Saltkjelen Skrevet August 15, 2015 Share Skrevet August 15, 2015 Jeg forstår ikke hvorfor man drar paralleller med ettermontert M-sportspakke og ombygde M-biler, da dette er to vesentlige forskjeller. En M-sportspakke (utstyrskode 337) er et tilleggsutstyr til bilen og bør således behandles som et utstyr. Velger man kun å ettermontere det kosmetiske av M-sportspakken er det helt legitimt og mest korrekt i mine øyne å tilføye bare utstyrskode 715 M-aerodynamikkpakke. Koder man i tillegg bilen oppkoblet mot BMWs servere kan man endre den originale VO´en (Vehicle Order) til å inkludere de ettermonterte delene - da med "retrofit" som benevnelse. At man markedsfører bilen i ettertid med de tilføyde utstyrskodene er uproblematisk i mine øyne. Man må gjerne markedsføre en ombygd M5 som en M5, men det bør også her påpekes at dette dreier seg om en ombygd bil. Ellers føler jeg det er viktig å skille begrepene "ettermontert" og "ombygd" i den angjeldende diskusjonen. Fredrik 90 reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik 90 Skrevet August 15, 2015 Share Skrevet August 15, 2015 (endret) Er virkelig ikke sort taktrekk en del av M Sport pakken til f10? Det er isåfall første gang på over 20 år. Ikke _sports_ pakke, men M Sports pakken. Og som du sikkert ser så er det fortsatt en del du ikke tar med. Det er nettopp sånne annonser som irriterer meg. Jeg vil ikke ha en bil med noe påhengte fangere, jeg vil ha en bil med alt hva som hørere hjemme i M sport pakken. Hvorfor irriterer dette meg? Fordi å bygge om en M5/M3 ligger det en del økonomiske grunner bak, og man får igjen for dette om alt er gjort skikkelig. Derfor er veldig mange ombygde biler faktisk helt ombygd, men alt som hørere med. Å ettermontere M sport er det ikke nok økonimisk gevinst i, så da slurver folk. Henger på noe kopifangere (som du har gjort) og noe dill, fordi da ser det ut som en m sports bil. Det er jo fortsatt på ingen måte det. viktig: Dette er ikke et angrep på din bil F90. Jeg synes du har en nydelig bil. Men du går vel hardt ut mot endringer alle andre gjør, med ymse forklaringer. Folk har forskjellige meninger, og det har de lov til. Jeg er ofte ikke noe begeistra for ombygde biler (har snudd, med penger i hånda på en sånn bil som bare var for dårlig, m5), men det betyr ikke at man trenger rakke ned på det noe så verre. Jeg kan forstå "følelsen", men det tekniske er det ikke noe automatikk i at er bedre på en original bil. Sort taktrekk mener jeg man må krysse av for ekstra på F10, samme med leppa på bakluka. Naboen her har en 520d M-sport, kjøpt ny på Bavaria og den har ikke sort taktrekk. Videre har man M-sport stolene som man kan oppgradere til comfortstoler i M pakka og man har Interiørlistene man kan oppgradere ut over de i sølv som følger med M pakka. Ellers så ser jeg ikke noe annet jeg har glemt, bortsett ifra understellet da men som jeg sa få faller M-understellet bort ved valg av Adaptiv drive. I Tyskland kan man også bestille standard biler med M-sport understell uten å ha hele M pakka, min E90 hadde dette. Jeg har gjort dette mest for min egen del da jeg synes det ser jævlig bra ut, F10 må ha M-sport synes jeg. Jeg forventer ikke å få noe økonomisk gevinst men jeg regner med at bilen blir mer attraktiv ute i markedet, men igjen jeg gjør dette kun for min egen del. Jeg har full forståelse for at folk velger å bygge om M biler, sånn blir det i ett land som har så enormt høye avgifter på at som er mer en litt gøy og har fire hjul. Da lurer jeg veldig på hvorfor min bil blir nevnt, den har da ingenting med det diskusjonen opprinnelig handler om å gjøre? Alltid skal mine biler trekkes inn i diskusjoner, alltid på en eller annen måte i en eller