Gå til innhold

Off Topic (tidl. tulletråden)

mAZE
 Share

Anbefalte innlegg

Sikkert effektivt, men vakkert er det ikke! Da synes jeg Sergels Torg i Stockholm er av det mer interessante slaget. Torget var tenkt rektangulært, men lot seg ikke elegant løses på den måten, og byplanleggerne i Stockholm henvendte seg til matematikeren Piet Hein fra Danmark, de ønsket seg glatte kurver uten å havne opp med sirkler. 

Piet Hein kom opp med en ny fasong, nemlig superellipsen, en blanding av et rektangel og en elipse. Det greie er at matematikere arbeider med tall og rundkjøringen kan derfor beskrives av en enkel ligning med punktene x og y innsatt;

post-50093-0-72872500-1437247485_thumb.p

Ligningen er en generalisering av elipser, hvor a, b og n er relle tall ( >0), superelipsen oppnås med n>2 og Sergels Torg sin superellipse har n=2,5.

torg_stockholm.jpg

Det påstås at formen til denne superellipsen sørger for at man kan holde svært konstant fart rundt den, noe som holder drivstofforbruket nede på vei rundt :mrgreen: Etter dette blir veier for påkjøring/avkjøring til motorvei med høy hastighet etc. På best mulig måte utformet etter denne fasongen da det ligger visstnok naturlig for de flestes kjøremønster.

Matematikeren begynte så å designe møbler og navnet til den danske Piet Hein har blitt velkjent i møbelindustrien for sine superelliptiske bord og design-form. Formen gir bedre plass til albuene når man sitter ved det og har et litt større areal enn et normalt ellipse-formet bord :)

post-50093-0-33192800-1437248368_thumb.j

Litt om hvordan matematikeren mest sannsynlig utledet superellipse-fasongen :)

Endret av FredrikE24
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okei, så har jeg kanskje løsnet til ideen om å leite etter hybel i bofellesskap.  :P

Fant en dritfin "villa" med 3 rom og 3 bad, og grisestort kjøkken og ene badet hadde badekar. Har sendt sms, men ringer i morgen og ser om jeg ikke får det

største rommet. 5500i mnd.

Blir nervevrak av å leite etter et sted å bo når skolen starter om 16 dager :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Faktisk ikke :) Hvor deilig er det ikke å bare kunne sette seg spontant på solsiden og ta seg en utepils? Har man bil kan man ikke dette. Eller bli igjen litt lengre på en bedre restaurant med et glass vin sammen med venner om situasjonen skulle tillate det. Mandag, onsdag eller lørdag, spiller ingen rolle i Trondheim som student. Utepils smaker godt uansett. Til og med i kaldeste januar måned smaker det godt med en kald ute under terrassevarmere på Mormors.

Nei takk ville jeg sagt, sitte på en uterestaurant og nippe til vin omringet av andre vinnippene hippier med palestinaskjerf og rastafletter? Det er ikke helt min stil kan du si ;) Nei bil hadde jeg ikke klart meg uten, klarer meg uten telefon, Internett og tv men bil må jeg ha. Det hele har noe med frihet å gjøre, å kunne komme seg vekk, komme seg ut eller rett og slett få sett nye steder og få nye impulser.

Skulle jeg studert i dag så hadde jeg brukt E34en min som studentbil, billig og forutsigbart bilhold :) Så hadde jeg skaffa meg ett bosted i grei avstand til studieplass, funnet en grei garasjeplass til bilen slik at jeg kunne brukt den på ettermiddagen og for å dra hjem til Arendal i helger og ferier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei takk ville jeg sagt, sitte på en uterestaurant og nippe til vin omringet av andre vinnippene hippier med palestinaskjerf og rastafletter? Det er ikke helt min stil kan du si ;)

Hva i alle dager? Er alle som drikker vin på en uterestaurant hippier med palestinaskjerf og rastafletter? Deeeet viste jeg ikke :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• awt locked this emne
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...