Gå til innhold

Fredriks alternative bimmerstråd


Fredrik
 Share

Anbefalte innlegg

Ang. "diesel-skandalen".

 

http://www.vg.no/forbruker/bil-baat-og-motor/dieselskandalen/slik-blir-volkswagens-reparasjons-aksjon-etter-dieselskandalen/a/23581616/

 

Må si jeg setter spørsmålstegn ved dette...

 

en softwareoppdatering som ikke endrer effekten, og som beholder forbruket lavt, men på mystik vis gjør at den slipper ut mindre, delvis hjulpet av en plastdel til 100 kroner.

På meg virker dette som en jalla løsning. Tipper det er en del som tester på rulle før og etter oppgraderingen. Det blir spennende å se resultatene.

 

Og hva med mengden biler som er chiptunet? Tror ikke det er få VW dieseler som kjører rundt med tunet motor, med tanke på hvor mange firmaer som tilbyr dette. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror at dette egentlig handler om "paragrafrytteri" av værste skuffe forstått på den måten at så lenge VW akkurat holder seg innenfor dagens utslippskrav (som er totalt urealistiske når det gjelder alminnelig kjøring) klarer de sak med den nye løsningen. De har sikkert forberedet seg godt med en hær av skarpskodde advokater som skal ta seg av de som måtte mene at dette er en ganske sleip måte å løse problemene på. No offence - just my 5 cents.

 

David Bowie viser at de gamle er eldst og noen ganger best... dette er bra! Tim Lefebvre på bass... :)

https://www.youtube.com/watch?v=ZSt9RDIIa0k

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel.. En ting er skruesortimentet franskmennene bruker noe annet er løsningene deres. Bytte av oljefilter og pollenfilter på 407en er selvsagt ingen komplisert sak, men løsningene på x5en er langt mer gjennomtenkt som helhet. av bilen også. I 407en er det ikke feste for sikkerhetswire til tilhengeren, koppholderen har ikke plass for en alminnelig porselenskopp, noe som stadig resulterer i at jeg søler kaffe om jeg ikke er påpasselig. Samtidig liker jeg godt hvor lett man kan justere setene, og gjerne fra baksetet. Praktisk når baksetene skal felles ned. Ikke alle ingeniørene som har vært like praktisk orientert. Hvor frustrasjonen min over en oljedam på garasjegulvet kunne fått den ansvarlige for plassering av oljefilteret til å revurdere karrieren sin om han hadde vært til stede.

Jeg drømmer egentlig litt om en 308sw eller 508 som neste bil for min egen del. På svingete veier med telehiv er det få biler som gir mer komfort for pengene, men etter at naboen måtte trekke både meg og en full tilhenger opp de siste bakkene med speilblank is i går, innser jeg desverre at jeg må ha firhjulstrekk på begge bilene og prisen på 508rxh syns jeg er for høy, om jeg i det hele tatt hadde hatt 400++ i budsjett. Da frister e70 eller en outlander phev langt mer- om ikke jeg ikke hadde kjøpt pajero først som sist.

Endret av Hawkon88
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Hawkon88: Mange nyere biler som ikke har feste for sikkerhetsline til tilhenger, deriblant konas og min BMW.

Det kan godt hende det er mange biler som ikke har løsning for det, men jeg syns det er utrygt. Det skal gjerne noe til, men muligheten for at wiren hopper av hvis den bare er snøret rundt kroken er tilstede..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror at alle som har hatt en fransk bil sitter igjen med en slags hater-elsker følelse. De har definitivt deres sjarme og postive sider, men også problemer og mindre sjarmerende sider. Ikke ulikt andre bilmerker egentlig, men iom. at franske biler stort sett befinner seg i den billigere enden av skalaen vil naturligvis den generelle opplevde kvaliteten også variere noe mer.

 

Jeg har hatt ganske mange franske biler (spesielt på 90-tallet), men min opplevelse av bilene er faktisk veldig positiv. Jeg har kanskje vært heldig med mine biler, men også i forhold til f.eks BMW (som jeg har 13-14 år bak rattet på) synes jeg ikke at franske biler skiller seg spesielt negativt ut og spesielt ikke hvis man tar den relativt lave prisen i betraktning. Vår tidligere 1987 E30 320i var stort sett uten problemer, men det var ikke en 1997 E36 323i vi hadde i perioden 2001-02. Den bilen alene medførte flere og større problemer enn samtlige Citroëner jeg har hatt. Vår tidligere 2003 E46 318d Touring, som vi hadde i perioden 2004-13, var mer representativ i så måte i forhold til hvordan vi liker å oppfatte BMW's kvaliteter, men selv den hadde vi et par ganske kjedelige problemer med. Spesielt svinghjulet (to stk. over ca. 60K kilometer) og rust var ødeleggende for totalopplevelsen og førte tilslutt at vi solgte bilen etter å ha kjørt rundt 325000 Km med den.

 

Jeg tror imidlertid ikke at det gir mening å polemisere frem og tilbake med dette. Jeg kan ha vært ueheldig med et par av BMW'ene og heldig med de franske bilene... uten at dette gir et entydig og definitivt bilde av BMW og Citroën på generelt grunnlag. Svært mange variabler spiller inn som f.eks vedlikehold, kjørestil, klima, modell, produksjonsår etc. 

 

Lasse: Er dette det siste nummeret av AMS?

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er hvertfall det siste Svenske AMS som var å finne på Narvesen Fredrik.

Kjøper konsekvent svenske bilblader, da de Norske i mine øyne - med Broom i spissen, har for lav kvalitet.

Språket er fjollete og litt breialt.

:-)

Bladet inneholder orginale tester (fra det Tyske AMS) fra E30 M3 til dagens M4, totalt 19 grundige tester.

En liten go'bit mao.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et par små kommentarer før jeg løper videre til en annen tråd:

 

Sikkerhetswire for personbiltilhenger: Her ser kjøreskoler og Statens Vegvesen til å være enige om at riktig praksis er å bruke karabinkroken til å lage en løkke på selve wiren, og så legge løkken løst ned over kulen på tilhengerfestet - ingen surring flere ganger rundt og så tråkke på wiren for å stramme den.

 

Koppholder:  Fungerende koppholdere kan jeg knapt huske å ha sett i franske biler. Jeg mistenker at dette er kulturelt betinget, der franskmenn virker å se på det å kjøre med kaffekrus i den ene hånden og den andre hånden på rattet som en amerikanisme de ikke ønsker å ta opp i seg.  Den franske tilnærmingen vil være å kjøre til man føler det er tid for en pause, og så stanse på en av tallrike små kafeer og kjøpe en kopp nytrukket kaffe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp... det du beskriver er helt klart min oppfattelse også. Wiren skal legges som en løkke rundt kroken og that´s it... :)

 

Franske biler har ikke ordentlige koppholdere fordi ordentlige mennesker (les: kultiverte mennesker) stopper naturligvis på et fornuftig sted og får en friskbrygget kopp kaffe eller friskpresset appelsinjuice (eller whatever) samt en nybakt croissant eller noe tilsvarende. Dette er som Barockengelen skriver definitivt kulturelt og egentlig en fin ting. Livet er til for å nytes... ikke å stresse hurtig videre uten mål og mening (tenk over akkurat det). Ikke at dette er et problem når man kjører Citroën for da kommer roen av seg selv.... :)

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel.. En ting er skruesortimentet franskmennene bruker noe annet er løsningene deres. Bytte av oljefilter og pollenfilter på 407en er selvsagt ingen komplisert sak, men løsningene på x5en er langt mer gjennomtenkt som helhet. av bilen også. I 407en er det ikke feste for sikkerhetswire til tilhengeren, koppholderen har ikke plass for en alminnelig porselenskopp, noe som stadig resulterer i at jeg søler kaffe om jeg ikke er påpasselig. Samtidig liker jeg godt hvor lett man kan justere setene, og gjerne fra baksetet. Praktisk når baksetene skal felles ned. Ikke alle ingeniørene som har vært like praktisk orientert. Hvor frustrasjonen min over en oljedam på garasjegulvet kunne fått den ansvarlige for plassering av oljefilteret til å revurdere karrieren sin om han hadde vært til stede.

Jeg må bare spørre siden jeg ikke drikker kaffe selv. Er det vanlig og bruke porselenskopp i bilen.

 

Ellers er nok dette med koppholder veldig kulturavhengig. Før jeg kjøpte Z4en leste jeg endel på utenlandske forum. Det største ankepunktet amerikanerne hadde var at koppholdere var alt for liten og pinglete. Man fikk jo ikke plass til et ekstra stort beger fra McDonalds. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan godt hende det er mange biler som ikke har løsning for det, men jeg syns det er utrygt. Det skal gjerne noe til, men muligheten for at wiren hopper av hvis den bare er snøret rundt kroken er tilstede..

Jeg er helt enig, og skjønner ikke hvorfor de ikke kan sveise på et øye på siden av kroken. Det har vel noe med regelverket å gjøre.

Grunnen til at jeg nevnte dette i første omgang var at jeg ikke tror det er et mer gjennomtenkt design på X5 som gjør at den har wirefeste. Det er nok andre grunner som avgjør om en bil har det eller ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...