Gå til innhold

Fredriks alternative bimmerstråd


Fredrik
 Share

Anbefalte innlegg

Jeg har nesten helt mistet tilliten til politikere, statlige forvaltningsorganer og ikke minst enkelte overnasjonale NGO'er. Hykleriet og arrogansen overfor spesielt den lille mannen i gata (som er de fleste av oss) kjenner åpenbart ingen grenser. De lyver og bedrar deg uten skrupler fordi de vet at det er lite du kan gjøre med det. Dette gjelder forsåvidt også enkelte næringslivsledere hvis eneste mål er å tjene enda mer penger til seg selv og sine (som om de ikke har nok fra før). Et eller annet er helt galt når noen av disse folkene har en lønn som er 10-15 ganger høyere enn landets statsminister (i tillegg kommer aksjer, bonuser, opsjonsløsninger og gunstige fratredelsespakker). Jeg mener... ingen har vel offisielt et større ansvar, større fallhøyde og muligheten til å skape større verdier enn en regjeringssjef.

Man sier ofte at det er viktig å ikke skape en økonomisk underklasse av f.eks innvandrere, men mon ikke det er like viktig å unngå å skape et politisk og økonomisk aristokrati som i praksis lever i en verden fullstendig avsondret fra oss andre. Dette er sett før i form av adelsskapet som hadde rettigheter og privilegier de fleste andre bare kunne drømme om. Dette har utviklet seg videre og idag handler mye om å ha det rette nettverket, possisjoner (f.eks styreverv) samt aktivt bruke/misbruke media for å pleie imaget for seg selv og organisasjonen/e de representerer. Dette skaper på mange måter et lukket samfunn der mistilliten til den lille mannen i gaten er åpenbar. Han vet ingenting og hvis han gjør har han ikke det rette nettverket til å påvirke beslutningsprosessene. Derfor er det viktig at noen som har en reell stemme i media nå tar bladet fra munnen og roper ut om hyklerier og urettferdighet.   

Fredrik90: Jeg er helt enig, men når det gjelder å kunne kjøpe slike biler til en fornuftig pris handler mye om timing. Det er ikke så alt for mange år siden at selv klassiske 911'er gikk for relativt små penger. Det nye er imidlertid at ulike klassiske biler går viralt og "snakkes opp" på nettet av mer eller mindre kjente personer. Dette gjelder uten tvil Porsche 928 som bare for et par år siden gikk for småpenger. Glem 80-talls klassikerne... nå er det 90-talls bilene som gjelder hvis man vil ha en relativt billig kommende klassiker. E34 M5 er et godt eksempel, men også E36/E46 M3 bør med på listen. Synes man at disse modellene er for dyre kommer man i et entusiastperspektiv også langt med modeller som 535i/540i og 328i/330i... :)  

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har mistet litt troa på framtidsutsiktene til Europa og Norge generelt. Vi har gjort vårt beste for å ødelegge det gode samfunnet man en gang hadde, og økt import av andre dominante kulturer er på vei til å utvikle seg mot borgerkrig. Mange land råtner opp innenfra, og denne situasjonen vil igjen bli misbrukt av politikere som vil innføre mindre frihet og mye mer overvåking. Jeg tviler på at jeg får noe pensjon hvis den tid kommer, og de som har muligheten burde nok spare selv.

Konsekvensene av dette ser jeg i Oslo stort sett hver dag der det nå utvikler seg mot parallelle samfunn som ikke har noe til felles lenger. Klasseforskjellene øker år for år, og mens en del familier må handle på tilbud på Rema og kjører rusten Carina E fra 1993 driver middelklassen med kjøpefest av hytter, båter, utleieleiligheter, biler etc. Trist.   Arbeiderklassen som pendler inn til Oslo blir konstant anklaget i media og terrorisert med trusler av politikere - snart får vi kjørenekt og blir bøtelagt hvis vi våger å prøve og dra på jobb. Det lønner seg for mange å sitte hjemme på NAV istedenfor å bruke halve lønna på pendling og bompenger... Hva ønsker man egentlig å oppnå i fremtiden med dette?

Forresten hadde Thomas Seltzer i Trygdekontoret på NRK de rikeste som tema i forrige uke:

https://tv.nrk.no/serie/trygdekontoret/MUHH46000216/sesong-10/episode-2#t=28m20s

Det jeg aldri har skjønt er hvorfor 911 og E30 er priset så høyt som de er, da ingen av modellene er spesielt sjeldne med lave produksjonsnummer. 80-tallsbilene begynner å bli urealistiske for lønnsmottakere som du sier, og med økte priser kommer også frykten for verditap som medfører at bilene blir brukt mye mindre. For meg er hele moroa med en bil å kjøre de, og da er det bedre for lommeboka å kjøpe en billigere 90-taller som kan brukes istedenfor å ha en 80-taller i garasjen som kun blir pusset og gnikket på. E46 er mest for pengene pr dags dato hvis man ser på ytelser og kjøreegenskaper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En varslet katastrofe kaller enkelte politiske kommentatorer terroren i Brussel. Spørsmålet er om ikke dette egentlig gjelder hele Europa iom. at problemene i mange andre byer i vår verdensdel nærmest står i kø med de samme utfordringene som i den belgiske hovedstaden. Som Frank Rossavik i Aftenposten poengterer klarer ikke europeiske sikkerhetsstyrker å håndtere problemene og politikerne klarer ikke å håndtere årsakene.

Det som er ganske sikkert er at akkurat disse problemene er importert til Europa... primært som en forlengelse av kaoset med ulike nasjonaliteter og etniske sammensetninger som fulgte da kolonitiden gikk mot slutten etter den andre verdenskrigen. Fattigdom og terror som fenomener er imidlertid ikke begrenset til bestemte etniske grupper. Forskjellen er når dette settes i system politisk og/eller religiøst. Terroren vi ser i Brussel, Paris, London, New York, København og andre steder er 100% med overlegg og dødelig alvorlig... forøvrig akkurat som nazitiden i Tyskland var det.

Jeg skal ikke oppheve meg til et slags orakel som har svaret på hva vi nå gjør, men umiddelbart tenker jeg at vi må få kontroll på hvem som er i Europa og hvem som slipper inn i Europa. Akkurat dette har amerikanerne terpet på siden 2001 og det er sannelig på tide at vi gjør det samme i Europa. Vi trenger i denne sammenhengen definitivt bedre ledere enn f.eks Tysklands forbundskansler Angela Merkel som helt sikkert er velmenende, men også håpløst naiv etter min mening. Det hjelper ikke å ha gode prinsipper hvis noen er villig til å drepe deg til tross for at de objektivt har fordel av de samme prinsippene. 

Dette minner om det som ofte blir kalt for det algeriske paradoks. Der skulle de i 1992 gjennomføre et demokratisk valg, men partiet FIS (Front Islamic du Salut), som sto til å vinne valget, hadde programfestet at de skulle innføre islamsk lovgivning (sharia) hvis de vant valget. I praksis ville dette ha vært en avslutning på demokratiet til fordel for et teokrati bestående av fundamentalistiske muslimske religiøse ledere. Resultatet var at hæren grep inn, kansellerte valget og opphevet grunnloven i full forståelse med det tidligere demokratisk valgte regjeringspartiet. Demokratiske prinsipper måtte med andre ord vike for å sikre demokratiet.

Jeg tenker at vi kanskje bør vurdere å gjøre det samme i relasjon til ulike internasjonale konvensjoner som danner bakteppet for bl.a asylprinsippet og ikke minst utfordringene med at gjenforening mangedobler antall mennesker som skal integreres. Vi er etter min mening tvunget til å sluke noen prinsippielle kameler for å få kontroll på innvandringen til Europa.

Man kan selvfølgelig spørre hvorfor kun få politikere til venstre for Fremskrittspartiet har tatt til orde for dette tidligere, men jeg tror at det er mye enklere å være prinsippfast vedr. f.eks flyktningekonvensjonene hvis du ikke selv har direkte føling med integreringsproblemene. De fleste samfunnstopper (politiske, økonomiske og/eller kulturelle) hverken bor eller ferdes til daglig der problemene er størst. Dette tror jeg er den direkte årsaken til at f.eks bydelen Molenbeek i Brussel har kunnet utvikle seg til et arnested for fundamentalistiske muslimske terrorister. Hykleriet og arrogansen fra mange av dagens ledere kjenner åpenbart ingen grenser. Det er lett å være politisk korrekt utad bare du og dine har det trygt og godt innad.

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ferske og mer positive nyheter. :)

Med både coupe aktige linjer, og targa lignende tak så må jeg bare si at jeg har skikkelig sansen for det Mazda har gjort her med designet til nye MX-5 RF (Retractable Fastback) :) 

Taket sin åpne/lukke funksjon har tydelige likheter med dagens Porsche 911 Targa. (Link til video som viser 991 sitt Targa tak i bruk.) Men i motsetning til en 911 Targa så er det høyere fokus på en åpen løsning. Glasset bak sjåføren forsvinner også når taket er av/nede.

2016_mazda_mx-5-rf_new-york_live_15.jpg

2016_mazda_mx-5-rf_new-york_live_17.jpg

Taket kan betjenes i fart under 10km/t. Ingen bagasjeromsplass er tapt sammenlignet med soft-top. Vekt tillegg og eksakt pris er ikke publisert enda. RF-modellen kommer til å være bedre lyddempet (i form av taket og ved ekstra lydabsorbsjons materiale ved hjulbuene bak). Styring (kalibrering) og dempere/fjærer kommer også til å være litt annerledes fra standard bilen.

“If we consider the soft-top model to represent the purist appeal of the lightweight sports car… then the retractable fastback represents a new type of MX-5 that aims to be a compact sports car with a natural charm that anybody and everybody will find beautiful,” asserted MX-5 chief designer Masashi Nakayama.

Endret av bimmerR
Forbedret infoen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er helt enig... dette er en utrolig fin videreutvikling av den nye MX-5 modellen. Spesielt de såkalte "strebebuene" som fra siden visuelt forlenger taket bak a la f.eks Maserati Merak (1972-1983) er et artig designelement. Jeg hadde nok allikevel valgt den ordinære modellen, men jeg har ingen problemer med å se poenget med RF varianten. Mazda gjør utvilsomt mye riktig om dagen i motsetning til f.eks Honda. Jeg vil ha!... :)

Det er påske og jeg liker godt belgisk klosterøl bedre enn tradisjonelt påskeøl. La oss håpe det beste for Belgia i disse vanskelige tidene. God påske!

large.56f2afd767552_LeffeBlond.JPG.16797

 

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Øl er godt, selv skal jeg også ikveld nyte litt belgisk-inspirert øl. Det er et "lokalt" bryggeri på Dovre som heter Hubertus som lager mye god øl. Det er en nederlender som startet dette i 2013. Anbefales om du/dere kommer over. :) 

Jeg har lagt min elsk på Dovre Wit og Grøftøl, og skal ikveld teste ut Hafelløl og Raudøl.

http://hubertusbryggeri.no/oltyper/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt klart veldig spennende og takk for tipset. Vi vurderer faktisk å dra på roadtrip i Norge til sommeren. Litt pga. alt "rotet" som for tiden preger det sydlige Europa, men også fordi det faktisk er nesten 20 år siden vi som familie sist besøkte større deler av Norge (utenom den tradisjonelle årlige skiferien på Gålå). Vi er relativt tidlig i planleggingen, men Stavanger, Haugesund, Bergen, Ålesund, Molde og Trondheim er ganske sikkert på programmet. Kanskje drar vi videre nordover i Norge, men det kan også være at vi kjører inn i Sverige og over til Bottenviken... :)

Hubertus var forøvrig en kristen helgen (jegernes skyttshelgen) som på begynnelsen av 700 tallet var biskop av byen Liège i Belgia på grensen til Nederland og Tyskland i det store skogområdet Ardennene. Mest trolig var Hubertus fransk og født i Toulouse. Dyrkelsen av helgenen Hubertus var spesielt stor i senmiddelalderen på 1400-1500 tallet. Idag er 3 november hans helgendag i den katolske kirken.   

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja Molde må du innom :D Videre til Trondheim ville jeg kjørt ytre, er en ny fin vei der og mest å se, selv om jeg alltid kjører Sunndalen, Oppdal og E6en opp til Trondheim for å slippe ferge, dette tar noe lengre tid, men den jeg er vant med. For best mulig opplevelse for natten her i Molde vil jeg anbefale Scandic Seilet hotell, eller å faktisk kjøre til Bud og ta campingen der og så kjøre over Atlanterhavsveien og ta veien nord derfra, alt etter hva man er ute etter :)

Kan samtidig si at både Hafelløl og Raudøl falt godt i smak her mens vi spilte en runde Risk! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare litt lett underholdning for å gjøre en lang fredag litt kortere. Det jeg liker med akkurat disse to filmene er at de på en veldig fin måte viser hvor forskjellig bilinteresse kan være selv om selve bilen naturligvis står i fokus. Ferrari er alltid morsomt enten det handler om hastighet, motorlyd eller f.eks design (mekanisk/estetisk). Jeg elsker designlinjen Ferrari hadde på 70 og deler av 80-tallet med modellene 512 BB, 308, 328 og 288 GTO.

Garasjen er jo helt som i filmen Ferris Bueller's Day Off (en klassisk amerikansk ungdomskommedie fra 1986). I 2014 ble det forøvrig bestemt at denne filmen (der en 1961 Ferrari GT California har en birolle) er en viktig del av den nasjonale kulturelle arven og derfor skal tas vare på av det amerikanske National Film Registry, som er en del av kongressens bibliotek... :)

 

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du vært på Automuseum Prototyp Hamburg @Fredrik?

Vi var innom der i går, og om du ikke har gjort det, anbefales det virkelig å ta turen. Hyggelig museum med mye rart og lite folk (ihvertfall når vi var der). Absolutt verdt et besøk.

De hadde også en egen Porsche 356-utstilling.

Beklager om det blir mange bilder, du får heller gi beskjed om jeg skal fjerne de.

IMG_3360_zpsbxxcdvnj.jpg

IMG_3363_zps8aoedoph.jpg

IMG_3361_zpspoc3o1zn.jpg

IMG_3362_zpsvm1pz4bt.jpg

IMG_3364_zps4t6llo8y.jpg

IMG_3367_zpszic9dkwg.jpg

IMG_3370_zpsqekhj2ws.jpg

IMG_3369_zpshrl6gwoz.jpg

IMG_3379_zps9ve2on1t.jpg

IMG_3372_zpsk9oir4s5.jpg

IMG_3384_zpsvf8blu8s.jpg

IMG_3383_zpstpm5zbxk.jpg

IMG_3378_zpswps5hdzy.jpg

IMG_3385_zps4likems9.jpg

Verdens eldste eksisterende 356 med unntak av prototypen som står på Porsche-museumet.

IMG_3396_zpswtmn0aa6.jpg

IMG_3387_zpsodcogjme.jpg

En av 17 "Speedster" som ble produsert før de fikk Speedster-navnet.

IMG_3391_zpsb3i1pprl.jpg

IMG_3389_zpsfxo0osgv.jpg

IMG_3390_zpsw6wpckza.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Autentiske bilder er alltid de mest interessante og selvfølgelig velkomne i tråden. Takk for bildene og ikke minst takk for tipset om museumet. Jeg har trolig kjørt rett forbi da vi så etter parkeringsplass i forbindelse med besøket på Miniatur Wunderland (verdens største modelljernbane) på en annen del av det samme havneområdet (Speicherstadt) for et par år siden, men jeg la dessverre ikke merke til dette museumet. Vel... så har vi enda en god grunn til å besøke Hamburg... :)

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 timer siden, Fredrik skrev:

Bare litt lett underholdning for å gjøre en lang fredag litt kortere. 

512BB var den første super-Ferrarien jeg ble kjent med. Entusiaster vil kanskje ikke være enige i at den er "super", men for meg som på den tiden var en guttunge var det en utrolig bil. Fem liters V12 og en linjeføring som savnet sidestykke! Jeg elsket bilen, og gjør det fortsatt!

En liten kuriositet. Vi hadde en diskusjon tidligere om forskjellen på boxermotorer og 180-graders v-motorer. Det var vel Porsche 917 vi snakket om dengang, tror jeg. 512BB er, som Porsche 917, en bil som har 180-graders v-motor og ikke en boxermotor. Og det til tross for at den heter Berlinetta Boxer!

@awt. Flotte bilder fra Hamburg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp... det er faktisk forskjell på en flat V-motor (altså en V-motor med en vinkel på 180 grader) og en boxermotor. Boxermotorer har stempler som er parvis hengslet på veiven så hvert par utligner hverandre når de slår utover/innover samtidig. I en flat V-motor er hvert stempelpar hengslet på veiven slik at de begge slår til den samme siden samtidig (rådene er festet på samme nivå og et stempel slår innover, mens det andre stempelet slår utover)... :)

Flat V-motor til venstre og en boxermotor til høyre.

large.56f6bfe85058a_FlatV-motorvs.boxerm

 

Det er litt artig at 512 BB var "din" første super-Ferrari. Noen mener at 512 BB ikke er en supersportsbil, men jeg vel mene at så lenge den har en flat V12 motor er den iallefall ganske unik iom. at denne motorkonfigurasjonen ikke er alt for alminnelig (faktisk temmelig sjelden). Min første super-Ferrari var 288 GTO og den har kun en V8 motor selv om selve karosseriet er kategorisert som "Berlinetta" av Ferrari. Det er med andre ord karosseriet som normalt omtales som Berlinetta (italiensk: "liten bil") og ikke motoren. Hvorfor Ferrari omtaler V12 motoren i f.eks 512 BB som en boxermotor er litt merkelig, men mest trolig handler det om markedsføring (de fleste vet ikke hva en flat V-motor er) + at merkelappen "BB" (Boxer Berlinetta) både ser og høres kult ut... :) 

Jeg har sett 288 GTO 3-4 ganger "live" (kun 272 produsert). Jeg har sett den i Puerto Banús ved Marbella i Spania og på rivieraen i Frankrike, men den aller første gangen jeg så 288 GTO var på landeveien over Central Massif fjellkjeden midt i Frankrike om natten. Jeg og en god venn kjørte hver vår Porsche (hhv. 928 S og 931), men plutselig hadde vi følge av en britisk 288 GTO. Dette var i 1986 (altså to år etter introduksjonen av modellen og et år før den ble erstattet av F40). Vi snakker super spitzen klasse på nivå med McLaren P1 og Porsche 918 Spyder idag.

Dette var på en tid da det kunne gå timer mellom hver gang vi møtte en annen bil på disse landeveiene sydover mot den franske rivieraen. Veiene var bra, men typisk "gammeldagse" ved at de fulgte terrenget og man skulle derfor fokusere litt ekstra når man kjørte fort. Ferrarien hadde godt og vel 100 HK mer enn min 928 S, men dette var allikevel ikke nok til å kjøre direkte fra. Vi holdt følge i ca. 1 time før tempoet etterhvert ble for høyt for vår del. Vi skulle videre helt ned til det sydlige Spania og måtte derfor spare litt på kreftene. Ferrari 288 GTO er uansett en av mine favorittbiler ved siden av bl.a McLaren F1 og Ferrari F40... :)

Ferrari 288 GTO anno 1984-1987

e876okf4d2raj72n3625.jpg

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Fredrik skrev:

Autentiske bilder er alltid de mest interessante og selvfølgelig velkomne i tråden. Takk for bildene og ikke minst takk for tipset om museumet. Jeg har trolig kjørt rett forbi da vi så etter parkeringsplass i forbindelse med besøket på Miniatur Wunderland (verdens største modelljernbane) på en annen del av det samme havneområdet (Speicherstadt) for et par år siden, men jeg la dessverre ikke merke til dette museumet. Vel... så har vi enda en god grunn til å besøke Hamburg... :)

Det stemmer nok det, Miniatur Wunderland ligger rett bortenfor (har vært der for noen år siden selv). Vi hadde litt for god tid (skulle ta ferje fra Hirtshals om kvelden), så vi tenkte på å besøke Miniatur Wunderland igjen, men alle tidene var fullbooket (idiotisk system forøvrig etter min mening), så kom jeg tilfeldigvis på at jeg hadde lest om dette museumet et sted, og det var absolutt verdt et besøk. Mye morsom og interessant bilhistorie der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   1 medlem

×
×
  • Opprett ny...