Gå til innhold

Fredriks alternative bimmerstråd


Fredrik
 Share

Anbefalte innlegg

@sveigis Takk for hyggelig tilbakemelding. Ja, jeg er heldigvis ikke så bortskjemt at jeg ikke verdsetter og forstår at en slik tur med en Taycan Turbo er litt spesielt. Det er et poeng at jeg for snart 40 år siden hadde en Porsche 928 S og som på alle måter den gangen var en slags Taycan Turbo når det gjaldt effekt og ytelser. Begge bilene var/er såpass ekstreme i forhold til andre mer alminnelige biler at selve opplevelsen med i det hele tatt å kjøre bilene der de virkelig hører hjemme var/er helt spesiell. I tillegg kommer det faktum at min venn også var med på den nevnte turen til Gibraltar med 928 S'en for snart 40 år siden. Vi har derfor en temmelig lang historie sammen når det gjelder Porsche.

Vedr. den manglende motorlyden i Taycan så må jeg si at det er litt merkelig at jeg ikke savnet den, men det gjorde jeg ikke (eller mer korrekt så ofret jeg det ikke en tanke). På et tidspunkt kjørte vi etter en Lamborghini Aventador på Autobahn. Vi havnet bak den et sted der det var veiarbeide. Den ga selvfølgelig kraftig på da veiarbeidet var slutt og med en hylende motor, men Taycanen fulgte lett etter uten en lyd. Det var uten tvil som om moderne teknologi møtte gammel teknologi. Så mye støy uten at det ga mening i forhold til ytelser var mildt sagt en merkelig opplevelse, men slik har det blitt.     

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen er mer heldige enn andre om kan si det sånn .

Jeg er med i en tysk e28 gruppe og en har vært svineheldig nå .

Bilen jeg snakker om er en e28 m5 som er en Individual utgave fra 1986 .

Denne bilen hadde en eier ,originallakk ,spekket med absolutt alt og påfølgende bøffelhudskinn overalt til og med detaljer i bagasjerom .

Bil var gått i underkant av 70000 .

Igjen her snakker man om tilfeldigheter da dette var en bil omtrent ingen visste om .

Mannen hadde aldri promotert den eller vært på noe treff med den .

Liker at der finnes sånne og .

Jeg lar bildene tale her :

5FECF01C-3342-444A-B605-B1B93AB29765.jpeg.bd22214a184df6faced3c992877c5ff2.jpeg

306861C3-9200-46DE-AA2A-6AE0BA0AED8B.jpeg.21c45a4b752c615822f0b8ec0c315870.jpeg

EE6F1241-224E-4A40-9AFA-57AA4BED94AE.jpeg.78caa54f7a34aeda80058481bf0ca91a.jpeg

Sjekk detaljene på rattet og dekslet rundt ;

53E5A8E6-02EB-4B40-8ED1-2E5725CE60E7.jpeg.0fe4318c261b180d6708629c6a970437.jpeg

Bøffel overalt man ser :

D2579D9D-F9F0-4812-8454-5130004768D6.jpeg.9f3e92f9bf8daabf759caaf21024fdf9.jpeg

0125E16A-9B4C-4EFB-9780-EADFDD564EFE.jpeg.d9c348edd38185214ac8a438ab26000d.jpeg

8C5CAEE5-0653-4C56-835C-13742BE9DF1C.jpeg.2ca1525edfac8fb5db96664c11c8e965.jpeg

CA4152BC-D3FB-4B48-B920-9D8BF6DF85D9.jpeg.82ec7abf52d786c53581ace644755a2c.jpeg

Det ble diskutert frem og tilbake her og noen mente nok at dette var den dyreste e28 m5en som noensinne ble rullet ut fra fabrikk i den tiden .

Vakker er den om ikke den vakreste urørte e28en jeg har sett .

Elsker sånne funn og folk som har sånt .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@sveigis En fantastisk fin og helt spesiell bil. Det er vanskelig å overdrive hvor sexy en E28 med stor motor og det rette utstyret var på 80-tallet. På en måte var den en outsider. Få hadde råd til slike biler og de som hadde råd valgte ikke nødvendigvis en BMW (dette kom noen år senere). Resultatet var at man praktisk talt aldri så en E28 M5 (i tillegg kommer det faktum at det kun ble bygget 2241 stk.). E28 535i var det mange flere av, men den stilte også i en annen klasse enn M5. Ikke bare hadde M5 betydelig flere hestekrefter, men selve "M5" emblemet oste av motorsport. Den gangen var M5 uprøvet i motorsport, men den var jo bygget av BMW Motorsport og det alene ga stor respekt.

Bøffelskinnet var også sjeldent. Jeg har kun sittet i én BMW med dette skinnet og jeg mener at det var en E23 735i. Individual konseptet var også for spesielt interesserte blandt de spesielt interesserte. BMW i seg selv var som nevnt ikke det mest opplagte valget på midten av 80-tallet og da kan man jo bare tenke seg hvor uvanlig BMW'er med individual utstyr var.

De opplagte konkurrentene til E28 M5 var biler som nettopp Porsche 928 S, men også Mercedes-Benz W124 500E og Opel Lotus Omega. Audi hadde deres 200 2.2 20V Turbo (C3), men den stilte mer on par med E28 535i enn M5. Tilsvarende også med Ford Sierra RS Cosworth.

Med sine 286 HK var M5 helt der opp blandt de aller mest motorsterke bilene. 500E hadde 326 HK og 928 S hadde 310 HK. Til sammenligning hadde f.eks Ferrari 288 GTO hele 400 HK og Porsche 959 massive 450 HK, men de var supersportsbiler. 

Det som gjorde at E28 M5 kom litt til kort imagemessig var at den kun hadde en rekkesekser. Absolutt verdens fineste rekkesekser, men stadig kun en rekkesekser der Mercedes-Benz og Porsche kunne varte opp med store momentsterke V8 motorer. Jaguar hadde som de eneste (hvis vi ser bort fra den obskure Ferrari 412) en V12 motor i bl.a XJ modellen. Derfor var det litt av en sensasjon da BMW kom med E32 750i i 1987.

Jeg tenker at E28 M5 har tålt tidens tann rimelig bra og bedre enn f.eks 500E. M5 er betydelig mer fokusert og etter min mening fra en æra da BMW virkelig var på høyden. Man kan mene mye om f.eks 928 S, men det inntrykket BMW'ene ga når man satte seg bak rattet kunne Porschene definitivt ikke slå. BMW'ene var bare så mye mer moderne og fremadrettet. De virket også mer agile og kjørte bedre - ihvertfall opp til et visst punkt der et lavt tyngdepunkt og en bedre vektfordeling ga transaksel Porschene en fordel (altså 924, 944, 928 og 968). BMW hadde et sexy image der Porschene kanskje mer var den gamle flammen som trengte til en makeover.      

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

En ganske artig tysk dokumentar (engelsk tale) som bl.a viser hvordan RUF bygger en moderne variant av den legendariske RUF CTR "Yellow Bird", men med 710 HK istedenfor 469 HK og 880 Nm istedenfor 553 Nm. Vekten er kun 100 Kg høyere (opp fra 1150 Kg til 1250 Kg) og ytelsene ditto virkelig imponerende. 0-100 Km/t går løs på under 3,5 sekunder og 0-200 Km/t på 9,0 sekunder (kun bakhjulstrekk og manuell gearkasse). Topphastigheten er over 360 Km/t.

 

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@ogee1 Stilig :) Dette er terapi!

Jeg har hatt sansen for Ken Block sin Gymkhana-serie, men synes konseptet har tapt seg for hver gang. Eller.. blitt mer kommersiell eller hva jeg skal si. Uansett lett underholdning. Det kjekke foruten kjøringen har egentlig alltid vært motorlyden, men nå kom nettopp den nye med en spesiallaget E-Tron. Basert på S1 Quattro rallybil. Uansett hvor jeg står hen i privaten, så var det liksom noe som manglet i filmen. Dette skal være underholdning, og uten lyd var det ikke komplett hos meg. :) Kanontøff Audi da. Ja takk!

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@ogee1Det er ganske interessant å tenke på, men hadde det ikke vært for bl.a Ford GT40 og Jochen Neerpasch ville ikke BMW Motorsport (i dag BMW M) ha eksistert. Uten Ford GT40 ville heller ikke den legendariske racingmodellen Porsche 917 ha eksistert.

Vedr. Porsche 917 (og spesielt 917/30) er det alltid ganske fascinerende å se på ytelsene bilen hadde. Vi snakker altså om året 1971 - noe som selv for de eldre av oss her inne begynner å bli veldig lenge siden, men ut fra en luftkjølt og overladet 180° grader V12 motor på 5374 cm3 klarte Porsche å hente ut 1100 HK ved 7800 rpm og 1098 Nm ved 6400 rpm.

Dette var nok til å sende den 800 Kg tunge bilen med bakhjulstrekk og manuell gearkasse 0-100 Km/t på 2,1 sekunder. 0-200 Km/t tok 5,3 sekunder og 0-300 Km/t tok 11,3 sekunder. Topphastigheten var 409 Km/t. 

Jeg tenker at 409 Km/t er absurd, men å aksellerere fra 100 til 200 Km/t på bare 3,2 sekunder må ha vært nesten like absurd. Dette er hurtigere enn hva selv temmelig hurtige elektriske biler i dag klarer 0-100 Km/t. Eller hva med kun 6 sekunder fra 200 til 300 Km/t og du har stadig over 100 Km/t å øke hastigheten på.

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Apropos RUF CTR "Yellow Bird" med Stefan Roser bak rattet. Dekk teknologien har definitvt kommet en lang vei siden 1987. Såvidt jeg kan finne ut hadde bilen dimensjonen 255/40ZR-17 bak og 215/45ZR-17 foran - sannsynligvis Pirelli eller Yokohama som var de to store merkene på den tiden. 

Man kan tydelig se at Stefan har en hard dag på arbeide. 911'er fra G-serien og tidligere er temmelig lette foran og veigrepet derfor ikke det beste og spesielt ikke med nesten 470 HK over bakakselen ut av svingene.  

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Marius2002 skrev:

Det kjekke foruten kjøringen har egentlig alltid vært motorlyden, men nå kom nettopp den nye med en spesiallaget E-Tron. Basert på S1 Quattro rallybil. Uansett hvor jeg står hen i privaten, så var det liksom noe som manglet i filmen. Dette skal være underholdning, og uten lyd var det ikke komplett hos meg.

Jeg har tenkt det samme. Satt og kikket på en oppsummering av årets ETCR (FIA eTouring Car World Cup), og savnet lyd. Jeg savner ikke lyden i elbil når jeg er på tur, da er det komfort som er i fokus, men ved entusiastisk kjøring og når jeg ser på racing, så er lyden viktig. Der tror jeg arrangørene må finne på noe lurt. Hvis ikke tror jeg interessen for racing vil droppe dramatisk etterhvert som flere og flere klasser blir elektriske. Et alternativ er selvsagt å bruke hybrider. Selv om fremdriften i hovedsak besørges av elektromotorer går det jo an å putte inn en liten, illsint forbrenningsmotor bare for å lage lyd.

 

1 time siden, Fredrik skrev:

Jeg tenker at 409 Km/t er absurd, men å aksellerere fra 100 til 200 Km/t på bare 3,2 sekunder må ha vært nesten like absurd. Dette er hurtigere enn hva selv temmelig hurtige elektriske biler i dag klarer 0-100 Km/t. Eller hva med kun 6 sekunder fra 200 til 300 Km/t og du har stadig over 100 Km/t å øke hastigheten på.

Ja, det er helt syke tall. Og hva det krevde av mental innstilling å kjøre noe sånt. Den gangen var det vel vanlig at et par førere mistet livet nesten hver sesong. Det var ikke spørsmål om noen skulle havne i en alvorlig ulykke, men heller hvem som skulle det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Fredrik skrev:

Apropos RUF CTR "Yellow Bird" med Stefan Roser bak rattet. Dekk teknologien har definitvt kommet en lang vei siden 1987. Såvidt jeg kan finne ut hadde bilen dimensjonen 255/40ZR-17 bak og 215/45ZR-17 foran - sannsynligvis Pirelli eller Yokohama som var de to store merkene på den tiden. 

Man kan tydelig se at Stefan har en hard dag på arbeide. 911'er fra G-serien og tidligere er temmelig lette foran og veigrepet derfor ikke det beste og spesielt ikke med nesten 470 HK over bakakselen ut av svingene.  

Herlig!

Porsche 911 har endret seg veldig siden den gang. De hadde ikke spesielt gode kjøreegenskaper til å begynne med. De kunne jo kjøres fort, men det krevde en ekstremt god sjåfør. Opp gjennom årene har Porsches ingeniører "fjernet" ulempene med hekkmotoren, så nå kan hvermannsen kjøre ganske fort uten å risikere å komme inn i svingen med hekken først.

Endret av ogee1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@ogee1Sant og jeg skal være den første til å underskrive på dette. Jeg hadde som nevnt mange ganger tidligere en 911 Carrera 3.2 (231 HK) på midten av 80-tallet. Det var høst i Oslo (oktober/november) og lett glatt på veiene. Jeg hadde stadig sommerdekk og kjørte på Ullernchausséen i retning mot Smestad fra Ullern da jeg plutselig snurret rundt rett før avkjørselen mot Smestad. Hvorfor vet jeg ikke, men jeg husker at jeg slo kontra på styringen og gikk av gassen uten å umiddelbart bremse. Det hele gikk ekstremt hurtig selv om farten ikke var høyere enn 70-80 Km/t. Trolig ga jeg litt på - på feil sted og tidspunkt i forhold til hvor glatt det var på veiene. 

Uansett så er en G-serie en ganske krevende bil å kjøre med mindre kjøreforholdene er optimale. Jeg fikk nok og tenkte at lykken ikke slår til to ganger (bilen var helt uskadet). 911'en ble byttet ut med en 928 S som var fantastisk på alle måter.

Bilene var to helt forskjellige konstruksjoner og hadde ikke mye til felles utover selve merkenavnet. Historien om hvordan 928 var ment til å erstatte 911 er forøvrig veldig interessant. Jeg elsket 928 og var bare behersket imponert over 911, men vil du ha en hardcore Porsche er de luftkjølte 911'ene veien å gå. Det er imidlertid imponerende hvordan Porsche har temmet 911 ettersom årene har gått siden G-serien og 964. I dag krever det ikke mer å kjøre en 911 enn f.eks en Taycan.

Vedr. Porsche 917 og bilracing spesielt på 70 og 80-tallet er det liten tvil om at sikkerheten for sjåførene var lite prioritert. Gruppe B var jo helt ekstremt i så måte og da var vi kommet frem til midten av 80-tallet.

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

58 minutter siden, Fredrik skrev:

Apropos RUF CTR "Yellow Bird" med Stefan Roser bak rattet. Dekk teknologien har definitvt kommet en lang vei siden 1987. Såvidt jeg kan finne ut hadde bilen dimensjonen 255/40ZR-17 bak og 215/45ZR-17 foran - sannsynligvis Pirelli eller Yokohama som var de to store merkene på den tiden. 

Man kan tydelig se at Stefan har en hard dag på arbeide. 911'er fra G-serien og tidligere er temmelig lette foran og veigrepet derfor ikke det beste og spesielt ikke med nesten 470 HK over bakakselen ut av svingene.  

 

Apropos Yellow Bird, passerte denne på E18 for en stund siden. Lille 9 år gamle sønnen min i passasjersetet ga tommel opp i dét vi passerte hvilket resulterte i at CTR’n gearet et par hakk ned, full pinne, hjulspinn og en euforisk liten pjokk. Made our day. 

2EB38E9C-83B6-4450-8E07-799103E17E0B.jpeg

761B4EE4-B29C-4EC7-AA92-41E7DE5B66B7.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@N.E.W.En av kun 29 biler med chassis direkte fra Porsche eller ca. 60 biler totalt hvis vi tar med de CTR'ene som ble bygget om fra allerede eksisterende Carrera 3.2'er - forutsatt at bilen på bildene er original da selvfølgelig (hvilket den mest trolig er). Artig opplevelse og bilder :)

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Fredrik skrev:

Apropos RUF CTR "Yellow Bird" med Stefan Roser bak rattet. Dekk teknologien har definitvt kommet en lang vei siden 1987. Såvidt jeg kan finne ut hadde bilen dimensjonen 255/40ZR-17 bak og 215/45ZR-17 foran - sannsynligvis Pirelli eller Yokohama som var de to store merkene på den tiden. 

Man kan tydelig se at Stefan har en hard dag på arbeide. 911'er fra G-serien og tidligere er temmelig lette foran og veigrepet derfor ikke det beste og spesielt ikke med nesten 470 HK over bakakselen ut av svingene.  

 

Tror CTR’n kjørte på Dunlop Denloc SP Sport D40 om noe het det….. kan hende jeg er helt på viddene her, men det navnet poppet inn i hodet mitt når jeg tenkte tilbake på da CTR var det aller råeste som fantes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, N.E.W. skrev:

Tror CTR’n kjørte på Dunlop Denloc SP Sport D40 om noe het det….. kan hende jeg er helt på viddene her, men det navnet poppet inn i hodet mitt når jeg tenkte tilbake på da CTR var det aller råeste som fantes.

Jeg er usikker, men det var helt sikkert noe som het Speedline Denloc. Hvorvidt det var spesielle felger og/eller dekk vet jeg ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...