Fredrik Skrevet September 4, 2015 Share Skrevet September 4, 2015 Jeg tror at det er 8-10 stykker og det er av og til for lite hvis man følger med i alle foraene. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
TRF Skrevet September 4, 2015 Share Skrevet September 4, 2015 (endret) Da har jeg nok bare hatt flaks før, for det er fort gjort å dele ut så mange om man oppdaterer seg på flere poster på tvers av foraene etter en tid ja. Tidenes kuleste m3? Endret September 4, 2015 av TRF-Racing BMWE39turbo reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
ahj Skrevet September 4, 2015 Share Skrevet September 4, 2015 Jeg vil aldri kalle SMG, DKG, DSG og tilsvarende for en "automat kasse". At de kan gire automatisk gjør ikke at de kan beskrives som automatkasse, rett og slett pga at vi i flere tiår har brukt dette uttrykket om girkasser med nettopp converter og lammeller. (min mening, men mener selv at den er greit forankret i virkeligheten) Alle "vanlige" automatkasser fungerer fortsatt etter samme prinsipp dog. Det som gjør dem levelige i dag er ekstremt aktiv bruk av lock up (converter låses), slik at du igjen har direkte kobling mellom motor og hjul. Veldig intressant. Hvilken kategori går den 8 trinnsautomaten i dagens BMWer hen? Har aldri opplevd to verdener med samme kasse, komfort treg og myke girskift, sport veldig kjapp og harde girskift Fortsett med slike innlegg, jeg lærer alltid noe av dine innlegg Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik 90 Skrevet September 4, 2015 Share Skrevet September 4, 2015 Jeg har brukt opp mine "likes" for idag, men jeg er helt enig med deg i TRF. Vi (bimmers.no) har ingenting å skamme oss over i denne sammenhengen. Når dette er nevnt er all komkurranse bra i all den tid det får oss til å heve kvaliteten på forumet. Tusen takk til bl.a moderatorene som gjør en fabelaktig jobb... Jeg støtter også denne, synes egentelig forumet i seg selv har blitt bedre med de nye eierene Bedre layout, bedre søkemotorer og mer ryddige sider. Tilgangen på BMW relatert informasjon og kunnskap er fortsatt meget bra og brukermassen er på ett passe nivå. Finnes dog noen sure epler rundt forbi her men de finner man alle veier Det har vært artig å være med å bidra med artikkeler og håper på å få gjøre det igjen når anledningen byr seg Fredrik reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
TRF Skrevet September 4, 2015 Share Skrevet September 4, 2015 ahj: Det var hyggelig Jo 8 trinnskassa er også en "ekte" automatkasse i det at den fungerer etter samme prinsipp. Men her snakker vi jo noen lure løsninger og ei kasse som egentlig jobber i lock up og bruker sluring mer "til og fra" lock up. Skikkelig smart og kul kasse. Samme kasse brukes her: ogee1 reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik Skrevet September 4, 2015 Share Skrevet September 4, 2015 Kul film og det gir så mye mer mening når man på denne måten tydelig viser Km/t og turtall... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
FredrikE24 Skrevet September 4, 2015 Share Skrevet September 4, 2015 (endret) Dro bilhenger med en tung MB W210 bakpå en Chevy Tahoe 6.5 Turbodiesel igår, vogntogvekt på nesten 6tonn.. Den trekker med enkelhet, men girkassa er litt håpløs å bremse med og bilen har vanvittig dårlig bremser.. De går varme utrolig fort! Lock-up legger inn i fjerde i rundt 90km/h.. Lurer på om det hadde lønt seg å kunne legge inn lock-up manuelt med bryter? Burde vel kunne gå bra det? Nå faller turtallet ned på tomgang så fort man slipper gassen og triller. Å låse converteren i feks 3dje gir ved motorbremsing bør vel ikke gi noen skade? Å gire ned til 1. Eller 2 gir med håndskifteren er tungvint og kassa banker inn de lavere girene. På andre biler så virker ting mer smooth om man ønsker å hjelpe på litt nedover bakkene med å gire ned med skiftern. Jeg har som vane å velge/låse et lavere gir ved klatring i (veldig)bratte stigninger, eller behov for motorbremsing, noen mener det er skadelig å motorbremse med automat, skjønner ikke at det skal være noe problem? Skrevet en haug med skriveleifer using Tapatalk Endret September 4, 2015 av FredrikE24 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik 90 Skrevet September 4, 2015 Share Skrevet September 4, 2015 Tahoen som kom etter den du kjørte, altså modellen som gikk ifra 2000-2006 kom med eget hengerprogram på automaten. Har kjørt denne modellen endel og bremsene er fortsatt like dårlige, men med tung henger så jobber automaten slik at den tar bort litt belastning ifra bremsene ved nedoverbakker 5,3 bensin V8ern er også herlig smooth og kultivert i forhold til 6,5 turbo dieselen som høres ut som ett pukkverk... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
fish Skrevet September 5, 2015 Share Skrevet September 5, 2015 Da var julegave handlet inn. Denne skal nevøen min på 2 år få, i tillegg til BMW t-shirt og BMW caps. Bilen kom delvis montert, så jeg har nå satt den sammen og klargjort bilen før den pakkes ned i esken som skal få julepapir rundt. Tenkte det var lurt, slik at bilen var "ready to race" straks den var pakket opp. BMWE39turbo og Marius2002 reagerte på dette 2 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
fish Skrevet September 5, 2015 Share Skrevet September 5, 2015 (endret) Første dag på jobb etter 5 uker med sykemelding. Dette er faktisk den lengste sammenhengende perioden med sykemelding jeg har hatt i løpet av mitt arbeidsliv (20-25 år). Her jeg jobber nå, var jeg 6 år uten sykemelding, før denne som kom nå. (Første sykemelding kom av att kragebeinsbrudd).. Her er oppfølgeren... Etter sykemeldingen gikk ut, gikk jeg på ferie (en dag på jobb, så ferie), en uke ut i ferien fikk jeg en låsning i kneet, med det resultat at jeg måtte inn på sykehuset for en meniskoperasjon. Så denne sommeren har jeg tilbrakt på vårt "nye" rekreasjonssted, med minimal dekning for nett og TV... Rognstranda Camping, Bamble, Telemark.. (Har blitt sånn grilldresskonge). BMW'en har ikke fått pleie og ser ut som ett "dass" pr.dd. Har dårlig samvittighet for BMW'en akkurat nå, men det er ikke mye jeg får gjort noe med nå, bortsett fra litt "lett" stell.. Legger ved ett bilde av interessen som har tatt over for BMW'en, denne sommeren.. Endret September 5, 2015 av fish -Roger- reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
FredrikE24 Skrevet September 5, 2015 Share Skrevet September 5, 2015 Tahoen som kom etter den du kjørte, altså modellen som gikk ifra 2000-2006 kom med eget hengerprogram på automaten. Har kjørt denne modellen endel og bremsene er fortsatt like dårlige, men med tung henger så jobber automaten slik at den tar bort litt belastning ifra bremsene ved nedoverbakker 5,3 bensin V8ern er også herlig smooth og kultivert i forhold til 6,5 turbo dieselen som høres ut som ett pukkverk... Har også kjørt denne, og det er mulig set er eksosspjeld som på Ford Powerstroke. Den Tahoe modellen fåes bare med bensin og det er ikke aktuelt, til tross for at motoren i seg selv er den rake motsetningen til 6.2/6.5 diesel. Har også kjørt med gassanlegg, men det krever noe ekstra smøringsgreier da motoren ikke tåler det i lengden. Får man tak i en F250 på grønne skilt igjen, eller en 6.6 Duramax Silverado så tenker jeg det blir bra Tahoe er jo strengt tatt en konebil i Unaiten. Skrevet en haug med skriveleifer using Tapatalk Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Werther Skrevet September 5, 2015 Share Skrevet September 5, 2015 Hvorfor er det skadelig for kassa å bruke motorbrems? Jeg bruker 2 gir i noen krasse nedoverbakker for å spare bremsene i hvertfall. Når vi snakker om Tahoe - leste akkurat en nybiltest fra våren 2000 mellom en slik Tahoe 5.3, X5 4.4i og noen andre firehjulstrekkere. X5 var såklart testvinner på veien, men floppet i skogen. Litt overraskende var det at Tahoe gjorde en god jobb off road, og uten tvil var mye bil for pengene. Som ny fikk man 2 stk Tahoe varebil for prisen av en X5 3.0D.... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
TRF Skrevet September 5, 2015 Share Skrevet September 5, 2015 men, hva var prisen på x5 varebil i forhold da? Noe annet blir jo litt epler og bananer. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
kvammis Skrevet September 5, 2015 Share Skrevet September 5, 2015 Fikk man x5 som varebil da? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
TRF Skrevet September 5, 2015 Share Skrevet September 5, 2015 Ja det finnes e53 x5 som varebil. Mulig det bare var de første årene. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg