Gå til innhold

Fredriks alternative bimmerstråd


Fredrik
 Share

Anbefalte innlegg

Å kjøre for fort er helt klart en forbrytelse. Der tar du feil. Det er i tillegg et udiskutabelt faktum at MC-førerens sjanser for å overleve hadde vært større ved en lavere hastighet.

 

Selvsagt er det mange som er alt for uoppmerksomme i trafikken. Det er provoserende å se hvor mange som kjører i sin egen lille boble (les: Boble), tilsynelatende uvitende om hva som foregår rundt dem. Nettopp derfor er høy fart forbundet med risiko. Man kan gjerne føle at man har kontroll selv, men man vet aldri når noe uforutsett inntreffer. Marginene blir mindre etter hvert som hastigheten øker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er totalt enig i deg TRF om at man bør først og fremst passe på seg selv i trafikken, og ikke lage kvalme dersom folk gjør feil. Er selv av typen som ikke har noen problemer med å svinge av veien dersom jeg har folk med horn i panna bak meg. Eneste jeg misliker mere enn de som tar seg friheter på bekostning av andre i trafikken er de som skal rakke ned på de som gjør det på steinaldernivå. (nappe i brekket foreksempel.)

 

Når det derimot er snakk om holdninger er jeg ikke enig med deg. Jeg er nå motorsyklist på 5. året, ikke noe å røle av i det hele tatt, men jeg har da rulla litt rundt og gjort meg noen erfaringer. Det første fadern sa til meg når jeg hadde fått lettsykkellappen for mange år siden var enkelt og greit: forventer du at folk følger alle kjøreregler, kommer du til å daude. Punktum.

 

Greit nok dersom man bulker en bil, men man har ikke 9 liv på sykkel. I totalt svart og hvitt har du rett i at fart ikke er en faktor, men skal du se på hva som faktisk gagner motorsykkelisten som i de fleste tilfeller kommer dårligst ut i en kollisjon fungerer ikke det i det virkelige livet. Man må ha en sikkerhetsnett skal man klare seg, og fart dreper både reaksjonstid og spessielt bremselengde. (Hadde han 160 i 80 (?) sona snakker vi 4 ganger høyere bremselengde enn hva han ville hatt hadde han holdt seg 80.

 

Kort og godt synest man angriper saken med feil angrepsvinkel når man går etter skyld, for skal du utrydde mennesklige feil må man rett og slett ta knekken på mennesklige kontrollerte kjøretøy. Fart er gøy, og ikke farlig i rette omgivelser, men når ting ikke går etter planen er man vanvittig mye dårligere stilt bare med noen titals kilometer over fartsgrensen. Forstår man det som traffikant er man i mine øyne jævlig langt komt, for da har man plutselig to kjangser til å avverge ei ulykke, siden selv om den første barriera går (bilen som brøyt vikeplikta) kan man avverge situasjonen selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ess, det er faktisk helt udiskutabelt at han hadde hatt størst sjanse for å overleve om han holdt under 80, eller 50, eller 30. Gjerne tryggest å bruke beina egentlig. Sist jeg sjekka var fartsovertredelser i aller høyeste grad (i utgangspunktet) en forseelse. Om dette har endret seg så skal jeg ikke krangle på det. Jeg finner det dog underlig da man ikke har muligheten til å rette opp en forbrytelse med forelegg meg bekjent.

Håskjold, jeg er helt enig med deg og har noen mil og litt til på MC. Jeg som MC fører (har dog ikke MC nå bare så det er sagt) må alltid ta forbehold om at bilister gjør fantastisk dumme greier som kan få enorme konsekvenser for den som kjører MC. Dette er et bra utgangspunkt å ta når man skal ut å kjøre. Men samfunnets holdninger skal ikke bygges på dette.

Videre så er jeg svært godt kjent med hva som skjer med bremselengde ved høyere hastighet. Problemet er bare at å bruke det som et argument fører til 1) du kan alltid si det vil gå bedre med lavere hastighet 2) man forenkler bildet så til de grader at man skulle tro alle var barnehagebarn. Det er så ekstremt mye annet som spiller inn at som et rent teknisk argument er det nesten verdiløst. Hva er "riktig" bremselengde? Hva er "riktig" reaksjonstid? Er 80 en fornuftig fart fordi riskoen er for høy ved høyere hastighet? I så tilfelle, hvorfor i all verden kjører folk like herlig 80 på glatta, for det gjør nemlig ganske mye med bremselengden.

Du ser hvor jeg vil hen ;)

Til dere begge, det jeg prøver å få fram er ikke hvilke holdninger MC fører skal ha, men hvilken holdning samtlige i trafikken skal ha til sine plikter. At "han andre" kjører for fort påvirker faktisk ikke vikeplikt i det hele tatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kunne gjerne sett flere bilder av den E34 M5 Touringen Werther, den så rimlig strøken ut :)

 

Med vinterdekk:

post-47117-0-62528500-1410127166_thumb.j

 

Lysegrått/hvitt skinn:

post-47117-0-24093300-1410127220_thumb.j

 

Her sammen med daværende stallkamerat:

post-47117-0-96187400-1410127248_thumb.j

 

Noen år etter at jeg solgte den avbildete MX-5en havnet den i hendene til Wicky. Verden er liten.

Angående M5en, så var den ikke helt strøken. Lite rust, men noen småfeil var det. Bilen hadde definitivt en rå sjarm, men det var en del faktorer som trakk ned. Høy vekt, snekkestyring og el-feil f.eks.

Dessverre har ikke bilen vært velsignet med godt vedlikehold etter at jeg solgte den (ikke at jeg la ned enorme summer i den heller....), så pr dags dato er EU-godkjenningen 12 mnd på overtid og sist den var til salgs hadde noen stjålet støtfangerne :rolleyes: For alt jeg vet har E30-folk stjålet og slaktet den for lenge siden...

Mitt beste minne med M5en var da jeg kjørte Gøteborg-Oslo på 2 timer, og det var før man ferdigstilte mye av 4-feltsmotorveien de siste 10 milene i Sverige frem til Svinesund. Gjorde det mellom kl 03 og 05 natt til lørdag, snitthastighet i kjørecomputer på 125 km/t og snittforbruk på 1,47l på mila :mrgreen:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja verden er ganske liten ja... Mx5en var faktisk i god stand da jeg fikk den, kun en liten rustboble i bakkant av kanalen. Ellers var den ganske nice!

 

Tråden din trengte forresten " a womans touch".... Norsk bimbo som tester i8.... "masse plass til sminke"

 

http://christinetinehansen.blogg.no/1409984398_jakten_p_den_perfekte.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Avus Blue er en nydelig farge på E34 karosseriet synes jeg, er det også tofarget skinninteriør jeg ser der på bildet. I såfall en sjeldenhet på disse bilene :) Men for å gi maksimal glede så bør en M5 være i topp teknisk stand ja, det samme føler jeg gjelder disse bilene generelt også. Gi dem litt pleie og omsorg så gir selv en 520I glede og bruksnytte tilbake i haugevis.

Ang E30 hysteriet så synes jeg det har gått for langt, ja jeg liker E30 og kunne godt hatt en slik selv men ikke for en hver pris slik som det sett ut for noen. Tendensene til mange av disse E30 folkene ser man også her på forumet, det begynner å likene en mani... Jeg kjøper mye heller en dønn strøken 1988 modell E32 750I til 70 000 kr i stede en helt grei 1988 modell 2 dørs E30 325I til 90 000 kr, den er liksom bare ikke verd de pengene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fantastisk... den coveren på Toto's fenomenale "Africa" er helt genial... respekt. Tenk om vi kunne hatt noe tilsvarende på vårt lokale mikrobryggeri her i Århus... det hadde vært noe det... :cool:

 

Fart dreper i trafikken... eller som svenskene sier noe mer korrekt "det är inte farten som dödar, det är den plötsliga smällen"... i praksis to sider av samme sak. Politiet her i Danmark snakker om at sjåførene i trafikken grovt sett kan deles inn i tre grupper. 1/3 følger bevisst fartsgrensene. 1/3 kjører av og til for fort, men det er relativt ubevisst og sjåførene reduserer hastigheten når de er oppmerksomme på at de kjører for fort. 1/3 kjører helt bevisst for fort og de kan ikke nås med holdningskampanjer eller moralpreken. Dette er sannelig noe å tenke på... og ikke minst være oppmerksom på når man ferdes i trafikken.

 

Jeg registrerer den samme utviklingen som TRF påpeker her i Danmark. Folk er generelt mer egoistiske i trafikken og når det kjøres for fort er det ofte langt over fartsgrensene samt ofte direkte uforsvarlig. Det jeg ser er sjåfører som ikke har livet kjært og som mangler trening i å kjøre fort på en sikker måte. Man skal kjenne sine begrensninger og alltid legge inn sikkerhetsmarginer når man kjører fort i offentlig trafikk. Jeg tror at mange av disse villmennene i trafikken egentlig ikke er interessert i bilkjøring som sådan (altså i forhold til bl.a sofistikert og hurtig kjøring med ideallinjer og skikkelig tangering av svinger). Jeg tror at bilen bare er et middel/verktøy til å få utløp for en aggresjon og frustrasjon som skyldes helt andre ting enn bilkjøring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En annen gammel italiensk maestro er Lamborghini Espada (1968-78)... den åndelige forgjengeren til bilmodeller som f.eks Porsche 928 og BMW E24. På begynnelsen og midten av 80-tallet kunne man stadig ganske ofte være heldig å observere denne modellen i spesielt det tyske gatebildet... og det tiltross for at kun 1217 stk. ble bygget totalt. Folk som hadde en Espada var i motsetning til Ferrari eiere på 80-tallet stort sett ikke redde for å bruke bilene daglig... :cool:

Lamborghini Espada hadde en V12 motor på 3929 cm3 som originalt ytet 330 HK ved 6500 rpm og 374 Nm ved 4500 rpm. Dette var nok til å klare 0-100 Km/t på ca. 6,5 sekunder og en topphastighet på rundt 240 Km/t. Teknisk ble modellen kontinuerlig utviklet med mer efffekt og et forbedret interiør. Det utvendige designet ble derimot endret minimalt med årene... dog med et viktig unntak... Lamborghini Faena. Dette var en helt fantastisk gjennomført og vakker 4-dørs utgave av Espada. Dessverre bygget Lamborghini kun et (1) eksemplar. Mon ikke Porsche kikket både to og tre ganger på Faena da de utviklet Panamera... :)

http://www.jaylenosgarage.com./video/19 ... ada/193318

Lamborghini Espada

turbfpcp4na3knyjphr2.jpg

qbh5y6mgx65u8lvumods.jpg

gk3edwo9xp7hqo7tcyfp.jpg

oto2of2qq50kwzbogtkv.jpg

Lamborghini Faena

vqth65m9sz0b3xaytxvr.jpg

 

Som tidligere annonsert har RM bilauksjoner i London et større arrangement på gang idag (livestream akkurat nå) og utrolig nok ble denne norske Lamborghinien solgt for £75000 eller ca. 765000 kroner + salær. En fin pris for alle parter egentlig og uten tvil en veldig fin bil... :)

 

gallery_38233_76_566862.png

 

gallery_38233_76_337767.png

 

Så vet vi hva en fornuftig Ferrari F40 koster... £680000... eller 6936000 kroner + salær... :whistle:

 

gallery_38233_76_1163568.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kult opplegg og en veldig bra cover... takker...  :cool:

 

Som en forlengelse av videoen med Harry Metcalfe. Chris Harris er tilbake og kjører den blå Ferrari 250 GT'en... :)

 

 

Jepp... som Wicky nevner så ble denne Ferrarien akkurat solgt for £4350000... eller ca. 44375000 + salær. Knapt 44,5 millioner kroner altså... :-#

 

gallery_38233_76_120458.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synd at biler som dette blir solgt ut av Norge etter å ha vært her i så mange år som denne har :( Veldig mye flotte biler i Amcar miljøet også som selges til Europa og tilbake til USA. Norge er helt i toppen sammen med land som Sveits når det gjelder ettertraktede veteranbiler, vi har ry på oss for gode restaureringer, god smak og selvsagt at vi bruker mye penger på kvalitetsdeler :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...