Gå til innhold

Fredriks alternative bimmerstråd


Fredrik
 Share

Anbefalte innlegg

Rolls-Royce Merlin V12 motoren (27 liter) og videreutviklingen Griffon (de eksisterte side om side, men Griffon hadde et totalt slagvolum på hele 37 liter - altså 10 liter mer enn Merlin) var fantastiske. Griffon ble sogar produsert helt frem til 1955. Det mange imidlertid ikke er klar over er at Merlin motoren også ble videreutviklet til den såkalte Meteor V12 motoren (stadig 27 liter) som ble mye brukt i britiske stridsvogner som f.eks Cromwell, Challenger, Centurion og Conqueror - de fleste blandt verdens beste tunge stridsvogner da de ble produsert.

I Conqueror (1955-1966) ytet Meteor motoren solide 810 HK uten pustehjelp. Stridsvognen veide imidlertid hele 64 tonn så akselerasjonen og ytelsene var ikke spesielt imponerende, men det var til gjengjeld ildledningssystemet der vognkommandøren kunne sikte seg inn på et objekt helt uavhengig av tårnets posisjon. Deretter kunne han ved hjelp av en mekanisk indikator overdra siktet til skytteren og dermed gjenta prosessen. Conqueror var naturligvis ikke alene om å ha et slikt system, men sammen med et såkalt "coincidence rangefinder" (et todelt optisk-mekanisk sikte) var Conqueror mer eller mindre uslåelig på slagmarken.  

David Fletcher MBE (Most Excellent Order of the British Empire) er forøvrig litt av en institusjon i stridsvognkredser. Han var ansatt ved Bovington Tank Museum i perioden 1982-2012 og har senere laget mange Youtube videoer for museumet. Få om noen kan like mye om stridsvogner... :) 

 

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husker første gangen jeg så en oppskåret Merlin motor i virkeligheten. Det var på et museum på New Zealand av alle ting. Det som slo meg var hvor komplisert den var og hvor mange deler den var bygd opp av. Nesten rart man hadde resursene til og bygge noe slikt noe under krigen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som virkelig er imponerende er at Meteor motoren var ferdig utviklet i 1941 - så noen må ha sett potensialet for Merlin motorens videreutvikling temmelig tidlig. Griffon varianten av Merlin var forøvrig ferdig utviklet i 1939 (altså før WW2 begynte). Merlin motoren var ferdig utviklet allerede i 1933.

Merlin motoren ble utviklet for Royal Airforce (RAF) til bruk i de den gangen helt nye jagerflyene Supermarine Spitfire og Hawker Hurricane. Det første flyet som hadde en Merlin motor var imidlertid todekkeren Hawker Hart. Andre kjente fly som hadde Merlin motoren var bl.a Avro Lancaster, de Havilland Mosquito, Handley Page Halifax og North American P-51 Mustang (dog lisensprodusert av Packard).  

Som en liten kuriositet ble det også utviklet en V8 motor (18 liter) fra Merlin motoren kaldt Meteorite. Den motoren ble brukt i trekkvognen Thornycraft Antar som artig nok ble brukt til å trekke britiske stridsvogner som Cromwell, Challenger, Centurion og Conqueror (som alle hadde en Meteor motor - altså en annen variant av Merlin motoren)... :) 

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 9.5.2019 den 15.54, Fredrik skrev:

@Kvasi Jeg vil selvfølgelig gjerne på de flyshowene som Luftforsvaret skal ha i forbindelse med jubileumet (primært Bodø og Kjeller), men jeg vet ikke om jeg får tid. Skikkelig artig hadde det imidlertid vært. Jeg har litt ekstra følelser for dette jubileumet siden min Morfar var jagerflyger i flyenes barndom i Norge og var stasjonert på Kjeller. Kjeller var den første militære flyplassen i Norge og ble opprettet i 1912. Den militære flyskolen ble opprettet på Kjeller i 1914 og små 12 år senere begynte min Morfar på den etter å ha gjennomført krigsskolen i 1923 (forøvrig i samme kull/lag som daværende Kronprins Olav og de forble gode venner frem til min Morfar døde i 1955). Jeg ble født flere år senere og møtte derfor aldri min mors far. Allikevel har han liksom alltid vært der i form av historier og bilder. Jeg har sogar hans gallauniform med bandolær, sverd og distinksjoner.

@FredrikE24 Klart interessant og takk for tipset. Jeg var på Momentary lapse of reason konserten Pink Floyd holdt på Valle Hovin i 1988, men der var lyden dessværre grusom (i alle fall der jeg sto). Ellers har jeg hatt et nært forhold til Pink Floyd siden slutten av 70-tallet. Jeg hadde en litt eldre venn som var blodfan og han hadde to monoblokker (rør selvfølgelig) og mye annet bra utstyr. Jeg ble nok litt preget av den opplevelsen... :)

Pink Floyd er en av mine absolutte favoritter,tett fulgt av Prince og Nick Cave(konserten som Cave holdt i Spektrum 2017 er noe nær den største opplevelsen jeg har hatt)

Var også på Valle Hovin i 88,sto 4-5 meter foran miksebordet, der var lyden veldig bra.Første gang jeg hørte Pink floyd var i bilen til min søster, hun hadde en gammel Corolla med kassettspiller, denne laget salat på The wall kassetten, jeg fikk i oppdrag å berge denne, ble sittende å høre og ble frelst 12 år gammel :)

Turen til valle hovin var min første langtur med bil, jeg og en kompis dro, lå på hotell i Oslo og måtte ut for å legge penger på parkeringen, der sto Nick Mason og klinte med en av kordamene rett ved siden av min hvite opel kadett :)

Var på 3 Waters konserter i fjor, 2 i Praha, andre konserten i Praha er var veldig bra, stemmen var litt sliten og når Waters dro til på Welcome to the machine så var det stor underholdning, utrolig bra av en 74 åring!

Brit Floyd har jeg sett 1 gang, for meg ble det for sterilt og litt kjedelig, veldig bra lyd og lys.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, Rune-K skrev:

Husker første gangen jeg så en oppskåret Merlin motor i virkeligheten. Det var på et museum på New Zealand av alle ting. Det som slo meg var hvor komplisert den var og hvor mange deler den var bygd opp av. Nesten rart man hadde resursene til og bygge noe slikt noe under krigen.

Folkene i Avspecs Ltd. i New Zealand har/holder på å restaurere 5  DH Mosquito til flybar stand som hver har to Merlin motorer. https://www.facebook.com/Avspecs/ Imponerende i et så lite land, sikkert flinke møbelsnekkere der :-). Merlin motorone tror jeg har vært til 51 Factory i  USA for overhaling.

De Havilland Mosquito TV959 First engine runs in 60 years

En dokumentar film fra bygging av Merlin.  Rolls-Royce Merlin Engine

Endret av 540is
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, Fredrik skrev:

Det som virkelig er imponerende er at Meteor motoren var ferdig utviklet i 1941 - så noen må ha sett potensialet for Merlin motorens videreutvikling temmelig tidlig. Griffon varianten av Merlin var forøvrig ferdig utviklet i 1939 (altså før WW2 begynte). Merlin motoren var ferdig utviklet allerede i 1933.

Merlin motoren ble utviklet for Royal Airforce (RAF) til bruk i de den gangen helt nye jagerflyene Supermarine Spitfire og Hawker Hurricane. Det første flyet som hadde en Merlin motor var imidlertid todekkeren Hawker Hart. Andre kjente fly som hadde Merlin motoren var bl.a Avro Lancaster, de Havilland Mosquito, Handley Page Halifax og North American P-51 Mustang (dog lisensprodusert av Packard).  

Som en liten kuriositet ble det også utviklet en V8 motor (18 liter) fra Merlin motoren kaldt Meteorite. Den motoren ble brukt i trekkvognen Thornycraft Antar som artig nok ble brukt til å trekke britiske stridsvogner som Cromwell, Challenger, Centurion og Conqueror (som alle hadde en Meteor motor - altså en annen variant av Merlin motoren)... :) 

Å si at Griffon er en variant av Merlin er feil. Det eneste de grunn har til felles er at de begge er konstruert av Rolls Royce og er V12 motorer.  Griffon har blant annet  registerdrevene foran på motoren, Merlin bak. Griffon roterer mot klokka sett fra piloten, Merlin med klokka.

Griffon er mere slekt med en racing motor Rolls konstruerte sist på 20 tallet,  R motoren, som igjen var utviklet fra Buzzard motoren. Merlin and Griffon Engines

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@bricks Det er artig at du også var på den aktuelle Pink Floyd konserten på Valle Hovin i 1988. Jeg sto skrått bak til venstre for miksebordet og dette var langt fra optimalt mhp. lyden og faktisk se bandet. Vi forsøkte å gå fremover, men ga opp etter å ha kommet på høyde med der du sto. Lyden var litt bedre, men vi så lite og forlot stedet. Pink Floyd skal høres på et bra anlegg eller i bilen om natten på Autobahn. Nick Cave konsert skulle jeg gjerne ha vært på... :)

@540is Jeg har alltid trodd at Griffon var en større og litt omarbeidet versjon av Merlin, men dette er altså feil. Takk for info... :)

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette synes jeg definitivt er et av de bedre intervjuene Jay Leno har gjort i sin garasje. Camilo Pardo er kredidert for designet av Ford GT (2004-2006 og totalt 4038 stk. bygget) og han forklarer her hva som var utfordringene med designet (teknisk, praktisk og estetisk) samt forteller litt om hele designprosessen og hvor avgrensningene gikk i relasjon til f.eks tekniske ingeniører. Veldig interessant stoff og uten tvil en av de aller fineste supersportsbilene som er bygget... :)

 

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alpine A110 er for tiden min drømmebil, men dette varierer med dagsform, tid på året, humør og hvor tykk lommeboken er. Allikevel har Alpine A110 vært den sportsbilen jeg har villet ha siden vi så de første pressebildene for 2-3 år siden. Jeg synes designet er fantastisk og når A110 i tillegg har midtmotor og kun veier 1080-1103 Kg er jeg ikke i tvil om hva jeg vil ha.

Alpine A110 handler ikke om mest mulig effekt og høyest topphastighet (selv om den klarer 0-100 Km/t på respektable 4,5 sekunder og har en topphastighet på 250 Km/t), men derimot om mest mulig kontakt mellom sjåfør og bil - slik det var på 80-tallet med de aller beste (og lette) sportslige bilene og rene sportsbiler som f.eks BMW E30 M3 og Porsche 924/944. Faktisk minner konseptet mye om Porsche 911 Carrera 3.2 fra 1984-1989 som hadde 231 HK samt 284 Nm og veide 1210 Kg. A110 har en turboladet rekkefirer på 1,8 liter som yter 252 HK og 320 Nm.

Jeg vil ha selv om A110 ikke har tre pedaler og en stikke som hadde vært å foretrekke (dog har den en 7-trinns Getrag DCT gearkasse som også BMW har brukt/bruker). Man kan ikke få alt - bare nesten... :)

 

 

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Apropos Alpine A110 og hvorfor jeg er litt fascinert av konseptet den bilen representerer (i alle fall forsøksvis) kom jeg over denne interessante artikkelen i Car & Driver. Artikkelen drøfter spenningen med analoge biler kontra smerten/lidelsen med digitale biler (i overført betydning, men dog også bokstavelig ment).

Utgangspunktet er den tyske Porsche spesialisten RUF som har spesialisert seg på å gi deres kunder en mest mulig analog kjøreopplevelse (forøvrig langt på vei i likhet med Morgan og f.eks Caterham). Alois Ruf den yngre (Alois Ruf senior grunnla RUF Automobile GmbH allerede i 1939) er spesielt frustrert over at den nye BMW 3-serien (G20) kun kommer med automatisk gearkasse i USA og mener at dette er en del av et større bilde der datamaskiner styrer alt. I forbindelse med biler betyr dette at mikroprosessorer kontrollerer styring, gearing, bremsing, støtdemping samt det meste annet.

Rene analoge biler har derfor blitt  eksklusive og dyre biler - altså biler for de få som har råd til å betale for å få skikkelig feedback fra styringen og at positive vibrasjoner fra understel og bremser forplanter seg opp til rattet og gearspaken (som var helt normalt på de beste sportslige og rene sportsbilene på bl.a 80-tallet).

Artikkelen gjør derfor et poeng ut av at når noe er fjernt fra dagligdagen (altså analoge biler i denne sammenhengen fordi de er sjeldne og ofte dyre) blir det dannet en slags mystikk/eufori som gjør bilene mer glamorøse og eksklusive (forøvrig ikke ulikt grammofonplater og mekaniske klokker som f.eks Rolex). I en overgang var det motsatt da digitale biler var det nye store, men ikke lenger... :)

https://www.caranddriver.com/features/a27507512/analog-cars-luxury-column/

     

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Niki Lauda - en legende fra storhetstiden for Formel 1 på midten/slutten av 70-tallet har gått bort etter en periode med sykdom. Formel 1 på denne tiden var på alles lepper og selv unge Fredrik leste bl.a artige tegneserier der navn som Niki Lauda, James Hunt, Jack Brabham, Jacky Ickx, Emerson Fittipaldi, Mario Andretti, Jackie Stewart, Ronnie Peterson, Nelson Piquet, Gilles Villeneuve, Hans-Joachim Stuck, Clay Regazzoni, Graham Hill m.fl. figurerte (bare navnene er kule og oser av racing). Spesielt kampene mellom britiske James Hunt og østerrikeren Niki Lauda var utrolig fascinerende.

James Hunt var gutteaktig, hadde temperament og var en notorisk skjørtejeger. Han likte også å feste og var nok ikke alltid like forberedt før løpene, men han var et sant naturtalent bak rattet. Niki Lauda var hans rake motsetning med et rolig temperament og analytisk fremferd. De var konkurrenter, men samtidig også venner. Likhetene til tennis og kampene mellom Bjørn Borg og John McEnroe på den samme tiden kan egentlig ikke overdrives. Dette var ikke et påtatt image - gutta var virkelig slik de gikk og sto.

Niki Lauda ble F1 verdensmester i 1975, 1977 og 1984. James Hunt ble verdensmester i 1976. Lauda ble alvorlig skadet etter en ulykke og brann i bilen på Nürburgring i 1976, men kom tilbake hele to ganger - en fantastisk bragd. Lauda blir også regnet for å være den første moderne F1 sjåføren iom. at han ikke bare var en sjåfør, men også involverte seg i hvordan bilen var konstruert og satt opp for de ulike løpene. Han var en teknikker som også kunne konkurrere og kjøre fort - ikke ulikt den senere tyske F1 legenden Michael Schumacher som ble verdensmester i 1994, 1995, 2000, 2001, 2002, 2003 og 2004.

The Bravest Man in Formula 1 and Triple World Champion Niki Lauda Dies At 70

 

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Før jeg fikk med meg denne nyheten så kom altså sønn (9 år), og kone, ved to forskjellige anledninger for relativt dramatisk å fortelle meg at "Niki Lauda har gått bort". 

Utrolig trist og i relativt ung alder ift hans fokus på sunnhet og helse. 

Ellers anbefaler jeg å lese om når Niki Lauda tok kontakt med Alpina for å kjøre :)

Endret av TRF
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@TRF Jeg har tidligere kort vært inne på at bl.a Niki Lauda og Derek Bell kjørte Burkard Bovensiepen's genialt oppgraderte BMW'er på tidlig 70-tallet, men det er ingen tvil om at dette temaet må belyses mer. Jeg vender tilbake med mer info om dette... :)

 

Apropos F1 så er det temmelig interessant å kikke litt på hva slags motorer som ble brukt på 70 og 80-tallet. Bare et par eksempler:

Ferrari 312T hadde en selvpustende flat V12 motor på 2992 cm3 som ytet 495 HK ved 11800 rpm. Vekten på bilen var 595 Kg så det gikk fort selv med en motor som på dette tidspunktet var relativt old-school.

Brabham BT52 (forøvrig designet av Gordon Murray, mannen bak McLaren F1) hadde en BMW M12/13 turboladet rekkefirer på 1499 cm3 som ytet 850 HK under løp og opp mot 1100 HK i kvalifiseringen (bilen veide 540 Kg). 0-100 gikk løs på 3,0 sekunder og 0-200 Km/t gikk løs på 8,7 sekunder. Topphastigheten var 333 Km/t. 

McLaren MP4/2 hadde en Porsche/TAG turboladet V6 motor på 1499 cm3 som ytet 800 HK under løp (bilen veide 540 Kg). Ytelsene var on par med Brabham BT52, men motoren var mer pålitelig og effektiv.

Det som imidlertid er litt merkelig er at F1 på denne tiden langt fra var de hurtigste bilene (dog de mest spektakulære). Porsche 917, som er mest kjent fra Le Mans og Can-Am, var f.eks vesentlig hurtigere. Motoren var som mest imponerende en turboladet flat V12 på 5374 cm3 som ytet 1100 HK og 1098 Nm under løp- altså i 1974/75. Bilen veide 800 Kg, men klarte allikevel 0-100 Km/t på 2,1 sekunder, 0-200 Km/t på 5,3 sekunder og 0-300 Km/t på 11,3 sekunder. Topphastigheten var 409 Km/t.

Ferdinand Porsches barnebarn Ferdinand Piëch var mannen bak Porsche 917 og dette skal jeg komme litt tilbake til i et fremtidig innlegg... :)

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 5/14/2019 at 10:08 PM, Fredrik said:

Alpine A110 er for tiden min drømmebil, men dette varierer med dagsform, tid på året, humør og hvor tykk lommeboken er. Allikevel har Alpine A110 vært den sportsbilen jeg har villet ha siden vi så de første pressebildene for 2-3 år siden. Jeg synes designet er fantastisk og når A110 i tillegg har midtmotor og kun veier 1080-1103 Kg er jeg ikke i tvil om hva jeg vil ha.

Alpine A110 handler ikke om mest mulig effekt og høyest topphastighet (selv om den klarer 0-100 Km/t på respektable 4,5 sekunder og har en topphastighet på 250 Km/t), men derimot om mest mulig kontakt mellom sjåfør og bil - slik det var på 80-tallet med de aller beste (og lette) sportslige bilene og rene sportsbiler som f.eks BMW E30 M3 og Porsche 924/944. Faktisk minner konseptet mye om Porsche 911 Carrera 3.2 fra 1984-1989 som hadde 231 HK samt 284 Nm og veide 1210 Kg. A110 har en turboladet rekkefirer på 1,8 liter som yter 252 HK og 320 Nm.

Jeg vil ha selv om A110 ikke har tre pedaler og en stikke som hadde vært å foretrekke (dog har den en 7-trinns Getrag DCT gearkasse som også BMW har brukt/bruker). Man kan ikke få alt - bare nesten... :)

 

 

A110 er skikkelig stilig, og konseptet er knall!

Men likevel tror jeg en Lotus Exige står høyere på lista over drømmebiler i lett innpakning.

lotus-exige-s-2010-c683522012018125524_1

Den tikker alle de rette boksene!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...