Fredrik Skrevet August 7, 2015 Share Skrevet August 7, 2015 (endret) Det er visse forbehold ute å går her, bla når på året, når på døgnet og hvilke strekkninger man kjører. Kjører man på sommeren eller i ferietiden så er det mye trafikk, jeg kjører stort sett utenfor ferietiden og da har man plenty med muligheter til å ligge i 200 km/t pluss. I September så lå jeg og en kamerat med E92 M3 å jaga i 220-230 km/t i godt og vel en halv time, dette var på ettermiddagen syd for Hamburg i vestlig rettning mot Frankfurt. Hvorfor skal Modell S sette en stopper for superpolulære biler som 3-serie, A4 og C-klasse? Biler som selger vanvittig bra uansett hvilken verdensdel man er i, hvorfor skulle en lite kjent elbil ha noe den skulle sagt i dette selskapet. Kanskje i lille Norge, men jeg vet ikke hvor mange ganger jeg har sagt det men elbil situasjonen i Norge er helt unik på verdensbasis. Tesla taper ikke bare enorme summer på garantiarbeid men også på produktutvikling, de går mildt sagt i dundrende minus. Mens de store premiummerkene stadig går i pluss og har bedre resultater, eneste sjansen Tesla har er å nettopp bli kjøpt opp av en av disse. Man trenger ikke å være matematiker for å skjønne at man ikke kan fortsette med å gå i minus, samme søren hvor optimistisk han godeste Musk er. Markedet er ikke på langt nær klar til å svelge unna 500 000 produserte Tesla i 2020, det er også en smell de kommer til å gå på. Særlig hvis man tar i betraktning at produsenter som BMW, Audi, Porsche og Mercedes kanskje innen den tid kommer med ett fullverdig alternativ (selv om det er lite trolig da bilbransjen så smått begynner å dreie seg inn på en hybrid fremtid) http://www.dn.no/nyheter/2015/08/06/0852/Tesla/teslas-underskudd-vokser-kraftig Hvis Tesla virkelig hadde vært i et alvorlig økonomisk uføre (som du skisserer) ville aksjeverdien av selskapets aksjer ha vært mer eller mindre verdiløse og det er de ikke. Ergo har investorene tillit til at selskapet har livets rett og nok av interessante prosjekter på gang. Model S er en for dyr modell uten avgiftsfritak for den brede masse av bilkjøpere i utlandet (der de stort sett aldri opererer med avgiftsfritak på biler). Mange ønsker å migrere over på elektriske biler, men avventer situasjonen i påvente av hva de store premium bilprodusentene gjør. De har alle opp til flere elektriske bilmodeller på bedingen og dette vil også påvirke Tesla's billigere fremtidige modeller. Derfor er det relativt bred enighet om at en mindre og billigere Model 3 er det helt riktige for Tesla å komme med nå... Jeg er enig med deg i at tidspunktet er avgjørende for hvor effektiv Autobahn er. På den annen side valgte BMW Connected Drive flere alternative veier da vi kjørte på Autobahn midt i den værste ferietiden og valgene var noen ganger temmelig overraskende, men svært effektive. På vei nordover ble vi f.eks veiledet østover fra Frankfurt mot Fulda (istedenfor den tradisjonelle veien som stort sett går rett nord). Det var ikke køer, men systemet mente allikevel at omveien var mer effektiv. Det må den ha vært fordi den Autobahnen stort sett var tom og fri for byggeplasser. Andre ganger ble vi veiledet litt på kryss og tvers (spesielt forbi Lyon) på ulike motorveier også det helt uten køer. Poenget er at systemet oppdateres hele tiden i forhold til hvor bilen er og dermed er det heller ikke nødvendig å peise på hele tiden. Man kommer hurtig og effektivt frem selv uten å kjøre kjempefort. Vi var flere ganger opp mot 180-190 Km/t, men stort sett var hastigheten rundt 130-140 Km/t. Endret August 7, 2015 av Fredrik Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik Skrevet August 7, 2015 Share Skrevet August 7, 2015 Ble det ikke vedtatt at elbiler laget etter 2017 skal ha motorlyder pga fotgjengere osv nå? Vil jo bedre opplevelsen, men er spent på om de klarer og få dette ordentlig til, at de bruker et ordentlig lydsystem, og ikke bare en dau, flat lydfil uten noe form for "punch". Jeg møtte et par Teslaer da vi gikk rundt i Amsterdam og de hadde en slags motorlyd for å varsle fotgjengere. Lyden var såpass merkelig og annerledes at man faktisk la merke til bilene... danskiii reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Julianv Skrevet August 7, 2015 Share Skrevet August 7, 2015 Jepp en slik summer er påbudt ved kjøring under 30 km/t i flere land, og dette kommer nok til Norge og Renault sin Zoe har dette, samt Tesla etter 2014 mener jeg. Jeg tror og I-Miev har dette på siste årsmodell. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Sjøbuse Skrevet August 7, 2015 Share Skrevet August 7, 2015 Jeg skulle hatt 2 felger med dekk i en veldig ukurant dimensjon. Finner ingen som klarer å skaffe de. Er det noen her som vet om en alternaltiv dimensjon på dekk og felg som er omtrent lik med samme rulleomkrets? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
axept Skrevet August 7, 2015 Share Skrevet August 7, 2015 Da nærmer det seg slutten for ferien på Rhodos. Meget hyggelig plass, men bortsett fra gyros så et ikke maten her noe å skryte av. Bil messig så er det mye ymse. Av BMW er det omtrent kun 316i det går i. Sett en 525i og en M3.. Ellers kan vel bilparken her oppsummeres med dette: [emoji14] Sent fra min LG-D802 via Tapatalk Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
wicky124 Skrevet August 7, 2015 Share Skrevet August 7, 2015 Å kjøre ELbil som en "entusiast" er som å kjøpe det dyreste anlegget på SoundGarden og deretter se på stumfilm i sort/hvit... BMWE39turbo, eriksen76 og flonoen reagerte på dette 3 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
noekult Skrevet August 7, 2015 Share Skrevet August 7, 2015 (endret) Å kjøre ELbil som en "entusiast" er som å kjøpe det dyreste anlegget på SoundGarden og deretter se på stumfilm i sort/hvit... Det finnes så mange titalls preferanser innen bil. Man kan selvsagt være entusiast og foretrekke elbil. Noen elsker tross alt turbo mens andre hater turbolag og vil ha turtall. Noen vil på død og liv ha manuelt, mens andre er automat eller sekvensiell girkasse/DSG frelst. Blir mye av det samme, noen vil foretrekke konstant dreiemoment og lading hjemme. Noen holder seg fast på vinyl mens andre har gått over til streaming. Begge kan da like musikk og anlegg like mye? Endret August 7, 2015 av noekult tambur4, Dweezil og Fredrik 90 reagerte på dette 3 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
wicky124 Skrevet August 7, 2015 Share Skrevet August 7, 2015 Forskjell på vinyl/streaming og stumfilm... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
noekult Skrevet August 7, 2015 Share Skrevet August 7, 2015 Kanskje noen foretrekker stumfilm da lol Thundercoil reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
wicky124 Skrevet August 7, 2015 Share Skrevet August 7, 2015 joda men da kan dem ikke si "Ååååå jeg må ha ny stereoooo fordi jeg er audiofil...." Get it? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
M|Fjeld Skrevet August 7, 2015 Share Skrevet August 7, 2015 Når vi kjørte på Autobahn i fjor, så hadde vi to timer med snittfart på 165. 330km på to timer er ikke verst. Da går det fort igjennom Tyskland Når jeg kjørte hjemover fra Ringen nå i Juli, slo jeg følge med en identisk bil som min. Jeg nulla ut forbruk/snitt hastighet når vi kom ut på autobahn, vel fremme ved Dortmund der vi skilte lag viste snitthastigheten 255 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Diiesel Skrevet August 8, 2015 Share Skrevet August 8, 2015 (endret) Leter etter nyhetsartikkel om en dødsulykke mellom Husnes og Rosendal i Sunnhordaland rundt årene 1977-1979. Noen som kan hjelpe til med noen stikkord for å komme nærmere ett godt googlesøk? 02.12.1979, evt. 12.02.1979 er muligens ulykkesdatoen Endret August 8, 2015 av Einarsson Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Weltzin Skrevet August 8, 2015 Share Skrevet August 8, 2015 Leter etter nyhetsartikkel om en dødsulykke mellom Husnes og Rosendal i Sunnhordaland rundt årene 1977-1979. Noen som kan hjelpe til med noen stikkord for å komme nærmere ett godt googlesøk? 02.12.1979, evt. 12.02.1979 er muligens ulykkesdatoen På https://www.vegvesen.no/vegkart/vegkart/#!/kartlag:geodata/sok:{%22lokasjon%22%3A{%22bbox%22%3A%22-1567471%2C6191387%2C2767471%2C8258613%22}%2C%22objektTyper%22%3A[]} kan du finne endel info om ulykker, litt tungvint å finne fram kanskje. Her har jeg søkt fram ulykkesdato før 1980 med dødelig utfall https://www.vegvesen.no/vegkart/vegkart/#!/kartlag:geodata/sok:{%22lokasjon%22%3A{%22fylke%22%3A[12]%2C%22vegreferanse%22%3A[%22FV48%22]}%2C%22objektTyper%22%3A[{%22id%22%3A570%2C%22antall%22%3A%2215000%22%2C%22filter%22%3A[{%22type%22%3A%22Ulykkesdato%22%2C%22operator%22%3A%22%3C%3D%22%2C%22verdi%22%3A[%221980-01-01%22]}%2C{%22type%22%3A%22Alvorligste%20skadegrad%22%2C%22operator%22%3A%22%3D%22%2C%22verdi%22%3A[%22Drept%22]}]}]} Trykk på den grønne prikken i kartet så utvides informasjonen, du kan også trykke på ulykkesinvolvert enhet og så videre på person nederst for å få mer info. Diiesel reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
ahj Skrevet August 8, 2015 Share Skrevet August 8, 2015 Når jeg kjørte hjemover fra Ringen nå i Juli, slo jeg følge med en identisk bil som min. Jeg nulla ut forbruk/snitt hastighet når vi kom ut på autobahn, vel fremme ved Dortmund der vi skilte lag viste snitthastigheten 255 Det er bra. Hvor lang tid brukte du på den strekningen? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
bimmerR Skrevet August 8, 2015 Share Skrevet August 8, 2015 Fredrik og Marius2002 reagerte på dette 2 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg