Gå til innhold

Fredriks alternative bimmerstråd


Fredrik
 Share

Anbefalte innlegg

Den tredje store franske bilprodusenten (Renault) vil selvfølgelig også gjerne vise seg frem i markedet for "semi-premium" bilmodeller. Jeg vil imidlertid mene at Renault tildels har et betydelig vanskeligere utgangspunkt for å klare dette enn Peugeot og Citroën har... og dette tiltross for at Renault eier knapt 44% av Nissan. Renault (som den franske staten forøvrig eier ca. 20% av) har historisk primært satset på småbiler og litt større mellomklassebiler som f.eks Laguna. De har imidlertid gjort enkelte sporadiske forsøk i premiummarkedet med bl.a modellene 25, Safrane og Vel Satis (som Top Gear hadde mye morsomt med), men uten større kommersiell suksess. Peugeot og Citroën er vesentlig mer kjent for deres 604 og 605 (begge designet av Pininfarina) samt DS, CX, XM og C6 modellene. I fransk kontekst har presidenten alltid kjørt Citroën og dette er i Frankrike minst like viktig som at USA's president kjører Lincoln eller Cadillac og ikke f.eks Chrysler.

 

Citroën har alltid vært Frankrikes stolte bilmerke og synonymt (på godt og vondt) med deres eget selvbilde som et annerledes og stolt fokeferd med andre verdier enn f.eks angelsakserne (som normalt omfatter etniske tyskere, skandinaver, nederlendere og briter). En Citroën er ikke som en Mercedes-Benz og dette er helt tilsiktet på den samme måten som en Jaguar tradisjonelt heller ikke er som en BMW. Et til tider temmelig moderne og futuristisk design understreker denne tankegangen som på mange måter står i sterk kontrast til det franske samfunnet forøvrig... som er relativt konservativt sett med nordeuropeiske øyne. For franskmennene handler dette mye om hvordan de ser på Frankrikes rolle i verden... like mye kulturelt som politisk. Det er ikke for ingenting at Frankrike stadig har et veldig sterkt forsvar med bl.a atomvåpen, egetutviklet jagerfly, atomubåter og fire ganske nye hangarskip (inkl. et som er atomdrevet). De ser på seg selv som en viktig sikkerhet for gode kulturelle og politiske verdier... tradisjonelt i kontrast til USA/Storbritania på den ene siden og Sovjetunionen/Russland på den andre siden. 

 

Kulturelle verdier kan være mange ting og enkelte ting kan ha stor signalverdi. Den franske staten støtter f.eks hvert år fransk filmindustri med store beløp for å demme opp for engelskspråklige filmer. Fransk matkunst, vin og mote setter stort sett standarden verden over. Fransk design er også i verdensklasse og Citroën spiller bevisst på dette og har alltid gjort det. Det supersoniske passasjerflyet Concorde var et samarbeidsprosjekt mellom British Aircraft Corporation og franske Aérospatiale, men designet på flyet var primært fransk og tegnet av Pierre Satre som også var ansvarlig for det populære mellomdistanse passasjerflyet Caravelle (1955-2004). Concorde var med en topphastighet på hele 2200 Km/t et teknisk mesterverk og noe franskmennene nesten mer enn britene er utrolig stolte av å stå bak. Da er det kanskje ikke så merkelig at noen ser klare paralleller mellom f.eks Citroën DS5 (inkl. spesialvarianter av SM på bildet) og Concorde... :)

 

http://www.petrolicious.com/the-incomparable-style-of-vintage-airliners

 

gallery_38233_76_11364.jpg

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fredrik (eller noen andre), siden du er litt inne i ting som rører seg i PSA campen, du har ikke kommet over noe teknisk informasjon om Peugots 908 HDI FAP motor? Den gamle 5,5 literen eller den noe nyere 3,7 literen?

