Gå til innhold

Fredriks alternative bimmerstråd


Fredrik
 Share

Anbefalte innlegg

Autobahn har i alle fall på ét område endret seg signifiknant siden 80-tallet (altså utover at veiene er rettere, breder og har mer trafikk) og det er de mange "kunstpausene" som er lagt inn for å dempe hastigheten på de hurtigste bilene samt hindre evt. fartskonkurranser. Før i tiden var det kilometer på kilometer uten fartgrenser av noe slag, men det er det ikke idag.

Det er etterhvert mange ting som er lagt inn som begrenser hastigheten på Autobahn: fartsgrenser ved større veikryss, kursteder/soner, områder i nærheten av større byer, gamle strekninger, veiearbeider, generell fartsbegrensning og spesifikke tempolimit soner. I tillegg kommer naturligvis køer som oppstår pga. disse begrensningene og ikke minst pga trafikkmengden.

Selve veidekket på Autoban er forøvrig porøst. De bruker en spesiell asfaltblanding og under veidekket, som alltid er konstruert i en konkav form for at vannet som ikke filtrerer igjennom asfalten hurtig skal renne bort fra veidekket, er det massive dreneringssystemer. Man ser derfor sjelden at det på Autobahn ligger vann på veidekket (i motsetning til f.eks på norske motorveier). Kun når det regner mye bør man være litt forsiktig. Det at de har dette spesielle porøse veidekket er også årsaken til at det er forbudt med piggdekk på Autobahn.

Apropos 80-tallet og fine biler som idag koster en liten formue så er det faktisk ikke så mange år siden at man kunne kjøpe en nogenlunde fornuftig Ferrari 308 GTB for relativt små penger. Eksemplaret som Harry Metcalfe kjører er dog en tidlig utgave og original "Vetroresina" med glassfiber karosseri så den har nok alltid vært signifikant mer kostbar.

Legg merke til lyden fra den lille V8 motoren på 2,9 liter uten pustehjelp. Den er en såkalt "flatplane" V8 motor og er derfor i prinsippet to rekkefirere som kjører på samme tid og dette kan man faktisk høre (Harry demonstrerer dette i filmen). Disse V8 motorene er turtallsmaskiner og brukes bl.a i BMW E46 M3 GTR, Ferrari 458 Italia og Porsche 918 Spyder... :)

Jeg har skrevet litt om forskjellen på crossplane og flatplane V8 motorer her.

Ellers er det interessant nytt vedr. thorium kraftverk, som vi diskuterte for en tid tilbake... :)

https://www.newscientist.com/article/2145535-thorium-could-power-the-next-generation-of-nuclear-reactors/   

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke mange strekkene som har kilometervis med fri fart, det har jeg egentelig stusset litt på. Men miljøgevinsten ved dette kan da ikke være stor, ser jo bare på min egen kjøring. Så fort fartsgrensen blir opphevet så er det jo pedalen i gulvet, dette må da være mer forurensende enn å heller ligge konstant i 180 km/t. Når dette er sagt så er det kanskje bra at det er soner er med 120 eller 130. Da får på en måte folk kjølt seg ned litt, man blir ikke så lett fartsblind og man har kanskje lettere for å være konsentrert. 

Det meste av A7 mellom Nurenberg og München har jo fri fart. Samme med A1 syd for Hamburg ned mot Bremen. Er trafikken lett her så ligger jeg gladelig i 220 km/t hele veien. Men jeg må jo innrømme har jeg blir ganske sliten i huet etter en stund, man sitter jo veldig anstrengt og konsentrert i slike hastigheter. Her må riktig nok F10 530d roses, en meget trygg og kapabel bil til slike hastigheter :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja... man kan definitivt bli litt sliten av å kjøre i hastigheter over 200 Km/t, men dette er en treningssak + at selvfølgelig bilen man kjører spiller en stor rolle. En av de mest slitsomme bilene jeg har kjørt på Autobahn er Porsche 911 fra 80-tallet (og på 80-tallet). Den bråker noe enormt når man kommer opp i hastigheter rundt 200 Km/t. Ikke bare motoren bråker, men det er også temmelig mye vind og dekkstøy. Det er en ufiltrert kjøreopplevelse som bør oppleves, men det er også alt annet enn komfortabelt. 

Mange tyskere har imidlertid et svært avsalppet forhold til det å kjøre fort på Autobahn og jeg har sogar sett folk lese avisen bak rattet i hastigheter rundt 200 Km/t. Jeg har også sett folk dampe på store sigarer (type: Habana) i munnen når de har kjørt i disse hastighetene, mens andre har sittet på skrå som om de satt i en lenestol.

Bilens retningsstabilitet og evne til å føles plantet på veien har imidlertid mye å si for hvor sikker man føler seg i disse hastighetene. Det er ingen tvil om at f.eks en BMW F31 er signifikant mer avslappende å kjøre enn f.eks en Citroën C5 selv om C5'en både er større (lengere akselavstand) og er tyngre enn BMW'en. Jeg vil derfor tro at din 5-serie er noe av det beste i denne sammenhengen på den billige siden av f.eks en 7-serie eller S-klasse... :)

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Apropos Autobahn og muligheten for å kunne kjøre så fort man vil så er det faktisk også et annet sted i Europa dette er mulig.... Isle of Man i Irskesjøen. Der har de kun lokale hastighetsgrenser, men ingen overordnet fartsgrense utenfor disse områdene. Isle of Man er ikke en del av Storbritania og de har heller aldri vært medlem av EU. Personlig frihet står høyt i kurs og derfor betaler man maksimalt kun 20% inntektsskatt på Man. Øyen er selvstyrende og deres parlament "Tynwald" ("Tinvaal" på mansk og Tingvoll på norsk) er verdens eldste og en arv fra da norske vikinger regjerte på Man i perioden 850-1266. Dette høres ut som et drømmested for Jeremy Clarkson og det var det også da han skulle teste det som den gangen var den helt nye E46 M3 CSL i 2004... :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er generelt lite som har endret seg langs Autobahn på de årene. Det er kun bilene som endrer seg, menneskene er de samme.

Pleier selv å følge farten til de som ser ut som de er lokalkjente - Det vil si maks 150 i 120-sonen, maks 160 i 130-sonen og 160-200km/t der det er fri fart. I regn kjører jeg ikke over 140km/t.    Må le litt av nisser som av og til uttaler at "hvem som helst kan kjøre fort rett frem" og lignende kommentarer. Etter en dag med fullt øs på Autobahn så merker man det i både hode og kropp - det krever en del av hjernen når man konstant må planlegge fremover i høye hastigheter, være obs på saktegående trafikk og følge med i speil. Jeg liker denne intensiteten veldig godt dog da det gir mestringsfølelse.

Når det kommer til dårlig bruk av venstrefelt på Autobahn er definitivt dansker og polakker de verste. De slenger seg altfor ofte ut rett foran folk som kommer i doble hastigheten, ser ikke nok i speil og bruker evigheter på å kjøre forbi kolonner med lastebiler fordi de ikke kjører over 120-130 km/t selv om de har en lang kø bak seg. Generelt asosial kjørestil som ikke tar hensyn til andre bilister for fem flate øre....Er vel en god grunn til at polakker er Europa-verstinger på youtube når det kommer til dashcam-ulykker.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det med tyskernes avslappede forhold til høyhastighetskjøring på autobahn har jeg også lagt merke til. Det kommer også godt frem i filmen Werther postet. Det er ikke uvanlig å bli forbikjørt av en S-Max i 190 km/t med mor og barn ombord. Eller ett eldre ektepar i en Golf 1,6 TDI, de flyr lavt i 170 km/t. Det er nesten de med de ordinære bilene som kjører raskest, stadig vekk ligger jeg å jager i 200 km/t pluss med Passat, 320d og andre "vanlige" biler. Ser for meg at mange av disse er vanlige arbeidere som pendler, de kjører denne strekningen hver dag og det har da blitt rutine for dem å ligge i 200 km/t der det er lov. Jeg legger også merke til mye småbiler av typen Fabia, UP! og Fiesta som ligger og banker i 160-170 km/t. I disse hastighetene så henter man jo ut maksimalt av motoren i disse, det må da føre til en enorm slitasje over tid. Biler slik som min 530d har jo bare godt av slik kjøring, de er konstruert for det. Men det er jo ikke alle biler som er konstruert med høyhastighets kjøring som formål 

En artig historie i den forbindelse er ifra da Opel lanserte Admiral med en V8 motor hentet rett ifra lagerhylla hos GM i Detroit. Dette var en 5,4 liter som da kunne fås i Corvette. Denne måte Opel i Europa forsterke og modifisere for at den skulle tåle Autobahn kjøring. Amerikanske biler har ellers ett brokete rykte i Tyskland for å ikke tåle Autobahn. De gamle V8 motorene arbeider best på lave turtall i hastigheter opp til 120 km/t. Merker jo bare det på min Excursion med V10, den liker seg best under 110 km/t. Skal kunne klare 160 km/t, med det frister ikke å holde de hastighetene over tid med den 😉

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er helt sikkert at mange bruker Autobahn til å pendle til/fra jobben. Autobahn inngår i et tysk nasjonalt transportsystem der målet er spredt bosetting (relativt) slik at man ikke får megastore byer som man ser i enkelte andre land. Tyskerne prøver å spre bosettingsmønsteret ved å etablere nye virksomheter der det er behov for det (f.eks med BMW's fabrikk i Leipzig som ligger i det gamle Østtyskland, som har en høyere arbeidsledighet enn resten av Tyskland) og for å få dette til spiller Autobahn en viktig rolle.

Jeg har sett en undersøkelse som viste hvor langt tyskerne gjennomsnitlig pendler hver dag på Autobahn og såvidt jeg husker er det ikke særlig langt (under 100 Km) så ofte handler det om nærliggende byer, men Autobahn sikrer at reisetiden er relativt kort og dette betyr at folk er mer villige til å jobbe i en annen by enn de bor i. Dette igjen skaper mer dynamikk på arbeidsmarkedet og er en viktig årsak til Tysklands økonomiske suksess. Et utmerket jernbanenettverk er selvfølgelig også viktig i denne sammenhengen.

@Werther Jeg vet ikke med polakkene, men danskene er forferdelige når det gjelder egoistisk kjørekultur. De blokkerer som du sier venstrefilen, men det kanskje aller værste er at de ikke tar hensyn når det er redusert hastighet på Autobahn (og motorveiene i Danmark) pga veiarbeide. Vi har lagt merke til dette i flere år når vi har kjørt igjennom Tyskland på vei til sommerhuset i Frankrike og det er virkelig urovekkende hvordan mange dansker kjører 100-110 Km/t der det f.eks er 60 Km/t sone pga veiarbeide. Myndighetene her i Danmark er oppmerksomme på fenomenet og holder derfor ofte fartskontroller i disse områdene. Fartsbøtene er også satt opp som en følge av dette.

Vi har et område med veiarbeide her i Århus som jeg passerer stort sett hver dag. Veien har normalt 80 Km/t grense, men pga veiarbeide er hastigheten i et område satt ned til 50 km/t. Allikevel kjører temmelig mange i 70-80 Km/t og noen ganger mer der folk jobber på/langs veien. Det er virkelig ganske hårreisende å observere hvor egoistisk mange kjører her i Danmark.  

@macrorain Artig film, men jeg er glad for at det ikke er meg som skal jobbe under bilen på den måten under tidspress (de jobbet veldig effektivt). Mekanikeren med skjegget fortjente en sigarett da han var ferdig... :)

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehehe... "De som har en viss alder vet hva jeg snakker om når det gjelder Peugeot 205 (altså spesielt 205 GTi/Rallye inkl. 106 GTi/Rallye), men tillat meg å undervise for dere andre hva disse bilene handler om". Chris Harris er bare fantastisk og han har helt rett, som vi flere ganger har påpekt i denne tråden når det gjelder akkurat disse bilene fra Peugeot. De var fantastiske og jeg har hatt flere av dem (dog ikke Rallye modellene som er de aller beste).

Nemlig... selv 911 føles idag stor og tung i forhold til hvordan 911 var på 80-tallet (og det samme gjør f.eks 3-serien). Noe har helt klart gått tapt på veien mot stadig hurtigere og kraftigere biler, som ikke nødvendigvis betyr mer interessante og morsomme biler. Dessverre så mistet Peugeot plottet på midten av 90-tallet, men hadde de ikke gjort dette så ville Porsche idag ha stått igjen i forlegenhet. De trenger virkelig å gjennomgå deres konsept når det gjelder hva som gjør en sportsbil interessant. 981 Boxster Spyder anno 2015 var imidlertid et stort skritt i riktig retning. 

Selvfølgelig er 911 R (og 911 generelt) mye hurtigere, men mon ikke det er morsommere å kjøre en ekstremt lett 106/205 GTi/Rallye maksimalt innenfor hva man faktisk kan håndtere (og ikke minst innenfor fartsgrensene). Jeg tenker at det er mye lettere å utforske grensene for hva både bilen og sjåføren kan klare med en 106/205 GTi/Rallye enn med en 911 R. Chris Harris skal helt klart ha mye ros for å ha satt oppmerksomheten på dette fenomenet som ikke er begrenset til Porsche 911 og Peugeot 106/205... :)   

 

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er forsiden på Aftenposten idag klokken 13.00. Nå skal Sylvi Listhaug og ikke minst hennes nylige tur til Sverige åpenbart diskrediteres på den mest subtile måten av ulike store autoriteter i landets største avis som også er erklært liberalkonservativ (det samme som statsminister Erna Solberg betrakter seg selv som). Poenget her er selvfølgelig at få partier til venstre for FrP vil kritisere Aftenposten for å gjøre dette, men hvorfor er det slik?

Vi ser det samme her i Danmark også ved at konservative og liberale partier er ganske vennlig innstilt når det gjelder innvandring (personlig frihet for alle er viktig for disse partiene). Det er stort sett kun Dansk Folkeparti (danmarks pendant til FrP) som konsekvent er imot dagens regime når det gjelder innvandring bortsett fra når Socialdemokratene (Arbeiderpartiet) også ser seg tjent med dette i relasjon til noen av deres velgere som ellers vil gå over til Dansk Folkeparti. Regjeringspartiet Venstre (som i praksis er danskenes svar på Høyre og har statsministerposten) er avhengig av Dansk Folkeparti for å få flertall i Folketinget for deres politikk og aksepterer derfor stort sett det meste Dansk Folkeparti krever når det gjelder spesielt innvandring. Situasjonen i Danmark er derfor ganske lik den vi ser i Norge.

Dette er også en ganske opplagt forklaring på hvorfor Erna Solberg er forsiktig med å kritisere Sylvi Listhaug, men Høyre er også splittet i forhold til FrP ved at det er fraksjoner i partiet som vil stramme innvandringen mer enn hva Høyre normalt ville gjøre. Andre fraksjoner mener at Høyre burde bevege seg mer mot sentrum av det politiske spekteret og det er trolig dette som er Aftenpostens motiv for å bringe en forside som den vi ser idag. Høyre og Erna Solberg blir dermed presset fra alle kanter og når det kun er 9 dager til valget kan dette vise seg å bli skjebnesvangert for Høyre. 

large.59aa8e1765f03_Aftenposten020917.pn

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On ‎31‎.‎08‎.‎2017 at 23.52, Fredrik 90 skrev:

Amerikanske biler har ellers ett brokete rykte i Tyskland for å ikke tåle Autobahn. De gamle V8 motorene arbeider best på lave turtall i hastigheter opp til 120 km/t. Merker jo bare det på min Excursion med V10, den liker seg best under 110 km/t. Skal kunne klare 160 km/t, med det frister ikke å holde de hastighetene over tid med den 😉

Det må nevnes at Excursion tross alt er en truck/lastebil da. Min Caprice med sin lave utveksling trives meget godt i 140 km/t på motorveien. Dog må det sies at den blir noe myk i hastigheter over 150 km/t på typisk norsk motorvei med svinger og telehiv da den fort begynner å duve litt, på tross av "sportsunderstell". Caprice med 5.7l var også en populær politibil i sin tid nettopp fordi den hadde toppfart på 245 km/t og holdt følge med det meste. Crown Victoria er ikke noe persilleblad det heller - en av de mest gjennomførte arbeidsbilene i verden og tåler hardkjør.

Angående innvandring og valg så er det morsomt å se at media har dratt opp landssvikeren Gro Harlem Brundtland av hatten rett før valget, bare for å sikre noen ekstra stemmer til AP fra pensjonistene.  Skitne triks er tydeligvis lov i valgkampen.     Håper folk flest ikke lar seg lure av sosialist-media sin hjernevasking og vinklinger. Stemmer man AP og vennenes deres ødelegger man fremtiden til sine egne barn og barnebarn. Oslo-regionen opplever allerede svenske tilstander, og jeg håper virkelig ikke at Vest-Europa og Norge bukker under for Islam sin godt planlagte invasjon, i hvert fall ikke i min levetid.

Noe helt annet. Hadde tidenes kjipeste leie/lånebil tidligere i uka. Forsøker faktisk å være positiv til de fleste biler og finne de gode sidene deres, men denne var helt håpløs - 2017 Ford Ka+ 1.2 85hk bensin. Kjipeste bilen jeg kan huske å ha kjørt noensinne....og det kommer fra en som har eid 3 stk undermotoriserte Fiestaer.  Bilen går ekstremt dårlig, og det føles som 40 hk. Må gire ned i samtlige motbakker. Kjip manuell girkasse. Kjedelige kjøreegenskaper (denne er ikke bygd på Fiat 500 visstnok...). Vanvittig trist design som like gjerne kunne vært en Kia eller Hyundai. Den mangler totalt sjarm og egenart, og mangler Ford-DNA. Ford Ka mk1 skilte seg i hvert fall ut i mengden og var ok å kjøre, men dette her var faktisk skikkelig nedtur.

IMG_3224.JPG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg stiller spørsmålstegn til hva slags parti ap har blitt og hvem (bortsett fra det sedvanlige kveget, (type godt voksne som stemme ap ved default)) de henvender seg til. De fleste har fått med seg parodien i Oslo, der fryktede private barnehager og annen styggedom får svi som fortjent.

At de velger en leder som er alt annet enn hva ap tidligere har ønsket å fremstille seg som - er også høyst ironisk. At han også er kronet tåkefyrsten og fremstår som ekstremt uklar og famlende bidrar heller ikke til å fremme noen lederegenskaper nok til å styre et land. Tvert imot er det ulike intervjuer der han rett ut fremstår som en løgner den tid har var i UD. Selve symbolpolitikken om å gå til valg ved en skatteøkning på 15 milliarder er også .. spesielt!

IMG_2715.JPG

Endret av Ron Jeremy
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som stadig forundrer meg er at de rødgrønne stadig får flertall på meningsmålinger. Alle vet jo at det siste Norge trenger nå er økte skatter og avgifter. Vi har begynt å få en vekst i næringen, det har begynte å gå nedover i arbeidsledigheten. Likevel er det så mange folk i dette landet som er så forbanna dumme at de vil gi sin stemme til AP, SP, SV eller MDG. Er virkelig så mange folk helt fjerne, har man glemt hva som skjer i Oslo eller hvordan det gikk med den forrige rødgrønne regjeringen. Norge er et dømt land som har så mange (udugelige) velgere som velger ett parti kun av gammmel vane. Sosialisme og klasseløse samfunn funker bare ikke i den moderene verden. Vis meg det landet hvor sosialisme har funket bra i årevis? Det bygger rett og slett på ren og skjær misunnelse, når man ikke klarer å bli til noe i livet selv så skal de som har klart det få svi. Jeg er naturlig anlagt slik at jeg jobber så hardt jeg kan for å nå dit jeg vil, i stede for å stagnere og sitte å være misunnelig på "eliten". Da blir man en typisk rødgrønn velger, rett og slett ett skadedyr for det moderne norske samfunn. Ja jeg bruker sterke ord, men en politikk som vil straffe meg for å jobbe meg opp og skape trygghet for meg og mine ønsker jeg dit pepperen gror. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Makan Fredrik 90!

Dette var lavmål fra en ellers oppegående person!

  «…alle vet jo at…», «…som er så forbanna dumme…», «…er virkelig folk så fjerne…», «…mange (udugelige) velgere…», «…når man ikke klarer å bli til noe i livet selv…»  Er du virkelig så enkel og har så lite respekt for andre!?

Ikke alle innbyggere har de samme verdigrunnlag, livssyn, verdisyn, evner eller muligheter som deg. Det er ikke alle som er friske for eksempel, men som har et liv som fokuserer på egenandeler, sykepenger, velferd etc.. Ha litt respekt og ikke fordum de som har et annet liv enn deg.

Jeg respekterer at du (høyst sannsynlig) stemmer FRP (eller kanskje H), og jeg synes at du skal respektere andres valg.

For ordens skyld: Jeg er enig i mye av det du sier (stemmer selv H), men hvis for pokker litt respekt for folk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...