Gå til innhold

Off Topic (tidl. tulletråden)

mAZE
 Share

Anbefalte innlegg

Skal si slitedelene gir seg i tur og orden på E34en nå, merker at bilen begynner å trekke på årene. For noen uker siden var det bensinpumpa som ga seg, så begynner så smått eksosen å vise tegn på at det er på tide å gi seg. Nå ser det ut som starteren har kastet inn håndkleet. Vrir om nøkkel, bensinpumpe går, alt går på av strøm men starter er helt tyst, ikke ett klikk en gang. Da vil jeg jo tro at det er starteren som har gitt seg..?

Ironien opp alt dette er jo at stedet dette har skjedd, jo det er på utsiden av Bavaria :P Har hatt F10en på service der i dag og satte fra meg E34en der når jeg henta den, så nå i kveld skulle jeg plukke opp E34en. Kan ikke annet enn å ringe de i morgen å bestille time igjen... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

E34'en er tross alt 22 år gammel og alt tatt i betraktning holder den seg utrolig godt. Tenk hvor lave kilometerkostnader du hadde hatt på bilen hvis du hadde hatt bilen fra da den var helt ny. Jeg tror bestemt ikke at dagens moderne BMW'er klarer tidens tann like bra. Om 22 år er de enten hjelpesløse pga. en eller annen sentral software feil (som er svindyr å reparere/bytte) eller de har gått ut på forbruksdato (les: nye og rigide miljøkrav). Jeg liker din gamle femmer som er fra en tid da alt var mye enklere og verden ennu ikke havde gået af lave, som danskene sier... :) 

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Fredrik 90 skrev:

Skal si slitedelene gir seg i tur og orden på E34en nå, merker at bilen begynner å trekke på årene. For noen uker siden var det bensinpumpa som ga seg, så begynner så smått eksosen å vise tegn på at det er på tide å gi seg. Nå ser det ut som starteren har kastet inn håndkleet. Vrir om nøkkel, bensinpumpe går, alt går på av strøm men starter er helt tyst, ikke ett klikk en gang. Da vil jeg jo tro at det er starteren som har gitt seg..?

Ironien opp alt dette er jo at stedet dette har skjedd, jo det er på utsiden av Bavaria :P Har hatt F10en på service der i dag og satte fra meg E34en der når jeg henta den, så nå i kveld skulle jeg plukke opp E34en. Kan ikke annet enn å ringe de i morgen å bestille time igjen... 

At starteren har gitt seg uten noe tegn på trøbbel i forkant høres litt snodig ut. Jeg ser på det som mer sannsynlig at det er starterreléet, en sikring, dårlig jording eller noe deromkring.
Forøvrig så er både eksos og bensinpumpe deler som nesten må sees på som "slitedeler". Har hatt 10 biler nå, derav 2 delebiler, så av de 8 som jeg har hatt på veien har det vært nødvendig med sveising av eksos på 6 eller 7 av de.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har også mitt med min gamle sliter.. Jeg har hatt et realt klunk fra bakstillingen en stund, og fant feilen ifm. bytte av traværsforinger(4stk). De som byttet et stag på ene lenkearmen bak har ikke tightet skikkelig til og slakken har igrunn utvidet festet der bolten går gjennom :P Så her må det en Petter Smart løsning til :P

Appropos veisalt.. Det har gjort sitt på min bil for å si det sånn. Ingen gjennomrust å finne, men får pynte på det som er :P

Målet er å få den gjennom EU kontroll nå, så er det to år til før man eventuelt kaster inn håndkleet, er igrunn lite å gjøre når alt ser slik ut :P Litt synd, da alt funker så fint og er ellers en drøm å kjøre :) Hva som blir det neste av kjøretøy er heller usikkert, skal sies at jeg på sett og vis ikke er lei av å eie en gammel kvalitetsbil, til tross for at det er en god del mer arbeid.

Min mors E36 som hun har eid siden 2001 synes også veldig på siste verset, rust har eskalert voldsomt de siste to årene og nå begynner virkelig ting å skje med alt annet også(vibrasjoner, retningsstabilitet, dempere, bærekuler). Dørene er så rustne at dørlistene er på vei til å falle av osv. Det er med andre ord ingenting å koste noe på. Dog har den vært ekstremt billig å eie i alle disse år :) Ved sist EU-kontroll lappet vi to hull i kanalene på størrelse med kneippbrød, nye stabilisatorstagsfester sveiset vi inn forran :P

12800230_10156669737225341_2424344101869

12794538_10156669737335341_2462642315044

Endret av FredrikE24
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Fredrik skrev:

E34'en er tross alt 22 år gammel og alt tatt i betraktning holder den seg utrolig godt. Tenk hvor lave kilometerkostnader du hadde hatt på bilen hvis du hadde hatt bilen fra da den var helt ny. Jeg tror bestemt ikke at dagens moderne BMW'er klarer tidens tann like bra. Om 22 år er de enten hjelpesløse pga. en eller annen sentral software feil (som er svindyr å reparere/bytte) eller de har gått ut på forbruksdato (les: nye og rigide miljøkrav). Jeg liker din gamle femmer som er fra en tid da alt var mye enklere og verden ennu ikke havde gået af lave, som danskene sier... :) 

Ja jeg synes den har vært, og fortsatt er en utrolig god bil. Det som fasinerer meg mest er at motor og drivverk fortsatt fungerer så fint, samt at bilen er fantastisk å kjøre selv om den kryper mot 300 000 km. Bare på de fire årene jeg har hatt bilen så har kilometerkostnaden vært veldig lav, iallfall hvis man tar bilens alder i betraktning. Han som kjøpte den ny hadde virkelig fått valuta for pengene om han hadde eiet den fortsatt ;) 

Jeg vil ikke eie min F10 når den er 22 år gammel, jeg vil ikke eie den når den er 10 år en gang. Det er greit nå så lenge modellen fortsatt er i produskjon og som "ny" å anse, men etterhvert så tror jeg ting kan dukke opp som ikke er så greie. På en annen side så har jo E60/61 klart seg bra selv med en røff start. Men ja, jeg skulle virkelig ønske at BMW fortsatt produserte E34...som ett alternativ for oss som kun vil ha noe enkelt men bra :) 

1 time siden, adivass skrev:

At starteren har gitt seg uten noe tegn på trøbbel i forkant høres litt snodig ut. Jeg ser på det som mer sannsynlig at det er starterreléet, en sikring, dårlig jording eller noe deromkring.
Forøvrig så er både eksos og bensinpumpe deler som nesten må sees på som "slitedeler". Har hatt 10 biler nå, derav 2 delebiler, så av de 8 som jeg har hatt på veien har det vært nødvendig med sveising av eksos på 6 eller 7 av de.. 

Har ikke merket noe som helst tegn på at starteren skulle ha blitt dårlig, er det som er så rart. Sånn var det med bensinpumpa også, plutselig bare helt død. Hører flere si at om starteren er gåen så lager den klikkelyder, men her er det helt stille. Derfor er det nok ikke umulig at det er ett relee, sikring eller jordig som du sier. Får bare håpe Bavaria ikke har glemt hvordan de feilsøker på disse gamle bilene, begynner jo å bli noen år siden E34 var en aktuell modell i det daglige. 

Jeg vil også si at eksos og bensinpumpe er slitedel, samme med starter, vannpumpe, radiator, drivakslinger osv. Eksosanlegget på min er fortsatt det originale ifra bilen var ny så at det ikke har gått før er godt gjort, så om det ryker nå så er det greit. Foreløpig har jeg kun fått en bittelitt tøffere lyd bare, tar det når det blir verre ;) 

Endret av Fredrik 90
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siste innlegg fra meg i natt :P

Eldste bilen jeg har hatt var fra 99, husker ikke hvilken av dem, men den første jeg hadde var det mye kuk med, mens den andre som hadde gått nesten 300 000 da jeg kjøpte den var tur og kjør i halvannet års tid. På den tida jeg hadde bilen, frem til Djwik tok over hadde jeg bytta lykter, bakluke og bakdekk, tror jeg bare kjørte med den. Hadde én service også. 

Bil er noe dritt uansett hvor langt de har gått eller hvordan de ser ut,  de trenger vedlikehold. :P Men man blir glad i dem da :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordelen med å kjøpe eldre bil som gjerne er litt spesiell modell er at ting er bygget litt bedre.. :)

Merket på 740i jeg hadde at det var lite tull. Rustfri eksos osv, så det var kun normale slitedeler som foringer og kuler som ble byttet. Billig bilhold(utenom bensinforbruket da) :)

Lurer fælt på hva jeg skal kjøpe nå. Frister stort med E60 530d, men litt skeptisk på både E60 og diesel :lol: 
Kanskje jeg bare skal kjøpe noe gammelt igjen med morrofaktor. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, Fredrik 90 skrev:

Hos meg har det kun vært "småting" som har skjedd så langt. Ett vindu funker ikke, og sensor på differensialen er det noe gale med så nålen på speedometer hopper opp og ned eller ligger pent på 0 selv om jeg kjører. Ut ifra det jeg forstod av en notisbok som fulgte med bilen så har det vært en god del ting som har vært byttet fra tidligere eiere, så kan vel være at bilen holder en stund til uten problemer. Er mer redd for at rust skal ta livet av den :( Men jeg syns fortsatt at E34 er utrolig bra biler.

1 time siden, Julianv skrev:

Fordelen med å kjøpe eldre bil som gjerne er litt spesiell modell er at ting er bygget litt bedre.. :)

Merket på 740i jeg hadde at det var lite tull. Rustfri eksos osv, så det var kun normale slitedeler som foringer og kuler som ble byttet. Billig bilhold(utenom bensinforbruket da) :)

Lurer fælt på hva jeg skal kjøpe nå. Frister stort med E60 530d, men litt skeptisk på både E60 og diesel :lol: 
Kanskje jeg bare skal kjøpe noe gammelt igjen med morrofaktor. 

Er motorene i 740i E38 bra? Syns folk snakker om at det er litt problemer med de, men det er vel sånne som gjerne er blitt ordnet tidlig i bilens levetid? Var vel bolter til oljepumpe og noe slikt.

Jeg stemmer for gammel bil med morrofaktor :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å eie en forholdsvis ny bil er vel et previlegium, spesielt en f1x med litt motor i Norge. At risikoen for større kostnader øker i takt med alderen er vel en selvfølge uansett hvilken bil det er, men den blir neppe dyrere og eie enn hva du opplever i dag med verditapet du må ta.

En 530d med litt utstyr koster vel rundt 100 000kr i avskrivninger pr år i begynnelsen..

En kan kjøpe en "ny" e39 530d og levere den til skroten hvert år for de kostnadene der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det eneste som gir mening å vurdere når det gjelder bilkostnader er å se på hva den totale kilometerkostnaden er (alle løpende utgifter + verditap). Man kan ha en bil 10000 Km og en sammenlagt kostnad på 50000 kroner, men man kan også ha en bil 30000 Km og ha en sammenlagt kostnad på 50000 kroner. Selve kostnaden er den samme, men det er forskjell på om bilen har kostet 5 kroner pr. kilometer eller 1,7 kroner pr. kilometer... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 timer siden, Fredrik 90 skrev:

Var ikke verre enn at det var startsperren til DEFA alarmen som kødda, så nå er det liv i bilen igjen. Så da var det ikke bilen som var "skyld" i dette likevel :) 

2 timer siden, Hawkon88 skrev:

Å eie en forholdsvis ny bil er vel et previlegium, spesielt en f1x med litt motor i Norge. At risikoen for større kostnader øker i takt med alderen er vel en selvfølge uansett hvilken bil det er, men den blir neppe dyrere og eie enn hva du opplever i dag med verditapet du må ta.

En 530d med litt utstyr koster vel rundt 100 000kr i avskrivninger pr år i begynnelsen..

En kan kjøpe en "ny" e39 530d og levere den til skroten hvert år for de kostnadene der.

Er ikke helt enig i at det er ett privilegium, som eier av akkurat en slik bil du mener så føler jeg iallfall ikke sånn. Å ha så mye penger at man kan kjøpe seg en helt ny F10 med stor motor er det jeg vil kalle ett previlegium, da kan man bare tute og kjøre å la garanti ta seg av eventuelle påkoster. Ryker girkassa på min 530d så må jeg pent betale selv, således er den ikke noe bedre stilt enn andre bruktbiler. Det som kanskje er ett privilegium er at bilen i seg selv er helt knall å eie, pen å se på, god å kjøre, gjerrig på drivstoff osv. Eiergleden og Farhfreude er absolutt til stede, hadde ikke følt det om jeg hadde kjøpt en helt ny Passat til samme pris som jeg ga for min da 4 år gamle 530d.

Avskriving er noe jeg ikke bryr meg så mye om, livet er litt for kort til å bare kjøre snusfornuftige biler. Derfor valgte jeg en fire år gammel godt utstyrt 530d fremfor helt ny godt utstyrt Passat eller 318d. Men tanke på at bilen min hadde kostet tett på 1,1 mill når den var ny så er det ikke så ille å kunne kjøpe den fire år og 46 000 km senere for godt under halv pris ;) 

Endret av Fredrik 90
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Fredrik 90 skrev:

Avskriving er noe jeg ikke bryr meg så mye om, livet er litt for kort til å bare kjøre snusfornuftige biler. Derfor valgte jeg en fire år gammel godt utstyrt 530d fremfor helt ny godt utstyrt Passat eller 318d. Men tanke på at bilen min hadde kostet tett på 1,1 mill når den var ny så er det ikke så ille å kunne kjøpe den fire år og 46 000 km senere for godt under halv pris ;) 

Fredrik... avskriving eller verditap er sannsynligvis den største enkeltkostnaden du har på bilen. Verditapet er også mye større på de dyre modellene (som f.eks din bil) enn på de billigere modellene. Det beste man kan si i ditt tilfelle er at den første eieren i kroner og ører har hatt et større verditap enn du kommer til å få, men i prosent vil det (litt avhengig av hvor lang tid du beholder bilen) trolig være omtrent det samme (altså en halvering av verdien eller mer).

87,5% var verditapet på vår 2003 E46 318d Touring etter 9,5 år og 340000 Km. Umiddelbart virker dette som et stort verditap, men i forhold til antall kjørte kilometer synes jeg ikke at det er så ille. Verditapet er ca. 1,30 kroner pr. km. Når det gjelder de totale driftskostnadene er det litt vanskeligere å finne eksakte tall, men antall forbrente liter med diesel har vært ca. 20000. Med en gjennomsnitspris på ca. 10 kroner pr. liter her i Danmark (fom. 2013 og tilbake til 2004) svarer dette til ca. 200000 kroner eller ca. 0,62 øre pr. km. Service og deler har vi beregnet til å ha vært gjennomsnitlig ca. 8000 kroner pr. år eller totalt ca. 76000 kroner. Dette tilsvarer en servicekostnad på ca. 0,24 øre pr. km. I tillegg kommer dekk og annet løsøre til gjennomsnitlig ca. 2000 kroner pr. år (det er billig å kjøre på 195/65-15 dekk). Dette tilsvarer totalt ca. 19000 kroner eller ca. 0,06 øre pr. km. 

Totalt skulle dette gi en driftskostnad inkl. verditap på ca. 2,22 kroner pr. km. Dette er imidlertid en grov vurdering så hvis vi legger til en mindre sikkerhetsmargin på ca. 10% burde en totalkostnad på ca. 2,50 kroner pr. km være nogenlunde korrekt. Verditapet representerte med andre ord ca. 52% av den totale akummulerte kostnaden pr. kjørte kilometer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• awt locked this emne
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...