Gå til innhold

Off Topic (tidl. tulletråden)

mAZE
 Share

Anbefalte innlegg

Spørsmål.

Ei venninne av madammen skal ilag med typen kjøpe seg en bil. De er 7 til sammen med unger og må av samme grunn ha 7-seter. Maksimum pris er 300 000,- (men jeg tipper en +20 000 er innafor), alt lavere er en fordel. Krav: Automat.

Hvilken biler ville dere anbefalt? Og erfaringer?

Han er mer på Q7 og XC90 fra 2006-2007. Hun er mer på Outlander fra 2011-12. Mens jeg sier kjøp VW Touran 2010-14, Citroen C4 Picasso 2014-2015, eller så kom jeg over en 2012 Opel Zafira Tourer. http://www.finn.no/74907994

De har generelt lite teknisk innsikt/ork til å drive å mekke selv. Og derfor er pålitelighet viktig.

Jeg tenker familiebil(5 unger), stor plass, nyest mulig, og derfor utseende i 2. rekke(siden 7-seter gir begrensede muligheter på markedet når man også må ha bagasjeplass)... Mest mulig utstyr og fancy interiørdetaljer for kidsa sin del.

Edit: Kan legge til at jeg foreslo BMW Gran Tourer 218i/d, men de ligger dessverre litt for høyt i pris enda, men den falt godt i smak selv om de ikke foretrekker BMW ellers.

Endret av Marius2002
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De bør etter min mening kjøpe en helt ny Citroën Grand C4 Picasso. Den koster fra 310000 med BlueHDi 100 motor (254 Nm) og tilbyr mengder med god plass og interessant utstyr (bl.a 12" HD-panoramaskjerm og 7" berøringsskjerm samt Lounge pakke). Jobber man litt med saken kan man sikkert få 10-15% rabatt og dermed evt oppgradere motoren til en BlueHDi 120 motor (300 Nm) for den samme prisen. Citroën i Norge tilbyr 5 års garanti eller 100000 Km samt 12 års rustgaranti.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville valgt BMW E70 X5 :) Man får dem faktisk innenfor dette budsjettet, med 7-seter. Dette er en stor og robust SUV som har utrolig gode kjøreegenskaper. E70 X5 har vist seg å være svært driftsikker og feilfri, ikke minst med M57 motoren i TU utgave så er det svært lite å bekymre seg over.

http://www.tv2.no/a/4188494

"Andre generasjon er faktisk den aller mest driftssikre i sin klasse"

Ligger flere ute på Finn.no, er bare å velge å vrake. Se etter en bil med ryddig service historikk og som er pent bruk, unngå de med 22" felger og lang kilometerstand. Brukt premium SUV behøver ikke å være så dyrt som alle skal ha det til, bare man velger riktig. Denne bør vel passe fint?

http://m.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=65427975

Livet er for kort til å kjøre fransk brødboks ;) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, DanielStance skrev:

Helt feilfri er de ikke, men mye er vel fikset på de fleste bilene nå for tiden :)

Tror ikke noen har sagt at de er helt feilfri heller, ingen bil er helt feilfri dessverre :) Men det finnes biler som har færre feil enn andre og inn under den kategorien hører E70 X5. De barnesykdommene som var er for lengst rettet på service og ved aksjoner ifra fabrikken. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kunne kanskje skrevet litt annerledes i såfall. :)

Men de har vel de vanlige problemene med swirlflaps osv. Også har den plast delen ovenfor motoren knekt på mange biler slik at det renner ned på motoren, trekker igjennom lydisolasjonen og renner ned til dysene og korroderer. Noe som ikke er så kjekt. :)

Skjermbilde.PNG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Fredrik 90, E70 er en fin bil, og den gjorde at X5 ble fin, jeg liker den veldig godt. Jeg tror derimot denne bilen er mer for slike folk som oss(bimmers generelt, selv om jeg ville tenkt meg om før jeg brukte 300k på en 10 år gammel SUV). Jeg tror ikke en klassisk familie ville valgt en så gammel bil, de ville nok gått for en "brødboks". Som @Fredrik foreslår er kanskje C4 Grand Picasso bilen som gir mest for pengene og designmessig er den en unik om man liker den eller ikke. En X5 E70 er uten tvil morsomst å kjøre, men dette blir nok neppe vektlagt hos de aktuelle til syvende og sist. Som jeg skrev er han interessert i Q7 og XC90 fra samme årstall som E70en, men hun er langt fra enig og E70 er vel i kategori med disse, jeg synes de ligger litt høyt i pris i forhold til hva man kan få for samme pris, som f.eks. nesten ny bil stappet med utstyr. 

Ellers styrer jeg personlig alltid unna de med 22" ettermarkedfelger, en SUV burde ha all-terrain eller mud-terraindekk på 17". 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Fredrik 90 skrev:

Jeg ville valgt BMW E70 X5 :) Man får dem faktisk innenfor dette budsjettet, med 7-seter. Dette er en stor og robust SUV som har utrolig gode kjøreegenskaper. E70 X5 har vist seg å være svært driftsikker og feilfri, ikke minst med M57 motoren i TU utgave så er det svært lite å bekymre seg over.

http://www.tv2.no/a/4188494

"Andre generasjon er faktisk den aller mest driftssikre i sin klasse"

Ligger flere ute på Finn.no, er bare å velge å vrake. Se etter en bil med ryddig service historikk og som er pent bruk, unngå de med 22" felger og lang kilometerstand. Brukt premium SUV behøver ikke å være så dyrt som alle skal ha det til, bare man velger riktig. Denne bør vel passe fint?

http://m.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=65427975

Livet er for kort til å kjøre fransk brødboks ;) 

Hmmm... jeg tror ikke at det er spesielt smart av en familie som skal kjøpe en 7-seters bil på budsjett (maks rundt 300K) å satse på en 10 år gammel BMW X5 med alt hva det kan innebære av temmelig kostbare reparasjoner. Det er greit å være BMW entusiast, men 5 års nybilgaranti/100000 Km, 12 års rustgaranti, 3 års lakkgaranti + mer enn nok plass (7 individuelle seter) varmer godt når økonomien ikke er på høybluss... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

36 minutter siden, DanielStance skrev:

Kunne kanskje skrevet litt annerledes i såfall. :)

Men de har vel de vanlige problemene med swirlflaps osv. Også har den plast delen ovenfor motoren knekt på mange biler slik at det renner ned på motoren, trekker igjennom lydisolasjonen og renner ned til dysene og korroderer. Noe som ikke er så kjekt. :)

Skjermbilde.PNG

Nei det kunne ikke vært skrevet annerledes, du burde kanskje ikke pirke så forbaska mye...

Swirlflaps er ikke ett vanlig problem på TU2 motorene, her vet du ikke hva du snakker om tydligvis. Den plastdelen som knekker hadde BMW aksjon på tilbake i 2009, de aller fleste bilene på veien har fått byttet dette nå. Med mindre du har noen konkrete kilder å vise til. Hvis du ikke er enig i at E70 X5 er en god bil så synes jeg du får komme med noen kilder i stede for en hel masse vissvass. Det gjør ikke annet enn å så tvil i folk.

28 minutter siden, Marius2002 skrev:

@Fredrik 90, E70 er en fin bil, og den gjorde at X5 ble fin, jeg liker den veldig godt. Jeg tror derimot denne bilen er mer for slike folk som oss(bimmers generelt, selv om jeg ville tenkt meg om før jeg brukte 300k på en 10 år gammel SUV). Jeg tror ikke en klassisk familie ville valgt en så gammel bil, de ville nok gått for en "brødboks". Som @Fredrik foreslår er kanskje C4 Grand Picasso bilen som gir mest for pengene og designmessig er den en unik om man liker den eller ikke. En X5 E70 er uten tvil morsomst å kjøre, men dette blir nok neppe vektlagt hos de aktuelle til syvende og sist. Som jeg skrev er han interessert i Q7 og XC90 fra samme årstall som E70en, men hun er langt fra enig og E70 er vel i kategori med disse, jeg synes de ligger litt høyt i pris i forhold til hva man kan få for samme pris, som f.eks. nesten ny bil stappet med utstyr. 

Ellers styrer jeg personlig alltid unna de med 22" ettermarkedfelger, en SUV burde ha all-terrain eller mud-terraindekk på 17". 

Det er klart at om man ikke er bilinteressert så velger man jo ikke en bil som E70 i denne prisklassen. Da er markedet fullt av kjønnsløse biler som fruen i familien åpenbart har lyst på. De gjør jobben de er satt til og intet annet, enkelt og greit. I dette segmentet ville jeg helt klart ha sett etter en VW Touran eller Sharan, hvis ikke så er Ford S-Max en glimrende bil som faktisk har litt kjøreegenskaper å snakke om. Jeg ville også sett på den nye Nissan X-trail, den er faktisk ganske fin og ligger godt innafor budsjettet. Tror faktisk jeg hadde valgt en nyere X-trail om jeg hadde 300 000 pluss å bruke på bil, en pistol mot tinningen og ikke fikk lov å velge noe premium ;) 

Fransk bil er og blir fransk bil, billig, kjipt og lite driftsikkert. De er heller ikke verd noen ting når de er brukt, en S-Max eller X-Trail får man i det minste noe igjen for samt en del kvalitetsfølelse :) 

Endret av Fredrik 90
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fredrik 90: Du har alt for mange fordommer mot biler som ikke er tyske (og spesielt fra München). Det lages faktisk bra biler også i f.eks Stuttgart og ikke minst i Frankrike. Franske biler har normalt veldig fine kjøregenskaper i forhold til hva man betaler og de ulike bilklassene generelt. Franske biler er idag også blandt de bilene som ruster minst (tro det eller ei, men det er faktisk korrekt). Tyske biler og spesielt BMW er virkelig gjennomførte konstruksjoner teknisk sett, men de er overpriset, ruster og jeg er faktisk i tvil om de generelt gir nok valuta for pengene idag. Mye kan tyde på at produksjonskostnadene i Tyskland nå er for høye og at de bør revurdere "premium" strategien i årene som kommer (i alle fall i Europa).

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå, Fredrik 90 skrev:

Nei det kunne ikke være skrevet annerledes, du burde kanskje ikke pirke så forbaska mye...

Swirlflaps er ikke ett vanlig problem på TU2 motorene, her vet du ikke hva du snakker om tydligvis. Den plastdelen som knekker hadde BMW aksjon på tilbake i 2009, de aller fleste bilene på veien har fått byttet dette nå. Med mindre du har noen konkrete kilder å vise til. Hvis du ikke er enig i at E70 X5 er en god bil så synes jeg du får komme med noen kilder i stede for en hel masse vissvass. Det gjør ikke annet enn å så tvil i folk.

Hårsår eller? Haha. Hvis de hadde en aksjon tilbake i 2009, hvorfor dukker det fortsatt opp flere biler med knekte deksler da? :) Hvis du gidder å lese første posten min igjen så sa jeg at det meste er nok fikset nå for tiden. Og jo det kunne vært skrevet annerledes. Morsomt at du blir sur for min pirking når du er en jævlig pirkete person, selv ;) Nei, de har vel ikke det når de er TU2 modeller. Bommet litt på årstall så trodde de var gammel nok til å ha f.eks tidligere utgaver på første årene. Men greit nok, ble lært en lekse av BMW leksikonet jeg nå :) Sorry ;)

Har jeg noen gang sagt at de ikke er noe god bil? Kan du sitere meg på dette? :) Syns de virker like god som de fleste andre BMW av tilsvarende alder og motorisering. God å kjøre også. Om jeg noen gang skal ha meg SUV så blir det en E70, uten tvil. Men per nå så har jeg ikke bruk for det og de er fortsatt for dyr for min del.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On ‎23‎.‎06‎.‎2016 at 22.47, FredrikE24 skrev:

På St.Hansaften flyter det mange farkoster ute på sjøen! 

Det var enda godt de ikke dro en original A124/W124 Cab ut på sjøen. De har såpass verdi at det ville vært for j... å dra droget ut i skjærgården.

Sånn ellers, så kan man jo lure på om man kan sammenligne E70 X5 med en XC90 og Outlander??? X5 parkerer vel samtlige konkurrenter på både kjøreegenskaper og ytelse, selv med "bare" M57-dieselsekseren. I en ren sammenligning fremstår XC90 som en treig traktor med dårlig driftssikkerhet (girkasse, toppakning) som egentlig ikke har så mye å stille opp med utenom at noen av de er 7-setere.

Jeg støtter også Fredrik 90 ellers her, franske merker er og blir kjipt, lite driftssikkert og med et kraftig verditap/vanskelig å selge videre (ikke alle bor i Danmark....). Den siste uken har jeg sett 3 biler på Viking redningsbil, og gjett 3 ganger - alle var franske (PSA) på tross av at de selger relativt lite her til lands. Jeg har vel nevnt det før, men de modellene jeg ser oftest med nødblinkeren langs veiskulderen er Citroen C5 og Opel Astra.

Endret av Werther
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Moderne franske biler har bare ett problem slik jeg ser det nemlig et dårlig rykte. Kvaliteten sett i forhold til pris er bra, men jeg har inntrykk av at PSA er bedre en Renault. Nå begynner vel alle fabrikater stort sett og få akseptable garantivilkår også. Det er klart, de lager jo endel kjedelige biler men skal man kun ha bil som transportmiddel så ser jeg ingen problemer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takler selv ikke denne glorifiseringen av franske biler. Har kjørt en del peugeot og citroen leiebiler, og det er rett og slett triste greier. Dårlig interiørkvalitet og veldig ofte klumsete løsninger med spaker og hendler. (for ikke å snakke om de rent mekaniske)

Jeg er direkte uenig med deg med tanke på premium Fredrik, jeg tror tvert imot at grunnen til at bmw er på djupt vatn er at de har rota bort for mye penger på å utvikle ting som active tourer. (som igjen går utover kostnadene på andre etablerte produkter som 3 serien.)

Dette med at biler ruster er eit greit argument på papiret, men det handler 90% om eierene og hvordan de behandler bilene. Det er ikke uten grunn at noen e30r knapt har en rustflekk, mens andre er omtrent borte. Har ett merke foreksempel tilbud om tectylbehandling under, og hullromsbehandling utgjør det alene mere i praksis enn de siste 30 årene med forsking på galving og grunninger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• awt locked this emne
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...