Gå til innhold

Fredriks alternative bimmerstråd


Fredrik
 Share

Anbefalte innlegg

59 minutter siden, Fredrik skrev:

 

En annen utfordring er at det danske jernbanenettet har et annet signalsystem enn det svenske og tyske. Jeg har en svoger som jobber med kompatibilitetstabeller for Trafikstyrelsen/DSB og mye av det han jobber med stammer fra 60 og 70-tallet.

Det gjelder ikke bare Danmark det. Såvidt meg bekjent så er det forskjellig regler og signalsystem i stort sett alle europeiske land. Vi har noen lokomotivførere i NSB som også kjører til Gøteborg og de må ha full utsjekk på svensk regelverk i tillegg til det norske.

Noe helt annet er at det finnes mange forskjellige strømsystemer i Europa. Noen som Norge og Sverige har 16000 volt 16-2/3 hertz og andre som Danmark har 25000 volt og 50 hertz, andre igjen kjører på likestrøm. Også fabler EU om og få samordnet jernbanen i Europa. Lykke til, det blir ikke i min yrkesaktive karriere. 

Endret av Rune-K
skrivefeil
Lenke til kommentar
Del på andre sider

29 minutter siden, Fredrik skrev:

De danske IC4 togene er en skandale og de er produsert av AnsaldoBreda (som også står bak de mest upålitelige trikkene i Oslo... tror jeg).

Den gang Ansaldo Firema, SL95 som de kalles, ekstremt tunge, sliter på skinnene i de mange skarpe kurvene i byen og fundamentet under svikter. Har vært rundt i trikkehallene i Sporveien over flere år og det har som regel alltid vært overtall av SL95 trikker inne, det er til og med et sett ståendes på Holtet som kun brukes som dele-trikk etter hva jeg har forstått.

Like herlig fungerer de tysk-baserte SL79 trikkene(de første kom til landet i 1982..) og er mer i trafikk enn SL95 fra 1999. Strømmens verksted som også i sin tid produserte 1000, 1100 og 1300 vognene til T-banen tok seg av resten av trikkeproduksjonen etter at Duewag leverte de første 10-12(?).

Ingen vogner er vel perfekte, men det er typisk at materiell som er bygget i Norge klarer å holdes i gang på en bærekraftig måte tross en mulig høyere innkjøpskost i utrolig mange år. Skal det gjøres driftsikre storinnkjøp fra en større produsent må det gå på gjennomprøvde og standardiserte "hylle-vogner" uten de store spesifikasjonskravene fra bestiller. Siemens som leverte 3000-serien til T-banen har klart seg bra(ettermontert skinnebrems er vel det eneste) og Ryen verksted har vel mer eller mindre blitt vognhall. MX3000 var i utgangspunktet ren hyllevare med 3 opsjoner.

 Sist jeg var på Ryen ble noen av de siste 1000-serie vognene demontert for deler og T-2000(ABB) som i seg selv var en skandale gikk mot hugging. I perioden hvor  MX3000 kom inn på T-banenettet måtte 1300-serien trafikkere Holmenkollbanen i to-vognstog grunnet T-2000 trøbbelet. 1300-serien hadde i utgangspunktet ikke boogier helt beregnet for kurvene, men det gikk jo bra en stund inntil MX3000 også kom seg opp der på strømskinne.

Det som forbauser meg litt etter noen turer med undergrunnsbanen i München er hvordan de der nede klarer å holde materiellet i så utrolig god stand.. Er det menneskene, eller er det godt vedlikehold? Vognene jeg satt på med der må jo ha vært fra samme tid som da T1000-serien rullet ut fra Strømmens verksted.. De var blanke og blå utvendig, flotte og brune innvendig.

Ja.. dette eksalerte litt, men ok :?
Når det gjelder Jernbanen i Norge, er det 16kV med 16 2/3Hz frekvens.

Min bror fikk være med på en spesiell sistetur opp Holmenkollen med 1300-vognene før utfasingen. med innlagte stopp for photosessions og det hele. Sier seg selv at han er/var ekstremt opptatt av skinnegående materiell:mrgreen:

902351_10152754463840341_1579701800_o.jp

Endret av FredrikE24
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, FredrikE24 skrev:

Ja.. dette eksalerte litt, men ok :?

Min bror fikk være med på en spesiell sistetur opp Holmenkollen med 1300-vognene før utfasingen. med innlagte stopp for photosessions og det hele. Sier seg selv at han er/var ekstremt opptatt av skinnegående materiell:mrgreen:

 

Litt artig og diskutere fag innimellom også, bare det ikke blir kjedelig for resten av gjengen.

Regner nesten med at broren din har fotografert meg noen ganger da. Trainspottere er en egen rase på linje med de som fotograferer fly.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Likestrøm, som man bruker på T-bane og trikk er fine greier. 750volt som brukes der, med likerettere plassert med noen kilometers avstand. Maksimalt med dreiemoment fra null og hele veien.

Det er litt uheldig på jernbanen hvor avstanden er store, da må AC til for lavere spenningsfall, og dertil høyere spenning.

Så var det dette med frekvens, det ble prøvd ut 3-fase asynkron motorer i tog nede i syd-europa for mange mange år siden. Dessverre upraktisk med 3-faser som må hentes i skinner og kontaktledning.. Dyrt å bygge, vanskelig å vedlikeholde.

Såvidt jeg har skjønt har man med enkle modifikasjoner klart å bruke likestrømsmotorer og delt 50Hz på 3 for å få nogenlunde lik DC-karakteristikk på greiene(jeg fikk en gang dette bevist matematisk for 10-15 år siden, nemlig at 50/3 Hz var helt perfekt), men da var jeg nok ikke mottagelig for fase og frekvens og "tung" matematikk, så det er helt glemt gitt:oops:). Litt gurgling gir egentlig ikke de helt store svarene jeg håpet på rent teknisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg liker tog og sporvogner også (samt stridsvogner... takker Rune) så dette passerer fint i tråden. Jeg bodde på Holmenkollen da jeg jobbet i Norge for noen år siden og jeg pendlet da mellom Holmenkollen og Stortinget hver arbeidsdag. Det var på den samme tiden at de lukket banen for oppgradering til strømskinne og begynte å kjøre buss for bane. Dette var trist for jeg elsket Holmenkollbanen med de gamle vognene. Da jeg var barn bodde vi ikke så langt fra Steinerud stasjon og jeg kan huske de gamle teakvognene. Som barn var det veldig spennende å stå helt foran i vognene, men hele atmosfæren på de vognene var spesiell. Det knirket fra treverket og luktet fra både treet og ovnene under setene. Foldedørene hadde også en helt spesiell lyd. Det er merkelig hva man noen ganger husker fra barndommen... :)

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, FredrikE24 skrev:

Likestrøm, som man bruker på T-bane og trikk er fine greier. 750volt som brukes der, med likerettere plassert med noen kilometers avstand. Maksimalt med dreiemoment fra null og hele veien.

Det er litt uheldig på jernbanen hvor avstanden er store, da må AC til for lavere spenningsfall, og dertil høyere spenning.

Så var det dette med frekvens, det ble prøvd ut 3-fase asynkron motorer i tog nede i syd-europa for mange mange år siden. Dessverre upraktisk med 3-faser som må hentes i skinner og kontaktledning.. Dyrt å bygge, vanskelig å vedlikeholde.

Såvidt jeg har skjønt har man med enkle modifikasjoner klart å bruke likestrømsmotorer og delt 50Hz på 3 for å få nogenlunde lik DC-karakteristikk på greiene(jeg fikk en gang dette bevist matematisk for 10-15 år siden, nemlig at 50/3 Hz var helt perfekt), men da var jeg nok ikke mottagelig for fase og frekvens og "tung" matematikk, så det er helt glemt gitt:oops:). Litt gurgling gir egentlig ikke de helt store svarene jeg håpet på rent teknisk.

At man kjører på 16-2/3 Hertz i Norge, Sverige og endel andre land er rent historiske årsaker. Da man begynte og elektrifisere i Norge før krigen så fantes det rett og slett ikke motorer som klarte høyere frekvenser og samtidig var sterke nok.

Hadde det vært idag så hadde man bygd for 50 hertz og høyere spenning en 16000 volt. Da hadde man spart mye infrastruktur. Det hadde holdt med enkle transformatorer istedet for svære frekvensomformere. Spesielt siden vi  gjør om til 50 hertz igjen internt i togene. Det er så mange små elektromotorer i et tog til bl.a. ac og ventilasjon så det hadde blitt utrolig dyrt og spesiallage de for 16-2/3 hertz. Hyllevare er enklere og billigere. Noe annet er at disse omformerene er det som oftest ryker i moderne tog og de er ikke billige. Banemotorene er 3 fas asynkronmotorer på moderne tog og og de regulerer vi farten på ved og variere spenning og frekvens.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt klart og jeg synes at jernbanen som fenomen er ekstremt fascinerene teknisk, økonomisk og historisk. Jeg vet ikke helt hvorfor, men for min del har det alltid vært den samfunnsmessige og kulturelle siden ved jernbanen som har opptatt meg mest... altså ikke så mye den tekniske delen selv om den også selvfølgelig er interessant. Jeg elsker stasjonslayout, stasjonsbygninger og måten skinnegangen beveger seg igjennom landskapet innom større og mindre byer. Jernbanen var faktisk helt avgjørende for hvordan store deler av landet ble bygget (spesielt de indre delene av landet). 

Jeg er litt nerdete omkring akkurat dette og da jeg var i Berlin ifjor brukte jeg mye tid på det tekniske museet der. De har en veldig fin samling av lokomotiver og vogner samt at selve museumsbygningen er lokomotivstallene i det som en gang var europas største jernbanestasjon... nemlig Anhalter Bahnhof. Stasjonen ble dessverre bombet under den andre verdenskrigen og idag er det kun en liten del av inngangspartiet som står tilbake (i tillegg til lokomotivstallene, området rundt, svingskiver, vanntårn og et par godsbygninger). Museumet har for nylig blitt ferdig med en stor skalamodell (størrelse H0/1:87 Märklin) av stasjonen da den var på sitt største.

Jeg har heller ingen problemer med å se hele Nordlandsbanen eller Bergensbanen minutt for minutt og jeg skulle ønske at de engang opptar disse turene i 360 grader panorama (eller i det minste flere kameraer fra ulike possisjoner). Drømmen er en tur med den transsibirske jernbanen samt en tilsvarende tur igjennom Canada... :)  

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har blitt en del timer med surfing om Porsche Cayman i det siste. Jeg blir ikke enig med meg selv om hvilken versjon av bilen som er finest. Den ene dagen synes jeg den første 987, med de litt runde linjene som minner litt om 550 Spyder er den fineste, andre dager synes jeg 718 er klart finest. Kanskje er det slik med Cayman som det er med Chevrolet Corvette, at alle bilene er fantastiske på sin måte?

For meg er noe av de viktigste med bilinteressen de følelsene som en bil gir. I det ligger det at det ikke er så viktig hva slags bil man har eller hvordan den er utstyrt. Det viktigste er at eieren har glede av bilen sin.

Jeg er glad i originallook, men innimellom dukker det opp mer ekstreme prosjekter som får hjertet til å banke litt fortere også:

 

Endret av ogee1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Greia med Boxster/Cayman idag er vel om du vil ha B4 eller B6 motor. Jeg tenker at selv om den nye B4 motoren (altså både som 2.0 og 2.5 liter) er en veldig effektiv og fin konstruksjon... er en potent boxersekser (selv uten turbo) så mye mer karismatisk og ikke minst 911 nær/lik. Spesielt 981c GTS/GT4 med 340 og 385 hestekrefter er på mange måter mer fokuserte enn de samtidige (991) standard 911'ene (Carrera og Carrera S). Jeg er litt usikker, men jeg tror at jeg ville ha satset på en 981 Boxster S/GTS. Hvorfor Boxster fremfor Cayman? Mer fahrspaß når himmelen er blå og veien svingete... :)  

Ellers er ikke denne så dum... :)

 

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@ogee1 Hvordan liker du bilen så langt?

Jeg har virkelig sansen for Cayman.... :)   Selv om jeg fortsatt har tilgode å kjøre en.. 

__

Generelt så har jeg mer sansen for mer "old-school" biler av den mer kjøreglade typen. Når det er sagt. Rimac Concept One. WOW!

(Link hopper til 5:10, forbi første del med Lamborghini Reventon)

" even though the name of this car is the CONCEPT ONE, this is an actual prouduction car, and what's best... that car we used for the video... is a CUSTOMER'S CAR!!!! Unreal!!! "

Endret av bimmerR
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nettopp fleksibiliteten som følger med de elektriske bilene/motorene som virkelig er teknisk interessant... i tillegg til den umiddelbare effekten sellvfølgelig (maksimalt dreiemoment fra <> 0 rpm). Fint design også på "Concept One", som sikkert får et mer passende navn når den kommer på markedet. Tesla all ære, men vi trenger flere skikkelige elektriske alternativer for å kunne skape et stort marked for elbiler... :)

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 timer siden, bimmerR skrev:

@ogee1 Hvordan liker du bilen så langt?

Jeg har virkelig sansen for Cayman.... :)   Selv om jeg fortsatt har tilgode å kjøre en ...

Jeg har planer om å skrive en artikkel om bilen, men jeg har gått i fella med å legge lista for høyt, så jeg har foreløpig ikke fått tatt bilder som jeg er fornøyd med.

Her er imidlertid en kort(!) oppsummering.

Bilen er fantastisk! Jeg har vanskelig for å se hvordan jeg skulle fått mer bilglede ut av rundt 450.000. Jeg er sjeleglad for at jeg syntes 997 ble for dyr og begynte å kikke på Cayman i stedet. Cayman er litt lettere og litt mer mekanisk enn 997, og i så måte minner min Cayman meg mer om opplevelsen fra '71 911'en jeg hadde, enn det en 997 gjør.

Kjøreegenskapene er utrolige! Jeg er ikke vant med midtmotor og har fortsatt vanskeligheter med å skjønne hvor fort denne bilen kan kjøre i svinger. Og hvor nøytral og kontrollert den er i styringen. Det eneste jeg savner fra 911 er følelsen når du kommer inn i en sving i riktig fart og gir gass så hekken "setter seg" og bilen nesten finner veien rundt svingen selv. Skal jeg tippe, tror jeg likevel at jeg ville kunne holde større fart i svingene med Cayman enn med 997, fordi jeg ikke er noen racerfører, og Cayman er lettere å kjøre.

Cayman er utrolig lettkjørt. Motoren har en bred dreiemomentkurve, så du trenger ikke holde på å gire hele tida. Gassmappingen er også veldig snill i normalmodus, så den er lett å dosere. Clutchen er middels tung og styringen er akkurat passe. Ikke noe problem for kona å ta bilen til butikken.

Min bil har PASM justerbare dempere, PSE sportseksos og Sport Chrono Plus. De justerbare demperne er en historie for seg selv, dette kommer jeg (forhåpentligvis) tilbake til ved en annen anledning. Kort sagt gjør de at bilen er ganske behagelig i normalmodus og veldig stiv i sportsmodus. Sportseksosen har ventil som gjør at bilen er nabovennlig i normalmodus og herlig bråkete i sport. Sport Chrono Plus gir en annen mapping av gasspedal og motor i sportsmodus, noe som gjør bilen mye mer aggresiv å kjøre hvis jeg vil.

Min bil har også elektriske sportsseter. Disse har bredere skulderstøtte enn vanlig og justerbare sidestøtter både for rygg og for lår. Dette er noe jeg har drømt om på langtur med 1-serien min, siden det ofte blir litt for smalt mellom lårstøttene, slik at jeg kan bli litt nummen i venstre lår. Så dette er utstyr jeg virkelig setter pris på i Porschen.

Selv om Cayman får mye skryt i tester, tror jeg ikke at folk virkelig skjønner hvor bra bil dette er. Jeg vil anbefale alle som er interessert i sportsbiler å prøve en Cayman. Jeg tror en del vil bli veldig overrasket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for et glimrende referat vedr. Cayman ogee1... :)

Apropos spennende og nesten produksjonsklare konsepter så er Mercedes-Benz EQ veldig interessant. Den kommer på markedet allerede i 2019 og har en helt ny plattform som alle nye fremtidige elektriske biler fra MB skal dele. Batteripakken kan gjøres større eller mindre avhengig av størrelsen på bilen (les: lengden på bilen). Motoren yter 300 kW eller 400 HK og det er nok til at EQ klarer 0-100 Km/t på 5 sekunder. Rekkevidden er med dagens batteripakke 500 Km, men det som virkelig er interessant er at batteriet også kan lade trådløst og opp til 300 kW (Teslas supercharger lader opp til 120 kW). Dette betyr at EQ under perfekte forhold kan lade 100 Km på rundt 5 minutter. Batteriet er utviklet av det tyske firmaet Accumotive (som eies av Mercedes). Som vi har vært inne på noen ganger har Tesla svært dårlig tid med Model III for nå har den tyske bjørnen våknet og da går ting fort fremover. Mercedes-Benz gjør definitivt svært mye riktig for tiden.

https://www.mercedes-benz.com/en/mercedes-benz/next/e-mobility/generation-eq-mobility-revisited/

 

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...