 

Jeg sitter på en del om Audis R10/15, men det er ikke tvil om at Peugot egentlig hadde en mer imponerende motor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner ikke så mye til denne racingmotoren (LMP1), men PSA's HDi FAP (filtre à particules - partikkelfilter) er iallefall en 100° V12 dieselmotor på 5,5 liter som yter mellom 700-800 HK og 1200 Nm. Oljekjølingen er designet av Total, Bosch står for dieselsystemet og 6-trinns gearkassen (elektrisk-pneumatisk) designet av Ricardo. PSA's HDi dieselmotorer har generelt alltid vært veldig bra og vår nåværende 1.6 BlueHDi 100 motor (100 HK og 255 Nm) er intet unntak. Jeg kjøpte forøvrig en av de aller første variantene av HDi motoren da den kom på markedet i 1998/99. Det var en 2.0 HDi som ytet 110 HK og 250 Nm (i mitt tilfelle i forbindelse med en Peugeot 406). Det mest imponerende med denne motoren utover et utmerket drivstofforbruk var den bløte gangkulturen. HDi motorene er svært rolige og dempede motorer som yter bra uten å virke anstrengt eller stressede... :)    

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja jeg er kjent med den grunnleggende infoen. Faktisk var de opp i noe over 900hk under kval kjøring, hvor audi lå på godt over 700. Dette er en enorm forskjell (nesten 200hk). Peugot lå på rett rundt 100hk mer enn Audi under løpet, dette også svær imponerende med tanke på at begge produsenter måtte forholde seg til samme størrelse på restriktor og ladetrykk, ettersom de begge kjørte med 5,5l slagvolum.

Det er åpenbart at Audis pakke som et team var bedre ettersom de vant mer, men jeg lar meg altså imponere over Peugot motoren og søker derfor etter litt mer inngående teknisk info rundt den. Skulle du komme over noe (typisk "tech paper") så si gjerne ifra.

 

406 2,0HDi var en svært bra og undervurdert bil og en fin fin motor. Vurderte flere ganger en sånn bil selv som bruksbørse (for mange år siden vel å merke), men greide ikke helt å forsvare det mtp min egen deletilgang og erfaring med BMW, og det faktum at BMW totalpakke med fokus på kjøreegenskaper passer meg midt i blinken.

Det som er helt sikkert er at det garantert var en av de beste bilene i sin klasse da den ble solgt som ny.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja... Peugeot 406 2.0 HDi var uten tvil en av de beste bilene i sin klasse da den var ny. Jeg hadde imidlertid forgjengeren også (motormessig) i form av 406 2,1 TD som hadde nøyaktig den samme ytelsen (110 HK og 250 Nm). Den motoren var langt fra like sofistikert, men den tåler nesten hva det skal være. Selv uten nevnverdig vedlikehold (utover olje og filter) klarer den lett opp mot en million kilometer. Jeg ble såpass inspirert av disse motorene at jeg også bestilte en Citroën C5 2.0 HDi som firmabil (110 HK og 250 Nm)... så jeg har rundt 200K kilometer med erfaring når det gjelder akkurat denne 2.0 HDi motoren. Vår tidligere BMW E46 318d Touring med M47D20 motoren på 115 HK og 265 Nm var også kraftig inspirert av HDi motorens balanse mellom effekt og drivstofforbruk. Den bilen hadde vi som kjent i nesten 10 år og kjørte tilsammen ca. 345000 Km... :)

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja... "Maserati-Citroën" er kul, men den er sjelden og dyr. Et godt tips hvis man ønsker en fullverdig Citroën (altså med hydropneumatisk fjæring) med en skikkelig motor billig er derfor XM og Xantia med PSA's ES 3.0 V6 motor (ikke til å forveksle med den eldre PRV V6 motoren) som yter 190 HK (fås også i C5 og C6, men med mer effekt). XM 3.0 i V6 24V med automatgear klarer 0-100 Km/t på 8,4 sekunder og har en topphastighet på 235 Km/t. Det er verdt å merke seg at XM ble produsert i perioden 1989-2000 så motormessig snakker vi altså om en ekvivalent til BMW's M52B28 rekkesekser med 193 HK og ikke den nyere M54B30 motoren med 231 HK. XM er en stor bil som størrelsesmessig er på nivå med E39. E39 528i klarer med automatgear 0-100 Km/t på 8,8 sekunder og har en topphastighet på 235 Km/t.

