Gå til innhold

Fredriks alternative bimmerstråd


Fredrik
 Share

Anbefalte innlegg

Det har brutt ut full offentlig krangel mellom familiene Porsche og Piëch... som via familieselskapet Porsche Automobil Holding SE bl.a er den største aksjonærgruppen i Volkswagen AG (50,76%). Her følger en kort sammenfatning av hva som er bakgrunnen for denne krangelen og hvorfor den er delikat også i en større sammenheng.

 

http://www.business.dk/global/magtkampen-raser-i-volkswagen-porsche-undsiger-formandsfaetter

 

Porsche AG er idag 100% eiet av Volkswagen AG. Det var igjennom ekteskapet mellom Ferdinand Porsches datter, Louise, og Anton Piëch i 1928 at de to familiene ble ført sammen. Anton Piëch var utdannet jurist fra universitetet i Wien og han hadde noe tidligere blitt kjent med Ferdinand Porsche da det hadde oppstått en uenighet mellom Porsche og Mercedes-Benz i forbindelse med en ansettelseskontrakt (Porsche ble ansatt i Mercedes-Benz allerede i 1923). Piëch var et prominent medlem av det østeriske nazipartiet og SS (Schutzstaffel - en paramilitær avdeling under nazipartiet). Han var i krigsårene direktør for Volkswagen AG samt leder for den lokale avdelingen av Volkssturm (en milits direkte underlagt Adolf Hitler). Piëch og Louise fikk fire barn inkl. Ferdinand Karl Piëch som idag er styreformann for Volkswagen AG.

 

Louises bror, Ferdinand Anton Ernst Porsche (bedre kjent som "Ferry"), fikk fem barn med sin kone Dorothea Reitz. De to mest kjente er den avdøde Ferdinand Alexander Porsche og Wolfgang Porsche som idag er styreformann for Porsche Automobil Holding SE. Ferdinand Alexander Porsche var bedre kjent som "Butzi" og etablerte i 1973 designbyrået Porsche Design Studio (idag Porsche Design GmbH). Han hadde tidligere designet bl.a Porsche 901 og 904. Etter at Porsche i 1963 tapte en rettsak mot Peugeot vedr. varemerker med tre sifre inkl. et null i midten ble 901 endret til 911.

 

Det at Butzi Porsche, som eldste sønn, etablerte et designbyrå istedenfor å bli direktør i familiefirmaet var et resultat av uenigheter som allerede den gangen hadde oppstått mellom familiene Porsche og Piëch. Søskenparet Ferry og Louise bestemte derfor, primært for å beskytte firmaet (etter inspirasjon fra Honda) og familieformuen, at for fremtiden skulle ingen i de to familiene sitte i ledelsen av Dr.ing. h. c. F. Porsche GmbH. Av samme årsak fikk heller ikke Butzi's fetter, Ferdinand Piëch anledning til å lede familiefirmaet (selv om han uten tvil var den som hadde arvet ingeniørgenene fra bestefaren). Ferdinand Piëch var i perioden 1963-1971 ansatt hos Porsche og var bl.a ansvarlig for utviklingen av den legendariske racingmodellen 917. Som et ledd i avtalen mellom hans mor og onkel sluttet han hos Porsche og ble istedenfor utviklingsdirektør hos Audi AG som var og er 100% eiet av Volkswagen AG. 

 

I 1993 ble Ferdinand Piëch styreformann i Volkswagen AG og fikk dermed i et strategisk perspektiv også indirekte kontroll over Porsche. Årsaken til dette var at Porsche på begynnelsen av 90-tallet, etter flere år med bl.a manglende produktutvikling, var tett på økonomisk ruin. Den årlige produksjonen var knapt 20000 biler og reelt var Porsche derfor fullstendig avhengig av Volkswagen AG for å kunne overleve økonomisk. For å rette opp den misligholdte ledelsen av firmaet ble Wendelin Wiedeking ansatt som produksjonsansvarlig i 1991. To år senere ble Wiedeking administrerende direktør for hele Porsche AG. Han ble samtidig også styremedlem i Volkswagen AG. Wiedeking var en stor beundrer av Toyota's "Lean Production" konsept (ref: effektivisering ved kun å ha deler på lager når du skal bruke dem) og implementerte derfor dette konseptet hos Porsche. Ergo måtte de ulike modellene samkjøres mest mulig og dette resulterte i en helt ny 911 modell (996 - den første siden 1973) og Boxster (986). Kort tid senere kom også Cayenne og denne strategien ble en massiv kommersiell og økonomisk suksess for Porsche. 

 

Så stor var suksessen at Porsche i 2008 besluttet å innlede et forsøk på en fientlig overtagelse av Volkswagen AG. Det er uklart hvilken rolle Ferdinand Piëch hadde i dette spillet, men etter diverse juridiske og økonomiske forviklinger endte det hele med at Volkswagen AG istedenfor tok over Porsche AG. Familiene Porsche og Piëch mistet imidlertid langt fra kontrollen over Porsche og måten det skjedde på er den dag idag svært omdiskutert. Selskapet Porsche Zwischenholding GmbH ble midlertidig etablert der Porsche/Piëch familiene på den ene siden eide 50,1% av aksjene og Volkswagen AG eide 49,9% av aksjene. Dette selskapet hadde kun et formål og det var å eie Porsche AG 100% og Volkswagen AG 50,7%. Deretter ble 100% av aksjene i Porsche AG overført til Volkswagen AG og selskapet Porsche Automobil Holding SE etablert. Som et endelig mål overtok dette selskapet aksjeandelen i Volkswagen AG (50,76%) og familiene Porsche/Piëch har på den måten stadig full kontroll med både Volkswagen og Porsche... samt Skoda, Seat, Audi, Lamborghini, Bentley, Bugatti, Ducati, Scania og MAN.

 

Styreformannen i Porsche Automobil Holding SE har imidlertid hele tiden vært Wolfgang Porsche og ikke hans fetter Ferdinand Piëch. Dette er et resultat av den innbyrdes fordeling av aksjene mellom familiene Porsche og Piëch samt aksjonærene i Volkswagen AG. Ferdinand Piëch synes å være isolert i denne sammenhengen fremfor Wolfgang Porsche som er den mer samlende deleieren av selskapet. Ferdinand Piëch oppfattes av mange som for arrogant og egenrådig, men det er ingen tvil om hvem som er den store ingeniøren i ånden etter bestefaren Ferdinand Porsche. Det er Ferdinand Piëch og Bugatti Veyron er et veldig godt eksempel på dette... :)

 

 

Volkswagen AG produserer årlig ca. 10 millioner biler i 27 forskjellige land. Det er ca. 575000 ansatte i konsernet og den årlige omsetningen er på ca. 1700 milliarder kroner (Statoil ca. 460 milliarder kroner). Porsche AG produserer i Tyskland og Slovakia årlig ca. 190000 biler og har ca. 22500 ansatte. Porsche AG omsetter årlig for ca. 145 milliarder kroner.

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Citroën C4 Cactus på anabole steroider... ganske kul egentlig. Det skjer temmelig mye når det gjelder bildesign for tiden og jeg synes kanskje at de tyske bilprodusentene har en jobb å gjøre på denne fronten. På mange måter er faktisk Opel lengst fremme blandt de tyske bilprodusentene med helt nye designløsninger hvis vi ser bort fra BMW's i-serie. BMW bør passe seg for ikke å havne i den samme situasjonen som de gjorde med E36, E34 og E38 (les: før Chris Bangle ble hentet inn som nye designsjef). Klassisk og elegant design, men også litt kjedelig og lite nyskapende. VW og Audi har imidlertid et større problem enn BMW når det gjelder kjedelig designløsninger. Dagens modeller er jo bare variasjoner over et designtema de har brukt i alt for mange år. Apropos helt nye designløsninger samt tørre å gå først (les: Citroën DS)... dette kan Citroën... :)

 

 

 

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

eehh...så E36 sitt design var lite nyskapende i forholdt til E30, E34 sitt design var lite nyskapende i forhold til E28? Det tror jeg er det dummeste jeg har lest så langt i denne tråden, var jo nettopp med modellene E34, E32 og E36 at BMW skapte ett helt nytt design for hele sin modell serie som var revolusjonerende kontra designet på modellene de avløste. Da vi jeg heller si at E38, E39 og E46 var lite nyskapende, elegant og tidløst ja men det fulgte helt klart opp trenden ifra sine foregående modeller. Det kan man ikke si om E34 og E36...

Ellers så er det rart at de franske merkene ikke har kastet seg på SUV bølgen tidligere, annet enn å kjøre på med ferdige Mitusbishi produkter i form av Outlander og ASX.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så var det dette med å ha skylapper igjen da Fredrik. Jeg forstår at det kan være vanskelig for deg å akseptere at BMW's modeller ikke alltid er perfekte, men slik er nå engang historien. Prøv å se nyansene i denne artikkelen i forhold til ditt svar på min utlegning vedr. E36 og de andre samtidige modellene. E36 var nyskapende i forhold til E30, men ikke i forhold til datidens state of the art innen bildesign. Husk at da E36 kom på markedet var E30 hele 9 år gammel og var til en stor grad bare en videreutvikling av E21 som kom på markedet i 1975. BMW var en helt annen bilprodusent på 70 og 80-tallet enn idag... :)

 

http://bimmers.no/page/articles.html/_/bimmers/bmw-designforviklinger

 

25000 innlegg... det er jo også noe... :)

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

E36 er da en av de mer vellykkede bilene fra 90-tallet, både teknisk og designmessig. De holder seg faktisk skambra til å være nesten 25 år. Det samme gjelder E38 som sammen med W126 er de peneste luksusbilene de siste 40 årene. Franskmennene har produsert mange dølle biler de siste 20 årene, både teknisk og designmessig. C6 og C4 mk1 er unntakene. VW er milevis foran med pene og ikke minst kule biler som siste generasjon Beetle, nye Passat, Up!, Passat CC, Scirocco, Lupo og gamle Corrado.

Du kritiserer Fredrik 90 for skylapper, men pass på så ikke du forsvinner inn i en fransk tåke og ender opp som hardbarka besserwisser på Alfa Romeo- eller Citroen-forum der de ikke har kontakt med virkeligheten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror du må en tur til Oslo ifm. Med 17. Mai og "noen" dager til i år Fredrik :)

Jeg skal hvertfall beskue DS og senere Citroën modeller denne dagen :)

0fa52ba007e15dc4ba88f3af974457a9.jpg

Skrevet en haug med skriveleifer using Tapatalk

 

Ja, dette hadde vært gøy å få med seg!

 

Min egen og relativt nyinnkjøpte C6 er nå på plass hvor Citroën trives best: på verkstedet. For litt over to uker siden begynte den å lekke hydraulikkolje og det har vist seg å være en større sak å fikse. En kilometer rør har nå ankommet fra Frankrig men jeg har forstått på verkstedet at det er en betydelig jobb å skifte. De jobber angivelig for fullt med saken og kanskje blir den klar i løpet av uken...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her må jeg si meg enig med Werther når det gjelder E36. Når det kommer til E34 kan jeg være enig i at dette var lite nyskapende og mye "likt" E28. Men E39 og E38 syns jeg er noe av det absolutt beste som har rullet ut fra BMW. Ett meget tidløst design, ett interiør som jeg ikke klarer å se att noen andre på den tiden klarte å matche i det hele tatt. Likheten mellom E34 og E39 hvis man ser bort i fra nyrene er ikke veldig stor, men man ser jo helt klart at de førte designset fra E36 over på E39. Så sådan var vel E36 som da kom i 90/91 veldig nytenkende.

 

Når det kommer til den bola Cactusen. Jeg liker den, den er sær og kul - hadde ikke hatt noe problem med å kjørt rundt i en sånn.

Det kommer neppe til å skje at jeg kjøper meg en fransk bil noen gang, men jeg dør ikke av tanken :)

Endret av scoot
Lenke til kommentar
Del på andre sider

E36 har fått en renessanse de senere årene (vel fortjent mener jeg), men det er etter å ha vært over 10 år i skyggenes dal. Få bilmodeller har i den grad blitt stylet og ødelagt i et omfang som idag betyr at det er vanskelig å finne nogenlunde fornuftige eksemplarer. Mitt poeng i denne sammenhengen er ikke å fortelle en historie om at E36 ikke er en vellykket BMW modell, men derimot å fortelle at et spennende og dynamisk design er en temmelig vanskelig øvelse. Mange misforstår og tror at det bare handler om ytterpunkter som pent-stygt eller gammelt-moderne, men dette er bare en liten del av hva som er design. Designet på E36 var ikke moderne og heller ikke spesielt dynamisk på en måte som medførte at man kunne ekspandere hovedtrekkene videre til nye modeller. Derfor ble Chris Bangle hentet til BMW og derfor ble hans design omdiskutert.

 

Apropos Citroën er jeg enig i at de har utviklet både hummer og kanari opp igjennom årene. Noen modeller er veldig spennende, mens andre i beste fall bare transportmidler. Jeg er ingen stor fan av Citroën generelt, men jeg elsker evnen Citroën har til å noen ganger tenke radikalt annerledes (f.eks Traction Avant, 2CV, DS, SM, CX, XM, Cactus etc.). Poenget er altså tenke annerledes... og ikke pent eller moderne. Forøvrig akkurat som med i3 og i8... som etter min mening idag er BMW's mest spennende modeller når det gjelder design... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Designet til E36 var jo nettopp såpass moderne og dynamisk at de kunne overføre hovedtrekkene over på E38 tre år senere og E39 fire år senere. De har klare likheter både i frontparti og bakparti, og de trekkene som E36 startet forsvant jo ikke før i 2003. Hvis ikke det er et vellykket design, hva er da vellykket? Bangle sitt design som mange misliker og blant annet måtte ha omfattende facelift etter 3 år? Mulig jeg er litt treig, men jeg følger deg ikke helt, Fredrik. Men du diskuterer jo med en som kjører en landyacht som når den var ny ble kritisert for å se ut som en strandet spekkhogger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så var det dette med å ha skylapper igjen da Fredrik. Jeg forstår at det kan være vanskelig for deg å akseptere at BMW's modeller ikke alltid er perfekte, men slik er nå engang historien. Prøv å se nyansene i denne artikkelen i forhold til ditt svar på min utlegning vedr. E36 og de andre samtidige modellene. E36 var nyskapende i forhold til E30, men ikke i forhold til datidens state of the art innen bildesign. Husk at da E36 kom på markedet var E30 hele 9 år gammel og var til en stor grad bare en videreutvikling av E21 som kom på markedet i 1975. BMW var en helt annen bilprodusent på 70 og 80-tallet enn idag... :)

Så hvis man er uenig med deg så har man enten:

A ) Skylapper

B ) Er fanboy

Min kommentar til at E36 og E34 var lite nyskapende var ment i forholdt til BMW sin øvrige modellportefølje, ikke mot andre biler på markedet. Da kan jeg være enig i at designet til f eks Audi 100 C3 og MB W124 er vel så nyskapende og kanskje mer tatt i betraktning at de er langt eldre. Men E36 er virkelig en modell som jeg anser som moderne for sin tid og ikke minst veldig tidløs den dag i dag. E34 er ikke spesielt tidløs i designet (veldig tidløs i kjøreegenskapene dog, og jeg har siste generasjon 5-serie som sammenlikningsgrunnlag) men det er nettopp det jeg liker med modellen. En fin blend av oldschool BMW og moderne designspråk, det har ikke E36 igjen.

Når det kommer til E34 kan jeg være enig i at dette var lite nyskapende og mye "likt" E28. Men E39 og E38 syns jeg er noe av det absolutt beste som har rullet ut fra BMW. Ett meget tidløst design, ett interiør som jeg ikke klarer å se att noen andre på den tiden klarte å matche i det hele tatt.

Av ren nyskjerrighet, på hvilken måte er E34 "mye lik E28"?

Ellers så er jeg enig ang E39 og E38, de er desidert noe av det beste BMW har kommet med når det kommer til design og teknikk. Som Werther sier så er E38 en av de beste luksusbilene de siste 40 åra, og spør du meg så er det den beste 7-serien så langt. Den satte standarden for design, teknologi og kjøredynamikk da den kom i 1994, virkelig en modell man kan være stolt over som BMW entusiast.

Endret av Fredrik 90
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis man ser på E34 kontra E28 er det relativt mange likheter, designet er for meg mer enn stor facelift enn en helt ny bil. Understellsmessig er faktisk mye av delene identiske, og på motorsidene så ble vel også M20 maskinene flytta rett inn i E34 også. Interiøret er også relativt likt, litt mer moderne men man ser heelt tydelig likhetstegn.

Så ja, for meg blir E34 en slags tung facelift. En mye mer moderne bil i kjørefølelse osv, men rent teknisk veldig lik, utseende har de samme trekkene i en mer moderne variant. Jeg mener hvis du ser E34-E39-E60 så er forskjellene utvendig, innvendig og utstyrsmessig laaaaangt større enn E28-E34.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Werther: Hehehe... du vet mer om biler enn de aller fleste selv om du for tiden ratter et hangarskip av en bil... :)

 

Det at E38 ser ut som en forvokst E36 fikk BMW temmelig mye pepper for, men det ga mening rent kommersielt. Det er alltid mellommodellene som f.eks 5-serien og E-klassen som designmessig har størst frihet og spillerom. De minste og største modellene (den gangen) var mer bundet av konservative tradisjoner. Ergo var E65 et vanskelig prosjekt for BMW og ikke minst Chris Bangle. På den ene siden var det helt avgjørende at designet beveget seg vekk fra modellene under slik at E65 fikk en egen identitet, men på den andre siden måtte designet ikke være for progressivt og moderne (les: kundegruppen er alt overveiende konservativ). E65 ble hverken fugl eller fisk i denne sammenhengen og de løse bitene fallt ikke på plass før F01 kom på markedet.

 

E85 Z4 er derimot en helt annen historie når det gjelder et spennende design. Nyskapende, progressivt, radikalt og annerledes er bare noen av superlativene som ble modellen til del etter lanseringen. E85 skulle være en fyrlykt og vise veien fremover. De designmessige rammene som denne modellen skapte mener jeg har vært rimelig vellykket når man idag ser på hvordan E90, F30 og ikke minst de ulike variantene av den første 1-serien alle sammen brukte signifikante elementer fra designet på E85. Dette er en helt annen designlinje enn de strikte og formelle linjene som ligger til grunn for spesielt E36 og E38, men også E34 og E39... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...