Gå til innhold

Fredriks alternative bimmerstråd


Fredrik
 Share

Anbefalte innlegg

16 timer siden, Fredrik skrev:

@ogee1Sant og jeg skal være den første til å underskrive på dette. Jeg hadde som nevnt mange ganger tidligere en 911 Carrera 3.2 (231 HK) på midten av 80-tallet. Det var høst i Oslo (oktober/november) og lett glatt på veiene. Jeg hadde stadig sommerdekk og kjørte på Ullernchausséen i retning mot Smestad fra Ullern da jeg plutselig snurret rundt rett før avkjørselen mot Smestad. Hvorfor vet jeg ikke, men jeg husker at jeg slo kontra på styringen og gikk av gassen uten å umiddelbart bremse. Det hele gikk ekstremt hurtig selv om farten ikke var høyere enn 70-80 Km/t. Trolig ga jeg litt på - på feil sted og tidspunkt i forhold til hvor glatt det var på veiene. 

Uansett så er en G-serie en ganske krevende bil å kjøre med mindre kjøreforholdene er optimale. Jeg fikk nok og tenkte at lykken ikke slår til to ganger (bilen var helt uskadet). 911'en ble byttet ut med en 928 S som var fantastisk på alle måter.

Bilene var to helt forskjellige konstruksjoner og hadde ikke mye til felles utover selve merkenavnet. Historien om hvordan 928 var ment til å erstatte 911 er forøvrig veldig interessant. Jeg elsket 928 og var bare behersket imponert over 911, men vil du ha en hardcore Porsche er de luftkjølte 911'ene veien å gå. Det er imidlertid imponerende hvordan Porsche har temmet 911 ettersom årene har gått siden G-serien og 964. I dag krever det ikke mer å kjøre en 911 enn f.eks en Taycan.

Vedr. Porsche 917 og bilracing spesielt på 70 og 80-tallet er det liten tvil om at sikkerheten for sjåførene var lite prioritert. Gruppe B var jo helt ekstremt i så måte og da var vi kommet frem til midten av 80-tallet.

@Fredrik Vi flytter snart til et hus med bedre plass. Både isolert kjeller og dobbel garasje. Jeg merker at jeg begynner å få lyst på et prosjekt. En eldre bil som er litt spesiell, men som også kan brukes til et kvarter jobbpendling hver dag. Både 928 og gammel 911 står på lista, sammen med blant annet E30 325 (helst touring av en eller annen grunn) og en del andre mer eller mindre entusiastbiler.

Jeg hadde en 71-modell 911 med en noe nyere motor på ca. 180 hester. Dette var nok til at det var morsomt å kjøre bilen samtidig som den ikke ble helt livsfarlig ved for heftig pådrag. Begrenset bredde på dekkene gjorde også at jeg fikk signaler stort sett i god tid. Ikke det at det var vanskelig å havne i ulykka, men det kom ikke helt uventet. Noe sånt kunne jeg godt tenkt meg igjen. Fantastisk mye sjarme i den bilen.

Før var 928 S4 den eneste 928'en jeg syntes var kul, men nå kunne jeg like gjerne tenkt meg en tidlig 928 uten hekkspoiler og med den "slappe" motoren. Eneste jeg er usikker på er om jeg kunne levd med automatkasse eller om jeg måtte bygget om til manuell. Nå er det jo sjelden jeg er langt over 110, så automaten er kanskje plenty god nok?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@ogee1Mange mener at 928 S med manuelt gear er rosinen i pølsen ut fra et estetisk og kjøremessig synspunkt. Den har stadig den klassiske "haifronten" og de karakteristiske baklyktene samt eksosrør ut til siden bak. 928 S4 er en mye mer moderne og teknisk kompleks bil (stort sett alt elektrisk ble nytt samt deler av motoren). Designet er også rundere foran og kanskje ikke like karakteristisk.

Jeg hadde en 1980 928 S med en variant av V8 motoren på 4664 cm3. Den ytet 300 HK ved 5900 rpm og 385 Nm ved 4500 rpm. 928 S4 (fom. 1987) har en variant av V8 motoren på 4957 cm3 som yter 320 HK ved 6000 rpm og 430 Nm ved 3000 rpm.

Den kraftigste varianten er 928 GTS som har en variant av V8 motoren på 5397 cm3. Den yter 350 HK ved 5700 rpm og 500 Nm ved 4250 rpm. De fleste mente da modellen kom på markedet at motoren i realiteten ytet nærmere 400 HK enn 350 HK. Både 928 S4 og GTS har en topphastighet på over 275 Km/t, mens 928 S klarer ca. 260 Km/t. 

Vekten på 928 økte imidlertid også med årene fra 1450 Kg på 928 S til 1620 Kg på GTS (1580 Kg for S4). Forskjellen når det gjelder ytelser er derfor ikke all verden mellom 928 S med manuelt gear og og S4. S4 hadde en 4-trinns automatkasse, mens dette først kom i 1984 for 928 S.

Min 928 S hadde en 3-trinns automatkasse fra Mercedes-Benz. Gearutvekslingen var mildt sagt ganske spesiell med et førstegear som gikk til 118 Km/t, et andregear som gikk til 187 Km/t og et tredjegear som teoretisk gikk til 273 Km/t. Bilen toppet imidlertid ut ved ca. 260 Km/t forutsatt optimale forhold. Med en slik utveksling var 928 S temmelig hurtig 70-110 Km/t og igjen ved 140-180 Km/t. Få om noen biler på midten av 80-tallet klarte å følge etter i akkurat disse hastighetsområdene.

Den originale 928 modellen fra 1977 (altså før 928 S kom på markedet tre år senere) hadde en variant av V8 motoren på 4474 cm3 som ytet 240 HK ved 5500 rpm og 350 Nm ved 3600 rpm. Topphastigheten var ca. 235 Km/t, men den var også rundt et sekund langsommere 0-100 Km/t enn 928 S og forskjellen ble bare større oppover i registeret. Jeg ville nok ikke ha valgt denne varianten av 928, men kan du finne et bra eksempel til en ok pris er det liten grunn til å si nei bare fordi den har litt mindre effekt hvis du først vil ha en 928.        

 

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 timer siden, N.E.W. skrev:

Apropos Yellow Bird, passerte denne på E18 for en stund siden. Lille 9 år gamle sønnen min i passasjersetet ga tommel opp i dét vi passerte hvilket resulterte i at CTR’n gearet et par hakk ned, full pinne, hjulspinn og en euforisk liten pjokk. Made our day. 

2EB38E9C-83B6-4450-8E07-799103E17E0B.jpeg

761B4EE4-B29C-4EC7-AA92-41E7DE5B66B7.jpeg

Jeg satt på med en sånn i Drammen for ca 15-åring siden, om det er denne vet jeg ikke, men var litt av en vogn! Mente man kunne stille opp turbotrykket i dashbordet opp mot 100 hk til, gikk i hvertfall fælt. Føltes som den løftet foran på 1. og 2. gir. Under motorlokket sto det anbefalt lufttrykk ved hastigheter over 330 km/t😆😆

Lenke til kommentar
Del på andre sider

God kveld,

Ser dere diskuterer luftkjølt 911 her. Jeg gikk på en smell i våres og endte opp med en 1980 911 SC cab...

Har kjent på savnet etter eldre 911 i flere år etter salget av en 1985 Carrera 3.2 jeg hadde, og klarte ikke holde meg lenger. Hadde lyst på targa eller cab (glad i frisk luft når jeg kjører bil), men ikke hypp på å betale 500-600k. Så jeg kjøpte en billigere "lapskaus"-bil som ble modifisert på 80-tallet en gang i Florida. På 80-tallet var det ganske normalt borti statene å konverterte targa til cab da sistnevnte ikke kom offisielt fra Porsche før som 1983-modell.

Porsche selv solgte originale deler for ombygging til cab, og mitt eksemplar er en av disse som fikk fjernet targa-bøylen og glasstaket.  De senere årene har originale targa-biler fått verdiøkning, så ingen har gjort slike vinkelsliper-stunt de siste 20 årene.

Siden jeg er glad i å bruke bilene mine gikk jeg for en godt brukt uoriginal bil som ikke har samlerverdi - da kan jeg bruke den i regnvær og legge på kilometer uten dårlig samvittighet. Siden mai har den gått over 7000km og koser meg glugg i hjel bak rattet. Umulig å ikke glise når man pisker skiten ut av den da gamle 911er blir bedre jo fortere man kjører. 

 

Direkte sammenlignet med min tidligere 1985 Carrera 3.2:

3.2en var trimmet og satt opp for autoslalom, den gikk som et uvær. Dog veide den ca 150kg mer og motoren var ikke like turtallsvillig.  Mer lettkjørt på kald motor pga Bosch Motronic.

SCen (3 liter med 180hk) er ganske lett med sine 1160kg med halv tank på 40 liter. Simplere bil med mindre utstyr og knapper. Bedre varmeapparat. Mer turtallsvillig og kjempeartig å kjøre. Liker den originale 915-kassen bedre enn den med Wevo-shortshift som satt i Carreraen. 

Denne har ikke spoiler/vinge, så noe mindre retningsstabil i høye hastigheter.  Innsprøytnings-systemet er eldre og mer komplisert - den går litt ujevnt på tomgang på kald motor og er derfor litt mer vrien å kjøre. Samt at kalesjen er ikke original Porsche, så den er ikke helt strøken og tar inn en del vindsus. Dog kjører jeg oftest med taket nede.

Og det er ingenting som luftkjølte 911er...De er noe helt for seg selv og kan vanskelig sammenlignes med andre biler. Helt unik sjarm og et fantastisk tidløst design.  I forhold til andre biler krever de litt ekstra av sjåføren og at man er på ballen ved aktiv kjøring, men det gjør hele kjøreopplevelsen utrolig tilfredsstillende.

IMG_5711.jpg

Endret av Werther
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Long time no see. Artig at du svinger innom tråden igjen @Werther og du har selvfølgelig helt rett med luftkjølte 911'er. Mitt problem med 911 var at jeg hadde for liten erfaring. Hadde jeg kjøpt bilen to-tre år senere ville historien med min 911 ganske sikkert ha vært en annen.

Jeg gikk over til transaksel Porschene og hadde i 4-5 år en fantastisk tid med disse. Vi var overalt i Europa uten noen form for skader på bilene (bortsett fra en punktering i 220 Km/t på Autobahn). Det er imidlertid liten tvil om at disse Porschene har mye mer tilgivelige kjøreegenskaper. Du kunne i prinsippet være helt nube, men allikevel føle deg som en ekspert. 911'en var mye mer krevende og visste du ikke bedre kunne det gå helt galt. 

Det er en flott bruksbil du har og jeg liker tilgangen du har til bilen. At den er en klassisk luftkjølt 911 - og åpen (targa) gjør den bare enda kulere. De moderne 911'ene er selvfølgelig også fine, men på en måte har Porsche mistet plottet ved at de også har blitt ganske store og tunge. I så måte er 718 (og spesielt de eldre alminnelige Boxster/Cayman variantene med boxersekser) mer fokusert og mer i tråd med din gamle 911.    

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Fredrik said:

Long time no see. Artig at du svinger innom tråden igjen @Werther og du har selvfølgelig helt rett med luftkjølte 911'er. Mitt problem med 911 var at jeg hadde for liten erfaring. Hadde jeg kjøpt bilen to-tre år senere ville historien med min 911 ganske sikkert ha vært en annen.

Det er en flott bruksbil du har og jeg liker tilgangen du har til bilen. At den er en klassisk luftkjølt 911 - og åpen gjør den bare enda kulere. De moderne 911'ene er selvfølgelig også fine, men på en måte har Porsche mistet plottet ved at de også har blitt ganske store og tunge. I så måte er 718 (og spesielt de eldre alminnelige Boxster/Cayman variantene med boxersekser) mer fokusert og mer i tråd med din gamle 911.    

 

En annen ting er at moderne dekk nok har forbedret kjøreegenskapene til 911 betraktelig.  Jeg kjører generelt aktivt og aggressivt, og opplever SCen som meget trygg og velkjørende med moderne Michelin-dekk, hhv 205-55 foran og 225/50 bak. Bak rattet i Carreraen hadde jeg kun ett tilfelle der jeg fikk en ukontrollert sladd, men det var med 15 år gamle nedslitte sommerdekk (som satt på et reserve-sett med Rial-felger jeg hadde) på regnvåt vei i november.  Mitt inntrykk er i hvert fall at moderne dekk har kurert mye av den velkjente sleggeeffekten disse ble kjent for på 70/80-tallet. 

Mitt største problem med moderne biler er størrelsen, biler flest har blitt altfor brede, lange og tunge. 911en er smalere enn en Mazda MX-5 NA, og det at den er så kompakt gjør den utrolig artig å kjøre langs landeveien da man kan bruke hele veien på en helt annen måte, måten man plasserer seg på i egen fil etc. Dette er en undervurdert og oversett egenskap som bidrar enormt på simpel kjøreglede. Det gjør også at man kan kjøre aktivt på de trangeste og minste småveiene på bygda uten redsel for å møte andre biler eller en traktor, da man alltid har noe å gå mot grøfta. Moderne biler med 2 meters-bredde har ikke denne smidigheten. 

Etter hvert som årene går ser det ut som at 986 Boxster og 996 får en bitteliten renessanse. 986 har gått fra å være "stygg frisørbil" til å være en fornuftig priset, kompakt roadster med boxersekser. I det hele tatt var vi ganske bortskjemte på 90-tallet da det florerte av små, billige sportsvogner, roadstere og couper på markedet. Dette er ikke lenger tilfelle.

996 har også snudd litt føler jeg, og folk verdsetter de mer for det de er nå enn for 5-10 år siden. Det er mye å utsette på 996 - de er mindre pene, billigere interiør og sugemotorene kan man ikke stole 100% på mtp driftssikkerhet. Dog tilbyr de en tilgjengelig kjøreglede, gode ytelser og mye komfort. Jeg vurderte selv 996, da helst 1997/1998-modellene da de har litt mindre elektronikk, bedre gassrespons og mer aggressiv motorkarakter. Samt at det er de 996ene med lavest egenvekt. Dog trakk jeg aldri av da jeg aldri helt har blitt komfortabel med designet, i hvert fall ikke nok til å bruke 350k på en bra Carrera 2 manuell.  997 derimot ser jo vanvittig bra ut utvendig og innvendig og har tålt tidens tann godt. Eneste aberet med disse er jo at motorene er enda mindre driftssikre enn 996, da spesielt 997.1 opp til 2009. 

Vedrørende det siste avsnittet ditt om at dessverre også Porsche bygger (for) store og tunge modeller, så legger jeg ved en video som du burde se der de sammenligner en 1986 Carrera 3.2 Targa mot en 2021 992 Targa og kjører de side om side. Veldig underholdende og kjekk sammenligningstest som viser hvordan 911 har forandret seg.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 24.10.2020 den 20.39, Fredrik skrev:

For en tid tilbake viste jeg et eksempel på små atomreaktorer og hvorfor disse er interessante. Denne gangen forteller Carl Willis, atomingeniør og leder ved Nuclear Engineering Department ved University of New Mexico, om et fenomen som er relativt lite kjent i dag og det er at for ca. 100-120 år siden ble radioaktivitet og f.eks morfin samt kokain i begrensede mengder faktisk betraktet som helsebringende. Radioaktivitet som fenomen var blitt oppdaget noen få år tidligere av franskmannen Henri Becquerel. Videre forskning involverte bl.a Marie Skłodowska Curie som var født i Polen (1867), men som tok sin avsluttende utdannelse ved Sorbonne universitetet i Paris. Hun oppdaget de radioaktive grunnstoffene polonium (etter Polen der hun kom fra) og radium (etter det latinske ordet radius som betyr "stråle"). For dette ble hun honorert med Nobelprisen to ganger (fysikk i 1903 og kjemi i 1911) forøvrig som den aller første som mottok en Nobelpris to ganger. Marie Curie døde i 1934 av leukemi (blodkreft) som en følge av forskningen på radioaktivitet.

Læskedrikken Coca-Cola inneholdt før 1903 ca. 9 milligram kokain pr. flaske (derav navnet på læskedrikken som er hentet fra kokaplanten) og er et eksempel på hvordan man tenkte den gangen. Man kunne også kjøpe radioaktiv tannpasta mot tannverk og f.eks radioaktive stikkpiller mot generelle smerter. Ulike hudplager som f.eks eksem ble behandlet med en såkalt Radiendocrinator - et slags etui som innholdt radium og som man la inntil det plagede hudområdet. Stråleverdien var temmelig høy og "apparatet" derfor direkte farlig. Et annet eksempel var Radithor - et flytende legemiddel/medisin med bl.a en større mengde radium fra Thorium. Dette skulle motvirke alt fra magekreft til sinnsykdom samt virke som en foryngelseskur. Det samme firmaet som sto bak Radithor solgte også et pudder kalt Tho-Radia med lignende påståtte egenskaper.  

Morfin ble den gangen også brukt mot stort sett enhver smertsom plage og under den amerikanske borgerkrigen fikk ca. 400000 soldater "soldatsyken" der det ble konstatert at de var blitt avhengige av morfinen og fikk kraftige abstinenser uten. 

Det er i videoen også et lite spark til President Trump ved at radioaktivitet f.eks i et glass med vann selvfølgelig ikke er helsebringende (jmf. hans tidligere uttalelser om at koronaviruset overkommes bare du er sterk nok og av den rette støpning som han selv). Dette kalles i dag for kvakksalveri etter en person som driver legevirksomhet uten faglig utdanning eller autorisasjon. I utvidet betydning brukes kvakksalveri generelt om personer som fusker i et fag og later som om de har evnen til å utføre behandling selv om de mangler fagkunnskap. Anbefalinger om kokain i læskedrikk og morfin i store mengder stiller selvfølgelig i den samme kategorien.

               

I serien om videoer der radioaktivitet er temaet fortsetter vi med Radioactive Drew. Han har som hobby å oppsøke steder og ting som er radioaktive. Det kan være miner og huler, men også steder som har radioaktive fliser samt antikvitetsforretninger som har gamle radioaktive gjenstander til salgs (mest trolig uten å vite om dette). Det er temmelig overraskende hvor kraftig radioaktive noen av disse flisene og gjenstandene faktisk er. 

Filmingen i noen av disse videoene er fantastisk og såvidt jeg forstår er filming og fotografering en av hans andre hobbyer. Vel verdt å bruke litt tid på :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er rimelig sikker på at kameraten min er en lykkelig mann nå .

Han fikk nemlig sporet opp og sikret seg det man kaller et garasjefunn igår kveld .

En original Lancia Delta integrale som har stått i 20 år .

For oss litt voksne vet hva dette er og var jo litt av et ikon .

Dette er tøft :

279EACDE-904B-47C6-A89D-C9EC968EE54F.webp.f4bbe8865cd1eff956058a6ba56e6e6e.webp

Her snakker vi jo en liten tass med turbomatet firer og turbo på litt over 200 hk .

Ikke minst så klassisk og tøff både ut og innvendig at man blir matt.

Han kan le hele veien inn til pensjontilværelsen vil jeg tro da disse er dyre i god stand ,og denne er urørt uten rust .

For meg som er vokst opp på 80 tallet som barn / tenåring så er disse her og Audi Quattro legendariske biler.

Bare elsker når noen i nærmiljøet mitt hooker opp sånt 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, fupsaker skrev:

Delta HF Integrale er kanskje den hellige gralen for mange entusiaster, og de har fått en riktig så fin pris for gode eksemplarer. :) 

Ja det er helt sant 😊

Disse er jo knalldyre og vet at den som ble hentet igår ikke var bilig den heller ,men denne var jo en skatt .

Liksom bare parkert i 2002 og stått ..

Dvs vært start på den av og til .

Og det beste her er jo at han som skaffet den er en ihuga Alfa / Lancia entusiast som ikke fikser for å selge men for å kjøre og kose seg .

Tenk @fupsaker en garasje med følgende bil fra 80 tallet :

Lancia 

Audi sport quattro 

e30 m3.

Da kunne man sovet i garasjen og bare smilt .😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lancia er en fantastisk historie som dessverre få i dag kjenner. Merket var virkelig stort og helt der oppe sammen med bl.a Porsche. Hvordan Fiat klarte å ødelegge et slikt merkenavn er uforståelig, men det klarte de i den grad så nesten ingen vet hva Lancia sto for i dag.

Chris Harris vet imidlertid hva Lancia sto for selv om han bare var guttungen da Lancia var på toppen i rally på 70 og 80-tallet. Lancia har eksistert siden 1906 og da merket var på toppen på slutten av 80-tallet produserte de årlig over 300K biler, men i dag er produksjonen under 40K biler årlig (badge engineering av Fiat modeller og stort sett kun for hjemmemarkedet).

Lancia oppfant det selvbærende karosseriet i 1922 og var også de første med en femtrinns gearkasse i 1948. Det siste høres ikke så imponerende ut, men hvis jeg forteller at firetrinns gearkasse var standard på f.eks Mercedes-Benz W201 (190-serien) så sent som i 1982 forstår man bedre hvor innovative de var. Lancia var også de første med et uavhengig hjuloppheng bak i 1950 for en produksjonsmodell. 

På 50-tallet konkurrerte Lancia i F1 og vant mesterskapet med Juan Manuel Fangio bak rattet i 1956. På 70-tallet og begynnelsen av 80-tallet vant Lancia stort sett alt i rally og er vel selv i dag den bilprodusenten med flest mesterskapstitler selv om de ikke har konkurrert i rally siden 1992. En nesten ukjent Walter Röhrl ble den gangen (1983) nærmest geniforklart i en Lancia 037 og historien er fantastisk som Jeremy Clarkson så entusiastisk forteller.

     

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glimrende oppsummert Fredrik og faktisk utrolig nok ,så kjenner jeg til enkelte ting av det du nevner her .

Bla annet det med girkassen og fem trinns det har jeg lest før og som du sier ,så var jo Mercene på fire trinns lenge de før de fant ut at fem trinns må det bli .

Når jeg traff kona mi i 1999 ,hadde hun en 1988 Mercedes 190 e og der var faktisk 5 trinns ekstra utstyr noe hun hadde på denne .

Ja Lancia er det få av den yngre garde som vet hva er ,men de skulle sett hva det var på den tiden da de virkelig leverte 😊😊.

Knalltøffe biler og imorgen skal jeg opp å inspisere en ekte en .

Du nevner Walther R,da tenker jeg Audi og Pikes Peak …

Fytte katta sier jeg igjen da 😊😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, sveigis skrev:

Jeg er rimelig sikker på at kameraten min er en lykkelig mann nå .

Han fikk nemlig sporet opp og sikret seg det man kaller et garasjefunn igår kveld .

En original Lancia Delta integrale som har stått i 20 år .

For oss litt voksne vet hva dette er og var jo litt av et ikon .

Dette er tøft :

279EACDE-904B-47C6-A89D-C9EC968EE54F.webp.f4bbe8865cd1eff956058a6ba56e6e6e.webp

Her snakker vi jo en liten tass med turbomatet firer og turbo på litt over 200 hk .

Ikke minst så klassisk og tøff både ut og innvendig at man blir matt.

Han kan le hele veien inn til pensjontilværelsen vil jeg tro da disse er dyre i god stand ,og denne er urørt uten rust .

For meg som er vokst opp på 80 tallet som barn / tenåring så er disse her og Audi Quattro legendariske biler.

Bare elsker når noen i nærmiljøet mitt hooker opp sånt 😊

En kjenning av meg har en Integrale som han renoverer nå, han har vel hatt bilen i 20 år om jeg ikke husker feil. Siklet selv på disse før, og her en dag jeg var en tur innover langs Sognsvann hørte jeg noen som startet opp en bil med litt annen type lyd enn de vanlige bilene jeg stort sett ser der inne. Det var en Integrale. 🤩

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Olaandref skrev:

Har sett utallige filmer med Audi gruppe b monstere, sport quattroen var lenge en favoritt, ikke minst det nevnte Pikes peak løpet med Walter Röhrl. 👌👌

Pikes Peak og Peugeot 405 T16 med Ari Vatanen bak rattet ble i 1988 kjent igjennom en kortfilm som ble ganske populær. Bilen har en PSA XU9 rekkefirer på 1905 cm3 som yter 600 HK ved 7000 rpm og 735 Nm ved 4500 rpm. 0-210 Km/t (som er topphastigheten) på asfalt går løs på 8 sekunder blank.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...