Gå til innhold

Fredriks alternative bimmerstråd

Fredrik
 Share

Anbefalte innlegg

Blandt annet Oslo Kommunes Hjemmetjeneste kjøper billige nye og brukte biler... og da er det jo nærliggende at også New Beetle samt den minste konfigurasjonen av Beetle (anno 2012) er aktuelle. Jeg vil tro at også VW Up! er interessant for kommunen i denne sammenhengen.

http://www.hegnar.no/motor/article653733.ece

Jeg husker forøvrig en litt snodig seanse i denne sammenhengen. For noen år siden sto jeg og ventet på bussen i krysset Lillevannsveien/Sætravei på Holmenkollen i Oslo. Langt nede i bakken i retning av Besserud hørte jeg en bil komme på unormalt høyt turtall uten at bilen skiftet gear. Det var skraping i fartsdumpene og motoren hørtes ikke ut som om den hadde optimale vilkår. Langt om lenge kom bilen (en Polo) fra Oslo Kommunes Hjemmetjeneste opp bakken og bak rattet satt det en temmelig frustrert afrikansk kvinne (trolig fra Somalia med tanke på hodebekledningen). Veien er mindre bratt videre oppover mot Voksenlia og dermed skiftet hun gear (selve gearskiftet kunne jeg høre gikk svært langsomt). Kanskje hun ganske enkelt ikke klarte å skifte gear når veien var bratt?... :?

Apropos Porsche 911 GT3 RS. B6 motoren på 3797 cm3 uten turbo må være noe av det fineste og mest hissige Porsche har konstruert til alminnelige veier. Den yter 450 HK ved 7900 rpm og 430 Nm ved 6750. 0-100 Km/t går løs på 3,9 sekunder og topphastigheten er 310 Km/t... :)

http://www.youtube.com/watch?v=jN15Eg9t ... re=related

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forrige beetle gjorde det vel ganske dårlig ifht salg og suksess.

Kan ikke se at denne kan endre denne trenden.

Og av alle retro biler er dette den minst vellykkede i mine øyne, at en mann blir fristet av denne betyr at man enten er frisør, eller bør ta en selvransakelse ifht egen legning.

;)

Forrige Beetle slo ikke så godt ann nei, var en liten suksess i USA de første to åra før det dabbet kraftig av der også. Mye av årsaken tror jeg at den gang, altså sent på 90 tallet så var ikke verden helt klar for retrobiler som New Beetle. Volkswagen var rett og slett for tidlig ute, det samme kan man si om Ford Thunderbird fra samme tid som heller ikke ble den suksessen produsenten hadde håpet på. Var først med Mini i 2001 at de så smått løsnet på interessen for moderene og retro inspirerte biler, og trenden ble tatt videre ut over 2000 tallet med Mustang fra 2004, Fiat 500 fra 2007 osv :) I dag så er slike biler i vinden som aldri før og jeg har stor tro på at nye Beetle vil slå godt og bedre ann en forgjenngern.

Påstanden om at man har en tvilsom legning fordi man liker nye Beetle er bare tåplig og minner ikke så rent lite om trangsyn. Legning har intet med smak av bil å gjøre mener nå jeg og hvem som helst kan like den nye Beetle uten at man skal stille spørsmålstegn ved personens legning. Jeg hadde en kompis som hadde forrige utgave av Beetle, en strøken sølvgrå 1,8 Turbo og den bilen hadde han fordi han var VAG entusiast og ville ha noe annet enn Golf. Han er også så langt i fra "homo" som man kan komme, høy og grovbygd kar som jobber som håndtverker :wink:

På bildene som Adivass la ut så fremstår Beetle for meg som dødskul, særlig med den "Porsche" aktige dekoren på dørene :) Virkelig en tøff bil blandt VW sitt heller trauste sortiment.

Påstanden er jo ikke tatt ifra løse luften som du jo selv også antyder.

Personlig blåser jeg hvem som er skeive og ikke, men det er jo et faktum at TT og beetle er ganske wannabe, og andelen frisører og kvinner sådan gjør at i det minste sistnevnte vil igjen ha problemer med å finne sinn nisje/kredibilitet.

Mini er jo ikke bare retro, men en fantastisk morsom bil, kanskje den morsomste FW bilen lagd?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg husker forøvrig en litt snodig seanse i denne sammenhengen. For noen år siden sto jeg og ventet på bussen i krysset Lillevannsveien/Sætravei på Holmenkollen i Oslo. Langt nede i bakken i retning av Besserud hørte jeg en bil komme på unormalt høyt turtall uten at bilen skiftet gear. Det var skraping i fartsdumpene og motoren hørtes ikke ut som om den hadde optimale vilkår. Langt om lenge kom bilen (en Polo) fra Oslo Kommunes Hjemmetjeneste opp bakken og bak rattet satt det en temmelig frustrert afrikansk kvinne (trolig fra Somalia med tanke på hodebekledningen). Veien er mindre bratt videre oppover mot Voksenlia og dermed skiftet hun gear (selve gearskiftet kunne jeg høre gikk svært langsomt). Kanskje hun ganske enkelt ikke klarte å skifte gear når veien var bratt?... :?

Min "utkårede" har jobbet endel i hjemmetjensten her i distriktet, og jeg kan vel trygt si at jeg ikke ville kjøpt en bil som hadde vært der etter endt leasingperiode. Har hørt endel forskjellige historier...

file.jpg

Når det er sagt har jeg all respekt til de som gidder denne jobben. Så en dokumentar på NRK nett-TV her en dag ang. dette, og en kan trygt si at det finnes bedre arbeidsforhold.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

The real thing... 911 GT3 RS... :P

[ Bilde ]

Støtte på en oransj og svart GT3 Rs på E18 istad!!! Unnskyld uttrykket, men fyyyyfaaaeen for en lyd!!!! :D Vinner jeg i Lotto så er planen klar!

Stakkars merca fikk kjørt seg gitt :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes at Mazda designmessig har skutt en innertier med den nye Mazda 6. Designet er klart østlig inspirert, men på den gode måten. Bløte kurver, men allikevel fresh og interessant. Skyactiv-D motoren er også innovativ. Kanskje ikke så mye når det gjelder effekt, men gangkulturen er derimot enestående for klassen. Med et kompresjonsforhold på kun 14:1 er dieselmotoren nesten å betrakte som en bensinmotor. Maksimalt turtall er da også relativt høye 5200 rpm. Rekkefireren på 2191 cm3 yter 175 HK ved 4200 rpm og 420 Nm ved 2000 rpm... :)

1ka6szzvjlqlbmscxw5m.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes den nye Mazda 6 er nydelig! En av de flotteste bilene som har kommet i det siste og sky active teknologien får veldig skryt. Så hvis denne ikke selger i bøtter og spann skjønner jeg ingenting..

Kunne godt tenkt meg en sånn brukt om noen år når vi trenger større bil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det eneste problemet jeg ser med Mazda 6 og japanske biler generelt er at de veldig sjeldent har ett tidløst design. Kan bare snakke for meg selv, men jeg har ELSKET designet på veldig mange japanske biler for så å avsky det etter noen få år.. Ta f.eks førstegen Mazda 6. Vanvittig rå når den kom, nå er den i mine øyne så kjip som en bil får blitt utseendemessig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er helt enig med deg der og kontinuitet i designet er viktig. Utfordringen er at det kun er ekte premium bilprodusenter som kan tillate seg dette idag. Alle de andre må med jevne mellomrom fornye designet i radikalt for å skape fornyet interesse hos bilkjøperne.

Det beste eksempelet på hvor galt det kan gå finner vi hos Jaguar før indiske Tata overtok merket. Designet var svært klassisk, men samtidig såpass oldschool at de fleste under 40 år kikket i en annen retning. Porsche er derimot nok premium til at dagens 911 stadig er en evolusjon på et design som grunnleggende er over 50 år gammelt.

BMW sto på begynnelsen av 2000 tallet i fare for å virke for kjedelig og traust. Entusiastene og de gamle kundene var tilfreds med designet, men mange yngre bilkøpere med god økonomi kikket en annen vei. De ville heller ha nisjemodeller som f.eks Porsche Cayenne og BMW X5. BMW måtte gjøre noe radikalt for å tekkes de nye kundene og løsningen ble Chris Bangle samt en ny designretning som begynte med E65 og E85.

Mercedes-Benz gjennomgår mye av den samme transformasjonen nå. Nye verdier skal tilføres merket for å tiltrekke yngre kunder. Den nye A-klassen viser at Mercedes-Benz mener alvor og modellen har blitt mottatt med ovasjoner i markedet. Den er virkelig spot on.

De japanske bilmerkene har tydelige vanskeligheter med å finne et fotfeste i dette markedet. Man kan argumentere for at Toyota´s nye og geniale GT 86 er et desperat forsøk på å følge den samme strategien som Mercedes-Benz. Resten av Toyota´s modellportefølje er etter min mening direkte boring og jeg er definitivt 40+ år gammel. Slikt er illevarslende for Toyota og situasjonen er dessverre ikke stort bedre for de andre japanske bilprodusentene.

Derfor er den nye Mazda 6 svært interessant. Kan Mazda konkurrere på design vil de få en komparitiv fordel vis a vis f.eks Mercedes-Benz i firmabilmarkedet. Dette er en gammel disiplin som spesielt Peugeot er flinke til. Deres tilsvarende modeller (405/406/407/408) har alltid hatt et spennende design vis a vis konkurrentene. Ford´s nye Mondeo låner sogar designlinjer direkte fra Aston Martin. Alt for å virke attraktiv og tekkes de yngre bilkjøperne... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg blir litt frustrert over hvor mange ganger folk misforstår hva Fredrik sier.

Godt poeng.

Jeg mistenker at enkelte sukker og vrir seg i stolen så snart Fredrik nevner Porsche-ordet – og når det i tillegg følges av en sammenligning mellom Boxter og 114d, går det en vind gjennom rommet idet de kaster seg over tastaturet. Fredrik har allerede fått den kritikken han fortjener (og litt til) for sammenligningen, men jeg er litt skuffet over at ikke flere har grepet fatt i det han sier etterpå: Hvorfor er BMW tilsynelatende så konservative i sin motorstrategi når f.eks. Ford varsler at en en-liters bensinturbo er på vei inn i selv en så stor bil som Mondeo?

Riktignok kan man argumentere at så lenge BMW oppnår rasjonaliseringsgevinst ved å benytte samme motorvolum i sin 114d som i de større dieselfirerene, og så lenge 114d med dette utgangspunktet kan oppnå utslipp, forbruk, ytelse og kultivert gange som kan måle seg med konkurrentene, da er alt vel. Eller er det det?

Problemet er at nevnte konkurrenter ikke ligger på latsiden, og at BMW før eller siden må vise at de ikke bare statusmessig men også teknologisk er blant de førende.

Og akkurat det tror jeg også at de vil gjøre. Når Ford profilerer seg på teknologisk nyvinning, tyder like mye på at de gjør det fordi de : Mens BMW kan dra fordel av et solid feste i bilmarkedet, har Ford – og flere andre – måttet kjempe for å overleve som følge av fallende bilsalg i kjølvannet av finanskrise og eurokrise.

Ford og mange andre europeiske bilfabrikanter har de siste årene satset sterkt på dieselmotorer, noe som har ført til at bensinprogrammet deres har framstått som lite spennende. Etter at selv norske rikspolitikere har oppdaget at dieselbiler egentlig ikke er så miljøvennlige som de har trodd, er derfor nye og moderne bensinmotorer viktig for å lykkes i salgsstatistikkene. Hvis vi også har i bakhodet at flere japanske bilprodusenter ikke satser på å utvikle egne dieselmotorer, kan vi lure på hvor viktig dieselmotoren egentlig vil være i de kommende årene.

Dette er noe av det som gjør at jeg ikke er særlig bekymret over at BMWs siste modell framstår omtrent like spennende som en ukesgammel kneippskive. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror heller ikke at BMW behøver å være direkte bekymret over fremtiden, men jeg er stadig skuffet over at 114i/114d modellene ikke er mer teknisk innovative. Ditt poeng vedr. motivasjonen for hvorfor det er slik er jeg helt enig i. BMW ligger på latsiden med modellene kun fordi de kan tillate seg dette i økonomisk forstand.

Det er imidlertid svært hyggelig at noen ser poenget og ikke minst rekkevidden av mine innlegg. Ford begår faktisk litt av en teknisk bragd med den nye Ecoboost 1,0 motoren. At denne motoren kommer i en såpass stor bil som Mondeo og til og med som eneste motor; er intet mindre enn en sensasjon. Motoren er imponerende, men kombinasjonen motor og bil er nesten mer imponerende.

Dette varsler utvilsomt nye tider og hvis de andre bilprodusentene følger Ford med konseptet vil verden aldri bli den samme når det gjelder alminnelige personbiler. Det er flere årsaker til dette og jeg skal kort forklare de viktigste.

Dieselmotorens tid som primær fremdriftsmotor i personbiler er ganske sikkert over. Ny teknologi gjør bensinmotoren tilstrekkelig sterk og økonomisk. Dieselmotoren er teknisk redundant og lite interessant økonomisk og miljømessig. Fremtiden for personbiler er derfor i overskuelig perspektiv når det gjelder motorkraft trolig todelt. På den ene siden vil Fords initiativ føre til en markedsmessig aksept for at personbiler kun har tilstrekkelig med effekt. Konkret hvor mye tilstrekkelig effekt er skal være usagt, men dagens regime med en overflod av effekt i personbiler går helt sikkert mot veis ende. Hverken dagens trafikkbilde eller politikernes miljøambisjoner tilsier noe annet. Hvis bilprodusentene selv også påvirker situasjonen med et skifte av fokus er det ingen tvil. Fremtiden er små bensinmotorer og hybridbiler der de samme motorene opptrer som sekundær energikilde i kombinasjon med en elektrisk motor. Enten i form av indirekte kraftkilde (motoren produserer kun strøm til en elektrisk motor) eller i form av direkte kraftkilde (motoren produserer strøm til en elektrisk motor og/eller er direkte koblet til drivverket som drivkilde).

På mange måter kan vi snakke om et slags paradigmeskifte. Teknologisk flyttes utviklingen opp på et annet nivå der andre regler gjelder. Ikke ulikt hva som skjedde i etterkrigstidens Europa med små og økonomiske biler (les: Boble/Mini) vs. etterkrigstidens Amerika med store og svært lite økonomiske biler. I dette perspektivet er det kanskje lettere å forestille seg hvorfor Fords tiltak er vesentlig mer innovativt og imponerende enn BMW´s temmelig late tilgang til 114d/114i. Det var nok ikke helt tilsiktet, men mon ikke Ford igjen kommer til å spille en avgjørende rolle i bilens historie. Jeg har all respekt for dette, men det hadde (spesielt her inne) vært mer interessant hvis det var BMW som kom til å spille denne rollen... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mistenker at enkelte sukker og vrir seg i stolen så snart Fredrik nevner Porsche-ordet – og når det i tillegg følges av en sammenligning mellom Boxter og 114d, går det en vind gjennom rommet idet de kaster seg over tastaturet. Fredrik har allerede fått den kritikken han fortjener (og litt til) for sammenligningen, men jeg er litt skuffet over at ikke flere har grepet fatt i det han sier etterpå: Hvorfor er BMW tilsynelatende så konservative i sin motorstrategi når f.eks. Ford varsler at en en-liters bensinturbo er på vei inn i selv en så stor bil som Mondeo?

Riktignok kan man argumentere at så lenge BMW oppnår rasjonaliseringsgevinst ved å benytte samme motorvolum i sin 114d som i de større dieselfirerene, og så lenge 114d med dette utgangspunktet kan oppnå utslipp, forbruk, ytelse og kultivert gange som kan måle seg med konkurrentene, da er alt vel. Eller er det det?

Problemet er at nevnte konkurrenter ikke ligger på latsiden, og at BMW før eller siden må vise at de ikke bare statusmessig men også teknologisk er blant de førende.

Og akkurat det tror jeg også at de vil gjøre. Når Ford profilerer seg på teknologisk nyvinning, tyder like mye på at de gjør det fordi de : Mens BMW kan dra fordel av et solid feste i bilmarkedet, har Ford – og flere andre – måttet kjempe for å overleve som følge av fallende bilsalg i kjølvannet av finanskrise og eurokrise.

Ford og mange andre europeiske bilfabrikanter har de siste årene satset sterkt på dieselmotorer, noe som har ført til at bensinprogrammet deres har framstått som lite spennende. Etter at selv norske rikspolitikere har oppdaget at dieselbiler egentlig ikke er så miljøvennlige som de har trodd, er derfor nye og moderne bensinmotorer viktig for å lykkes i salgsstatistikkene. Hvis vi også har i bakhodet at flere japanske bilprodusenter ikke satser på å utvikle egne dieselmotorer, kan vi lure på hvor viktig dieselmotoren egentlig vil være i de kommende årene.

Dette er noe av det som gjør at jeg ikke er særlig bekymret over at BMWs siste modell framstår omtrent like spennende som en ukesgammel kneippskive.

Mye bra her.

Man kan også diskutere hvorfor man ikke ser sammenlikningen jeg gjorde i et par innlegg ifht branding og en egen dedikert miljø "merke/linje", som i faktisk er.

Såvidt jeg kan se er Toyota og BMW ledende ifht branding og hvor langt man har kommet innen denne miljønisjen pr idag.

At F20 114D er noe nær det mest usexy BMW har kommet med på svært lang tid er jeg fullstendig enig i.

Men det er noe med timing, og ha fokus på rett motor i rett produkt.

Noe jeg tror vi vil se i nær fremtid ifra BMW, de 3 sylindrede motorene er også spennende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et annet eksempel på ikke veldig spennende innstegsmodeller fra BMW, er forrige generasjons 116d LE – med 90hk: BMW-en du bør styre unna

Selvsagt, dette dreier seg om merkevarebygging, og om å ha en rimelig modell lett tilgjengelig for kunder som ønsker dette. Innovative kan man være i andre deler av modellprogrammet. ;)

Slik sett følger 114d og 116d LE gamle tradisjoner: E21 315 kunne ikke tilby de prestasjonene mange forventet fra en BMW tidlig på 1980-tallet, men den gav kjøpere en rimeligere inngangsbillett til merket – og den gav BMW muligheter til å verve kunder som senere kunne oppgradere til merkets dyrere (og mere lønnsomme modeller). E21 315 forble også i produksjon en stund etter at E30 var lansert. Det samme hendte med E28 518i, som kunne leveres en stund etter at E34 var lansert, og der muligheten til å kjøpe en firesylindret 5-serie var borte.

På den ene siden vil Fords initiativ føre til en markedsmessig aksept for at personbiler kun har tilstrekkelig med effekt. Konkret hvor mye tilstrekkelig effekt er skal være usagt, men dagens regime med en overflod av effekt i personbiler går helt sikkert mot veis ende.

Definitivt food for thought – jeg tror heller ikke nye Mondeo blir den siste gangen bilkjøperne får mulighet til å bestille en nesten 4,9m lang bil med en bensinmotor på 125hk. Og med fortsatt dårlig veinett mange steder i Norge, og med økende trafikktetthet generelt, må vi kanskje innse at i framtiden kan en 514i bli både mer praktisk og realistisk enn en 150i. :?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda... jeg er vel egentlig enig med deg, men på den annen side begynner jeg å bli litt lei av disse enkle og primitive budsjettmodellene også (E21 315, E30 316i, E46 316i, E90 316i osv). Kan Ford virkelig være innovative i 2012 burde BMW også kunne være det... :?

De to eneste modellene i denne rekken (inkl. 5-serien) jeg har hatt sansen for er E30 316i (med M10B18 motor) og E34 518i Touring. Totalt forskjellige modeller, men med et klart oppnåelig mål.

E30 316i var med kun 102 HK rimelig agil med en vekt på godt under 1100 Kg. BMW´s tradisjonelle dynamiske kvaliteter var absolutt tilstede selv om effekten var lav. E30 320i var hurtigere, men ikke nødvendigvis enormt mye bedre. Mission completed.

E34 518i Touring var enormt mye bedre enn sitt rykte. Den var ikke hurtig eller hadde BMW´s tradisjonelle dynamiske kvaliteter, men den var en forbasket god bruksbil. Enormt mye bedre enn det meste annet i den tilsvarende prisklassen... nesten der oppe sammen med legendariske Mercedes-Benz W124 230TE. Mission completed.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...