.eks kjører i 110 Km/t på 130 Km/t motorveiene gjør de faktisk intet ulovlig. Lastebiler, busser og biler med campingvogn kjører stort sett aldri over 100 Km/t. En tredje ting er at når fartsgrensen er 130 Km/t forventer man ikke at det kommer biler forbi i 150 Km/t eller enda hurtigere. Dette er det mange som ikke tenker på og det er sinken som holder 110 Km/t i høyrefilen som har retten på sin side iom. at han/hun bare følger trafikkreglene. Aggressiv kjøring av dette kaliberet blir ofte slått hardt ned på av politiet... spesielt i Tyskland. En nydelig Strich-Acht BMW525ix (felgene kan jeg imidlertid spare meg for)... Endret Juli 11, 2015 av Fredrik thbrekke og Rune-K reagerte på dette 2 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Rune-K Skrevet Juli 11, 2015 Share Skrevet Juli 11, 2015 Ja Norge er egentlig et helt ok land og være bilentusiast ) i sammenlignet med mange andre land. Bortsett fra høy nybilpris så kam vi stort sett bruke bilen som man føler for uavhengig av hvor gammel den er. Man finner jo også stort sett en klubb for alle biler bare man leter litt. Det eneste jeg savner er litt mere samarbeid mellom klubbene. Det blir lett for at man sitter på vær sin tue. Der er Amcar veldig flinke. LMK prøver jo så godt de kan men det blir mere for veteranbiler igjen. Nå begynner det heldigvis og komme igang et forsiktig samarbeid mellom LMK og Amcar og det er jaggu meg på tide. At Amcar skal ta hele æren for 30 års regelen er vel også en sannhet med modifikasjoner. LMK var også sterkt inne der. Det sto en fin artikkel om det i bladet Norsk motorveteran for en stund siden. De lobbet fint for den regelen på vær sin måte men begge organisasjonene liker og ta æren for det. Men ikke for det Amcar har virkelig fått til mye annet bra for bilentusiastene i Norge. NAF er jeg kun medlem i for medlemsfordelene deres og veihjelpen, ikke for politikken deres. Litt av problemet med NAF er at de er litt for store slik at mange av medlemmene deres synes det er helt ok og ligge i venstre filen på motorveien og slappe av. Blir vanskelig og lobbe for bilistene da. Jeg har fundert litt på og bli støttemedlem i Amcar men når man ser på hvilke type mennesker som er medlem i de forskjellige amcar klubbene så mister jeg litt lysten. Ledelsen i Trondheim virker oppegående men utover i landet så er det mye rølp. Og der kan man virkelig snakke om folk som har skylapper. Er det ikke V8 og stiv bakaksel så teller det ikke.En liten anekdote der. Jeg er oppvokst på gård og fattern sa stort sett ja til alt så endel år så var det MC treff, amcar treff og Boble treff på jordene våre. De eneste vi noen gang hadde problemer med var amcar folka. De besto stort sett av folk i 50 åra som var dritings og skulle kjøre hjem neste dag. De greide i vertfall aldri og rydde etter seg. Fra de andre så fant vi aldri noe. MC folka og Boble folka var utrolig takknemlige og hyggelige folk. På de som likte amcar virket det som det var vi som skulle være takknemlige for at vi fikk lov og se på bilene deres på våre jorder. Fredrik reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Nytern Skrevet Juli 11, 2015 Share Skrevet Juli 11, 2015 (endret) 150 i 130-sone er ikke aggressiv kjøring, det er stortsett å følge flyten. Hvis en ikke klarer å se for seg at folk kan komme bakfra i høyere hastighet enn den en selv holder, ikke kjør bil. Hvis en ikke klarer å følge med bakover, ikke kjør bil. Det er lett å la moral og meninger vaie i vinden, men jeg husker som en autistisk elefant. Kom ned fra din høye tue, vi har plass til flere her på bakkenivå Endret Juli 11, 2015 av Nytern TRF og Fredrik 90 reagerte på dette 2 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik Skrevet Juli 11, 2015 Share Skrevet Juli 11, 2015 Du kan jo prøve å forklare politiet at du bare fulgte bilene foran (underforstått at du fulgte flyten i trafikken) hvis du blir tatt i f.eks 150 Km/t der fartsgrensen er 130 Km/t. De fleste alvorlige ulykker på motorveiene skjer nettopp fordi folk ikke er forberedt på at andre kjører veldig mye hurtigere enn fartsgrensen er på stedet (iallefall ikke uten blålys). Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Nytern Skrevet Juli 11, 2015 Share Skrevet Juli 11, 2015 (endret) Da bør folk begynne å titte i speilene sine. 150 på meteret er vel 140 noe i reell fart, sliter du virkelig med å oppdage oss gærne nordmenn i det vi når deg igjen i denne riv ruskende forferdelige hastigheten? De fleste ulykkene skyldes uoppmerksomhet, en har som sjåfør ansvar for å være 100% konsentrert om kjøringen, hvis en er det er biler bakfra ren plankekjøring. Endret Juli 11, 2015 av Nytern BMWE39turbo, M|Fjeld, Haukefer og 2 andre reagerte på dette 5 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik Skrevet Juli 11, 2015 Share Skrevet Juli 11, 2015 Jeg synes ikke 140-150 Km/t er en riv ruskende forferdelig hastighet, men hvis man kjører i denne hastigheten der fartsgrensen er 130 Km/t har man ikke retten på sin side iom. at man faktisk gjør noe ulovlig. Dette er det mange som glemmer når de presser på i venstrefilen og det plutselig er en som legger seg ut i 110 Km/t. Skal man kjøre fort bør man i det minste vise litt hensyn og ikke minst holde forskriftsmessig avstand til bilen foran. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Nytern Skrevet Juli 11, 2015 Share Skrevet Juli 11, 2015 Det sier seg jo selv.. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik Skrevet Juli 11, 2015 Share Skrevet Juli 11, 2015 (endret) Åpenbart ikke for temmelig mange iom. at det er nettopp i slike situasjoner at det skjer alvorlige ulykker på motorveiene. Mange blir irritert når noen plutselig blokkerer veien foran dem. Nå gikk det akkurat så fint og så kommer den sinken inn foran i bare 110 km/t. For å unngå en slik situasjon forsøker noen å akselerere seg forbi bilen foran hvis de ser at det er en mulighet for at den vil komme til å legge seg ut i høyrefilen. Da blir forskjellen i hastighet mellom bilene enda større og sjansen for at en alvorlig ulykke kan skje enda større. Spesielt på Autobahn er det viktig å ha oppmerksomhet på akkurat dette fenomenet selv om det er fri hastighet på stedet. Endret Juli 11, 2015 av Fredrik Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
BMWE39turbo Skrevet Juli 11, 2015 Share Skrevet Juli 11, 2015 Har alltid hatt litt sansen for Mr Sørås Nabon og Rune-K reagerte på dette 2 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Nytern Skrevet Juli 11, 2015 Share Skrevet Juli 11, 2015 Åpenbart ikke for temmelig mange iom. at det er nettopp i slike situasjoner at det skjer alvorlige ulykker på motorveiene. Mange blir irritert når noen plutselig blokkerer veien foran dem. Nå gikk det akkurat så fint og så kommer den sinken inn foran i bare 110 km/t. For å unngå en slik situasjon forsøker noen å akselerere seg forbi bilen foran hvis de ser at det er en mulighet for at den vil komme til å legge seg ut i høyrefilen. Da blir forskjellen i hastighet mellom bilene enda større og sjansen for at en alvorlig ulykke kan skje enda større. Spesielt på Autobahn er det viktig å ha oppmerksomhet på akkurat dette fenomenet selv om det er fri hastighet på stedet. Min kjørelærer lærte meg følgende; alltid gå utifra at dine medtrafikanter er hjerneløse idioter. Fantastisk nyttig råd, jeg lever etter denne setningen den dag i dag. janerik171187, BMWE39turbo, Espen Aass og 2 andre reagerte på dette 5 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik Skrevet Juli 11, 2015 Share Skrevet Juli 11, 2015 Greit nok bare man selv i størst mulig grad forsøker å unngå å være en hjerneløs idiot. Hvis alle tenker slik tror jeg det blir en god del færre problemer i trafikken... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg