Gå til innhold

Fredriks alternative bimmerstråd


Fredrik
 Share

Anbefalte innlegg

Fredrik, e63 har som du sier den litt gammeldagse tilnærmingen. Stor v8, masse hjulspinn og dårlig finesse, kontra m5. Men det jeg ikke forklarte godt nok kanskje, er at det er nettopp dette jeg finner underholdende. I den tiden vi er i idag, så er det morro at noen produsenter tar'n helt ut å bøller seg til før det er "slutt på alt". 

E63 går fælt rett frem, ja litt muscle car holdning. M5 er mer korrekt. Lyden i e63 er som torden, mens m5 høres man nesten ikke (ref. Original eksos og ikke after market deler) 

M5 er nok en mer gjennomført bil, men MB er den vi trenger akkurat nå. Skal man ha mer komplett bil, er det Alpina B5 som du også nevner, som er the one to have :)

til sammenligning var e34 m5 3.8 råskapen selv da den var ny. MB hadde den gang w124 500E som var til sammenligning en stor slamp med V8 og slure-automat. De store forskjellene her har minsket, nå bittelitt favør e63 anno 2019.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Evopower Jeg forstår hva du mener, men AMG's konsept er allikevel ikke helt min smak. Det er ingen tvil om at AMG's primære marked er USA der de har lange tradisjoner for klassiske muskelbiler. Man kan argumentere for at M5 også langt på vei har et identisk konsept, men jeg mener at BMW formår å gjøre modellen litt mer sofistikert enn som så ved at fokuset er mer på ytelser og kjøreegenskaper enn på show off (les: hårete design og fremtoning). Innrømmet - det er en syltynn forskjell, men en viktig forskjell.

E34 M5 ble faktisk i sin tid kritisert i USA fordi den ikke hadde en V8 motor. Ergo var den ikke en ordentlig muskelbil. BMW tok kritikken seriøst fordi det amerikanske markedet var og er kommersielt viktig for BMW. Resultatet var E39 M5 (og E52 Z8) som begge har den samme V8 motoren. Deretter kom det et kort intermesso med E60 M5 som har en V10 motor, men deretter har alt handlet om V8 motorer, som er det amerikanerne vil ha når det gjelder muskelbiler og kraftige biler generelt.

Når dette er nevnt kom BMW i en moderne kontekst med V8 motorer til bl.a E34 allerede i 1992. Den minste var sogar på kun 2997 cm3, men ble generelt oppfattet som for svak med sine 218 HK og 290 Nm. M60 motoren kom det samme året også med 3982 cm3 slagvolum og da med 286 HK og 400 Nm. Dette var mer on par med hva spesielt amerikanerne forventet av en V8 motor, men stadig langt fra de 400 HK og 500 Nm som S62 motoren på 4911 cm3 kunne tilby i bl.a E39 M5.

Porsche var imidlertid langt tidligere ute med V8 motorer i 928 modellen (som også primært var konstruert for det amerikanske markedet). Allerede i 1980 kom Porsche med 928 S som hadde en V8 motor på 4664 cm3 som ytet 300 HK og 385 Nm. Jeg har hatt denne modellen (på midten av 80-tallet) og den var fantastisk... :) 

Mercedes-Benz er historisk mest kjent for deres rekkeseksere, men ettersom det amerikanske markedet ble viktigere begynte Mercedes-Benz også å bygge V8 motorer. Den første modellen med en V8 motor fra Mercedes-Benz var W100 600 allerede i 1963. Den selvpustende M100 motoren hadde et slagvolum på hele 6332 cm3 og ytet 250 HK samt 503 Nm.

4 år senere i 1967 kom modellen W109 300 SEL 6.3 og nettopp denne modellen var utviklet av Mercedes-Benz ingeniørene Hans Werner Aufrecht og Erhard Melcher, som senere kom til å etablere AMG i byen Großaspach i Baden-Württemberg. 300 SEL 6.3 dannet utgangspunktet for deres første og legendariske racingmodell "Rote Sau" ("røde purke" på norsk og forøvrig en utrolig kul bil). 

M100 motoren ble utviklet videre og i W116 450 SEL 6.9 anno 1975 hadde den et slagvolum på massive 6834 cm3 og ytet 286 HK samt 550 Nm. Dette var formidable tall i Europa på 70-tallet, men i USA var det bare nogenlunde on par med hva man forventet i en stor familiebil (dog i den mer kraftige enden).

Britene visste bedre hva dette handlet om i USA og både Rolls-Royce og Bentley fikk en L-serie V8 motor på 6230 cm3 allerede fom. 1959. Fra og med 1970 hadde denne motoren et slagvolum på 6750 cm3 og ble etterhvert legendarisk. Effekten på denne motoren varierte fra ca. 240 til rundt 540 HK.         

 

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Marius2002 skrev:

Panamera er kult, punktum, jeg vil forresten ha den Sport Turismo, men de har ikke ringt fra Hamar enda 🤷‍♂️ Din perfekte M5 heter Alpina B5 :)

Fått litt øyne opp for B5 ja, selv om det kanskje er å ta i å kalle den diskre😋

Uansett er bankkontoen den største problemet, og dermed er det vel lite sannsynlig at BMW bryer seg om mine litt sære ønsker til en M-bil🤨

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, laffe skrev:

Fått litt øyne opp for B5 ja, selv om det kanskje er å ta i å kalle den diskre😋

Uansett er bankkontoen den største problemet, og dermed er det vel lite sannsynlig at BMW bryer seg om mine litt sære ønsker til en M-bil🤨

Som sagt de har ikke ringt fra Hamar(Norsk Tipping for de som ikke tok den), så jeg blir nok ikke hørt jeg heller :lol: Jeg liker forøvrig både Alpina og M, med stylingen de begge kjører og nå får man jo xDrive på M5 også. Kult. :) 

Noe helt annet. Tesla Model 3. Det er virkelig en mindre pen bil i virkeligheten. Jeg hadde etter bilder på nett å dømme troa, men neida. Jeg tåler folk misliker F45, bring it on, men likevel :lol: Godt vi er forskjellig da, men nå kommer bl.a. VW, Audi, MB og BMW med nye modeller på rekke og rad, så det blir spennende å se markedet fremover. :) Jeg skal ikke ha ny bil altså, men moro å følge med.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, laffe skrev:

Den perfekte M5 ville i mine øyne ha hatt luxury line styling + litt senk og litt kraftigere eksos. Men med en mye mer diskre tilnærming en dagens modeller.

Du mener Alpina? Som nevnt over her... :)  og jo, de er diskré.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

38 minutter siden, papertiger skrev:

Du mener Alpina? Som nevnt over her... :)  og jo, de er diskré.

Mente M5 ja. Alpina må nesten ha stylingen sin for å være en Alpina. Og den er vel diskre nok, må jo vise at den er en Alpina. 

Skulle kanskje aller helst hatt en Alpina B5 med M5 sin xdrive med mulighet for bakhjulstrekk😀

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I mitt tidligere innlegg om V8 motorer skrev jeg at BMW i en moderne kontekst kom med M60 V8 motoren i 1992. BMW var imidlertid mye tidligere ute med deres første V8 motor (M50x) allerede i 1954. Denne motoren kom i to varianter med et slagvolum på hhv. 2580 cm3 og 3168 cm3 (med flere ulike effektuttak for hvert slagvolum). V8 motoren ble produsert frem til 1965 og det skulle gå 27 år før BMW igjen bygget en V8 med M60 motoren. Modellene som hadde M50x V8 motoren var bl.a 501, 502, 503, 507 og 3200 CS... :)

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

BMW var jo også ganske banebrytende da de som første tyske bilprodusent lanserte en V12 motor. Første tyske V12 etter andre verdenskrig ble lansert i 1987 i form av E32 750i. Etter dette var Mercedes tvungen til å hente frem en V12er de også. Man kan ikke annet enn å beundre BMW i perioden 1985-2010, de drev virkelig bilindustrien fremover med sine innovasjoner. Mye av det vi tar for gitt i dagens biler så først dagens lys i en BMW fra denne perioden. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja... M70 V12 motoren var utvilsomt en milepæl for BMW da den kom i 1987. Jeg er helt enig i at BMW var en svært innovativ bilprodusent i denne perioden, som jeg imidlertid vil justere litt til å være fra ca. 1980-1982 da E28 og E30 kom på markedet frem til ca. 2003-2005 da hhv. E60 og E90 kom på markedet. Etter dette synes jeg at det har gått mye i det samme sporet for BMW. Bilene har naturligvis blitt teknisk bedre og mer raffinerte med årene, men de helt store innovasjonene har uteblitt (det finnes imidlertid enkelte unntak).

Noe av utfordringen for BMW er at forskjellen fra andre bilprodusenter har blitt relativt mindre med årene. Det er ikke BMW som har blitt dårligere, men de andre har blitt bedre og dermed reduseres forskjellene. Jeg husker at da jeg kjøpte min første BMW, som var en 1987 E30 320i i 1988, var det opplevde inntrykket bilen ga helt formidabelt i forhold til de fleste andre sammenlignbare bilprodusentene. Den generelle kvalitetsfølelsen var litt bedre i Mercedes-Benz W201 (jeg har hatt 2 stk.), men spesielt BMW's interiørdesign var så mye mer moderne og sexy. M20 rekkesekseren og drivlinjen (spesielt gearkassen) var også mye mer sofistikert enn ditto for Mercedes-Benz. På den annen side var imidlertid bakhjulsopphenget og chassisets stivhet mye bedre på W201 (altså f.eks 190E 2,3).

Det store spørsmålet er imidlertid hva som nå skjer fremover med BMW i relasjon til elektriske biler. Jeg tenker at BMW langt fra er fremme der de egentlig burde være i forhold til hvordan vi liker å oppfatte BMW når det gjelder teknisk lederskap. Man kan selvfølgelig argumentere for at elektriske biler ikke er viktig for BMW, men dette mener jeg ikke at er korrekt. Jeg tror at utviklingen med elektriske biler i tiden fremover bare kommer til akselerere og at det begynner å haste seriøst for BMW hvis de har ambisjoner om å være blandt verdens ledende bilprodusenter også i fremtiden. 

 

   

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, Marius2002 skrev:

 

Noe helt annet. Tesla Model 3. Det er virkelig en mindre pen bil i virkeligheten. Jeg hadde etter bilder på nett å dømme troa, men neida. Jeg tåler folk misliker F45, bring it on, men likevel :lol: Godt vi er forskjellig da, men nå kommer bl.a. VW, Audi, MB og BMW med nye modeller på rekke og rad, så det blir spennende å se markedet fremover. :) Jeg skal ikke ha ny bil altså, men moro å følge med.

 

Arti at du nevner det. Så et par i virkeligheten for første gang i dag. Ikke noe man kan kalle vakkert nei. Men de skal ha for å kjøre på med rwd eller 4wd,  er vel ingen andre elbiler i den prisklassen (400-600k) som tilbyr det. Må si jeg er litt spent på hvordan I. D fra VW blir prismessig når den kommer. Den skal vel også ha bakhjulstrekk så det blir jo litt spennende. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, laffe skrev:

Mente M5 ja. Alpina må nesten ha stylingen sin for å være en Alpina. Og den er vel diskre nok, må jo vise at den er en Alpina. 

Skulle kanskje aller helst hatt en Alpina B5 med M5 sin xdrive med mulighet for bakhjulstrekk😀

Og det får du med den siste moden som kommer nå. Software utviklere lager en obd dings som nå gjør det mulig å koble inn og ut xdrive. Hvertfall på modeller fra 2012 og oppover. Husker ikke link eller type i farta :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

31 minutter siden, Evopower skrev:

Og det får du med den siste moden som kommer nå. Software utviklere lager en obd dings som nå gjør det mulig å koble inn og ut xdrive. Hvertfall på modeller fra 2012 og oppover. Husker ikke link eller type i farta :)

xDelete du tenker på?

Støtter kun enkelte E-modeller per nå, kun med 6 trinns kasse.

https://www.e90post.com/forums/showthread.php?t=1557299

Lenke til kommentar
Del på andre sider

38 minutter siden, Evopower skrev:

Og det får du med den siste moden som kommer nå. Software utviklere lager en obd dings som nå gjør det mulig å koble inn og ut xdrive. Hvertfall på modeller fra 2012 og oppover. Husker ikke link eller type i farta :)

 

5 minutter siden, Daniel. skrev:

xDelete du tenker på?

Støtter kun enkelte E-modeller per nå, kun med 6 trinns kasse.

https://www.e90post.com/forums/showthread.php?t=1557299

Litt kult da. I stedet for å koble in 4-hjulsdrift ved behov slik man kan gjøre på mange offroader blir det innkobling av bakhjulstrekk ved (spesielle) behov. Fint for oss som ikke vokser fra barnslige behov om å ligge litt sidelengs😀

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skoda er ettter min mening et veldig interessant bilmerke. I utgangspunktet bygger de modeller basert på VW's plattformer og modeller, men forskjellene er ellers ganske store. Et eksempel er den nye modellen Scala som bruker Polo's nye plattform (MQB A0). Denne plattformen har en ekselavstand på 2564 mm, men i Scala har den en akselavstand på 2649 mm. En endring på hele 8,5 cm gjør en stor forskjell for plassen i baksetet.

VW Golf (som prismessig stiller i en klasse over både Polo og Scala) har en akselavstand på 2637 og tilbyr dermed marginalt mindre plass i baksetet enn Scala. Dette er helt typisk for hvordan Skoda (over hele modellporteføljen) i dag tilbyr mer bil for pengene på et område mange setter pris på istedenfor heller tåpelige og dyre ting som alt for store felger og f.eks latterlige diffusere med fake eksos. Skoda tilbyr generelt ordentlig verdi for pengene og dette liker jeg.

Poenget er at man aldri tidligere har fått mer bil for pengene når det gjelder de alminnelige bilmerkene. I et marked som er besatt av premium kan Skoda, Peugeot, Citroën, Mazda etc. ikke gjøre annet enn å tilby mer bil for pengene. Skoda gjør etter min mening en substansiell forskjell i denne sammenhengen og er trolig blandt de aller beste bilkjøpene man kan gjøre akkurat nå være seg Scala, Kamiq, Karoq, Kodiaq, Oktavia eller Superb... :)

Akkurat når det gjelder den helt nye mini SUV'en Kamiq er det lett å se hvordan Skoda har hentet inspirasjon til fronten fra Citroën og spesielt C4 Cactus som kom på markedet i 2014.

 

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Fredrik Youtubelinken virket ikke umiddelbart, men Skoda kommer sannsynligvis med en kul elektrisk SUV/SAV/MPV (🤷‍♂️) om ikke lenge.

https://www.autoexpress.co.uk/skoda/105971/new-skoda-vision-iv-concept-previews-2021-all-electric-suv-at-geneva

1-ao1i4556.jpg.387adbca41873d76efce548654e77092.jpgimage-from-ios-117.jpg.7ead276d9c6805dd2236bffef5984fdb.jpg

Edit: der kom linken/videoen i innlegget ditt :)

Endret av Marius2002
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...