Fredrik Skrevet 18 timer siden Forfatter Skrevet 18 timer siden @Fredrik 90 E34 525i Touring er selvfølgelig også en veldig fin bil og den kom også med firehjulsdrift. Den gangen kalte BMW systemet "Allrad" i motsetning til senere "xDrive". Dette kunne man også få til E30 som 325iX. Noe slikt kunne man bare drømme om med Mercedes-Benz W201. Den kom heller aldri som stasjonsvogn, cabriolet og todørs versjon. BMW var helt klart en mer spennende bilprodusent. På den annen side kom W124 i motsetning til E34 som en veldig staselig cabriolet. E34 var som modell 4-5 år yngre enn W124 og det kan man som du påpeker merke i dag. Jeg hadde heller ikke sagt nei takk til en pen E34 525i Touring. Selv en pen 520i er en artig bil i dag synes jeg. Den lille M20B20 rekkesekseren og senere den litt kraftigere M50B20 rekkesekseren er sofistikerte og spesielle motorer å ha i dag. Det kommer ikke til å bli bygget flere så ta godt vare på din 520i. Hvem skulle tro at det skulle komme til å bli staselig å ha en eldre bruksbil. Verdien av pene varianter har jo tatt helt av nesten uansett bilmerke. Man kan klø seg på hodet over prisene på f.eks pene E30 modeller, men med dagens kjønnsløse elektriske bilmodeller er dette kanskje ikke så merkelig. Det er etter min mening bare å nyte stempelmotorene så lenge som mulig før det går mot slutten. På den annen side vil det bli et blodbad uten like blandt de europeiske bilprodusentene. Porsches overskudd de første ni månedene av 2025 er ned hele 92%. Folk vil åpenbart av ulike årsaker ikke ha elektriske Porscher. Kanskje er de for dyre i forhold til andre elektriske biler som er like hurtige eller hurtigere. Det krever ikke like stor teknisk kompetanse å bygge hurtige elektriske biler så terskelen er betydelig lavere for nye bilprodusenter og dette gjør det vanskelig for bilprodusenter som Porsche. At Porsche heller ikke har en fabrikk i USA gjør det ikke bedre med alle Trump's merkelige eskapader.
Werther Skrevet 17 timer siden Skrevet 17 timer siden 43 minutes ago, Fredrik said: E34 var som modell 4-5 år yngre enn W124 og det kan man som du påpeker merke i dag. Jeg hadde heller ikke sagt nei takk til en pen E34 525i Touring. Selv en pen 520i er en artig bil i dag synes jeg. Hvem skulle tro at det skulle komme til å bli staselig å ha en eldre bruksbil. Verdien av pene varianter har jo tatt helt av nesten uansett bilmerke. Det er etter min mening bare å nyte stempelmotorene så lenge som mulig før det går mot slutten. På den annen side vil det bli et blodbad uten like blandt de europeiske bilprodusentene. Porsches overskudd de første ni månedene av 2025 er ned hele 92%. Folk vil åpenbart av ulike årsaker ikke ha elektriske Porscher. Greit å ha i bakhodet ja at S124 ble introdusert høsten 1986, godt over 5 år før E34 Touring. Jeg er glad i E34, men det er ingen tvil om at 124 er generelt mer solid samt en enklere bil å holde gående. Spesielt E34 touring er meget sjeldent i 2025, og stort sett alle er rustne eller slitne. De krever en entusiastisk eier i større grad enn 124. Det ligger alltid 124-biler til salgs, alt fra tidlige 1985 230 til sene 1995 320 bensin samt diverse diesel med høy km. Og man får en god bil på skilt til 40 000kr, mens de fleste E34 under 70 000kr er lurvete med en fot i grava. Porsche og andre europeiske produsenter har uten tvil gått på en smell. Men slik er det når man blir arrogant, slutter å bry seg om hva kundene faktisk vil ha og heller bygger biler for EU-politikere. Kroneksempelet må vel være Mercedes-Benz som dreit seg kraftig ut med siste generasjon C63 AMG og EQS-serien. Du har jo vært en dommedags-profet når det kommer til bensinbiler de siste 10 årene, men jeg tror det kan være greit å holde hodet kaldt og stå ut stormen litt. Mistenker at det vil være mulig å kjøre bensinbiler i 20-30 år til da veldig mange millioner mennesker med bil bor steder uten mulighet for å lade hjemme. Dette i kombinasjon med økt fattigdom og endret kultur/demografi i vestlige land kan føre til motstand. I verste fall får man flytte vekk fra EU/Vest-Europa og finne friheten i et annet land der man har valgfrihet. Fredrik reagerte på dette 1
Fredrik Skrevet 15 timer siden Forfatter Skrevet 15 timer siden (endret) @Werther Mitt poeng med å begynne å skrive om elektriske biler for flere år siden var egentlig bare for å skissere hva vi ser utfolde seg nå. Spesielt her i Danmark har vi fått noe som minner om et slags tyrrani initiert av bilbransjen der nesten ingen tør å kjøpe en bil med stempelmotor av frykt for et stort verditap. Bilforhandlerne fjerner aktivt fortløpende modeller med stempelmotor fra salgslokalene. Slik skaper man et marked for en bestemt type biler og det skal understrekes at de fjernede modellene med stempelmotor stadig kan kjøpes nye rett syd for grensen i Tyskland. Der og i andre EU land er med andre ord bilmarkedet helt annerledes. Hvorfor er det slik? Kan det være at noen av aktørene i markedet har for stor makt i Danmark? Eller er det kanskje fordi vi ikke selv har bilprodusenter og dermed ikke behøver å frykte nedleggelser av arbeidsplasser? Såvidt jeg har fått med meg har overgangen til elektriske biler så langt netto kostet ca. 50000 arbeidsplasser i Tyskland. Disse arbeidsplassene er ikke erstattet, men man mener at f.eks forsvarsindustrien pga. Russlands aggresjon etterhvert vil skape mange nye arbeidsplasser. Jeg kjøpte forøvrig for snart et år siden en 2024 Citroën C4 PureTech 130 EAT8. Den har en tresylindret motor på 131 HK og 230 Nm kombinert med en 8 trinns automatgearkasse. Jeg er stadig veldig tilfreds og liker den litt spesielle motorlyden som høres vesentlig mer harmonisk og potent enn motoren vi hadde i vår tidligere VW Up. Det er en fin liten motor som i C4 med EAT8 kassen oppleves som ganske sterk hvis man ikke er bortskjemt med store motorer eller elektriske biler. Mest trolig vil vi beholde den nye C4'en i mange år. Det vil gå mange år før verditapet jevner seg ut og handelsverdien overgår bruksverdien. På den annen side er f.eks billige relativt små og eldre Citroën modeller (C1, C3 og C4) populære som pendlerbiler her i Danmark, men dette kan endre seg med endringer i kjørselsfradrag, drivstoffpriser, deler/verkstedspriser, ekstra miljøavgifter mm. Jeg tror også at det vil gå relativt mange år før biler med stempelmotorer er borte, men utviklingen her i Danmark går hurtigere enn jeg trodde at den ville gjøre. Årsaken er at nesten ingen kjøper elektriske biler. Alt handler om leasing og dermed er det store og mektige markedsaktører som styrer utviklingen. Disse har kun et fokus og det er størst mulig omløpshastighet. Deres markedsmakt påvirker også bilimportørene og i siste ende deler/verkstedprisene der leasing/flåtebilene naturlig nok favoriseres. En helt annen ting er at mange unge i dag tar lappen med elektriske biler eller biler med automatgear. Dette vil også relativt hurtig begrense etterspørselen etter biler med manuelt gear. Endret 15 timer siden av Fredrik
Orjan Skrevet 7 timer siden Skrevet 7 timer siden (endret) På 27.10.2025 den 9.32, Rune-K skrev: Min første BMW var en E12 og selv om den var godt rusten og kun en 518 så ble jeg helfrelst. Men det er en ting jeg aldri har skjønt og det er hvordan designeren tenkte angående fronten på den. Jeg mener ingen fornuftig menneske ville plassert blinklysene i hjørnet av støtfangeren. Delelageret bestilte jo blinklysglass i bulk. I USA så måtte de jo plassere blinklysene et annet sted, naturlig nok. På e12.de/chronicle/03a02l30.htm ligger litt historie om utviklingen av bilen - også litt om blinklysene. The position of the indicator lights was decided shortly befor the mass production. After the BMW designer kept the classical design of the round headlights, the indicator lights were placed at the front fenders like at the BMW E3 sedans. Some of the style elements of BMW E3 didn't go to the mass production. The signal lights at the fenders and the bumper applications. USA-utgaven beholdt blinklysene oppe på skjermen. De hadde jo også krav om kraftigere støtfangere, så det var kanskje lettest å beholde E3-lysene. Og i Japan fikk de i pose og sekk. De hadde samme lyskrav som USA, men ikke samme støtfangerkrav. Flott design er det uansett på de første 5-seriene, og som Alpina-fan må jeg slenge opp et eksempel på det også. Her er Alpina-mekanikerne samlet sammen med den siste E12 B7 Turbo som ble produsert. I 1981 måtte vel 300hk, 0-100 på 6,5 og toppfart over 250km/t i en 4-dørs sedan være helt vilt. Endret 6 timer siden av Orjan Rune-K, fupsaker og Paulus reagerte på dette 3
Fredrik 90 Skrevet 5 timer siden Skrevet 5 timer siden 11 timer siden, Werther skrev: Greit å ha i bakhodet ja at S124 ble introdusert høsten 1986, godt over 5 år før E34 Touring. Jeg er glad i E34, men det er ingen tvil om at 124 er generelt mer solid samt en enklere bil å holde gående. Spesielt E34 touring er meget sjeldent i 2025, og stort sett alle er rustne eller slitne. De krever en entusiastisk eier i større grad enn 124. Det ligger alltid 124-biler til salgs, alt fra tidlige 1985 230 til sene 1995 320 bensin samt diverse diesel med høy km. Og man får en god bil på skilt til 40 000kr, mens de fleste E34 under 70 000kr er lurvete med en fot i grava. Dette her er egentlig ikke helt riktig, i allfall en sannhet med store modifikasjoner som bør forklares mer inngående. W124 var en bil som faktisk hadde store feil og mangler da den kom, dette ble selvsagt rettet opp i ut over modellårene men den ble aldri så god som W123. Det at mange hevder noe annet i dag over 40 år senere er fordi folk glemmer. Ikke misforstå, W124 var helt klart en av de bedre bilene som kom ut av 80/90 tallet...men det var så sannelig E34 også. Det var en tid hvor de fleste premiumbil produsentene laget biler av meget høy kvalitet. Tar man en titt i gamle Tyske, britiske eller amerikanske bilmagasiner så vil man se at etter 1988 så var det ikke mange tester og test dueller W124 vant hvis E34 også var med. Uansett hva slags motor man testet. Igjen, folk glemmer fort Tar man også en titt på diverse kvalitetsundersøkelser og driftsikkerhetstester i disse eldre bilmagasinene så ser man at også her kommer E34 like godt ut som W124. I ADAC sin "pannenstatestikk" fra 1989-1995 så scorer E34 best av samtlige modeller i sin klasse. Amerikanske J.D Power kåret E34 til best i sin klasse for årene 1991, 1992, 1993 og 1994. Igjen så glemmer folk fort Det at utvalget av 124 biler er så mye større i dag henger først og fremst sammen med at det ble produsert 2,6 millioner biler. Til sammenlikning så ble det produsert 1,4 millioner E34. Så ble det jo sånn at E34 etter hver ble en svært populær ungdomsbil mens 124 med sitt litt mer trauste design og image ikke appellerte til ungdommen i så stor grad. Det at 124 biler ofte hadde høy km stand henger sammen med at de var populære som drosjer, Mercedes hadde en periode nesten ordnet seg monopol på drosjenæringen. Det var selvsagt en formidabel inntekts kilde. De E34 som gikk i drosjedrift gikk like langt som 124 bilene, det er det ingen tvil om. Jeg har noen bunker på loftet med gamle Tyske bruktbil blader fra den gangen jeg hadde en onkel som drev med bilimport. Vi snakker her slutten av 90 tallet, det lå mange eks Taxi E34 524td til salgs da som hadde gått over 500 000 km. Jeg skal jaggu se om jeg kan finne de frem igjen så kan jeg legge ut "bevis". Jeg er med i en Tysk E34 gruppe på facebook og der har jeg sett E34 med både 700 000 km til nærmere en million km. Bla en 535i som hadde gått 750 000 km og så nesten ny ut utvendig og innvendig. Det skal liksom hele tiden skapes en illusjon om at W124 er ett vidunder ut av en annen verden, men sannheten er at hvis man tok en E34 og en W124 og ga de samme stell og vedlikehold så er egentlig ikke den ene så mye bedre enn den andre. W123 er ett vidunder av en kvalitetsbil, ingen tvil om det...men W124 klarte aldri å leve opp til dette. Og det har folk glemt litt i dag når man sitter og gulper ut på internett. 8 timer siden, Fredrik skrev: @Werther Mitt poeng med å begynne å skrive om elektriske biler for flere år siden var egentlig bare for å skissere hva vi ser utfolde seg nå. Spesielt her i Danmark har vi fått noe som minner om et slags tyrrani initiert av bilbransjen der nesten ingen tør å kjøpe en bil med stempelmotor av frykt for et stort verditap. Bilforhandlerne fjerner aktivt fortløpende modeller med stempelmotor fra salgslokalene. Slik skaper man et marked for en bestemt type biler og det skal understrekes at de fjernede modellene med stempelmotor stadig kan kjøpes nye rett syd for grensen i Tyskland. Der og i andre EU land er med andre ord bilmarkedet helt annerledes. Hvorfor er det slik? Kan det være at noen av aktørene i markedet har for stor makt i Danmark? Eller er det kanskje fordi vi ikke selv har bilprodusenter og dermed ikke behøver å frykte nedleggelser av arbeidsplasser? Såvidt jeg har fått med meg har overgangen til elektriske biler så langt netto kostet ca. 50000 arbeidsplasser i Tyskland. Disse arbeidsplassene er ikke erstattet, men man mener at f.eks forsvarsindustrien pga. Russlands aggresjon etterhvert vil skape mange nye arbeidsplasser. Danmark er jo det landet i Europa som kommer etter Norge når det kommer til elbil satsing og andel av nybilsalget som er elektrisk. Dere ligger vel nå på en 50 prosent elbil andel av nybilsalget. I Norge så har jo bilimportørene kvelt fossilbilene helt med vilje, mange tror at dette er pga økte avgifter men sannheten er at avgiftene på fossile biler ikke har økt så skrekkelig. En Skoda Kodiaq har egentlig ikke steget så mye i pris fra 2017 til 2025 om man tar med lønnsvekst og naturlig indeksjustering. Men bilimportørene har gjort dette grepet for at elbil modellene ikke skal få konkurranse av fossilbilene på gulvet hos forhandleren. Noen har valgt å fjerne fossile biler helt fra sortiment, mens andre har beholdt dem men priset dem opp noe helt voldsomt. Slik har elbil andelen blitt så kunstig høy som den har, her er det mange faktorer som har hjulpet å trekke i en retning. Og det er synd fordi folk mister valgfriheten til å velge drivlinje selv, andre tar valget for deg. Dette er mye av min motstand mot elbiler, det er ikke elbilene i seg selv men heller det at man føler de tvinges på deg. fupsaker reagerte på dette 1
Rune-K Skrevet 4 timer siden Skrevet 4 timer siden (endret) Jeg har sagt det før men når jeg var høgger så solgte vi mye mere deler til MB190 enn til BMW E30 og tilsvarende var det mellom MB124 og BMW E34. til sistnevnte solgte vi nesten ingenting. Jeg skulle likt og vist hor mye MB solgte i Norge kontra BMW på slutten av 80 begynnelsen av 90 tallet. Ellers er det veldig spennende hva som skjer med bilindustrien i Europa om dagen. Jeg var på et fabrikkbesøk i München for 14 dager siden. Og der har de flyttet ut all motorproduksjon til andre fabrikker for og gi plass til elektriske biler. Samtidig så var halvparten av bilene de produserte der nå EV biler. (hybrid og elektrisk) Det er ikke dårlig når det samtidig er den eneste fabrikken som produserer M3 og 3 serie touring. Det var fascinerende og se I4 og M3 komme etter hverandre på samme produksjonslinjen. Det var samtidig interessant og se hvor mye mere aluminium det var i karosseriet til I4 for og holde vekta nede. Endret 4 timer siden av Rune-K Ron Jeremy, Paulus, sveigis og 1 annen reagerte på dette 4
sveigis Skrevet 3 timer siden Skrevet 3 timer siden 40 minutter siden, Rune-K skrev: Jeg har sagt det før men når jeg var høgger så solgte vi mye mere deler til MB190 enn til BMW E30 og tilsvarende var det mellom MB124 og BMW E34. til sistnevnte solgte vi nesten ingenting. Kan det ha vært at det var mer av Merce en Bmw på veien ? På 80 tallet/slutten var det jo ekstremt med både 124 og 190 e biler på veien her i Norge . For sånn helt seriøst her ,så har jeg mine tvil på det var nettopp pga kvaliteten at Bmw var bedre . Men jeg har tatt feil før jeg og ikke redd for og innrømme det 😊
Paulus Skrevet 3 timer siden Skrevet 3 timer siden (endret) 20 timer siden, Fredrik 90 skrev: Jeg høyner med en E34 525i Touring med en skuddsikker M50B25 rekkesekser. Min andre BMW var en -93 525i Touring som jeg kjøpte brukt i 2000 tror jeg, ga 165.000.- for den. Da hadde den gått 120000 km., mesteparten i Spania og tur/retur Norge(ble tatt inn som flyttegods av første norske eier). Jeg fikk motorhavari på vei til stranda med bilen full av konemor og unger. Registerkjedebrudd, viser seg i ettertid at det var en svakhet på 91-93 mod. tror jeg det var. Da hadde motoren rullet 170k. Fikk heldigvis kjøpt meg en overhalt motor i Sverige inkl. demontering/montering til den nette sum av 5000 norske kroner😅 Endret 8 minutter siden av Paulus Feil årsmod sveigis og Orjan reagerte på dette 2
Paulus Skrevet 2 timer siden Skrevet 2 timer siden (endret) 2 timer siden, Paulus skrev: Min andre BMW var en -93 525i Touring som jeg kjøpte brukt i 2000 tror jeg, ga 165.000.- for den. Da hadde den gått 120000 km., mesteparten i Spania og tur/retur Norge(ble tatt inn som flyttegods av første norske eier). Jeg fikk motorhavari på vei til stranda med bilen full av konemor og unger. Registerkjedebrudd, viser seg i ettertid at det var en svakhet på 91-93 mod. tror jeg det var. Da hadde motoren rullet 170k. Fikk heldigvis kjøpt meg en overhalt motor i Sverige inkl. demontering/montering til den nette sum av 5000 norske kroner😅 Noen bilder av gliset for 20+ år siden. Endret 7 minutter siden av Paulus Feil årsmod sveigis, Orjan og Ron Jeremy reagerte på dette 3
Haug530D Skrevet 2 timer siden Skrevet 2 timer siden 57 minutter siden, sveigis skrev: Kan det ha vært at det var mer av Merce en Bmw på veien ? På 80 tallet/slutten var det jo ekstremt med både 124 og 190 e biler på veien her i Norge . For sånn helt seriøst her ,så har jeg mine tvil på det var nettopp pga kvaliteten at Bmw var bedre . Men jeg har tatt feil før jeg og ikke redd for og innrømme det 😊 190 var iallefall typisk ungdomsbil her både på 80 og 90 tallet. sveigis reagerte på dette 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå