Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg kritiserer på ingen måte Fredrik 90's bilvalg (530d er en kjempefin bil på alle måter), men fokuset på bilens topphastighet er ikke spesielt relevant synes jeg. Bilen har flere andre langt større fordeler som f.eks en fabelaktig mellomakselerasjon og et temmelig fornuftig drivstofforbruk i forhold til den massive effekten. Tesla er langt fra en boble (selv om det for enkelte kan se slik ut fra Norge) og når Model 3 kommer på markedet om ca. et år er det over og ut for tradisjonelle biler som f.eks 3-serien. Hvorfor betale mer for mindre?... :)

Skrevet

Joda... det er kult at Porscher har en høy topphastighet, men det er ikke et viktig argument for min del. Selv en 2 tonn topptung Cayenne har en topphastighet på langt over hva man normalt har bruk for på Autobahn. Jeg har kjørt på Autobahn to-tre ganger i året de siste årene og det som slår meg er hvor sjelden man egentlig har muligheten til å kjøre over 200 Km/t og hvis man får muligheten er det typisk kun i kort tid (4-5 minutter) før ulike forhindringer som tett trafikk, hastighetsbegrensninger etc. setter en stopper for morsomhetene.

Jeg har tidligere snakket meg varm om BMW Connected Drive og hvor bra dette systemet er. Istedenfor å holde en høy sporadisk topphastighet satset vi på å holde en høy gjennomsnitshastighet igjennom Tyskland (120-130 Km/t) og dette betalte seg i form av langt mindre stress samt mye bedre drivstofføkonomi. Ikke tok det lengere tid totalt sett heller å kjøre igjennom landet... :)

Når vi kjørte på Autobahn i fjor, så hadde vi to timer med snittfart på 165. 330km på to timer er ikke verst. Da går det fort igjennom Tyskland :)

Skrevet

Tesla har brukt og bruker store summer på garantijobber, og dette tapper lommeboka deres hver eneste mnd. I tillegg er det 6-7 mnd ventetid på servicejobber fordi organisasjonen har tatt seg vann over hodet. Når de ikke klarer å behandle lille Norge lurer jeg på hvordan de skal vokse i Tyskland og USA uten å tømme kontoen.

Derfor synes jeg det ligner mer og mer på en boble, men selvfølgelig kan jeg ta feil. Det er ikke slik at jeg er elbil-motstander, jeg er bare motstander av halvferdige produkter som blir hypet opp samt at jeg ikke liker fordelene elbilene har i trafikken ellers. Det er ingen god grunn til at elbiler ikke skal betale for seg som alle andre...

Skrevet

Joda... det er kult at Porscher har en høy topphastighet, men det er ikke et viktig argument for min del. Selv en 2 tonn topptung Cayenne har en topphastighet på langt over hva man normalt har bruk for på Autobahn. Jeg har kjørt på Autobahn to-tre ganger i året de siste årene og det som slår meg er hvor sjelden man egentlig har muligheten til å kjøre over 200 Km/t og hvis man får muligheten er det typisk kun i kort tid (4-5 minutter) før ulike forhindringer som tett trafikk, hastighetsbegrensninger etc. setter en stopper for morsomhetene.

Det er visse forbehold ute å går her, bla når på året, når på døgnet og hvilke strekkninger man kjører. Kjører man på sommeren eller i ferietiden så er det mye trafikk, jeg kjører stort sett utenfor ferietiden og da har man plenty med muligheter til å ligge i 200 km/t pluss. I September så lå jeg og en kamerat med E92 M3 å jaga i 220-230 km/t i godt og vel en halv time, dette var på ettermiddagen syd for Hamburg i vestlig rettning mot Frankfurt.

Tesla er langt fra en boble (selv om det for enkelte kan se slik ut fra Norge) og når Model 3 kommer på markedet om ca. et år er det over og ut for tradisjonelle biler som f.eks 3-serien. Hvorfor betale mer for mindre?... :)

Hvorfor skal Modell S sette en stopper for superpolulære biler som 3-serie, A4 og C-klasse? Biler som selger vanvittig bra uansett hvilken verdensdel man er i, hvorfor skulle en lite kjent elbil ha noe den skulle sagt i dette selskapet. Kanskje i lille Norge, men jeg vet ikke hvor mange ganger jeg har sagt det men elbil situasjonen i Norge er helt unik på verdensbasis.

Tesla har brukt og bruker store summer på garantijobber, og dette tapper lommeboka deres hver eneste mnd. I tillegg er det 6-7 mnd ventetid på servicejobber fordi organisasjonen har tatt seg vann over hodet. Når de ikke klarer å behandle lille Norge lurer jeg på hvordan de skal vokse i Tyskland og USA uten å tømme kontoen.

Derfor synes jeg det ligner mer og mer på en boble, men selvfølgelig kan jeg ta feil. Det er ikke slik at jeg er elbil-motstander, jeg er bare motstander av halvferdige produkter som blir hypet opp samt at jeg ikke liker fordelene elbilene har i trafikken ellers. Det er ingen god grunn til at elbiler ikke skal betale for seg som alle andre...

Tesla taper ikke bare enorme summer på garantiarbeid men også på produktutvikling, de går mildt sagt i dundrende minus. Mens de store premiummerkene stadig går i pluss og har bedre resultater, eneste sjansen Tesla har er å nettopp bli kjøpt opp av en av disse. Man trenger ikke å være matematiker for å skjønne at man ikke kan fortsette med å gå i minus, samme søren hvor optimistisk han godeste Musk er. Markedet er ikke på langt nær klar til å svelge unna 500 000 produserte Tesla i 2020, det er også en smell de kommer til å gå på. Særlig hvis man tar i betraktning at produsenter som BMW, Audi, Porsche og Mercedes kanskje innen den tid kommer med ett fullverdig alternativ (selv om det er lite trolig da bilbransjen så smått begynner å dreie seg inn på en hybrid fremtid)

http://www.dn.no/nyheter/2015/08/06/0852/Tesla/teslas-underskudd-vokser-kraftig

Skrevet (endret)

Altså, Tesla har på FÅ år blitt verdt mer enn Fiat og Mazda til sammen... De har også gjort elbiler relativt kult... Også har de toppet det med lekker design og mektige ytelser... Så de skal ha for at de har gjort tidenes jobb som nyetablerte innenfor en ekstrem vanskelig kategori.

Credit where credit is due..! Jeg vil aldri kjøpe en Tesla med mindre bensin er umulig å få tak i, men det er meget respektable biler uansett.

Jeg er overbevist om at hvis Tesla ikke hadde fått elbil-godene så hadde gruppa med haters vært nesten ikke-eksisterende.

Endret av noekult
Skrevet (endret)

Altså, Tesla har på FÅ år blitt verdt mer enn Fiat og Mazda til sammen... De har også gjort elbiler relativt kult... Også har de toppet det med lekker design og mektige ytelser... Så de skal ha for at de har gjort tidenes jobb som nyetablerte innenfor en ekstrem vanskelig kategori.

Credit where credit is due..! Jeg vil aldri kjøpe en Tesla med mindre bensin er umulig å få tak i, men det er meget respektable biler uansett.

Jeg er overbevist om at hvis Tesla ikke hadde fått elbil-godene så hadde gruppa med haters vært nesten ikke-eksisterende.

Det er veldig sant det du skriver her, når det er sagt synes jeg alle deltakende parter her har gode og interessante innspill. Tesla Model S er kjempefin, jeg ville aldri ha kjøpt den, men den er nok super til sitt. I Moldeområdet ihvertfall synes jeg Tesla Model S er litt blærete, i likhet med de som har X6. Kun for showoff, men begge er kjempefine biler og jeg hadde vel ikke takket nei til X6 om muligheten var der. Nå er vel kanskje blære-statusen på Tesla her begynt å forsvunnet da det er blitt en allemannsbil, men henger litt igjen hos meg. En 3-serie Touring i hybrid eller A4 Quattro i hybrid, tror jeg hadde vært det utimate for meg om det noengang blir laget. For meg og mitt bruk på nordvestlandet er ikke stor motor et must, men kjapp respons og god aks. så er vi der. :) Endret av Marius2002
Skrevet

Ja Musk har gjort en formidabel jobb med å få til det han har klart, en utrolig flink selger også som har pratet seg inn i hjertene til aksjeeierene. Produktet er innovativt og tiltalende med hensyn til øvrige elbiler på markedet, det skal jeg ikke nekte for.

Kunne gjerne kjøpt Tesla om det ikke var for det faktum at jeg ønsker å kunne være så spontan at jeg heller fyller full tank på Passaten og kjører 130 mil.

Nettopp, det er ett veldig godt poeng :)

Skrevet (endret)

Altså... hvor ofte kjører man 130 mil mer eller mindre på måfå samtidig som man bevisst unngår å ta en spisepause underveis?... Ikke ofte, men det er selvfølgelig kjekt å vite at man kan gjøre det. De som har fulgt Bjørn Nyland's filmer vet at selve ladetiden med superladere sjelden representerer et praktisk problem idag hvor det er ganske tett mellom ladestasjonene. Jeg er derfor helt enig med Noekult i at hadde det ikke vært for noen av de fordelene man har som elbileier (bl.a avgiftsfritaket) ville også kritikken mot elbilene knapt ha vært eksisterende.

Et annet poeng er at Tesla helt bevisst har gått rett i strupen på prestisjebilene for å skape mest mulig viral markedsføring (som idag er den mest effektive formen for markedsføring). At en elbil med en størrelse mellom en 5-serie og 7-serie er like hurtig 0-100 Km/t som en Porsche 911 Turbo passerer selvfølgelig ikke uten en god del ekstra oppmerksomhet. Dette fenomenet faller nok mange ganske tungt for brystet... og det værste er at det er svært lite f.eks BMW, Audi og Mercedes-Benz kan gjøre med det innenfor overskuelig fremtid. Tesla eier nå dette segmentet og den oppmerksomheten det gir. Hvem bryr seg om hvorvidt M5 klarer 0-100 Km/t på 4,0 sekunder eller 3,9 sekunder når Model S gjør den samme disiplinen på 3,0 sekunder.

Jeg har kun et problem med Model S og det er den manglende motor/eksoslyden. Ikke at det er et stort problem hvis man bare følger køen på landeveiene eller motorveiene, men hvis man først skal gi litt på er det veldig artig om bilen også har en korresponderende kul motor/eksoslyd. Model S har ikke dette, men på den annen side er den kontante akselerasjonen såpass voldsom at man langt på vei glemmer alt om en manglende motor/eksoslyd... :)

Endret av Fredrik
Skrevet

Ble det ikke vedtatt at elbiler laget etter 2017 skal ha motorlyder pga fotgjengere osv nå? Vil jo bedre opplevelsen, men er spent på om de klarer og få dette ordentlig til, at de bruker et ordentlig lydsystem, og ikke bare en dau, flat lydfil uten noe form for "punch".

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...