 

Citroën XM og Xantia... begge som modell "Activa" er forøvrig litt ved siden av interessante med tanke på at de har såkalt aktiv krengestabilisator via Hydractive systemet (det hydrauliske fjæringssystemet). Ifølge svenske Teknikens Värld var Xantia Activa hurtigere rundt deres testbane med unnamanøvere enn den samtidige Porsche 911 GT2 (996)... :)

 

Jeg har forøvrig skrevet litt mer om Citroën SM her:   

http://bimmers.no/topic/703275-fredriks-alternative-bimmerstråd/?p=2966268

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja... Peugeot 406 2.0 HDi var uten tvil en av de beste bilene i sin klasse da den var ny. Jeg hadde imidlertid forgjengeren også (motormessig) i form av 406 2,1 TD som hadde nøyaktig den samme ytelsen (110 HK og 250 Nm). Den motoren var langt fra like sofistikert, men den tåler nesten hva det skal være. Selv uten nevnverdig vedlikehold (utover olje og filter) klarer den lett opp mot en million kilometer. Jeg ble såpass inspirert av disse motorene at jeg også bestilte en Citroën C5 2.0 HDi som firmabil (110 HK og 250 Nm)... så jeg har rundt 200K kilometer med erfaring når det gjelder akkurat denne 2.0 HDi motoren. Vår tidligere BMW E46 318d Touring med M47D20 motoren på 115 HK og 265 Nm var også kraftig inspirert av HDi motorens balanse mellom effekt og drivstofforbruk. Den bilen hadde vi som kjent i nesten 10 år og kjørte tilsammen ca. 345000 Km... :)

Er dette samme motor som de også dyttet inn i varebilene sine? Jeg har tuta ganske mange mil rundt i en `03 Expert i jobb og privat ( kjøpte den av firmaet når jeg trengte flyttebil ). Dette var en 2.0HDi som jeg lot meg imponere meget av. Selv med bilen overlesset av dritt kjørte jeg den på 0,52 Halden-Trondheim. Jeg klarte faktisk Halden-Trondheim-Halden på en tank i den bilen - og jeg kjørte ikke spesielt pent med den heller. 

 

Bilen i seg selv var jo skrap til de grader, uhyre dårlig å kjøre, alt ranglet, du satt ubeskrivelig ubehagelig og generelt en grusom bil.. Men motoren var genial, godt med krefter, fin gange og fornuftig forbruk. 

Endret av scoot
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fredrik, du har jo mange ganger snakket varmt om Tyskland som ferieland. Jeg kjørte innom en liten by som jeg aldri har besøkt før, Rüdesheim am Rhein. Hyggelig by, men dårlig uteliv. De besøkende turistene i byen var stort sett 60+, så det var veldig lite liv ute på en søndag i ferietid. Jeg endte opp på den eneste baren i byen hvor det var folk (7 stk) og ble fin i farta mens jeg pratet bil på en blanding av tysk og engelsk med en kar som jobbet i TUV og kjørte en firmabil-F30 330d og en privat splitter ny Z4 med turbosekser. Noen som har det...

Det må nevnes at det var mange fine biler i byen som posørene rånet rundt i hovedgata med. Alt fra eldre Cadillac, RS4, Lamborghini, 991/993/911, AMGer...Har faktisk aldri sett en så spennende bilpark i noen tysk by.

 

 

 

post-47117-0-34668600-1436985229_thumb.j

post-47117-0-25208000-1436985233_thumb.j

post-47117-0-19776500-1436985236_thumb.j

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Foreldrene mine er i Rüdesheim am Rhein (for andre året på rad) i skrivende stund, og jeg har forstått at dette er en ganske så sjarmerende og idyllisk by.

 

De er nok i kategorien 60+ og vel så det, og har null interesse for bil, så hvordan bilmiljøet der er har jeg ikke hørt så mye om dessverre. :)

 

blogger-image--1160068635.jpg

 

Et bilde fra bloggen til faren min...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...