Gå til innhold

Fredriks alternative bimmerstråd


Fredrik
 Share

Anbefalte innlegg

37 minutter siden, skoglund skrev:

Artig:) 325i fra 80 tallet med 14 eier er ikke så gæli det, så på m3 fra i 2018, den hadde vell 8eier allerede. Jeg klikket meg snarlig fort ut av den annonsen.. skal ikke ha en bil som har skiftet eier vær 6mnd.

forsett å post gammle bilder det er morro det altså..

Ja jeg skal finne alt jeg har og poste i min tråd nå ila vinteren og det blir nok litt om jeg finner alt 😅

E30 eller 3 serie gennerelt er jo en bil som er super populær ,så de har somregel mange eiere .

8 eiere faktisk ?,Det er mye på så kort tid .

Endret av sveigis
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@sveigisSorry for et litt sent svar, men jeg har bare vært i Norge sammen med familien. Vi var alle denne gangen med mor, far, datter (29) og sønn (19) + en liten dachs på vei i en fullastet Citroën C4 Picasso. Bilen fungerte faktisk overraskende bra selv om den var tungt lastet. Det var god plass og rimelig komfortabelt. Man merker at bilen er bygget for å frakte tungt med hele familien. For meg var vinterlandskapet på Gålå i Gudbrandsdalen virkelig sjelebot. Intet blir bedre selv om det var kaldt med ned til 23 blå de siste dagene. Om dagen var det 10-12 minus, men med fornuftige klær fikk vi allikevel fantastisk flotte skiturer.

large.IMG_0282(1).jpg.b42a6d662d91c4322f40c93e956df7d7.jpg

Tilbake til BMW og ditt innlegg. Ungdomstiden med bl.a BMW er sannelig noe å tenke tilbake til. Jeg kjøpte som nevnt mange ganger tidligere en 1987 E30 320i i 1988. Bilen var fantastisk og fraktet oss bl.a til Sveits, Frankrike og Spania. Det er litt vanskelig å forklare hvor bra E30 var på den tiden i relasjon til andre tilsvarende biler, men tro meg... den var enormt bra for sin tid. Den var ikke objektivt bedre enn min 10 år nyere 1997 E36 323i, men i relasjon til andre tilsvarende biler på den tiden var E30 320i'en en langt mer imponerende konstruksjon. Konkurrerende bilmodeller hadde i perioden innhentet veldig mye av forspranget som BMW hadde oppbygget i løpet av gullalderen på 80-tallet og første halvdel av 90-tallet. I 1988 var E30 med rekkesekser en ganske så suveren og utrolig fin bil. Tilsvarende selvfølgelig også med E28 og ikke minst E23 på den samme tiden.

Jeg har nevnt det tidligere, men da jeg kjøpte 320i'en kom jeg direkte fra en Porsche 924 med lignende motoreffekt. Porschen var hurtigere på alle områder, men måten BMW'en leverte kreftene på var så mye mer lekkert og raffinert. Komforten var av en annen verden og det var også designet som var mye mer moderne og gjennomtenkt. Når man ser på E30 i dag virker dette utrolig, men BMW på 80-tallet var virkelig spesielt og noe jeg aldri glemmer.

Spania sommeren 1988.

large_320i.jpg.232c18d149896a2e719c6a07c894e895.jpg

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 10.8.2022 den 21.48, Galro skrev:

Her er for øvrig annonsen fra tidligere i år (som nå er deaktivert) med flere bilder av bilen: 

https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=206897601

Ifølge statens vegvesen har selskapet BI-B AS (som driver med salg av biler) eid bilen siden juli 2017. 

Den har nå blitt lagt ut til salg på nytt med nye bilder, så bilen er åpenbart fortsatt i landet.

https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=289166145

Prisen er dog blitt senket siden sist - med hele 100 kroner. 

Endret av Galro
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@GalroJeg hadde ikke sagt nei takk for å si det slik, men den er altfor dyr. En E12 B8 Alpina er absolutt kul. Bilen er basert på 528i, men den selvpustende motoren er basert på M30B32 rekkesekseren som originalt ytet 197 HK. Bilen er spesiell, men på langt nær like spesiell som de samtidige Alpina E12 B7 Turbo (300 HK) og B7 Turbo S (330 HK) modellene som uten tvil er den hellige gral i denne sammenhengen.

Massive 300 HK og 462 Nm i en alminnelig sedan i 1978 var spinnvilt. 0-100 Km/t gikk løs på 6,5 sekunder (og dette på en tid da alminnelige biler sjeldent var under 12 sekunder) og topphastigheten var over 250 km/t (og dette på en tid da alminnelige biler sjeldent klarte mer enn 170-180 Km/t). E12 B7 Turbo S modellen (anno 1981) klarte 0-100 Km/t på 5,9 sekunder og topphastigheten var over 260 Km/t.

Jeg tenker at man bør trå litt varsomt i dette farvannet. Man bør lese seg opp på Alpina's historie og vurdere om den aktuelle bilen virkelig er hva den gir seg ut for å være i relativ forstand. Alpina nevner f.eks ikke E12 B8 på deres sider, mens E12 B7 Turbo og B7 Turbo S er fremhevet. Alpina bygget helt klart E12 B8, men dette var ikke "performance" modellen av E12 for å si det slik.      

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 22.1.2023 den 21.25, Fredrik skrev:

@sveigisSorry for et litt sent svar, men jeg har bare vært i Norge sammen med familien. Vi var alle denne gangen med mor, far, datter (29) og sønn (19) + en liten dachs på vei i en fullastet Citroën C4 Picasso. Bilen fungerte faktisk overraskende bra selv om den var tungt lastet. Det var god plass og rimelig komfortabelt. Man merker at bilen er bygget for å frakte tungt med hele familien. For meg var vinterlandskapet på Gålå i Gudbrandsdalen virkelig sjelebot. Intet blir bedre selv om det var kaldt med ned til 23 blå de siste dagene. Om dagen var det 10-12 minus, men med fornuftige klær fikk vi allikevel fantastisk flotte skiturer.

large.IMG_0282(1).jpg.b42a6d662d91c4322f40c93e956df7d7.jpg

Tilbake til BMW og ditt innlegg. Ungdomstiden med bl.a BMW er sannelig noe å tenke tilbake til. Jeg kjøpte som nevnt mange ganger tidligere en 1987 E30 320i i 1988. Bilen var fantastisk og fraktet oss bl.a til Sveits, Frankrike og Spania. Det er litt vanskelig å forklare hvor bra E30 var på den tiden i relasjon til andre tilsvarende biler, men tro meg... den var enormt bra for sin tid. Den var ikke objektivt bedre enn min 10 år nyere 1997 E36 323i, men i relasjon til andre tilsvarende biler på den tiden var E30 320i'en en langt mer imponerende konstruksjon. Konkurrerende bilmodeller hadde i perioden innhentet veldig mye av forspranget som BMW hadde oppbygget i løpet av gullalderen på 80-tallet og første halvdel av 90-tallet. I 1988 var E30 med rekkesekser en ganske så suveren og utrolig fin bil. Tilsvarende selvfølgelig også med E28 og ikke minst E23 på den samme tiden.

Jeg har nevnt det tidligere, men da jeg kjøpte 320i'en kom jeg direkte fra en Porsche 924 med lignende motoreffekt. Porschen var hurtigere på alle områder, men måten BMW'en leverte kreftene på var så mye mer lekkert og raffinert. Komforten var av en annen verden og det var også designet som var mye mer moderne og gjennomtenkt. Når man ser på E30 i dag virker dette utrolig, men BMW på 80-tallet var virkelig spesielt og noe jeg aldri glemmer.

Spania sommeren 1988.

large_320i.jpg.232c18d149896a2e719c6a07c894e895.jpg

Mercedes 190 2,3 evnt 2,5 16 v på siden av bmw din? Ikke dumt det heller :)beste av 80 tallet på en gang

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@skoglundGodt observert. Det var en tysk 190E 2,3-16. Dette var også en fantastisk fin bil for sin tid, men den var veldig dyr. Du kunne kjøpe en E30 325i og spare mange penger, men på den annen side var W201 og spesielt 2,3-16 en langt mer gjennomført konstruksjon. BMW og Mercedes-Benz gikk virkelig langt for å gjøre M3 og 190E 2,3-16 så bra som mulig.

Jeg var allikevel veldig tilfreds med min mer ydmyke 320i. M20B20 rekkesekseren var silkebløt og virkelig behagelig på slike lange turer. Vi hadde imidlertid ikke AC/klimaanlegg (og dette var heller ikke vanlig på den tiden) så selv med soltak ble det veldig varmt på sydligere breddegrader. Ikke at dette plaget oss nevnverdig for vi hadde jo uansett ikke et alternativ. Det var en helt annen tid :)   

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

59 minutter siden, Fredrik skrev:

@skoglundGodt observert. Det var en tysk 190E 2,3-16. Dette var også en fantastisk fin bil for sin tid, men den var veldig dyr. Du kunne kjøpe en E30 325i og spare mange penger, men på den annen side var W201 og spesielt 2,3-16 en langt mer gjennomført konstruksjon. BMW og Mercedes-Benz gikk virkelig langt for å gjøre M3 og 190E 2,3-16 så bra som mulig.

Jeg har lagt merke til at før i tiden så var Mercedes veldig mye dyrere enn f eks BMW eller Audi. Jeg leser gamle biltester i AMS fra 80 tallet, hvor de tester en BMW mot en Mercedes, sistnevnte er alltid utrolig mye dyrere enn BMWen. Det ser ut som at ut over 90 tallet så jevnet dette seg mer ut og Mercedes ble mer konkurransedyktige. Noe annet jeg har lagt merke til at diesel variantene var veldig dyre. En W124 250D kosta jo nesten like mye som en 300E i Tyskland på 80 tallet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Fredrik 90Du har helt rett. Mercedes-Benz var på 80-tallet og sikkert også tidligere temmelig kostbare biler og vesentlig dyrere enn tilsvarende BMW og Audi modeller. En viktig årsak til dette var selvfølgelig status. BMW var ennå ikke helt der de er i dag og Audi hadde bare såvidt begynt å se resultater av deres satsing på motorsport med tilhørende suksessfull "Quattro" branding. En helt annen ting var hvordan en Mercedes-Benz var konstruert på den tiden. Det var virkelig "engineering no cost" og fokus på kvalitet. Spesielt på de litt mer kostbare modellene som f.eks W126 og W460 Geländewagen. W201 190E var ikke bygget til en like høy standard, men var stadig klart bedre bygget enn E30. De tekniske løsningene på W201 var også mer avanserte og sofistikerte. 

Jeg kjøpte i 1989 en ny W201 190E 2,3. Såvidt jeg husker kostet den 340-350K NOK. Dette tilsvarer ca. 750K i dag og dermed ca. 100K mer enn en ny G20 330e eller EQE i dag. Jeg synes egentlig ikke at forskjellen er/var så stor, men dagens biler har selvfølgelig mye mer utstyr og tech som standard. En todørs E30 316i kunne man kjøpe helt standard for rundt 100K NOK i 1987/88. Jeg vil anta at W201 innstegsmodellen 190 med lignende motoreffekt på den samme tiden kostet 50-60% mer.

Vedr. W124 250D og OM602 dieselmotoren var poenget med denne femsylindrede motoren at den for sin tid var temmelig stillegående og økonomisk. Den var en direkte etterfølger av OM617 dieselmotoren (også femsylindret) som ble utviklet av Porsches og VAG's tidligere nestor Ferdinand Piëch for Mercedes-Benz. Både OM617 og OM602 motoren betraktes som blandt de mest slitesterke dieselmotorene som er konstruert for biler.

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er hva jeg kaller dragrace 👍

Veldig variert resultat, skulle gjerne sett at de fant biler som var i litt bedre stand muligens 😉 Men responsen i automatkassene i disse gamle bilene overrasket meg. Har jo B10 4,6 selv og Automatkassa føles alt annet enn rask, men det er kanskje fordi jeg er vant med moderne kasser. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Werther skrev:

Litt overraskende at M5en gjorde det såpass svakt.  Var først over 180 km/t at den tok de to andre. 

Skulle jeg valgt en av de hadde jeg tok tatt M5en pga manuell kasse og diffbrems. 

Ja det var litt overraskende synes jeg også. Hadde nesten tenkt at Alpinaene skulle ha litt lenger ben når hastigheten økte. Tallene tilsier jo at M5en skal være raskest i akselerasjon mens Alpina B10 har toppfart. Jeg mistenker at den M5en ikke var helt i orden, mulig den idiotiske eksosen ødelegger noe her for optimal ytelse. Synd de ikke klarer å hoste opp biler som er helt i orden, var jo samme greia i dragracet mellom E61 M5, E63 AMG og RS6. E61’n gjorde det kjempedårlig, men det er jo ikke så rart når den aktuelle bilen har masse issues. Jeg følger eieren på IG og vet at den ikke er i orden.. Biler som dette har en tendens til å være relativt lurvete i England, i god britisk tradisjon forøvrig. 

Hvilken ville jeg valgt? Selv om jeg har en B10 4,6 selv så hadde jeg nok gått for M5en. Det er noe helt spesielt med den, V8er og manuell. Jeg er nok også litt farget av å ha vokst opp når denne var ny og top of the pop. E39 M5 er kanskje en av de mest perfekte bilene i verden 👍

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 31.1.2023 den 13.32, Fredrik skrev:

@Fredrik 90Du har helt rett. Mercedes-Benz var på 80-tallet og sikkert også tidligere temmelig kostbare biler og vesentlig dyrere enn tilsvarende BMW og Audi modeller. En viktig årsak til dette var selvfølgelig status. BMW var ennå ikke helt der de er i dag og Audi hadde bare såvidt begynt å se resultater av deres satsing på motorsport med tilhørende suksessfull "Quattro" branding. En helt annen ting var hvordan en Mercedes-Benz var konstruert på den tiden. Det var virkelig "engineering no cost" og fokus på kvalitet. Spesielt på de litt mer kostbare modellene som f.eks W126 og W460 Geländewagen. W201 190E var ikke bygget til en like høy standard, men var stadig klart bedre bygget enn E30. De tekniske løsningene på W201 var også mer avanserte og sofistikerte. 

Det var helt klart at W124 og W201 var flotte biler på mange måter men samtidig så synes jeg de holdt lenge på noen tekniske løsninger som BMW gikk bort ifra mange år før MB. F.eks. innsprøytnings systemet. Mercedes brukte det ganske simple mekaniske K-jetronic systemet til langt opp på 90 tallet mens BMW kuttet det ut rundt 81/82 og gikk over til L-jetronic eller Motronic som er elektroniske systemer og mye med avanserte. Samme med ABS. Der hvor BMW brukte 4 kanaler og styrte alle hjulene individuelt helt fra starten av  i 1977 så kjørte MB med 3 kanaler hvor bakhjulene har en felles kanal i hele levetiden til W201 og så vidt jeg husker også på W124.

En annen ting er at MB lagde mer internt mens BMW kjøpte f.eks girkasser fra Getrag og ZF. Alle som har prøvd en gammel manuell kasse fra MB skulle nok ønsket at de ikke lagde den selv. På W123 lagde de jo til og med manuelle girkasser i støpejern. Det var bare kassene i Lada Niva som veide mer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Rune-K skrev:

Det var helt klart at W124 og W201 var flotte biler på mange måter men samtidig så synes jeg de holdt lenge på noen tekniske løsninger som BMW gikk bort ifra mange år før MB. F.eks. innsprøytnings systemet. Mercedes brukte det ganske simple mekaniske K-jetronic systemet til langt opp på 90 tallet mens BMW kuttet det ut rundt 81/82 og gikk over til L-jetronic eller Motronic som er elektroniske systemer og mye med avanserte. Samme med ABS. Der hvor BMW brukte 4 kanaler og styrte alle hjulene individuelt helt fra starten av  i 1977 så kjørte MB med 3 kanaler hvor bakhjulene har en felles kanal i hele levetiden til W201 og så vidt jeg husker også på W124.

En annen ting er at MB lagde mer internt mens BMW kjøpte f.eks girkasser fra Getrag og ZF. Alle som har prøvd en gammel manuell kasse fra MB skulle nok ønsket at de ikke lagde den selv. På W123 lagde de jo til og med manuelle girkasser i støpejern. Det var bare kassene i Lada Niva som veide mer.

Her summerer du det meste opp sånn jeg og oppfatter dette med både Mercedes og løsningene de har hatt .

Artig du nevner dette koslige K jetronik greiene .

Vet ikke hvordan det var hos dere ,men hvertfall så når mine venner kjøpte Bmwer med K jet systemet skjedde det alltid noe .

Spesielt de som hadde e21 323 i .
På den tiden var det ikke noe Bimmers eller nett og reise på verksted var jo dyrt spesielt merkeverksted .

Det mange gjorde var jo å sette inn L jetronic gjerne fra en e30 323 i ,da funket motor ,eller sette i motor nettopp fra e30 323 i,da funket det hvertfall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Rune-K skrev:

Det var helt klart at W124 og W201 var flotte biler på mange måter men samtidig så synes jeg de holdt lenge på noen tekniske løsninger som BMW gikk bort ifra mange år før MB. F.eks. innsprøytnings systemet. Mercedes brukte det ganske simple mekaniske K-jetronic systemet til langt opp på 90 tallet mens BMW kuttet det ut rundt 81/82 og gikk over til L-jetronic eller Motronic som er elektroniske systemer og mye med avanserte. Samme med ABS. Der hvor BMW brukte 4 kanaler og styrte alle hjulene individuelt helt fra starten av  i 1977 så kjørte MB med 3 kanaler hvor bakhjulene har en felles kanal i hele levetiden til W201 og så vidt jeg husker også på W124.

En annen ting er at MB lagde mer internt mens BMW kjøpte f.eks girkasser fra Getrag og ZF. Alle som har prøvd en gammel manuell kasse fra MB skulle nok ønsket at de ikke lagde den selv. På W123 lagde de jo til og med manuelle girkasser i støpejern. Det var bare kassene i Lada Niva som veide mer.

Ja, bildet er definitivt ikke sort-hvitt og dette er viktig å presisere. E30 var mye mer lettkjørt og agil enn W201 og årsaken var bl.a en mye kvikkere styring samt en langt bedre manuell gearkasse. De manuelle gearkassene MB brukte på denne tiden var ganske enkelt forferdelige. Prefacelift W201 hadde også utrolig gammeldagse seter (de ble den gangen omtalt som "Omas Sofa" i Tyskland - bestemors sofa eller heller oldemors sofa i dag). De ga ingen støtte og man satt egentlig å balanserte på toppen av setene.

Automatgearet var også utrolig langsomt, men værst var det at bilen alltid startet i 2.gear så ville man ha fart på ekvipasjen måtte man enten vente til at gearkassen fikk summet seg til å gå ned i 1.gear eller geare manuelt. Dette gjaldt også høyere opp i hastighet. Det var som regel hurtigere å bare geare manuelt.

MB's rekkefirere kunne også virke lett anemiske i forhold til BMW's suverene rekkeseksere, men også i forhold til de mindre rekkefirerne. Spesielt motoren i 190E 1,8 var veldig lite imponerende i så måte.   

Lenke til kommentar
Del på andre sider

33 minutter siden, Fredrik skrev:

Automatgearet var også utrolig langsomt, men værst var det at bilen alltid startet i 2.gear så ville man ha fart på ekvipasjen måtte man enten vente til at gearkassen fikk summet seg til å gå ned i 1.gear eller geare manuelt. Dette gjaldt også høyere opp i hastighet. Det var som regel hurtigere å bare geare manuelt.

MB's rekkefirere kunne også virke lett anemiske i forhold til BMW's suverene rekkeseksere, men også i forhold til de mindre rekkefirerne. Spesielt motoren i 190E 1,8 var veldig lite imponerende i så måte.   

Og akkurat dette er mye av årsaken til at E30 vant en del testdueller mot W201 ut over 80 tallet. Jeg finpusser tysken min ved å lese en del gamle utgaver av Auto Motor und Sport og dette er tilfelle. Selv om W201 i mange tilfeller var "mer bil" så hadde E30 finere kjøreegenskaper, mer tiltalende drivlinjer og betjeningen var veldig bra. Når også kjøpsprisen og service/delekostnader ble lagt til i beregningen så gikk ofte E30 ut som vinner av test duellen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...