annen kontekst. Hadde jeg hatt en ombygget M bil så kunne jeg skjønne det, er det for å stille ett eksempel så gjøres det på en utrolig tungvint måte. Jeg kan heller ikke se at jeg har rakket ned på noen, har kun sagt at jeg ikke synes ombygde M biler hører hjemme i samme kategori som originale M biler. Ser du sier uoriginale fangere, det er helt riktig eller rettere sagt fremfangeren er uoriginal. Alt annet er originalt ifra BMW, også nyrene, gitteret og lyktespyler mekanismen i fremfangeren. Alt er kjøpt på Bavaria, montert av deres karroseri verksted og det er jaggu godt nok for meg iallfall Bensin på tank og luft i hjulene er ikke en del av bilen. Dette blir hvertfal for dumt å sammenligne. "En måke dret på bilen. Dritten var ikke orginal fra BMW. Uorginal bil!!!" Sånn svada kan man finne på i 3 dager uten å komme i mål. Det er nok dine argumenter her som er for vage. Her klarte du ikke å komme med noe bedre enn luften i hjulene. En 520 med S62 blir aldrig en ekte M5. Det er helt klart. Den vil ha lavere verdi. Den vil aldrig bli en ekte M5 for min del. Det samme mener jeg om M-Tech. En E36 325 med ettermontert M-Tech vil aldrig bli en ekte M-Tech bil. Utstyrslisten er dokumentasjon svart på hvitt hva fabrikken monterte. Så på ettermontert bil kan man aldrig noen gang i fremtiden vise noe dokumentasjon på at dette er en ekte "M" bil, men en standard bil med ettermontert M. Man får heller ikke no dokumentasjon på at den som ettermonterte har gjort dette 100% likt som en fabrikkbygget M bil. Med en utstyrsliste med M på har man dokumentasjon på at dette er ekte vare. Jeg ettermonterte facelif greier på den ene 7ern min. Den ble ikke en facelift bil av den grunn. Jeg monterte ikke skjørtene på samme måte som BMW gjore på facelift bilene heller, men det var ingen som så det på min bil. Selv om det sikkert var en jalla løsning i forhold til BMW sin løsning. Å sånn vet man aldrig når noen har ettermontert M-Tech heller. Det kreves litt mer kompetanse for å bytte en hel drivlinje med motor, ja. Men folk klarer dette også. Når da bilen til og med er godkjent med motoren på 4,9 liter og 400 hk i vognkortet. Så er den godkjent bygget lik en M5. Dette er fortsatt ingen ekte M5 i min bok, men den bør stå under M5 på finn med tekste ombygget bare for enkelhets skyld. Selv en som ikke er godkjent syns jeg bør ligge under M5 med klar tekst i anonnsen at den ikke er ekte. Om jeg skal ha en billig "M5" jeg vil bruke opp eller en ekte dyr garasje/ finværs M5. Så bør begge ligge i kategorien M5 for enkel hets skyld. Om jeg vil ha en ombygget bil til halve prisen. Så blir det bare idiotisk at finn tvinger meg til å lete etter en sånn bil blandt 1000 andre 520er selv om det opprinnelig er et 520 karosseri. Det første der var jo selvsagt satt veldig på spissen og ment i en ironisk tone, litt for å illustrere hvor jeg synes denne diskusjon går. Ellers er jeg langt på vei enig i det du skriver, min bil kommer aldri til å bli noen ekte M-sport bil. Men for min del så spiller det liten rolle, dette er ikke viktig på samme måte som en M5 er ekte eller ei. En som skal ha original M5 velger sannsynligvis ikke en uoriginal bil, en som skal ha en 5-serie med M-sport er det langt større sansynlighet for at kan ta til takke med en bil som har fått dette ettermontert (så lenge det er gjort ordentlig). Men absolutt, jeg kan aldri markedesfører bilen min som original M-sport ifra fabrikken, det vil utstyrslista raskt avsløre. Men jeg kan markedsføre den som 530 med M-sport styling Jo, det er det. 337 M Sportpakke Ink følgende: - AZAT Stoff 'Grey Shadow'/Alcantara Antrasitt | Sort - 2NA BMW M Lettmetallfelg Dobbelteke 350M RFT 18" (for Touring) - 2NC BMW M Lettmetallfelg