Gå til innhold

Fredriks alternative bimmerstråd


Fredrik
 Share

Anbefalte innlegg

For mange går nok 4x4 under kategorien tilleggsutstyr som er kjekt å ha, men det er sikkert greit å ha når man virkelig trenger det (noe som ikke er så ofte). Jeg har aldri savnet det på mine alminnelige biler selv om jeg har litt erfaring med tre Land Rovere. Det blir vel litt som med SUV moten og det faktum at de aller fleste av disse bilene aldri kommer utenfor asfalterte veier. Mange liker nok den innvendige plassen disse bilene tilbyr samt at det kan være kjekt å sitte høyt for å få et bedre overblikk over trafikken (fungerer til alle kjører en SUV). Noen påpeker også at disse bilene er sikrere i en kollisjon i kraft av at de er større og tyngre, men dette argumentet gjelder også kun frem til alle kjører en SUV. I min verden hadde det vært bedre om vi alle kjørte mindre og betydelig lettere moderne biler. På den måten ville trolig mange av ulykkene langs veiene vært mindre fatale (les: mindre krefter i spill).

 

Føljetongen i Volkswagen's styre fortsetter. Ferdinand Piëch og hans kone (som av heller merkelige årsaker også satt i styret) er nå erstattet av to nye styremedlemmer... Louise Kiesling og Julia Kuhn-Piëch. Såvidt jeg forstår er iallefall den første Ferdinand Piëch niese, mens den andre enten er en niese eller et av hans 12 barn (mest trolig en niese). Det er det resterende styret i Volkswagen som har valgt de to kvinnene inn i styret i et håp om at dette kan være et kompromiss som kan tilfredstille Ferdinand Piëch. Mye kan imidlertid tyde på at han på ingen måter er tilfreds med dette valget og at han på den kommende generalforsamlingen i Volkswagen om et par dager vil foreslå Brigitte Ederer og Wolfgang Reitzle som nye styremedlemmer. Ederer er bl.a tidligere styremedlem i Siemens, mens Reitzle er en gammel kjenning fra BMW der han jobbet i perioden 1976-1999... de siste 6 årene sogar som styreformann for BMW AG. Jeg tror bestemt ikke siste ord er sagt i denne saken fra Ferdinand Piëch.

 

http://blog.caranddriver.com/ousted-piech-putting-up-fight-over-vw-board-appointees/

http://www.business.dk/global/sejrherren-i-volkswagen-skal-ikke-foele-sig-for-sikker

 

Apropos BMW så er jeg usikker på hva jeg skal mene om Gran Tourer varianten av 2-serien. Den er helt sikkert veldig praktisk, men den bakenden får ingen stjerner i min bok (gir meg litt SsangYong Rodius vibrasjoner)... :???:

 

 

Jeg må si at den aktuelle røde MR-2'en ser ganske sexy ut. Den modellen gikk meg dessverre mer eller mindre hus forbi da den var på markedet. Midtmotor er alltid morsomt så den burde kanskje også være en fremtidig klassiker/entusiastbil... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

McLaren F1 (topphastighet på 387 Km/t) kom med 17" felger (235/45 og 315/45) og det samme gjorde Porsche 959 (235/40 og 255/40). F1 fikk kritikk for å være litt lumsk på grensen, men med datidens "analoge" understel, bakhjulstrekk og 627 HK er dette kanskje ikke så merkelig. 959 (topphastighet på 300 Km/t) hadde temmelig smale dekk med tanke på bilens ytelser, men den hadde et sofistikert 4x4 system samt et tidlig "digitalt" understel som mer enn kompenserte for dekkenes marginale størrelse. Det som er litt interessant med disse bilene er hvor små hjulhusene (og bilene i seg selv) er i forhold til moderne superbiler. Kjempestore hjulhus påvirker ikke bildesign i en positiv retning synes jeg (generally speaking). Rent teknisk er det faktisk ikke nødvendig med 20" felger iom. at de aller fleste bremseskivene får plass i 17" felger. Alt annet øker bare bilens ufjærede vekt og det tilfører ingenting i forhold til bilens dynamiske egenskaper. Mange tror også at det er nødvendig med store felger/dekk som en følge av en høy topphastighet, men dette er heller ikke riktig. Man kan faktisk kjøpe 16" dekk som er W merket (270 Km/t). På den annen side ser 16" felger bare dumt ut på mange moderne biler når hjulhusene er såpass store som de er... så på den måten ser jeg poenget med store felger/dekk... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er litt i tvil hva jeg skal mene om BMW og firehjulstrekk, jeg føler jo på en måte at jeg ikke trenger det. Men når BMW til stadighet kjører kampanje på xDrive til 9900,- så er man jo nesten idiot hvis man ikke velger dette, med tanke på hvor salgbar det gjør bilen i ettertid. Men bortsett ifra det så vil jeg mene at man trenger kun vinterdekk av god kvalitet på moderne BMW, antispinn system og vektbalanse er i dag så bra at man kommer frem der man trenger.

 

Når det gjelder SUV trenden så er det mange som spør meg hvorfor jeg ikke valgte X5 i stede, men for min del så blir det en halvveis løsning all den tid en 5-serie Touring er mer romslig. Da sitter man igjen med høy sitteposisjon som selvsagt er en fordel og firehjulstrekk, ellers har man en forholdsvis klumpete bil som ikke har de kjøreegenskapene jeg setter pris på i en BMW. Da ville jeg heller gått all inn og kjøpt en virkelig stor og solid SUV, gjerne en Land Cruiser V8 eller noe av amerikansk fabrikat. Med skikkelig firehjulstrekk, kraftig motor og ikke minst ha muligheten til å laste inn mye vekt uten at bilen skal legge seg nedpå eller slite i motbakkene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fredrik! Jeg har et spørsmål angående Europatur. Jeg leser etter å ha googlet litt at man behøver miljøoblater og i Østerriket må man vel ha en annen type oblat for å kunne kjøre i landet? Hvordan gjør jeg dette? Har googlet litt og funnet ut at miljømerket kan bestilles i posten, men er det vits? Bruker dere dette? Tenkte at du som har erfaring og klarer å gi kontruktive tilbakemld har peiling! 1 mnd akkurat til avreise

Endret av Marius2002
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Føler jeg nesten må svare Fredrik 90 fra et par dager siden...

Tilværelsen som amcareier er jo noe helt nytt, men det er morsomt og interessant. Som deg liker jeg de siste generasjonene Crown Victoria og Caprice fordi de kjører sin egen sti, og er akkurat passe oldschool til å sjarmere meg. Diffen lagde noen ulyder, men det var pga at det var fylt automatolje på den tidligere. Den har sammen med automatkassa fått et oljebytte til korrekt olje, og fungerer nå plettfritt. Må si det er kos å cruise rundt både i Oslo og langs E6.

Jeg er vel ikke noen typisk amcareier, så er mer glad i å kjøre bilen enn å stå på lokale treff og sladre sammen med "gubber". Håper bilen fortsetter å fungere brukbart utover sommeren, og at automatkassa tåler kjøringen min. Eneste planen var å få tak i et sett originale felger (som på nederste bildet) til bruk også på sommeren (har disse på vinterdekkene), men har ikke funnet noen sett enda. Blir vel dyrt å kjøpe fra USA via Ebay. Den originale grillen skulle jeg også gjerne hatt - nå sitter det en halvrånete Impala SS-grill der.

 

 

 

post-47117-0-32735800-1430672917_thumb.j

post-47117-0-96046700-1430672925_thumb.j

post-47117-0-91382000-1430672934_thumb.j

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser forresten at Fredrik nevner Porsche 911 Carrera og dekkdimensjoner.

På min brukte jeg både 15" BBS Mahle, 16" Rial og 17" RUF. 16" Rial-felgene med 225/50+225/55-dekk så best ut og kjørte best da de hadde veldig lav vekt, og de ble brukt mest. Dog hadde RUF-felgene (205/40-17" foran og 245 bak) best/mest sportslig gummi, så bilen bremset desidert best med disse. Dette var noe jeg satte pris på når jeg kjørte på Autobahn uten ABS, og måtte bråbremse MAX fra 260 km/t og holdt på å kjøre i ræva på en Nissan Almera som ikke brukte speil rett syd for Hamburg....

Jeg hadde også et sett originale BBS RS-hjul fra 911 Turbo/930, men pga innpress subbet de bak og kunne ikke brukes. Hadde i tillegg et sett 15" Teledials som aldri satt på bilen. Legger ved noen bilder av bilen med de forskjellige hjulene.

post-47117-0-52439900-1430673758_thumb.j

post-47117-0-84361200-1430673766_thumb.j

post-47117-0-27870300-1430673769_thumb.j

post-47117-0-03568000-1430673772_thumb.j

post-47117-0-02444000-1430673774_thumb.j

post-47117-0-08370700-1430673778_thumb.j

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Jeg må si at den aktuelle røde MR-2'en ser ganske sexy ut. Den modellen gikk meg dessverre mer eller mindre hus forbi da den var på markedet. Midtmotor er alltid morsomt så den burde kanskje også være en fremtidig klassiker/entusiastbil... :)

 

Jeg tror den gikk mange hus forbi, eller ble avskrevet som mindre aktuell enn andre kandidater.

 

Første generasjon MR2 1984-1989. Var jo en ganske så sprek bil i sin tid med 124 eller 146hk.

DSC02997.jpg

 

Andre generasjon 1990-1999 hadde en del motoralternativer. Kraftigste opp til 225hk og turbo (eller 245hk i japan)

p1090644.jpg

 

Tredje generasjon (som jeg eide) ble dermed relativt slapp, og fans av tidligere biler var ikke like begeistret for den lille bilen. Den var ikke like barsk eller sprek som mange håpet på. Den var riktignok den letteste bilen. 975kg. (Noe som er akkurat det samme som kommende MX-5 ND med 1.5L motor)

MX-5 NB hadde allerede etablert seg godt som roadster i denne klassen og hadde sine fans fra MX-5 NA. Mange nye kunder gikk nok også for MX-5 NB. Klassisk Roadster oppskrift, ikke så sært utseende og en bil mange flere kjente til. Jeg tror konkurransen fra MX-5 ble for tøff.

For de som ville ha "skikkelig" sportsbil med midtmotor så ble Elise og Opel speedster sett på som bedre alternativer.

Min teori er dermed at MR2 roadster falt litt mellom to stoler og hadde heller ikke tidligere MR2 entusiaster å falle tilbake på.

 

Opel Speedster hadde vært ett veldig godt kjøp for en 4-års tid siden. Sikkert ikke en dum bil å kjøpe nå heller. Hadde man kjøpt denne i 2001 f.eks så hadde man ikke tapt en krone om man behandlet den godt. Disse bilene holder seg veldig godt i verdi og er nok allerede ansett som samleobjekter til en overkommelig pris. Enda lavere vekt enn MR2 Roadster, delvis takket være aluminiumskarosseri. I tillegg så hadde den kraftigere motor og utseende som flere likte bedre enn MR2en. I mine øyner var den en del bak Elise I utseende, men den var rimeligere og uten tvil mer for pengene.

 

Ser man på tidligere utgaver av MR2 og mange andre japanske biler så har de ofte en tendens til å blir bruksbiler, ungdomsbiler, driftebiler, etc..Samlegrunnlaget er ikke helt der. Det er generelt relativt billige biler som ikke hadde så høy status.

 

Opel Speedster (og Elise) har tilnærmet null bagasjeplass. I MR2en fikk jeg plass til ca 4 halvfulle poser i oppbevaringsrom bak setene. I tillegg kan man få en del poser i fronten dersom man ikke hadde reservedekk eller noe der. Legg en pose eller to ved beina til passasjeren og man kunne få plass til en stappfull handlevogn med matvarer f.eks. Jeg hadde denne bilen når jeg bygde (/totalrenoverte) mitt hus. Gikk helt fint det. Kunne ha mange meterlange lister på taket om nødvendig. Worst-case så måtte man kjøre tur/retur til butikken en ekstra gang for å få plass til alt. God unnskyldning for å kjøre mer og jobbe mindre. Den lengste og mest svingete veien ble selvsagt brukt. :D Store lass med materialer fikk jeg tilkjørt til huset, noe man måtte gjort om man eide eller SUV eller pick-up.

Med motoren bak så hadde man jo til og med bedre fremkommelighet på vinteren enn de fleste bakhjulsdrevne biler. Så konklusjonen er vel at bygger man hus og trenger enn praktisk helårsbil så er MR2 roadster bilen man trenger.  :D (Sett bort ifra potensielle problemer med motor og slikt som jeg har nevt tidligere.)

SUV og 4x4 er oppskryt, ihvertfall på Vestlandet. Det eneste jeg savner på vinteren er en bakhjulsdreven (sports)bil med bensinmotor. Jeg har tydelivis ikke skjønt det "alle andre" Nordmenn har skjønt, eller tror de trenger.

 

Det har vært snakk om en arvtager til MR2 (Konseptnavn FT-HS). 

Toyota_FT-HS_at_NYIAS.jpg

 

3768695592_55d1e2352a_o.jpg

0702_c2007_toyota_ft_hs_concept8.jpg

 

Jeg synes bilen ser glimrende ut og håper Toyota setter den i produksjon. De har lenge snakk om en sportsbil over og under GT86.

Jeg er noe usikker på om det er et stort nok marked under GT86 til FT-HS/MR2 nå som nye MX-5 ND / FIat 124 Spyder er rett rundt hjørnet.

Mini Superleggera kommer også som Fredrik har nevnt tidligere.

Dersom Alfa Romeo lager en bil under 4C og Honda kommer med S1000 (basert på S660 fra japen) så tror jeg det blir for mange biler til at noen lykkes.

Bilen over GT86, FT-1 /Supra arvtager, trolig utviklet i lag med BMW (Z5?) tror og håper jeg kommer til å bli en realitet. Responsen har vært god så håper de klarer å bygge en bil som ligner konseptbilen. Ser helt nydelig ut i mine øyne. Rykter spekulerer i 6-sylindre på rakke og rad fra BMW, muligens med noe ekstra (Hybrid/KERS) på si.

mccalls-toyota-ft1-003-1.jpg

 

toyota-ft-1-concept-rear-three-quarters-

Endret av bimmerR
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Av en eller annen grunn har jeg aldri eid MR2. Det er nok midtmotoren som skremmer meg litt. Har siklet mange timer på mk1 med den fantastiske motoren 4AGE som jeg har kjørt ganske mange tusen km i et annet karosseri. Disse har ikke hatt den spådde prisøkningen, og man får fortsatt ok biler for 25000kr.

Mk2 og mk3 har jeg aldri hatt særlig tiltrekning til. Men Speedster er en annen sak - de har hatt ekstremt lavt verditap og er nok grisemorsomme. Det negative er deleprisene - jeg hørte noen rykter om at veien er kort til kondemnering på disse hvis man hilser på fortauskanter, autovern og lignende.

2.2-literen vet jeg ikke helt om kler bilen 100% da dette ikke er noen turtallsmaskin, men en motor tilpasset familiebilene deres. Men Turboen var jo et råskinn uten like når den kom i 2003 - diffbrems, 200hk og under tonnet funket sinnssykt bra på bane og autoslalom - den tok både Porscher og Ferrari uten å blunke. Men igjen blir Speedster og Elise litt for ekstremt som hverdagsbil, og det er jo der MX-5, MR2 og Boxster kom inn i bildet.  

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Føler jeg nesten må svare Fredrik 90 fra et par dager siden...

Tilværelsen som amcareier er jo noe helt nytt, men det er morsomt og interessant. Som deg liker jeg de siste generasjonene Crown Victoria og Caprice fordi de kjører sin egen sti, og er akkurat passe oldschool til å sjarmere meg. Diffen lagde noen ulyder, men det var pga at det var fylt automatolje på den tidligere. Den har sammen med automatkassa fått et oljebytte til korrekt olje, og fungerer nå plettfritt. Må si det er kos å cruise rundt både i Oslo og langs E6.

Jeg er vel ikke noen typisk amcareier, så er mer glad i å kjøre bilen enn å stå på lokale treff og sladre sammen med "gubber". Håper bilen fortsetter å fungere brukbart utover sommeren, og at automatkassa tåler kjøringen min. Eneste planen var å få tak i et sett originale felger (som på nederste bildet) til bruk også på sommeren (har disse på vinterdekkene), men har ikke funnet noen sett enda. Blir vel dyrt å kjøpe fra USA via Ebay. Den originale grillen skulle jeg også gjerne hatt - nå sitter det en halvrånete Impala SS-grill der.

Ja jeg er helt enig! Dette er biler som er så erkeamerikanske at de har sjarm i store mengder, man må ta dem for det dem er. Begynner man å sammenlikne med tyske biler som 5-serie og E klasse så har man misforstått, disse var aldri ment for å konkurre med noe som helst enn sine egene. Fordelen med biler som dette er jo at deltilgangen er god både i Norge og på nettet, via ebay får man også originale deler til en veldig behagelig pris for oss som er vant med tyske biler. Jeg støtter planen om å få tak i originalgrillen og sette på originalfelgene som vist på nederste bildet, "white side" dekk er også kult og kledelig på disse :)

Høres ut som om den får godt stell, synes det er like viktig å ta vare på disse som med E28 og andre tyske klassikere. Om du en gang skal selge så kanskje jeg ringer :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opel Speedster og andre generasjons Lotus Elise ble bygget på samme fabrikk i England så jeg tror på at at del delepriser hadde Lotus prislapp på seg. 

Opel utgavene brukte kraftigere og mer momentsterke motorer som du (Werther) er inne på.

Lotus brukte noen turtallsmaskiner fra Rover. Etterhvert ble Rover motor erstattet med en Toyota 2ZZ-GE på 192hk. 

 

Problematikken med at (1ZZ) motoren I MR2 roadster døde ble for mange rundt om i verden løst med en 2ZZ-GE som i Elise. Garantert en morsom motor som jeg gjerne skulle satt i min. Da hadde jeg nok ikke solgt den bilen. Men følte ikke for å styre på med å prøve å få noe slikt godkjent. Mange mente Toyota burde levert MR2 med den motoren fra fabrikk. Jeg tror ikke det hadde vært dumt. 

2ZZ-GE vant international Engine Of The Year Award i 2002. Da i klassen  1.4-1.8L. Samme motorklasse som Prince motoren jeg nevnte tidligere har vunnet hele veien siden 2007.

Toyota 2ZZ ble også levert/bygget om med kompressor. 240hk i en Exige. Da går det ihvertfall unna.

 

special-final-editions-for-lotus-elise-a

Endret av bimmerR
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På snakk om Opel Speedster så må jeg bare dele en historie om den da bilen var ny.

 

På den tiden så hadde jeg en bekjent som jobbet hos en Opel forhandler. En dag så kom det inn en eldre dame type 60 pluss som trengte ny bil og selgeren viste seg selvfølgelig som en god selger og viste fram noen fornuftige modeller men ingen falt i smak. Men det sto utstilt en Speedster i lokalet og da kommer det fra den flotte damen. Det var en søt bil, den vil jeg ha. Selgeren ble jo litt forfjamset og spurte litt forsiktig om prøvekjøring og om hun var sikker men damen hadde alt bestemt seg. En slik søt bil måtte hun bare ha. Det ble kontraktskrivning og ut av lokalet kjørte en lykkelig dame med en ny søt sportsbil.

 

Det ble månedens snakkis hos den forhandleren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siste generasjon MR2 har jeg vurdert ved noen anledninger som nr. 2 bil, men jeg kom frem til at prisene var såpass høye sett i forhold til alder og nypris, at det ble uinteressant for min del. Nå er dette noen år siden, så vet ikke hvordan dagens situasjon er. Motorproblemene var også noe jeg hadde i bakhodet. Siden mine foreldre kjøpte en ny Celica i 2000 (kom på markedet samtidig som siste MR2), og det var bilen de hadde mens jeg drev med øvelseskjøring, og tok lappen, hadde jeg nok  et mer bevisst forhold til disse modellen fra Toyota. Det at MR2 var liten og lett med midtmotor og bakhjulstrekk har gjort at jeg alltid har hatt sansen for den, og i senere år har jeg også fått mer sansen for utseendet. Da den var på markedet ble den i biltester konsekvent omtalt som enten livsfarlig, eller fantastisk morsom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marius2002: Såvidt jeg vet er det to slags oblater man må ha for å kunne kjøre på kontinentet og det er en miljøoblat samt en oblat i forbindelse med avgift for å kunne kjøre på div. motorveier. Begge kan her i Danmark kjøpes hos FDM (tilsvarer NAF i Norge) eller hos de forskjellige firmaene som tar EU-kontroll av bilen. Hvor man kjøper oblatene i Norge vet jeg umiddelbart ikke. Miljøoblaten gjelder spesielt for tyske byer og forteller hvilken Euronorm bilens motor tilfredstiller når det gjelder avgasser. For å lovlig kunne kjøre inn i større tyske byer skal motoren idag kunne klare Euro 6 normen. Oblater som forteller at man har betalt avgift for å kjøre på motorveier gjelder spesielt for Sveits og Østerrike (sikkert også enkelte andre land). Sveits har en oblat og Østerrike en annen. Begge oblatene kan også kjøpes på grensene inn til landene.

 

Vedr. eldre 911'er av g-serien så er de klassiske sorte Fuchsfelgene definitivt min favoritt. Jeg foretrekker også denne modellen (såfremt det ikke er en 930) uten spoileren bak... :)

 

Apropos Lotus Elise Mrk.II (en utrolig tøff bil uansett generasjon) så danner den utrolig nok også basis for Tesla Roadster. Utrolig... fordi de etter sigende kun deler ca. 6% av delene... :)

 

Apropos BMW 3-serie Compact (E36 og E46) så kom jeg tilfeldigvis over denne litt artige artikkelen.

http://www.bmwblog.com/2015/04/29/3-series-compact-an-understated-bmw-car/

 

For de som har tenkt seg til Berlin i sommer kan kanskje dette stedet være interessant. Jeg har ikke selv vært der, men det blir det en skikk på til høsten når byen enda engang skal besøkes... :)

http://jyllands-posten.dk/livsstil/biler/ECE7647050/Bilklassikernes-paradis-hedder-Meilenwerk-og-ligger-i-Berlin/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...