Gå til innhold

Fredriks alternative bimmerstråd


Fredrik
 Share

Anbefalte innlegg

http://www.dinside.no/929950/se-den-heftige-toyota-ft-1#/

 

Synes virkelig Toyota har fått til et bra og egenartet design her, så får håpe den kommer på veien en dag. Uansett personlig preferanse liker jeg at mange av de mer interessante japanske bilene fremstår med egenart, tilsvarende tyske, italienske og amerikanske biler. Synes det gir en mer interessant og variert bilverden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes generelt at det skjer veldig mye spennende på bilfronten om dagen. Det skapes både nyskapende design og konstrueres svært moderne motorer og drivlinjer. Utviklingen går i rykk og napp, men nå går det virkelig fort fremover. Biler som var nye for bare 4-5 år siden bygynner allerede å bli umoderne. Kanskje spesielt når det gjelder drivstofforbruket, som er en konsekvens av at motorene og drivlinjene på kort tid har blitt veldig mye bedre. En annen ting jeg liker er at det skjer en liten revolusjon når det gjelder designet på bilenes dashboard. Fra det litt hjelpeløse første iDrive systemet som hadde en mindre elegant "pukkel" på dashboardet ser vi nå elegante monitorer som designmessig ikke ligger mye tilbake for de fineste TV'ene. Infotainmentsystemene begynner også å bli bra med både 4G og konstant internett.

 

Gammelt design og teknikk kan imidlertid også være elegant... jeg elsker disse turbinfelgene... :cool:

 

http://www.petrolicious.com/owning-a-bmw-leads-to-owning-more-bmws

 

gallery_38233_76_84008.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En ny bruksbil er handlet og denne gangen falt valget på den helt nye Citroën C4 Cactus. Dette er ikke det mest opplagte valget for en som bl.a liker BMW, men kombinasjonen av å være skapfrankofil og nyskjerrig samt at bilen faktisk er veldig bra i forhold til hva den koster gjorde at fristelsen ble for stor. Vår Cactus har en BlueHDi motor på 1,6 liter som yter 100 HK ved 3750 rpm og 254 Nm ved 1750 rpm. Dette skal ses i lys av at bilen kun veier 1070 Kg. Akselerasjonen er derfor ganske utmerket, men det aller beste er at gjennomsnitlig drivsofforbruk ved blandet kjøring bare er 0,31 liter/mil. På landeveiskjøring klarer den 0,29 liter/mil og selv ved ren bykjøring er ikke dieselforbruket høyere enn 0,35 liter/mil. Selvfølgelig klarer den de nyeste Euro 6 kravene når det gjelder utslipp. Her i Danmark blir man med disse verdiene premiert med en årlig veiavgift på hele 240 kroner... :)

 

Bilen er bygget etter et slags SUV light konsept a la Skoda Yeti, men kun med forhjulstrekk. Den har litt høyere bakkeklaring enn alminnelige biler og man sitter derfor også litt høyere med alle de fordelene dette gir når det gjelder utsyn og overblikk (kone og barn elsker slikt). Den gjennomgående kvaliteten virker overbevisende og jeg liker spesielt enkelte retro-citroën detaljer som setenes utforming og de innvendige dørhåndtakene. Nyere detaljer som dobbel LCD skjerm a la i3, der den store er touchscreen, skuffer heller ikke. Jeg tror dette blir veldig bra i kombinasjon med en litt mer sportslig bil til far... :)

 

http://www.dinside.no/929170/cactus-til-terningkast-6

http://www.hegnar.no/motor/artikkel507206.ece

 

gallery_38233_76_1362578.jpg

 

gallery_38233_76_1208837.jpg

 

gallery_38233_76_462051.jpg

 

gallery_38233_76_199449.jpg

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer! Jeg har ikke prøvd Cactus men ut fra det jeg har lest så er det et glimrende valg og en bil jeg også selv kunne tenke meg. I 2CV'ens høyborg, Danmark, blir vel Cactus et hit, tenker jeg.

 

 

Nå setter jeg meg snart i 130i'en i Oslo med kurs mot København. Her skal jeg hente en venn og sammen kjører vi til Spa Francorchamps og helgens F1-løp. Gleder meg stort!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for hyggelige ord. Designet Citroën har valgt på Cactus er definitivt ikke for alle, men jeg synes at det er nytt, spennende og ikke minst fransk på en god måte. Bilen er annerledes enn de fleste andre biler på flere forskjellige måter. Først og fremst tilhører den Golf-klassen, men er signifikant billigere enn Golf med like stor motor og like mye utstyr. Komfortnivået er derimot like bra og på noen områder til og med bedre enn på Golf. Spesielt BlueHDi dieselmotoren er mye bedre enn VW's tilsvarende BlueMotion dieselmotor. Den er mer dempet og virker generelt mer harmonisk i alle turtallsområder... i tillegg til å være svært økonomisk. Selv med en drivstofftank på kun 45 liter kan man kjøre nesten 1400 Km før tanken er tom. Litt spesielt er det jo å kunne kjøre helt til Milano fra Århus uten å tanke underveis... :)

 

Up'en er en fantastisk fin bybil... trolig den beste på markedet akkurat nå. Jeg føler ingen tilfredshet over å ha solgt bilen. Snarere tvert imot, men med fire personer i familien kan den dessverre ikke brukes som den eneste bilen i familien. Den er imidlertid glimrende som bruksbil hvis man kun er to voksne eller f.eks to voksne og et mindre barn. Selv på tur til Hamburg i sommer var Up'en helt glimrende. Vi blir imidlertid igjen fire personer i familien fom. september iom. at eldstemann kommer hjem for å studere etter å ha bodd et år i London. Hverken leieprisene på boliger eller arbeidsmarkedet tilsier noe annet enn at eldstemann blir boende hjemme i et par år. Noe helt annet er det at jeg ble totalt overbevist da jeg kjørte Cactus første gangen. Det høye komfortnivået og den geniale dieselmotoren var mer enn jeg kunne stå for. Jeg skal ærlig innrømme at jeg har savnet å ha en dieselmotor... :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk til deg også for hyggelige ord. Jeg forventer ikke de helt store ovasjonene når det gjelder Cactusen her inne iom. at man vanskelig kan si at BMW og Citroën kjemper om de samme kundene. Når dette er nevnt var BMW også en gang kjent for å velge relativt spesielle løsninger teknisk og designmessig... altså før BMW ble en stor premium bilprodusent. Vi behøver faktisk ikke å gå lenger tilbake enn til Z1 og Z8 modellene og for ikke å snakke om E63/64/65. Med litt god vilje kan man argumentere for at designet på dagens 1-serie og ikke minst X4/6 ikke akkurat er mainstream og at BMW stadig gjør tingene på sin egen måte. BMW kunne ha gjort det lettere for seg selv med disse modellene for å si det på den måten.... forøvrig akkurat som Citroën med et utall av modeller opp igjennom 60 år. Det står utvilsomt respekt av begge bilprodusentene når de tør... eller skal vi heller si tar seg råd...  til å være seg selv... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer med ny bil :) Er ikke dette den bilen som har sånn puter på dørene for å hindre parkeringsbulker?

Moren til en venn av meg prøvekjørte nettopp en slik Cactus som dette, de var veldig begeistret for den men de ble Kia Soul i stede pga pris :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja og takk for hyggelige ord. Cactusen har luftputer på dørene samt foran og bak som kan forhindre parkeringsbulker. Selve ideen er ikke ny, men hvordan konseptet er implementert på bilen på en nogenlunde fornuftig måte er nytt. Det ser faktisk ganske kult ut og jeg tviler ikke på at luftputene virker etter hensikten. Jeg har fortalt det før, men en av våre aller første opplevelser med vår tidligere E46 var da vi fikk en dør inn i siden i Brignoles sånn ca. 1 minutt etter at vi stoppet for første gang etter at vi kom inn i Frankrike fra Sveits. Man kan tydelig forestille seg hendelsen... shoppingsenter, 40+ grader, en stresset og forvirret husmor, trange parkeringsplasser... og bang!... så slår hennes fordør inn i vår helt nye BMW. Jeg var sliten og trett... og satt nærmest som klistret i taket. Heldigvis ble døren stoppet av vårt høyre sidespeil med minimale skader, men tenk om bilene hadde stått parkert litt annerledes i forhold til hverandre. Da hadde vi fått en kjempebulk inn i høyre fordør. Dette er nærmest umulig med Cactusen takket være luftputene. Noe kan tyde på at franskmennene kjenner seg selv best... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kom tilfeldigvis over et temmelig bra intervju med Tom Petty. Han har vært en av mine favoritter helt siden begynnelsen av 80-tallet da Jeppe på Vinderen i Oslo var det lokale stamstedet. På den tiden, før MTV og senere internettet, tok det typisk et par år før et nytt album fra en utenlandsk artist eller band ble populært i Norge. Ergo var en plate som Petty's "Damn the Torpedoes" fra 1979 (som forøvrig er fabelaktig produsert og lyder bra den dag idag) helt ny for oss den gangen og du verden så populær Tom Petty ble. Han var cool på den rette måten (noe han stadig er alderen tatt i betraktning) og alle gikk rundt i jeans, converse og tørkleder på hodet eller rundt halsen, akkurat som ham. Nå begynner han å trekke på årene (som alle de andre gamle heltene), men han og backingbandet The Heartbreakers spiller stadig for fulle hus... senest Super Bowl i 2008 og Norwegian Wood i 2012. Tom Petty & The Heartbreakers har totalt solgt i underkanten av 100 millioner plater... :)

 

 

 

https://www.youtube.com/watch?v=U82BvObCdKM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for gratulasjonen Wicky. Jeg vet at Citroën Cactus er langt fra din smak når det gjelder biler og derfor er det ekstra hyggelig at nettopp du skriver noen ord i tråden... :)

Anyway... back to topic. En M235i på sydafrikanske veier er liksom helt greit... :-P

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer med ny bil Fredrik.

Når livet tar en vri, tilpasser man seg.

Spennende valg, ikke et jeg hadde gjort personlig.

Men Citroën er ikke nok en bilprodusent, de tør skille seg ut.

Blir spennende å høre om bilen leverer og hva slags inntrykk du sitter igjen med etterhvert.

Kom over denne, sammenlikning mellom M4, M235i og Alpina sitt bidrag.

Meget interresant, men jeg kan tildels være enig i konklusjonen.

http://www.2addicts.com/forums/showthread.php?t=1026278

post-38418-0-69367800-1408743159_thumb.j

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...