Dobbelteke 350M RFT 18" (for sedan) - 481 Sportsseter for fører og forsetepassasjer - 4MR Interiørlister Aluminium Hexagon - 704 BMW M Sportsunderstell - 710 BMW M Sportsratt i skinn - 715 BMW M Aerodynamikkpakke - 760 BMW Individual Shadow Line- 775 BMW Individual Innertaktrekk antrasitt - Tåkelys - BMW M Terskellister med BMW M emblem - BMW M Fotstøtte på førersiden - Eksosenderør i mørk krom Kilde Det er rart, fordi i prislistene (riktignok ifra 2012) så står det at både sort taktrekk og hekk leppa ikke følger med. Jeg vet også at man kan få M-sport biler uten 760 BMW Individual Shadow line Endret August 15, 2015 av Fredrik 90 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Sjøbuse Skrevet August 15, 2015 Share Skrevet August 15, 2015 Skal man da selge en 520 med 525 motor. Eller 540 motor. Så er det helt greit at denne ligger til salgs som en 525/540 Det skal da stå i annonse. At den er ombygget. Blir bare idiotisk å skrive 520 i overskriften. Da vil 1 av 10 på utkikk etter 525/540 finne den. Når jeg skal ha meg en 540. Om den er orginal eller ombygget har ingen ting å si. Så gidder jeg ikke å se igjennom 1000 annonser for å se om en av 520ene er en ombygget bil jeg kanskje vil ha. Da er det mye bedre at denne ligger ute som en 540. Med info i anonnsen at det orginalt stod en M52 i bilen. Så får jeg selv avgjøre om jeg vil ha orginal eller ombygget uten at finn.no skal bry seg med det. Det samme med M5. Om den er orginal eller ombygget er mitt problem. De bør uansett samles under M5 der alle bortsett fra 1eller 2 personer vil lete etter de. flonoen reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Nytern Skrevet August 15, 2015 Share Skrevet August 15, 2015 (endret) Ombygd er ombygd, ferdig med det! Skjønner ikke hvordan man kan komme med kopifangere og kun det og påberope seg retten til å dømme ombygde M5'er nord og ned. De er ihvertfall ombygd med originale deler og _komplette_. En bør opplyse om begge deler, men jeg ser ikke problemet med at ombygde M-biler ligger under M-kategoriene. Det å kalle en bil med _kun_ fangere en msport-bil er derimot ikke helt bra. I mine øyne. Det må være komplett, det må være originale deler. Ikke hat a, jeg har lov til å ha meninger! Det sier fruen! Endret August 15, 2015 av Nytern Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik 90 Skrevet August 15, 2015 Share Skrevet August 15, 2015 (endret) Ombygd er ombygd, ferdig med det! Skjønner ikke hvordan man kan komme med kopifangere og kun det og påberope seg retten til å dømme ombygde M5'er nord og ned. De er ihvertfall ombygd med originale deler og _komplette_. Så en som f eks ha Vossen felger på sin 5-serie kan ikke kommentere ombygde biler? Eller en som har replika M3 felger på sin 3-serie? Man må altså ha en bil som er fabrikkoriginal ned til hver minste skrue for å ha noe man skulle sagt i dette selskapet? Vent litt! E34en min er jo fabrikk original og akkurat slik den forlot samlebåndet, da kan jeg kommentere her likevel Endret August 15, 2015 av Fredrik 90 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Nytern Skrevet August 15, 2015 Share Skrevet August 15, 2015 (endret) Så en som f eks ha Vossen felger på sin 5-serie kan ikke kommentere ombygde biler? Eller en som har replika M3 felger på sin 3-serie? Man må altså ha en bil som er fabrikkoriginal ned til hver minste skrue for å ha noe man skulle sagt i dette selskapet? Vent litt! E34en min er jo fabrikk original og akkurat slik den forlot samlebåndet, da kan jeg kommentere her likevel Jeg aner ikke hvor du vil med dette, men det er helt tydelig at du misforstod noe helt grunnleggende i det jeg skrev. Jeg har bare skrot, men jeg diskuterer læll.. Da bør jo du få lov og, kan ikke se hvor jeg har nektet deg dette. E39'en min er dønn original den og, jeg kan ikke se hvordan dette gjør meg mer eller mindre skikket til å jatte med alfakrøllnisser på nett. Som så mange ganger før føler jeg at du kjører på med hykleri ispedd skylapper og en liten dæsj arroganse, Fredrik 90. Jeg har lenge tenkt at dette skyldes en typisk ungdommelig mentalitet, men nå er du da vitterlig ingen ungfole lenger. Dette er deg, det forstår jeg nå. Jeg skal prøve å være mer overbærende i fremtiden, du kan ikke noe for disse personlighetstrekkene. Nå er det kjøttkaker. Og bron saus. Og kanskje en bimmersferie? Endret August 15, 2015 av Nytern Werther, JMossige og Shattered reagerte på dette 3 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
E.H.D Skrevet August 15, 2015 Share Skrevet August 15, 2015 Sort taktrekk mener jeg man må krysse av for ekstra på F10, samme med leppa på bakluka. Naboen her har en 520d M-sport, kjøpt ny på Bavaria og den har ikke sort taktrekk. Videre har man M-sport stolene som man kan oppgradere til comfortstoler i M pakka og man har Interiørlistene man kan oppgradere ut over de i sølv som følger med M pakka. Ellers så ser jeg ikke noe annet jeg har glemt, bortsett ifra understellet da men som jeg sa få faller M-understellet bort ved valg av Adaptiv drive. I Tyskland kan man også bestille standard biler med M-sport understell uten å ha hele M pakka, min E90 hadde dette. Jeg har gjort dette mest for min egen del da jeg synes det ser jævlig bra ut, F10 må ha M-sport synes jeg. Jeg forventer ikke å få noe økonomisk gevinst men jeg regner med at bilen blir mer attraktiv ute i markedet, men igjen jeg gjør dette kun for min egen del. Jeg har full forståelse for at folk velger å bygge om M biler, sånn blir det i ett land som har så enormt høye avgifter på at som er mer en litt gøy og har fire hjul. Da lurer jeg veldig på hvorfor min bil blir nevnt, den har da ingenting med det diskusjonen opprinnelig handler om å gjøre? Alltid skal mine biler trekkes inn i diskusjoner, alltid på en eller annen måte i en eller annen kontekst. Hadde jeg hatt en ombygget M bil så kunne jeg skjønne det, er det for å stille ett eksempel så gjøres det på en utrolig tungvint måte. Jeg kan heller ikke se at jeg har rakket ned på noen, har kun sagt at jeg ikke synes ombygde M biler hører hjemme i samme kategori som originale M biler. Ser du sier uoriginale fangere, det er helt riktig eller rettere sagt fremfangeren er uoriginal. Alt annet er originalt ifra BMW, også nyrene, gitteret og lyktespyler mekanismen i fremfangeren. Alt er kjøpt på Bavaria, montert av deres karroseri verksted og det er jaggu godt nok for meg iallfall Det første der var jo selvsagt satt veldig på spissen og ment i en ironisk tone, litt for å illustrere hvor jeg synes denne diskusjon går. Ellers er jeg langt på vei enig i det du skriver, min bil kommer aldri til å bli noen ekte M-sport bil. Men for min del så spiller det liten rolle, dette er ikke viktig på samme måte som en M5 er ekte eller ei. En som skal ha original M5 velger sannsynligvis ikke en uoriginal bil, en som skal ha en 5-serie med M-sport er det langt større sansynlighet for at kan ta til takke med en bil som har fått dette ettermontert (så lenge det er gjort ordentlig). Men absolutt, jeg kan aldri markedesfører bilen min som original M-sport ifra fabrikken, det vil utstyrslista raskt avsløre. Men jeg kan markedsføre den som 530 med M-sport styling Det er rart, fordi i prislistene (riktignok ifra 2012) så står det at både sort taktrekk og hekk leppa ikke følger med. Jeg vet også at man kan få M-sport biler uten 760 BMW Individual Shadow line Sort taktrekk 775 er standard i M-pakken. På F10 kan man derimot oppgradere til alcantara taktrekk 776. Nytern reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
