Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet
11 timer siden, Fredrik skrev:

Poenget var åpenbart å kunne selge attraktive sportsbiler til en lavere pris. Dessverre en på mange måter glemt kunst i våre dager.    

Ja - hvor ble det av alle de fine coupéene? Ford Capri/Taunus Coupe, Opel Manta, Renault 15/17/Fuego, Audi Coupe, Honda Prelude, Mazda 818, VW Scirocco.... 

ford_capri_2_0_s_ford_capri_2.0_gl_ford_

Skrevet

Første bilen jeg kjøpte på tidlig 80 tallet var en Taunus coupé. Husker jeg gikk inn i banken å måtte spørre om lån på 8000,- Det var mye for en lærling🙂 Hun trodde først at det var 80k jeg spurte om og ble litt stram i maska, men hun smilte litt da hun skjønte det var 8'. Koste meg med den bilen ja. Var jo en slags fattigmanns Mustang. 

70a52a21-3260-4c86-b3c7-acc080d43d0f_27628cc2-068c-4ac1-9a30-05e750b7eeed.webp

Skrevet

Ja, Ford og Opel var på 60, 70 og ihvertfall halve 80-tallet omtrent der BMW og Mercedes-Benz er nå. Ting endret seg som kjent med jappetiden, men dette hindret ikke storbroren til en venn av meg å kjøpe en ny Ford Capri 2.8i i 1986. Det var et poeng at det var siste årsmodell. Deres far kjøpte samtidig en ny Ford Granada 2,8i Turnier (stasjonsvogn) som var en overligger fra 1985 som også var siste årsmodell. Han tok toget 750 Km fra Strasbourg til Berlin for å kjøpe akkurat den bilen før modellen ble utsolgt i Tyskland. Begge var naturligvis store Ford entusiaster av den gamle skolen ikke ulikt slik mange nå er store BMW entusiaster.

Det hører med til historien at min venn skjønte lite av dette. For ham var de tyske premium bilprodusentene og spesielt Porsche alt som hadde betydning. Han hadde selv en 924 Turbo (931) som var nesten hellig. Litt spesielt var det når jeg kom på besøk og vi alle fire hadde det hyggelig med å sparke dekk, mens det sto to helt nye toppmodeller fra Ford samt en 931 og en 928S på gårdsplassen. Jeg likte begge Ford modellene som på hver deres måte var ganske ganske amerikanske i formen. Fordene var selvfølgelig ikke like hurtige som Porschene, men de var grunnleggende gode å kjøre og ikke minst komfortable. 

Min svigerfar hadde forøvrig på den samme tiden en Ford Granada 2.8i Ghia (sedan og et par år eldre) samt at en av hans sønner hadde en Ford Sierra 2.3 Turnier (stasjonsvog og V6 motor). Begge to var naturligvis også store Ford entusiaster og nettopp dette var mer normalt enn unntaket den gangen. Var man bilentusiast var det Ford eller Opel som gjaldt. Dette var ofte kulturelt i all den tid USA for mange stadig var det store forbildet. Mange hadde og har slektninger i USA (også min bedre halvdels familie) og via denne kontakten kunne man også se velstandsforskjellen og den amerikanske drømmen gjort virkelig. Hadde man en Ford eller Opel fikk man i det minste en liten bit av dette og det var viktig.      

Skrevet
10 timer siden, Tore Høgvold skrev:

Første bilen jeg kjøpte på tidlig 80 tallet var en Taunus coupé. Husker jeg gikk inn i banken å måtte spørre om lån på 8000,- Det var mye for en lærling🙂 Hun trodde først at det var 80k jeg spurte om og ble litt stram i maska, men hun smilte litt da hun skjønte det var 8'. Koste meg med den bilen ja. Var jo en slags fattigmanns Mustang. 

70a52a21-3260-4c86-b3c7-acc080d43d0f_27628cc2-068c-4ac1-9a30-05e750b7eeed.webp

Disse er tøffe altså spesielt de første med det skråstilte dashbordet .😊

Dette med 80 talls  coupebiler @Orjan og @Fredrik er et fint tema for her er mye flott .

Ser du nevner 2.8 i ghia Fredrik ,det var virkelig fine biler og gode og sitte i .

Skrevet (endret)

80-tallets coupé modeller er interessant. Jeg har alltid synes at todørs sedaner (og enda mer todørs stasjonsvogner) er litt merkelige i relasjon til virkelige coupéer. I mer moderne tid har vi enkelte bilmodeller som er merkelige som f.eks SUV cabriolet.

Sånn bare for å evt. klargjøre. Ford i Europa er selvfølgelig et underbruk av Ford i USA og Opel/Vouxhall var et underbruk av General Motors. Opel og Vouxhall ble kjøpt av General Motors helt tilbake til hhv. 1929 og 1925. PSA (Peugeot/Citroën) kjøpte Opel og Vouxhall i 2017. PSA ble i 2021 en del av Stellantis.     

Endret av Fredrik

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...