Gå til innhold

Off Topic (tidl. tulletråden)

mAZE
 Share

Anbefalte innlegg

Hvis det er en Range Rover Classic du har... altså modellen som ble produsert i perioden 1979-1995... har den en Rover V8 motor. Denne motoren ble opprinnelig utviklet av General Motors på begynnelsen av 60-tallet for nettopp Buick. BMW kom først inn i bildet vedr. Range Rover (P38A) anno 1994-2002, men det var faktisk først med den tredje generasjonen Range Rover (2002-2012) at BMW's egen M62 V8 motor ble montert i Range Rover.

Hvis man googler litt er det lett å finne mange som mener at det ikke er hele historien.

I haven’t talked too much about the engine fitted to the car, but in discussion with one of the staff at Coys who ventured an interesting opinion that bears repeating: “The light, all-alloy, 3.2 V8 used in the 507 could well have been a prototype for Buick’s well-known V8 the American car company discarded and eventually passed on to Rover (British Leyland) in the Swinging Sixties.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis man googler litt er det lett å finne mange som mener at det ikke er hele historien.

I haven’t talked too much about the engine fitted to the car, but in discussion with one of the staff at Coys who ventured an interesting opinion that bears repeating: “The light, all-alloy, 3.2 V8 used in the 507 could well have been a prototype for Buick’s well-known V8 the American car company discarded and eventually passed on to Rover (British Leyland) in the Swinging Sixties.

Dette blir bare spekulasjoner iom. at BMW's OHV V8 motor kom på markedet i forbindelse med 502 modellen (501 modellen hadde en rekkesekser) og ble fullt utviklet av BMW ved bl.a Alfred Böning og Fritz Fiedler. 502 modellen kom på markedet allerede i 1952 og selv om V8 motoren var BMW's egen var allikevel designet stort sett basert på datidens alminnelige amerikanske V8 motorer (med unntak av at motorblokken var i aluminium istedenfor stål). Jeg tror derfor at det er å strekke konspirasjonsteoriene for langt å påstå at Buick 10 år senere spesielt skulle ha kopiert BMW's V8 motor. Det jeg imidlertid tror kan være bakgrunnen for den litt merkelige historien er at den britiske BMW importøren, Frazer-Nash, brukte BMW's V8 motor i tillegg til Bristol motorer i enkelte egne bilmodeller. Bristol hadde også før krigen hatt nær tilknytning til BMW og deres 400 modell var f.eks egentlig en BMW 328. Bristol brukte også V8 motorer fra Chrysler. 

Generelt kan man ikke overdrive den amerikanske påvirkningen i etterkrigstidens England og Tyskland. Begge landene var teknisk konkurs og totalt avhengig av Marshallhjelpen, som bl.a inkluderte utstrakt bruk av amerikansk teknologi, produkter og ekspertise. Amerika ble rikt og Europa kom seg ut av fattigdommen i løpet av 10-15 år... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror faktisk at det i virkeligheten er helt motsatt og at hvis f.eks BMW, Audi og Mercedes-Benz stadig skal ha innpass i 5-serie klassen er det fortsatt downsizing som gjelder (type: bensinrekkefirer med eller uten hybridløsninger). Dette er det flere årsaker til og de viktigste er naturligvis drivstoffforbruk, CO2 og NOX, men også en forventning om at også tyske bilprodusenter tar miljøet på alvor. Volvo har tatt grep i denne sammenhengen iom. at nesten alle deres motorer idag er nettopp rekkefirere. I tillegg har Volvo annonsert at de i løpet av et par år kommer med en Tesla konkurrent. Volvo eies idag av kinesiske Zhejiang Geely Holding Group Co. og de har store ambisjoner på spesielt det kinesiske markedet. Jeg tror derfor at Volvo vet hva de gjør når det gjelder motorisering av bilene.

Over dammen har de derimot en mer tradisjonell oppfatning av at biler i 5-serie klassen skal ha store motorer og minst 6 sylindre, men selv i USA vil det på sikt bli en utfordring å klare avgasskravene med disse motorene. Det er verdt å merke seg at flere amerikanske bilprodusenter (f.eks Ford og Cadillac) har utviklet bensinrekkefirere som er like sofistikerte som Europas beste... :)

Mye mulig du har rett i dette selv om jeg er uenig. Jeg tror at hvis vi tar for oss ett tiårs perspektiv så vil fortsatt toppmodellene i dette segmentet ha store tradisjonelle motorer. Det vi derimot vil se en økning i er hybrid løsninger og da er selvsagt firesylindrede motorer gjeldene. Ellers er jeg enig i at Volvo har gjort en fabelaktig jobb med å legge seg i front når det gjelder motorteknologi. De tar ut intet mindre enn 320 hk i S90 T6, og det ifra en firesylindret 2 liter.

Jeg skal iallfall prøvekjøre nye S90 når den kommer i butikken,

Etter min oppfatning er det game over for 6 sylindre (og større) i biler for de særegne eierne som vil ha det disse motorene leverer ekstra. For 10-15år siden var ikke miljøet i fokus, hvor en konsekvens har blitt innstegsmodeller med mindre motor og forbruk. Samtidig har det skjedd undeverker med momentkurvene i både diesel og bensinmotorer, hvor man ikke lengre trenger 6sylindre og minimum 2,5liter før man er fornøyd med ytelsene i 5serien både på lavt og høyt turtall. Dessverre dumt for oss bilentusiaster som setter pris på lyder og følelsen disse motorene gir fremfor en firer, men for de fleste er dette helt uten relevans i bilvalget. Design, pålitlighet og økonomi er definitivt det viktigste etter at behovene for plass og fremkommelighet er dekket. Ellers hadde ikke koreanerne tatt den utviklingen de har gjort, og volvo hadde heller ikke valgt en så sprek designrute for de kommende 10(!) årene. Ganske annerledes enn 240 og 850 og en etter mitt syn nødvendig for at de skal overleve. Etter min oppfatning tar bmw markedsandeler fra mondeo/v70 klassen med 518modellene, og med bmw i priskonkurransen begynner grunnene for å velge noe annet å bli få. Dersom det fremdeles var bigblock som var tingen, ville amerikanerne heller ikke vært akterutseilt med desperate forsøk på å sette egne merker på koreanske biler i det europeeiske markedet og saab hadde heller ikke vært konkurs.

Det er en grunn til at peugeot og citroen fremdeles selger godt i europa, og det er ikke fordi de lager kjøreglade biler. 308 ble kåret til årets bil i 2014. Det er en fantastisk god bil for de som ikke vil legge på nærmere det dobbelte for å få en tysker med sekser og det samme utstyret. Det er dessuten en god grunn til at stadig fler går vekk fra bakhjulstrekk. Det stjeler gulvplass pga tunellen og bakhjulsoppheng i tillegg til at produksjonen blir dyrere. Klart bakhjulstrekk gir den beste kjørefølelsen, men det er få som er villig til å betale for det. Merk at det er er vel kun 1serie i "billig" segmentet som har bakhjulstrekk, og ikke er den billig heller.

Ettersom BMW nå nettopp har lansert sin nye seksylindrede B58 motor og Mercedes planlegger en serie med rekkeseksere i 2017 (V6 motorne deres skal fases ut) så tror jeg ikke det er game over riktig ennå. Hvorfor tar ikke MB turbofireren ifra A45 AMG og bruker i de større modellene? Jo det er nettopp fordi markedet ikke vil ha en liten firer i f eks de større variantene av E-klassen. Jeg skal ikke nekte for at de nye turbofirerene er ekstremt effektive, men jeg tror nok at det skal gå minst 10 år til med tradisjonelt store motorer i ifra 5-sereie klassen og oppover. I løpet av de neste årene skal ny E-klasse og ny 5-serie ut på markedet, begge er modeller som setter standarden for mange år fremover. E-klasse skal komme med fire, seks og åttesylindrede motorer akkruat som før. G30 som blir neste 5-serie og skal komme med både fire, seks og åtte sylindre samt en hybridvariant som kanskje tar utgabgspunkt i drivlinjen til I8. Ikke glem at nye G11 740I med 320 hester og 1800 kilo slipper ut 154 g co2. Her snakker vi om en treliters bensin rekkesekser som slipper ut det samme som en firesylindret 328I ifra 2012. Jeg vil tro at innen få år vil vi se en rekkesekser ifra BMW som slipper ut under 100 g co2 og har ett balndet forbruk på under 05 l per mil.

"Design, pålitlighet og økonomi" ser jeg du nevner. Mener du da disse tre tingene ikke har vært under fokus de siste 15 årene? I såfall er jeg sterkt uenig. Jeg skal derimot være enig i at miljøfokuset har blitt større de senere årene og det har tvinget bilprodusentene til å ta handlig. Likevel vil det i segmentet S90 skal konkurre i være ett stort fokus på seksylindrede biler med enten bakhjulstrekk eller firehjulsdrifft. Hvis vi tar for oss T6 som mest sansynlig blir bestselgeren i f eks USA og Kina så så er den alene i sitt segment om å ha rekkefirer. Om dette fører til at de andre produsentene tar handlig og downziser enda mer vet jeg ikke, men jeg tviler sterkt på at Volvo er merket om kan snu strømmen. Til det er det rett og slett ikke store nok.

Jeg ser også at du sier stadig flere går bort ifra bakhjulstrekk, hvem har gjort dette lurer jeg på da? Hverken BMW eller Mercedes har gått bort ifra bakhjulstrekk på eksisterende modeller (med unntak av X1). Cadillac derimot har gått helt over til bakhjulsdreven basis igjen, Jaguar har gått over til bakhjulsdreven basis på sin minste modell (X-Type var fremhjulsdreven mens XE har bakhjulsterekk) og kommende Alfa Romeo Giulia har bakhjulstrekk. Nå sant skal sies så har det faktisk ikke vært så mange bakhjulstrekkere å velge i på mange år :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette miljøfokuset blir mye prat og lange navn, men lite resultat i praksis. Denne hybrid-BMWen Lasseh testet brukte jo like mye drivstoff som en E53 3.0d fikk jeg inntrykk av. Og den nye 316ien som du Fredrik 90 prøvekjørte brukte 0.69 på motorvei? Det er jo ikke noe imponerende, spesielt ikke når produsentene lager slike luftslott og drømmer som i praksis bruker mer på mila enn biler fra 80- og 90-tallet.

Downsizing har vist i tester gang på gang at det ikke fungerer. Hvorfor lage en liten, nedskalert og komplisert motor med mange feilkilder når den gamle oppskriften fungerer like bra, og ofte bedre. Hvorfor klarer ikke ingeniører med lange utdannelser og erfaring å komme opp med noe som faktisk er bra i praksis?...Det må jo være fordi utviklingen av motorene som går på bensin/diesel har møtt veggen, for de siste 30 årene har det vært 3 steg frem og 2 tilbake til de grader.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Både ford og volvo har hatt tradisjoner med bakhjulstrekk. Det samme har vw og toyota. Selvfølgelig vil toppmodellene ha fler enn 4sylindre. Det er fremdeles ikke teknologi /lønnsomt å hente så mye mer enn 100hk pr liter slagvolum i serieproduksjon (banebrytende når e36m3 kom med 3,2literen som første serieproduserte n/a motor med mer enn 100hk pr liter slagvolum) når man da likevel må ha 3literslagvolum for å få effekten er det også fordeler med fler sylindre i forhold til slaglengder, plass og mer kultivert gange. Det er ikke uten grunn til at bmw har vært nødt til å turbomate firere og utfase rekke6eren som har vært varemerket deres i lang tid.

Jeg mener ikke at design, pålitlighet og økonomi ikke har vært viktig de siste 10-15årene, men det blir stadig viktigere med design. Ellers hadde ikke facelift vært et tema for å blåse nytt liv i en eksisterende modell. Det er et relativt nytt konsept i forhold til hvor store endringene er. Med internett som gjør det lettere for forbrukeren og sammenligne modeller og se etter andres erfaringer i forhold til driftsøkonomi og pålitlighet, så er særegenhetene på vei vekk. Som feks at bmw turbomater bensinerne sine, og at man må i øvre del av modellprogrammet før man får en sekser under panseret. Siden 96 fikk man rekkesekser i 5serie som standard. Det var også kun de billigste 3 og 5seriene før dette som hadde firer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette miljøfokuset blir mye prat og lange navn, men lite resultat i praksis. Denne hybrid-BMWen Lasseh testet brukte jo like mye drivstoff som en E53 3.0d fikk jeg inntrykk av. Og den nye 316ien som du Fredrik 90 prøvekjørte brukte 0.69 på motorvei? Det er jo ikke noe imponerende, spesielt ikke når produsentene lager slike luftslott og drømmer som i praksis bruker mer på mila enn biler fra 80- og 90-tallet.

Downsizing har vist i tester gang på gang at det ikke fungerer. Hvorfor lage en liten, nedskalert og komplisert motor med mange feilkilder når den gamle oppskriften fungerer like bra, og ofte bedre. Hvorfor klarer ikke ingeniører med lange utdannelser og erfaring å komme opp med noe som faktisk er bra i praksis?...Det må jo være fordi utviklingen av motorene som går på bensin/diesel har møtt veggen, for de siste 30 årene har det vært 3 steg frem og 2 tilbake til de grader.

Ja på forbruksdelen har det egentelig ikke skjedd så forferdelig mye. Den F30 318I jeg testet er ett offer for downsizing, de har strukket stikken så langt å gått ned til tre sylindre som innstegsmodell for 3-seien. På papiret er selvsagt forskjellene store i forbruk men jeg må si at jeg ble skuffet over bilens faktiske forbruk, de lå på samme nivå som utgående 316I med firesylindret bensinmotor. Samme gjelder F10 528I med toliter samt F10 528I med den "gamle" treliteren, forbruket er nesten det samme og man vinner 0,5 sekunder på 0-100. På motorvei så bruker faktisk den gamle treliteren mindre enn to literen i følge en test Auto, Motor und sport utførte.

Både ford og volvo har hatt tradisjoner med bakhjulstrekk. Det samme har vw og toyota. Selvfølgelig vil toppmodellene ha fler enn 4sylindre. Det er fremdeles ikke teknologi /lønnsomt å hente så mye mer enn 100hk pr liter slagvolum i serieproduksjon (banebrytende når e36m3 kom med 3,2literen som første serieproduserte n/a motor med mer enn 100hk pr liter slagvolum) når man da likevel må ha 3literslagvolum for å få effekten er det også fordeler med fler sylindre i forhold til slaglengder, plass og mer kultivert gange. Det er ikke uten grunn til at bmw har vært nødt til å turbomate firere og utfase rekke6eren som har vært varemerket deres i lang tid.

Jeg mener ikke at design, pålitlighet og økonomi ikke har vært viktig de siste 10-15årene, men det blir stadig viktigere med design. Ellers hadde ikke facelift vært et tema for å blåse nytt liv i en eksisterende modell. Det er et relativt nytt konsept i forhold til hvor store endringene er. Med internett som gjør det lettere for forbrukeren og sammenligne modeller og se etter andres erfaringer i forhold til driftsøkonomi og pålitlighet, så er særegenhetene på vei vekk. Som feks at bmw turbomater bensinerne sine, og at man må i øvre del av modellprogrammet før man får en sekser under panseret. Siden 96 fikk man rekkesekser i 5serie som standard. Det var også kun de billigste 3 og 5seriene før dette som hadde firer.

Hvis du er enig i at motorer med flere enn fire sylinder fortsatt vil være naturlig i toppmodellene i 5-serie klassen og opp. Da blir det litt feil å si at det er game over for slike motorer slik du skrev over her.

Videre så er det jo 20-25 år siden Ford, Volvo og Toyota hadde bakhjulstrekk sist. Iallfall på det europeiske markedet. VW har vel ikke hatt bakhjulstrekk siden de laget hekkmotoriserte biler, siste var vel T3 Transporter som gikk ut for 25 år siden. Jeg snakker om siste åra, vi kan ikke snakke om snøen som falt i forfjor. De siste åra har flere kommet til med bakhjulstrekk igjen og det er bra, tross at det er dyrere å lage og har flere ulemper rent praktisk. Slik tror jeg også det vil være for motorer i fremtiden, vi har vist hva vi kan i de litt mindre modellene. De større modellene vil nok bli som før iallfall 10 år til, innen den tid får vi se hvor langt hybrid teknologien har kommet :)

Endret av Fredrik 90
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjapt spørsmål: Finnes det ombygde, godkjente, gateregistrerte biler i Norge med motorsykkelmotor?

Så akkurat Jay Leno's Garage video med Honda S600 (60 talls roadster) "hotrod" som hadde MC-motor og det så helt vanvittig morsomt ut. Akkurat min type bil. Ikke at jeg skal gå samme ruten, men gamle biler med ekstrem lav vekt har knøtte motorrom og det virker som en artig konvertering.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det gjør det. En kompis av meg som hadde en Westfield Megabusa med skilt på. Den hadde rundt 190 hester, turtallet gikk opp mot 12k (?) og den veide rundt 450 kg. Gikk unna for å si det sånn. Var ikke tak på den i motsetning til de andre catherams og motoren fusket dessverre litt opp på turtall, så den ble solgt og tilsynelatende støvet i en garasje i 2-3 år før den dukket opp på finn igjen.

Akselerasjonen var ganske brutal, deilig lyd og masse lange blikk fra alle rundt, noen datt nesten av sykkelen en gang :D

EDIT: nå vet jeg ikke om catheram er å regne som bil for deg, men det gikk vel nå på klasse B om jeg husker riktig.

Endret av E.C.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Byr på denne leiligheten :)

det er i første etasje og ikke kjelleren :)

http://m.finn.no/realestate/homes/ad.html?finnkode=66877299&ref=favorites&favoriteListId=787621

Er det lov å spørre om du vet hva den gikk for? Var på visning i naboleiligheten for omtrent tre år siden, har fremdeles ikke kjøpt noe  :-k

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det gjør det. En kompis av meg som hadde en Westfield Megabusa med skilt på. Den hadde rundt 190 hester, turtallet gikk opp mot 12k (?) og den veide rundt 450 kg. Gikk unna for å si det sånn. Var ikke tak på den i motsetning til de andre catherams og motoren fusket dessverre litt opp på turtall, så den ble solgt og tilsynelatende støvet i en garasje i 2-3 år før den dukket opp på finn igjen.

Akselerasjonen var ganske brutal, deilig lyd og masse lange blikk fra alle rundt, noen datt nesten av sykkelen en gang :D

EDIT: nå vet jeg ikke om catheram er å regne som bil for deg, men det gikk vel nå på klasse B om jeg husker riktig.

Husker at Caterham også hadde en Fireblade Seven som hadde Honda MC-motor (fra en... Fireblade). Fordelen var latterlig lett nese og høyt turtall (enda mer moro), men ulempen var mye vedlikehold. Regnet med at slike roadstere ville ble nevnt. Men tenkte nå på en vanlig personbil som var godkjent med slik motor, om det går ann å godkjenne slikt.

Har en kompis som har sittet på endel gromt og selv hatt endel gromt også. Eneste gangen han ringte meg for å fortelle om en kjøreopplevelse var også Westfield (den hadde typ 120-150 hk). Han var helt fra seg og sa at det var noe av det råeste han hadde opplevd.

Caterham o.l. står definitivt på bøttelista.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Føle seg lurt er vel litt å ta i. Trodde at de som kjørte bil var over 18 år gamle og hadde fått med seg hvordan politikken angående diesel har utviklet seg de seneste årene. Kjøper du en bil kun uifra at den vil være statlig subsudert så kan du ikke anta at det holder i mange år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke game- over riktig enda, men om ti år tror jeg bildet er langt annerledes. Med mer effektive batteripakker tilgjengelig i hybridene og enda strengere krav etter 2020 som produsentene strever med å klare pr i dag, tror jeg vi går for en utfasing av de større motorene i praksis. Siden produsentene risikerer bøter for å å ha for høyt utslipp i snitt pr solgte bil, blir de tvunget til å finne andre løsninger enn i dag. Enten hybridløsninger som fremdeles utnytter svakhetene i testsyklusen, eller gjøre disse modellene såpass dyre, slik at forbrukerne får regningen for bøtene produsentene risikerer og dermed også begrense salget av nevnte biler. Alternativt er adblue og tilsvarende tekniske løsninger. Eventuelt anbefale fornybar diesel som kommer på privatmarkedet etterhvert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ble vel for flere år siden sagt at det gikk et tak på enten 50.000 biler eller eventuelt i 2017 at avgiftsystemet da skulle vurderes på ny så det er vel sånn sett ikke grunn til å føle seg lurt. 

Ting endrer seg underveis, hvis en går 40-50 år bakover i tid så har det vært perioder hvor det fra statlig hold ble oppfordra til å satse kun på elektrisk oppvarming av huset pga billig vannkraft og det var også perioder hvor oljekaminen var gunstig å bruke.  Parafin koster vel nå nesten det samme som diesel og strøm har koster jo også endel nå selv om den har vært ganske billig et par vintere pga mye nedbør og milde vintre. 

Det blir vel litt naivt å tro at ordninger og fordeler gjelder til Dovre faller selv om det selvsagt ikke holder mål å bli villeda av myndighetene

Endret av Hpi
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• awt locked this emne
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...