awt Skrevet August 15, 2015 Share Skrevet August 15, 2015 Det er rart, fordi i prislistene (riktignok ifra 2012) så står det at både sort taktrekk og hekk leppa ikke følger med. Jeg vet også at man kan få M-sport biler uten 760 BMW Individual Shadow line Mine prislister fra 2012 sier noe annet. Her er et eksempel, og her er et annet. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik 90 Skrevet August 15, 2015 Share Skrevet August 15, 2015 (endret) Jeg aner ikke hvor du vil med dette, men det er helt tydelig at du misforstod noe helt grunnleggende i det jeg skrev. Jeg har bare skrot, men jeg diskuterer læll.. Da bør jo du få lov og, kan ikke se hvor jeg har nektet deg dette. E39'en min er dønn original den og, jeg kan ikke se hvordan dette gjør meg mer eller mindre skikket til å jatte med alfakrøllnisser på nett. Som så mange ganger før føler jeg at du kjører på med hykleri ispedd skylapper og en liten dæsj arroganse, Fredrik 90. Jeg har lenge tenkt at dette skyldes en typisk ungdommelig mentalitet, men nå er du da vitterlig ingen ungfole lenger. Dette er deg, det forstår jeg nå. Jeg skal prøve å være mer overbærende i fremtiden, du kan ikke noe for disse personlighetstrekkene. Jeg siktet ikke til deg og dine biler, i motsettning til visse andre her inne så kan jeg diskutere uten å trekke inn motpartens biler. Jeg oppfattet ditt innlegg slik at jeg har ikke noe jeg skulle sagt da min fremfanger ikke er en original BMW del montert på fabrikken i Dingolfing en vårdag i 2010.. Men la oss nå for all del ikke gå på person også nå da, det holder vel å gå på ens kjøretøy? Sort taktrekk 775 er standard i M-pakken. På F10 kan man derimot oppgradere til alcantara taktrekk 776. Hmm, også utenfor Norge?Da går det vel også an å oppgradere til krom eksteriørlister rundt vinduer? Mine prislister fra 2012 sier noe annet. Her er et eksempel, og her er et annet. Da har jeg tatt feil i såfall Bekalger det! Da er det bare å legge sort taktrekk til i "to do" listen Endret August 15, 2015 av Fredrik 90 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Nytern Skrevet August 15, 2015 Share Skrevet August 15, 2015 Bare jeg ikke er en mobber, det håper jeg virkelig ikke.. Jeg er bare altfor varm og trøtt til å la enkelte ting gå upåaktet hen. Ha en fin dag, folkens. Promp. Shattered reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
bimmerR Skrevet August 15, 2015 Share Skrevet August 15, 2015 Mye følelser i sving her.. Jeg vil også bidra. "A right in the feels production" Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Shattered Skrevet August 15, 2015 Share Skrevet August 15, 2015 Nytern digger kommentarene dine. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
E.H.D Skrevet August 15, 2015 Share Skrevet August 15, 2015 Hmm, også utenfor Norge? Da går det vel også an å oppgradere til krom eksteriørlister rundt vinduer? Da har jeg tatt feil i såfall Bekalger det! Da er det bare å legge sort taktrekk til i "to do" listen I alle fall standard med M-pakken også i Tyskland. På F10 M-sport kan velge matt aluminium eksteriørlister istedenfor sorte høyglans shadow line lister om man vil uten pristillegg. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
TRF Skrevet August 15, 2015 Share Skrevet August 15, 2015 530 med M-sport styling Nå nærmer vi oss noe Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik 90 Skrevet August 15, 2015 Share Skrevet August 15, 2015 Nå nærmer vi oss noe Jeg kunne nok ha formulert meg litt bedre tidligere ja, er snakk om M-sport styling ja Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg