Gå til innhold

Fredriks alternative bimmerstråd


Fredrik
 Share

Anbefalte innlegg

Jepp... vår Cactus klarer greit rundt 0,30 liter pr. mil på landeveiskjøring (80 Km/t) og rundt 0,40 liter/mil på Autobahn i konstant hastighet rundt 140-150 Km/t er derfor realistisk. Vi klarte godt under 0,50 liter/mil på vår tur til Berlin og Dresden i fjor selv om vi flere ganger kom opp mot 185-190 Km/t som er topphastigheten... :)

Bilparken i Norge er fantastisk og det er to signifikante årsaker til dette. Først og fremst har folk flest både penger og interesse for å kjøpe/importere interessante bilmodeleler, men nesten like viktig er at vi i Norge ikke har et tilsvarende avgiftsregime når det gjelder avgasser vedr. eldre biler som store deler av resten av Europa. Som jeg har vært inne på noen ganger tidligere har eldre biler en håpløst dyr årsavgift i land som f.eks Danmark, England, Frankrike etc. Her i DK koster det rundt 12000 kroner pr. år i årsavgift (såkalte "grønne" avgifter) å holde en E39 M5 kjørende. I tillegg kommer forsikring, drivstoff og vedlikehold. En realtivt alminnelig bil som vår tidligere E46 318d Touring koster rundt 8000 kroner pr, år i årsavgift. Det er derfor sjelden at man her i DK og i flere andre kontinentale land ser eldre biler som de vi ser i spottetråden og dette er egentlig utrolig trist. Spørsmålet er derfor hvor lenge situasjonen i Norge forblir som den er nå. Jeg tror at at ting vil endre seg hurtig i Norge og at vi bør nyte situasjonen som den er nå... fullt ut... :)

190 km/t i en Cactus? Med unger og bagasje? Høres ikke forsvarlig ut :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et faktisk forbruk på rundt 0,8 liter/mil ved blandet kjøring med en bil som har en matchvekt på 2 tonn inkl. sjåfør er meget bra. BMW oppgir 0,82 liter/mil ved blandet kjøring for den like tunge og like gamle E65 730d, men det reelle forbruket er nok signifikant høyere. PSA og Ford fikk mye skryt for V6 dieselmotoren som var state of the art da den kom på markedet. Top Gear hadde såvidt jeg husker en test der Clarkson kjørte en Jaguar XJ 2.7 TDVI fra Basel i Sveits til Blackpool på vestkysten av England (ca. 1200 Km) på én tank... :)

 

316: Det var på Autobahn mellom Hamburg og Berlin samt mellom Hannover og Hamburg (blandt Tysklands mest moderne Autobahner) og vi var kun tre i bilen. C4 Cactus er stødig nok i høyere hastigheter og på ingen måter farlig, men den er ikke like stødig som f.eks en 3-serie. Dette har Cactus til felles med andre biler som heller ikke er konstruert til å kjøre i over 200 Km/t. Selv en 316d som har en topphastighet på 202 Km/t er grunnleggende den samme konstruksjonen som 328i som har en topphastighet på 250 Km/t. Ergo får man mye ekstra med på kjøpet når det gjelder bl.a stivhet i chassiset når man kjøper en 316d. Dette er en av de store "skjulte" fordelene med innstegsmodellene i BMW's modellprogram... :)

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gammelt, men veldig bra. David Gilmour's gitarspill er fantastisk, men Richard Wright's piano/keyboard komposisjoner er nesten enda finere. Akkurat denne konserten er en hyllest til Fender's 50 års jubileum... :)

 

 

Jeg har et oldschool (relativt) stereoanlegg der et par 20 år gamle Sonus Faber Minima FM2 høyttalere spiller hovedrollen sammen med en noe nyere NAD C352 forsterker. Som lydkilde bruker jeg en iPad Mini 2 med kabel inn på NAD'en og lyden er suveren. Jeg har også den originale aktuelle Pink Floyd CD'en ("The Division Bell"), men lyden er faktisk bedre fra Spotify med maksimal oppløsning/bitrate... :)

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehehe... Chris Harris er bare kul. Litt morsomt er det også med den lille referansen til Rebecca Jackson (she's hot). Hun ble kjent for sine mange bananer da hun gjorde biltester for "Carbuyer" (Youtube) og ikke minst for sine lette sommerkjoler. Bananene var gjemt i bilenes handskerom, midtkonsoller, dørlommer etc. for å vise hvor mye/lite plass det var der samt hvor praktisk interiøret generelt var utformet. Rebecca Jackson er også en habil racerfører med bl.a Porsche Boxster... :)

 

https://www.youtube.com/watch?v=grzOx8nM_34

https://www.youtube.com/watch?v=7DxdJ8VStg8

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når man snakker om solen osv.. Citroën har akkurat bekreftet at de legger ned produksjonen av deres pneumatiske fjæringssystem Hydractive 3. Dagens C5 (og det er kun toppmodellene som har systemet) blir derfor den siste modellen med dette systemet som først ble innført med DS modellen på begynnelsen av 50-tallet. Hvorvidt de fremtidige DS modellene (les: DS er nå et eget bilmerke under PSA paraplyen) får pneumatisk fjæring forteller historien ingenting om, men jeg tror egentlig ikke dette. Moderne understelsteknologi har blitt såpass bra at man vanskelig kan forsvare et sofistikert,komplisert og ikke minst dyrt fjæringssystem som Hydractive3. Dessverre.

 

http://www.carmagazine.co.uk/car-news/industry-news/citroen/peugeot-citroen-to-scrap-hydropneumatic-suspension---report/

 

BMW forbereder seg på en elektrisk fremtid og det er virkelig radikale visjoner de har... :)

 

http://www.electric-vehiclenews.com/2015/06/by-2020-all-bmws-will-be-awd-range.html

http://www.sciencealert.com/bmw-wants-to-turn-street-lights-into-electric-car-charging-stations

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I like... dette er nøyaktig det som skal til for at Jaguar snart er tilbake der de var før alt begynte å gå galt på 70-tallet. Jeg tror at de tre store tyske standard premium bilmerkene nå kommer til å få seriøs konkurranse og det er egentlig bare bra. Jeg tror at den nye Jaguar XE kommer til å bli et attraktivt alternativ til spesielt 3-serien. Hvis Maserati og Porsche også kommer med mindre varianter av hhv. Ghibli og Panamera ser alt straks vesentlig mer spennende ut for oss bilentusiaster... :)

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den nye Alfa Romeo var en utrolig lekker bil, jeg har savnet litt flere modeller ifra dette merket så vi får nå håpe at det ikke har gått for lang tid. Italienere er og blir italienere så de lanserer likegodt toppmodellen med en gang, dog med imponerende tall. Likevel er det enkelte som mener at de her har tatt seg litt vann over hode, altså 0-100 på 3,9 sek med kun bakhjulstrekk og manuell girkasse vitner om klassisk italiensk optimisme. Men mest interessant er de mer folkelige modellene og hva de kommer til å koste, er prisen riktig og motorene bra så kan denne selge bra og ta kunder ifra 3-serien. Samme gjelder Jaguar XE som har fått utrolig skryt for sine kjøreegenskaper, faktisk har noen ment at den er en bedre bil en 3-serien. Det gjenstår å se når man tester de litt mer folkelige modellene av XE opp mot f eks 320d, da tror jeg nok muligens de gamle fortsatt er eldst :)

Men alt i alt, jeg liker at det kommer nye sedaner på markedet med bakjulstrekk. Ja de utgjør en trussel for 3-serien, men jeg ser det slik at det i såfall bare gjør den bedre på sikt. Den har som klasseleder oppfylt sin rolle, de nye konkurrentene har strukket seg etter 3-serien og de har kanskje lykkes med det :)

Endret av Fredrik 90
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp... toppmodellen i Giulia programmet, Quadrifoglio Verde (et tradisjonelt og kult navn), får en V6 motor på 2,9 liter som yter hele 510 HK. Motoren er helt i aluminium og konstruert av Ferrari. Vektfordelingen er 50:50 og alle Giulia modellene har foreløpig kun bakhjulstrekk (4x4 kommer senere). Toppmodellen har også torque vectoring i forbindelse med differensialen bak. Vekten er foreløpig ukjent, men er iht. Alfa Romeo under 1500 Kg for Quadrifoglio Verde. Det er isåfall mer i nærheten av 1-serien og 2-serien enn 3-serien. Selve bilmodellen Giulia er forøvrig helt ny og deler ingen chassis eller karosserideler med andre modeller fra Fiat Chrysler Automobiles... :)

 

Scoot: Jeg har alltid likt SAAB, men jeg aldri hatt en SAAB selv om mulighetene har vært der. Èn ting var å tenke tanken på å kjøpe en SAAB, men å faktisk gjøre det var noe helt annet. Andre bilmodeller fristet mer når alt kom til alt. Dette fenomenet gjør også Matt Farah et poeng ut av i den aktuelle filmen og antyder hvorfor SAAB til slutt gikk konkurs.

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er den siste fredagen i måneden og derfor også "Roadkill" med Finnegan og Freiburger (en gammel tradisjon i denne tråden). Denne gangen med to gamle kjente biler... "Draguar" og "Rotsun". Randy Pobst er kjent fra "Head to Head" (også Motor Trend) med bl.a Carlos Lago og Jonny Lieberman. Dette er på ingen måter seriøst, men fantastisk underholdning... :)

 

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Artig med Roadkill. :)
Carlos Lago er dessverre ikke hos Motortrend lengre. Synes han er utrolig flink til å anmelde biler.

(Han gikk over til Edmunds for ca 6 uker siden.)

 

 

Så tilbake til noe litt mer on-topic (?). Jeg har veldig lite erfaring med å kjøre biler i den litt mer heftige enden av skalaen, faktisk såpass lite at for meg vil selv en BMW med bensin rekkesekser være eksotisk... Hvordan skaffer man seg tid bak rattet i slike biler? (BMW med rekkesekser skal jeg alltids klare å ordne prøvekjøring av hos BMW-pusher'n, så tenker noen klasser opp fra det.) Det er vel ikke bare å møte opp hos Autostrada og be om å få låne nøklene til den lekre Porsche'n i utstillingsvinduet? Regner med at de siler veldig...

 

Ser at dette spørsmålet ble glemt når mange innlegg haglet inn, så jeg prøver meg på et svar.

 

En av de bedre måtene å teste mer eksotiske biler vil jeg påstå er å leie og kanskje få prøvd bilen på bane også. Da får man virkelig testet bilen i tryge omgivelser.

Trekker frem denne videoen igjen som et eksempel selv om det ikke akurat er orginalbil.

http://www.belowzeroicedriving.com/

 

Denne Porsche 911 pakken har fristet meg mye. Man får kjøre 3 forskjellige generasjoner 911 for 345 pund. FInnes mange andre Porsche pakker også.

Jeg har ikke helt kontrol på hva som finnes i Norge. Vet det er is kjøring på Gol blant annet. I England kan man f.eks leie Caterham for en dag og kjøre på offentlig vei, eller gå for en banepakke. Finnes mye forskjellig rundtom, men såvidt jeg vet, ganske begrenset utvalg i Norge.

 

Å leke testpilot hos forhandlere som selger eksotiske biler er jo ikke ulovlig, men jeg synes det er umoralsk å leke interessert kjøper om man ikke har noe som helst planer om å kjøpe. Blir sløsing med folk sin arbeidstid. Kanskje kan man betale for en testtur om man bare vil prøvekjøre?? Ikke vet jeg, men skader ikke å høre.

 

Er man interessert i en biltype så er det alltid mulig å møte opp på treff og høre om man får en prøvetur, om ikke i førersete så som pasasjer. :)

 

 

Den nye Alfa Romeo var en utrolig lekker bil, jeg har savnet litt flere modeller ifra dette merket så vi får nå håpe at det ikke har gått for lang tid. Italienere er og blir italienere så de lanserer likegodt toppmodellen med en gang, dog med imponerende tall. Likevel er det enkelte som mener at de her har tatt seg litt vann over hode, altså 0-100 på 3,9 sek med kun bakhjulstrekk og manuell girkasse vitner om klassisk italiensk optimisme. 

 

Ser ikke helt hvorfor de er så optimistiske jeg.

Giulia har 510hk og veier 1530kg eller mindre. (Vekt basert på at bilen skal ha maks 3kg per hk.)

M3 veier 1595kg og har 431 hester (på papiret). Noe som gjør at bilen har 3,7kg per hk. Alfaen bør dermed være en del raskere rett frem.

Bimmerpost har en liten sammenligning av bilene her.

 

Giulia har høyt fokus på lettvekstsmaterialer. :)

"The Giulia makes extensive use of lightweight materials, including aluminum, carbonfibre, and aluminium and plastic composite. Aluminium is used to construct the suspension, doors, wings, sub-frames, and brake calipers. Carbonfibre is used for the bonnet, roof, prop shaft and front seat structures, and the composite for the rear cross-member. Further weight reduction comes from the use of carbon ceramic brakes on the Quadrifoglio Verde model."

Kilde

 

Porsche (991) 911 GT3 har 475hk på 1430kg. Noe som blir 3kg per hk. Med andre ord samme some som Guilia om vi runder av. GT3 gjør 0-100 på 3,5sek. (Riktignok med PDK, muligens bedre dekk, og "bedre" vektfordeling for 0-100, men med sugemotor og mindre tilgjengelig dreiemoment).

 

Ser heller ikke problemet med "kun bakhjulstrekk". Ja, 4 hjulstrekk har en fordel helt i starten, men Mclaren P1 eller LaFerrari har ikke akkurat store problemer med festet opp mot Porsche 918 Spyder. Bakhjulsdrevne biler kan fint gjøre 0-100 på under 3 sekunder med gatedekk. :)

__________________

 

Litt natur fra Vestlandet. Ser ut som det nyeste tilskuddet til bilparken min har sneket seg med. Den har aluminiumsdører fra fabrikken. :)

IMG_4716_small_zpsqdb9dfou.jpg

Endret av bimmerR
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...