Fredrik Skrevet April 4, 2015 Forfatter Share Skrevet April 4, 2015 The Empire Strikes Back. BMW mener etterhvert alvor når det gjelder hybrid/elektriske biler. Jeg tror at vi kommer til å se et rotteres uten like når det gjelder hvilken bilprodusent som kan definere fremtiden vedr. elektriske biler. Hvis BMW kommer ordentlig på banen i denne sammenhengen (noe mye kan tyde på) har Tesla ikke en sjanse... http://www.dinside.no/933349/vi-har-opplevd-bmws-super-elbil Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik 90 Skrevet April 4, 2015 Share Skrevet April 4, 2015 Ja den ser spennende ut, selv om jeg er skeptisk til slikt så er det bra at BMW satser og tilbyr fullgode hybrid versjoner til å møte markedet. Så lenge de samtidig tilbyr vanlige diesel og bensinbiler til oss andre så klager ikke jeg BMW har jo selv sagt at de i fremtiden skal kunne tilby minst ett hybrid alternativ i hver klasse og det synes jeg er helt på sin plass i dagens marked. Og som vi alle vet så lager BMW drivlinjer i verdensklasse når det kommet til biler som går på fossilt drivstoff, så det kan jo ikke bli noe dårligere når de skal til med en hybrid drivlinje Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik Skrevet April 4, 2015 Forfatter Share Skrevet April 4, 2015 Stempelmotorer er gammeldagse og ineffektive (dog karismatiske for oss som har vokst opp med dem)... og de representerer på ingen måter fremtiden. BMW vet dette (hvis ikke ville de ikke ha brukt enorme beløp på bl.a i-serien) og posisjonerer seg i forhold til bl.a Tesla. Utfordringen for BMW i denne sammenhengen er at Tesla er som en speedbåt i et farvann der BMW er en supertanker. BMW er et kjempekonsern i forhold til Tesla som relativt enkelt kan sadle om og satse på den hurtigste hesten. På den annen side... er det noen av de gamle kjempene som kan ta opp kampen mot de unge jyplingene så er det BMW... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
wicky124 Skrevet April 4, 2015 Share Skrevet April 4, 2015 Hvorfor kan ikke mercedes eller audi ta opp kampen med tesla da? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik 90 Skrevet April 4, 2015 Share Skrevet April 4, 2015 Stempelmotorer er gammeldagse og ineffektive (dog karismatiske for oss som har vokst opp med dem)... og de representerer på ingen måter fremtiden. BMW vet dette (hvis ikke ville de ikke ha brukt enorme beløp på bl.a i-serien) og posisjonerer seg i forhold til bl.a Tesla. Utfordringen for BMW i denne sammenhengen er at Tesla er som en speedbåt i et farvann der BMW er en supertanker. BMW er et kjempekonsern i forhold til Tesla som relativt enkelt kan sadle om og satse på den hurtigste hesten. På den annen side... er det noen av de gamle kjempene som kan ta opp kampen mot de unge jyplingene så er det BMW... Derfor får man "nyte" den tiden man har igjen med rene forbrenningsmotorer, selv om jeg tror det skal gå mange mange år før de fases helt ut til kun hybrid og EL drift. Men i fremtiden så tror jeg at vi vil se alternativer for drivstoff der vi i dag kun har diesel og bensin å velge i, som man for 40 år siden kunne hadde bensin som eneste alternativ. Neste generasjon BMW er ett godt eksempel på det, kommende 5-serie skal kunne tilbys med tre alternativer til drivstoff. Vi snakker om diesel, bensin og hybrid som kombinerer bensin og strøm. Mulig vi også vil få en ren elektrisk versjon av denne bilen, det vil jeg tro isåfall blir noe senere. Hvorfor kan ikke mercedes eller audi ta opp kampen med tesla da? Fordi BMW har teknologien, kunnskapen og utstyret til å produsere dette på en fornufig og økonomisk måte... De to andre har ikke denne kombinasjonen som skal til for å klare dette på samme måte som BMW gjør. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
wicky124 Skrevet April 5, 2015 Share Skrevet April 5, 2015 (endret) jaha....? er de to andre "u-land" fabrikker mener du? Du er vel klar over at mb og audi allerede leverer løsninger bmw skal produsere? Tesla har allerede mye mercedes i seg...bryter, hendler, understell (luftfjæringen) kommer fra MB.... Endret April 5, 2015 av Wicky hermanoo90 og marius paulsen reagerte på dette 2 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik Skrevet April 5, 2015 Forfatter Share Skrevet April 5, 2015 Det er jo ikke slik at f.eks Mercedes-Benz og Audi ikke har fokus på elektriske løsninger, men de har heller ikke gått til den ytterligheten å bygge en helt ny fabrikk som kun produserer elektriske og hybridbiler. BMW har gjort dette i byen Leipzig nettopp fordi de ønsker komplette/fullverdige elektriske biler og ikke bare eksisterende modeller som er modifisert til elektrisk drift. Tesla's store utfordring med Model S er at den er for tung (som gjør at den trenger en større batteripakke for å ha en tilstrekkelig rekkevidde... som gjør den enda tyngre... som gjør at den trenger en større batteripakke for å ha en tilstrekkelig rekkevidde... ). BMW har vist hvordan man løser denne utfordringen med bl.a chassis og karossier av karbon og div. lettmetaller (les: i3 og i8). Jeg tror at det er korrekt å vudere disse modellene som rullende testbenker og prototyper for fremtidige modeller som går mer i retning av Model S. Det fine med BMW er at de sjelden går for halvhjertede løsninger. Det er full skrue eller ingenting... scoot, FredrikE24 og Fredrik 90 reagerte på dette 3 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
wicky124 Skrevet April 5, 2015 Share Skrevet April 5, 2015 (endret) Men ingen kan se bort ifra at Tesla revolusjonerte elbilene uavhengig av vekt og tyngden på batteripakken? BMW har fremdeles mange år igjen til de kommer med en direkte konkurrent til Model S...og intill da har nok Tesla kommet med en ny modell.... Mercedes har allerede hybrid modeller, elektriske modeller og hydrogenmodeller i porteføljen sin...og de ser ut som normale biler.... At BMW satser på en egen fabrikk med slike modeller er en ting... Men er det virkelig det folk vil ha? For de fleste er ikke rene el-biler en løsning i hverdagen om man skal ta en avstikker på vei hjem fra jobben... Endret April 5, 2015 av Wicky Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik Skrevet April 5, 2015 Forfatter Share Skrevet April 5, 2015 At Tesla har revolusjonert bilbransjen (ikke bare elbilene) er helt sikkert og det har jeg også understreket flere ganger i denne tråden. Poenget er imidlertid at revolusjonen ennå ikke er ferdig og Tesla har stadig en god del å gå på når det gjelder å gjøre elbilene bedre. Elon Musk har selv nevnt at han ønsker mer bruk av eksotiske kompositmaterialer (a la i3 og i8) i fremtidige modeller, men at dette idag er for dyrt. Dette vil gjøre bilene betydelig lettere og dermed kan batteriet også være mindre samtidig som kjørelengden er den samme. Reduksjon av vekt er løsningen på en rekke viktige utfordringer når det gjelder nye bilmodeller i nær fremtid. Drivstofforbruket reduseres kraftig (eller behovet for et stort batteri reduseres tilsvarende), utleding av miljøgasser reduseres tilsvarende (ditto med strømforbruket som kan være viktig for det miljømessige totalregnskapet hvis strømmen f.eks lages med kullkraft) og bilenes ytelser øker fordi en lavere vekt lett kan omsettes i gode akselerasjonstider. Tesla arbeider mot klokken. Hvis først de store bilprodusentene som f.eks BMW satser på elbiler er det lite Tesla kan stille opp med... bortsett fra infrastrukturen med superladere. Hvis denne teknologien blir standard for elbiler kan Tesla evt. kontrollere deres possisjon i markedet på den måten. Så langt har imidlertid ingen av de andre elbilprodusentene hoppet på den vognen. Det er spennende tider vi går mot... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
wicky124 Skrevet April 5, 2015 Share Skrevet April 5, 2015 En revolusjon er nok med en ide satt i spill...Tesla revolusjonerte elbil industrien... så får resten av verden foredle teknikken.... Blir som å si at Graham Bell ikke revolusjonerte telenonen siden apple kom med Iphone senere....? (selv om Bell ble fratatt anerkjennelsen av tlfoppfinnelsen...) Men ja..fremtiden er så absolutt spennende med tanke på alt produsentene vil tilby oss... Ron Jeremy reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik Skrevet April 5, 2015 Forfatter Share Skrevet April 5, 2015 Noen må omsette en god idé til et salgbart produkt/tjeneste også. Folk skal uten videre kunne se nytteverdien av den gode idéen. Det kan være en rekke av sammenfallende tilfeldigheter som styrer en slik utvikling, men det kan også være en helt bevisst politikk som setter igang kjedereaksjonen. I Norge har elbilene en rekke signifikante fordeler som f.eks avgiftfritak ved kjøp av bilene og dette har medført at elbiler har blitt temmelig populære. I Tyskland har elbilene ikke denne fordelen og det ser man på det lave antallet av elbiler som er solgt. Tesla Model S er ikke en dårligere bil i Tyskland enn i Norge, men tyskerne ser ikke den samme åpenbare nytteverdien av bilen som nordmenn gjør. Dette er et viktig poeng når vi diskuterer hvorvidt Tesla har revolusjonert elbilene og/eller bilbransjen som helhet. BMW's administrerende direktør, Norbert Reithofer, anerkjenner dette poenget og oppfordrer derfor tyske politikere til å komme på banen med de samme fordelene som elbileierne har i Norge. Utfordringen i Tyskland er imidlertid at landet har en stor bilbransje der fundamentale endringer når det gjelder bransjens rammevilkår går langsomt. De vil omstille seg, men slikt tar tid i et land med 80 millioner innbyggere. Små og rike land som Norge... som heller ikke har en egen bilindustri å ta hensyn til... kan gjennomføre slike endringer mer eller mindre over natten i forhold til Tyskland. Tesla på sin side anerkjenner også poenget, men satser på at en massiv utbygging av antall superladerstasjoner vil medføre at bl.a tyskerne ser en øket nytteverdi av å ha en elbil. Tesla kan ikke direkte påvirke tyske politikere, men de kan gjøre Model S mer kommersielt attraktiv. BMW kan ikke gjøre bruk av Tesla's superladere (iallefall ikke så langt) og må derfor rette fokuset mot tyske politikere i et håp om at de vil gjøre elbilene mer attraktive som norske politikere gjorde det i Norge. Uansett har Tesla med Model S fått en temmelig konservativ bilbransje til å bråvåkne... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik Skrevet April 6, 2015 Forfatter Share Skrevet April 6, 2015 Jeg har i mange år postet filmer fra spesielt Youtube og Vimeo som viser innhold fra spesialiserte bilkanaler som f.eks Chris Harris on Cars, Magnus Walker, Jay Leno's Garage, Motor Trend, Petrolicious, Harry's Garage etc. Kvaliteten på disse filmene er jevnt over veldig god og i noen tilfeller svært god. Med tanke på at flere av kanalene er uavhengige og uten reklame er dette ganske overraskende. Det å produsere kvalitetsfilmer (uansett innhold) er dyrt og det interessante er derfor hvordan dette i det hele tatt er mulig. Som denne artikkelen fra Hooniverse beskriver er det vanskelig å tjene penger på å produsere kvalitetsfilmer som primært distribueres via Youtube. /Drive Network (der bl.a Chris Harris er partner og var programleder) har ca. 1,4 millioner abonnenter (gratis). Deres mest populære filmer blir i den første tiden etter publisering sett ca. 400000 ganger. Dette er et svært høyt tall for en nisjefilm; som bilfilmer tross alt er. Dette er en viktig erkjennelse når det gjelder muligheten for å tjene penger på Youtube. Etter at alle produksjonskostnader og skatter er betalt sitter /Drive Network igjen med et overskudd på $720 (ca. 6000 kroner). Kunsten er derfor ikke å tjene penger, men unngå å tape penger hvis man vil produsere bilfilmer av høy kvalitet for publisering på Youtube. De aller fleste som produserer slike filmer har derfor en alternativ inntektskilde (f.eks en ordinær jobb/praksis), er velhavende (som f.eks Jay Leno og Magnus Walker), har et stort bilmagasin i ryggen (Motor Trend) eller er såpass bilinteressert at alle sparepengene brukes til å lage filmer (Chris Harris). I tillegg ser vi en tendens der en mann filmer seg selv med et eller flere GoPro kameraer (såkalt "one take" filming) er en ny trend for å spare penger (i konsept ikke ulikt de tidligere danske såkalte "dogme" spillefilmene "Festen" og "Idiotene" fra 1998). /Drive Network har begynt med dette etter at Chris Harris igjen gikk solo og har stor suksess med konseptet. Mange bilentusiaster vil heller underholdes enn nødvendigvis se filmer av teknisk høy kvalitet og dette er sannelig et tankekors for de av oss som elsker skikkelige kvalitetsproduksjoner (f.eks Chris Harris når han er på sitt beste). Matt Farah fra /Drive Network beskriver disse lavbudsjettfilmene som “internet for the internet” istedenfor “TV for the internet". Billigere produksjoner tillater at man kan lage filmer der produksjonskostnadene for filmene bedre svarer til det lave inntektspotensialet. Som en bonus kan man lage flere filmer som publiseres med kortere intervaller. Kvantitet på bekostning av kvalitet. Chris Harris vil imidlertid gjøre en forskjell og derfor ønsker han ikke å redusere kvaliteten på sine produksjoner (iallefall ikke foreløpig). Han har hengivne tilhengere på nettet og noen av disse donerer hver måned et beløp til hans side på Patreon. Så langt donerer 1300 patreons månedlig ca. $6000 eller ca. 50000 kroner. https://www.patreon.com/user?u=401656 ... http://hooniverse.com/2015/04/03/youtube-economics-the-drive-paywall/ bimmerR og RNJ reagerte på dette 2 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Saltkjelen Skrevet April 6, 2015 Share Skrevet April 6, 2015 Jeg er ikke uenig i tankegangen din, F90 og jeg synes allerede det er bemerkelsesverdig at ladestrømmen i Sverige nå skal koste 3kr/min. Med andre ord vil en full tank på en elbil hos söta bror koste tilnærmet det samme som en "fossilbil" (som elbil-eiere så fint kaller det), men med ufrivillig hvilepause inkludert. Jeg tror ikke det går lang tid før vi ser noe tilsvarende her hjemme, og at de fleste bensinstasjonene får en ekstra meny på bensinprisskiltene som det står "el kr/min". Så var det altså på tide at ladestrømmen også skulle koste penger i Norge. Fra og med 01.05.2015 vil det være slutt på gratis lading i Lillestrøm sentrum, og det vil koste 2,50kr per minutt (nesten det samme som i Sverige) for ladingen. Jeg er overbevist om at dette er starten på elbilkostnadene som vil komme for fullt i resten av landet om ikke lenge. http://www.rb.no/Slutt_p__gratis_lading-5-43-47268.html Ron Jeremy og Fredrik 90 reagerte på dette 2 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Werther Skrevet April 6, 2015 Share Skrevet April 6, 2015 Det jeg ikke er så glad i med moderne biljournalistikk på nett er at den lett blir narsissistisk og blir mye person og mindre sak. Det blir til at folk markedsfører seg selv fremfor å levere god forbrukerjournalistikk. En annen ting er om disse videoene som legges ut fortsatt vil være tilgjengelig om mange år, eller om de forsvinner i internettsluket. Fordelen med blader er at fakta, bilder og historien er lett tilgjengelig for senere generasjoner. Så du nevnte "Motor Trend", så jeg tok en titt i samlingen - men jeg hadde bare to blader fra hhv 1972 og 1980. Men har en del "Road & Track" og "Car And Driver", og legger ved noen smakebiter fra 1960-1975. Dette kan man kose seg med i timevis - selv reklamen i bladene er interessant og spennende sett med dagens politisk korrekte øyne. Bladene er kjøpt nye i USA, og de har abonnement-etiketter med navn og adresse på ymse personer. Senere har de tatt turen over sjøen, og i de siste 10 årene er det jeg som har hatt de. Overtok de fra en Ferrari-frelst 85-åring som trengte hjelp til å rydde loftet... Fredrik og RNJ reagerte på dette 2 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik Skrevet April 6, 2015 Forfatter Share Skrevet April 6, 2015 Ja... TV og filmer på internett har det til felles at programlederen lett blir den bærende bjelken. Dette ser vi ikke minst når det gjelder Top Gear og Jeremy Clarkson. Chris Harris er Clarkson's pendant på nettet i denne sammenhengen. Han alene tiltrekker et stort publikum og lever av dette. På den annen side finnes det også journalister i bilmagasinene som er mer eller mindre kjendiser. En av de mer kjente var L.J.K. Setright som i over 30 år skrev i det britiske CAR Magazine. Ellers synes jeg at du har et veldig godt poeng når det gjelder håndfaste blader og magasiner i forhold til mer flyktige filmer på bl.a Youtube. Jeg pleier imidlertid å lage min egen MP4 kopi hvis det er et klipp på Youtube jeg ikke vil miste. Kvaliteten er ikke den beste hvis filen skal ha en nogenlunde fornuftig størrelse, men det er bedre enn ingenting... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå