RNJ Skrevet Mai 29, 2015 Share Skrevet Mai 29, 2015 Jeg hadde ikke hatt noe imot å høre litt om RNJ sine erfaringer med BMW 130I heller. Jo, jeg forteller gjerne om min 130i! Det er en 2006-modell men den er produsert i august 2005 og er dermed en av de aller første 130i. Bilen ble bruktimportert av Tronrud bil (som senere ble kjøpt av Bilia) men sto et helt år i butikken før jeg kjøpte den i august 2007. Den hadde da kjørt 9 600 km. I dag har bilen kjørt ca 96 000 km. Den har det meste utstyr som var tilgjengelig bortsett fra M-sport pakken. Som den eneste (tror jeg) E87 kunne 130i leveres med aktiv styring og det har min også. Den er fortsatt 100% original og har alle stemplene i serviceboken – og litt til. Bilen ble levert med to sett 17” hjul type 141 (som kom standard på 130i). Det ene settet var ubrukte mellomeuropeiske vinterdekk. Disse viste seg å være helt ubrukelige i Norge og jeg fant et sett brukte 141-felger som jeg fikk nordiske vinterdekk på. For noen år siden la jeg til et sett 17” M-sport felger: Og til slutt et sett originale 18” Motorsport felger: Bilen har stort sett vært feilfri i mitt eie. I starten var det noe tull med rattlås og navigasjon som ble fikset på garanti. På et tidspunkt forsvant blinklys-lyden og da jeg fikk bilen tilbake fra garantireparasjon så var hele instrumentpanelet byttet og jeg kunne plutselig se oljetemperaturen. Før: Etter: For en måned siden gikk motoren dårlig og en coil måtte byttes men ellers har den gått som en klokke. Inntil for 3 år siden ble bilen brukt som hverdagsbil her i Oslo. En god del kilometer er derfor kjørt i sneglefart i den ulidelige Oslo-trafikken og til slutt tenkte jeg at det var for ille og skaffet meg en annen bruksbil. Bilen har også hatt noen langturer til bl.a. Sør-Frankrig og Spa i Belgia (Formel 1). Jeg har aldri kjørt den på bane men inn i mellom koser den seg med litt inspirert kjøring når forholdene ligger til rette for det. Hva syns jeg så om bilen? Jo, jeg elsker den! Jeg sitter godt i den, motoren er fantastisk og lyden er helt enestående. Jeg elsker draget fra rekkesekseren hvis den får litt turtall. Styringen er etter mine begreper veldig presis og jeg får skikkelig go-cart følelse på svingete veier. Jeg savner ikke M-sport pakken og syns er avfjæringen er rikelig hard som den er. Den skal forbli helt original og den eneste modifikasjon jeg har vurdert er original BMW sportseksos men så langt har det blitt med tanken. Det skal tilføyes at selv om jeg har prøvd raskere og sterkere biler, så er 130i’en den raskeste bil jeg selv har hatt. Jeg innser at mange moderne momentsterke (turbo-)biler kan være like raske men likevel er det noe spesielt over den umiddelbare og lett tilgjengelige kraften fra rekkesekseren. Alt utstyret i bilen fungerer fortsatt brillefint og lyden i stereoanlegget (677, HiFi System Professional) er glimrende, bluetooth til mobilen fungerer bra og selv navigasjonen har tålt tidens tann helt fint. Man ser naturligvis at det har sket en rivende utvikling siden bilen ble levert, men i forhold til andre samtidige biler så syns jeg det er helt OK. I det hele tatt så syns jeg bilen holder seg veldig godt og det er ikke lett å se at den snart er 10 år gammel. Jeg planlegger å beholde bilen så lenge jeg har lappen og bedre attest kan en bil neppe få. Jeg har hatt en god del forskjellige biler men 130i’en er den første og eneste jeg har den slags forhold til. Jeg har nylig kjøpt en Citroën C6 som er en helt annen bil med helt andre kvaliteter. Den er fin på sin måte, men det morsomme er at etter noen turer i C6’en så blir 130i’n bare enda bedre Det er ikke mye negativt jeg kan si om bilen selv om min bedre halvdel ikke er veldig begeistret og mener at hun lett blir bilsyk i den. Ellers er bensintanken ganske liten i forhold til forbruket og spesielt i Tyskland blir det mange stopp. Jeg har ikke vært så veldig opptatt av forbruket men mener at den ligger på litt over literen på milen ved bykjøring og litt under på langkjøring. Med full pedal på autobahn ligger den på 3.3 liter per mil og jeg har klart å tømme tanken på under en time. Utseende på E87 syns jeg er helt OK men det er langt i fra den peneste BMW eller bil forøvrig jeg vet om. Citroën C6'en syns jeg derimot er helt fantastisk flott. Likevel er det ingen tvil om at for min del så troner 130i'en på topp bimmerR, And-reas, Fredrik 90 og 4 andre reagerte på dette 7 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik Skrevet Mai 30, 2015 Forfatter Share Skrevet Mai 30, 2015 Et fint innlegg i tråden... og veldig artig at du er såpass tilfreds med 130i'en. Jeg mener at nettopp denne modellen er en av BMW's aller fineste når det gjelder kjøreglede i en praktisk innpakning. Få motorer slår N52B30 når det gjelder å være en klassisk BMW rekkesekser uten ladeluft (det måtte evt. være forgjengeren M54B30). Morsomt at du "plutselig" også fikk oljetemperatur i instrumentpanelet. Jeg liker ytterpunktene 130i'en og C6'en representerer når det gjelder kjøreglede. Det handler om to helt forskjellige filosofier der BMW og Citroën på hver deres måte er best i klassen... og E87 og C6 er blandt de beste eksemplene når det gjelder å vise hva disse bilmerkene tradisjonelt står for. I min bok representerer 1-serien en naturlig forlengelse av "02", E21, E30, E36 og E46 (de senere 3-seriene er for store og tunge). C6 er på sin side en naturlig forlengelse av DS, CX og XM... de store klassiske limousinene fra Citroën med hydraulisk fjæring... RNJ og bimmerR reagerte på dette 2 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
RNJ Skrevet Mai 30, 2015 Share Skrevet Mai 30, 2015 Apropos hvordan det er å være norsk statsborger etter å ha bodd mange år i Danmark så merker jeg ikke så mye til dette i hverdagen. Det som irriterer meg mest er at jeg etter å ha bodd 15 år i Danmark stadig ikke har stemmerett i et Folketingsvalg, men stemmerett i et Stortingsvalg har jeg (selv om det altså er 15 år siden jeg har bodd fast i Norge). Jeg kan stemme til kommune og regionsvalgene, men det er ikke det samme. For å få stemmerett i et Folketingsvalg må jeg evt. bli dansk statsborger. Danmark aksepterer nå dobbelt statsborgerskap (ergo kan jeg være både norsk og dansk), men det gjør Norge ikke. Hvis jeg blir dansk statsborger mister jeg iht. norske myndigheter retten til å være norsk statsborger og det er for min del ikke aktuelt. Jeg tror imidlertid at det bare er et tidsspørsmål før Norge også aksepterer dobbelt statsborgerskap (spesielt for nordiske statsborgere som også har andre spesielle rettigheter på tvers av landene). Du kan i det minste glede deg over stemmerett ved stortingsvalg. Jeg har flyttet motsatt vei av deg, og har hverken stemmerett ved dansk folketingsvalg eller norsk stortingsvalg ettersom man mister stemmeretten i Danmark hvis man flytter permanent ut av landet. Egentlig syns jeg at denne ordningen er helt fair. Hvorfor skulle jeg kunne velge politikere i Danmark når jeg helt frivillig har flyttet ut av landet? Tilsvarende ville jeg enkelt kunne få norsk statsborgerskap hvis jeg var veldig opptatt av stemmerett til stortingsvalg. I år har jeg vært bosatt lengre tid i Norge enn i Danmark så egentlig burde jeg da bare skifte statsborgerskap. Det eneste praktiske problemet jeg har vært borti i forbindelse med "feil" statsborgerskap er utfordringer i forbindelse med sikkerhetsklarering som jeg tidligere trengte i jobbsammenheng. Jeg får se hvordan det går med oljeprisen før jeg bestemmer meg. Med 50 dollar/fat så forblir jeg dansk litt til Fredrik reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik 90 Skrevet Mai 30, 2015 Share Skrevet Mai 30, 2015 Flott innlegg om 130en din RNJ, flott oppsummert og fine bilder av en meget ryddig og pen bil. Synes ikke du skal gå for noe annet eksosanlegg enn det originale som står på, har selv kjørt 125i og om disse har samme opplegg så vi jeg mene det er vellyd i store mengder. Jeg kjørte en 125i Cab og noe nærmere E30 325i kommer man ikke i moderene innpakning, 1-serie med rekkeseksere er virkelig herlige biler. Forøvrig artig at du også reagerte på liten tank, akkurat dette irriterte meg på min E90 325d også. Tanken var på 60 liter og selv om det var dieselmotor så synes jeg den ble for knapp når man kjørte på Autobahn, skulle gjerne hatt 80 liter slik som jeg har i min E34 520I. RNJ og Fredrik reagerte på dette 2 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik Skrevet Mai 30, 2015 Forfatter Share Skrevet Mai 30, 2015 (endret) Jeg vil også ha så stor drivstofftank som mulig, men bilens forbruk står jo i forhold til tankens størrelse. Cactusen har kun en tank på 45 liter, men når den har et gjennomsnitlig forbruk på rundt 0,35 liter/mil klarer den allikevel i realiteten minst 1200 Km på en tank. På Autobahn rekker tanken rundt 1100 Km og det er godkjent synes jeg. Årsaken til at tanken er på kun 45 liter er at bilen også har en tank med rundt 17 liter AdBlue væske som skal rense partikkelfilteret med jevne mellomrom. Allikevel hadde det ikke gjort noe om drivstofftanken hadde vært ca. 10 liter større. Jeg er også enig med deg Fredrik i at RNJ bør beholde det originale eksosanlegget. Det beholder "ulv i fåreskinn" effekten som gjør 130i så artig når vi tross alt snakker om relativt alminnelige biler. Med et sportsanlegg blir bilen mer boyracer enn godt er etter min mening, men jeg er jo heller ikke 20 år gammel lenger... Apropos forskjellen på danske og norske regler når det gjelder stemmerett forstår jeg faktisk de norske reglene bedre enn de danske. Så lenge man er norsk statsborger har man stemmerett til parlamentsvalget i Norge... simple as that. I Danmark mister man stemmeretten til parlamentsvalget hvis man emigrerer selv om man stadig er dansk statsborger (greit nok), men man får motsatt ikke stemmerett til parlamentsvalget i Danmark som utlending selv om man har bodd i landet i aldri så mange år. Det er inkonsekvent hvis man skal følge logikken ved at man "mister" kontakten til det danske samfunnet hvis man emigrerer ut av Danmark (og dermed mister stemmerettslig innflytelse i landet). Jeg registerer imidlertid at det er en pågående og ganske interessant debatt rundt dette temaet i Danmark og jeg er helt enig med de som argumenterer for at reglene generelt er gammeldagse i en tid der verden er globalisert og folk mer og mer flytter mellom landene. Spørsmålet er imidlertid hvordan man imøtekommer denne utfordringen uten å samtidig uthule selv grunnlaget for et statsborgerskap og de grunnleggende rettighetene som følger med dette i et demokrati... Endret Mai 30, 2015 av Fredrik Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
RNJ Skrevet Mai 31, 2015 Share Skrevet Mai 31, 2015 Synes ikke du skal gå for noe annet eksosanlegg enn det originale som står på, har selv kjørt 125i og om disse har samme opplegg så vi jeg mene det er vellyd i store mengder. Jeg er også enig med deg Fredrik i at RNJ bør beholde det originale eksosanlegget. Det beholder "ulv i fåreskinn" effekten som gjør 130i så artig når vi tross alt snakker om relativt alminnelige biler. Med et sportsanlegg blir bilen mer boyracer enn godt er etter min mening, men jeg er jo heller ikke 20 år gammel lenger... Den er grei - original eksos forblir! Fredrik 90 reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Eksos Skrevet Mai 31, 2015 Share Skrevet Mai 31, 2015 Den største haken med et quadcopter er at lyd fra omgivelsene blir totalt overdøvd av propell-sus.... Var en liten tur til Trollstigen for å filme litt klassiske biler når Norsk Gran Turismo Union (http://www.grandtouring.no) hadde treff, her et veldig kort klipp av min fars 2800cs. Igjen, veldig synd at man ikke får med lyd, da en M30 med Alpina-oppsett ikke har den aller verste lyden RNJ og Fredrik reagerte på dette 2 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
bimmerR Skrevet Juni 2, 2015 Share Skrevet Juni 2, 2015 (endret) I går var dagen der anmeldelser av fjerde generasjon MX-5 (ND) kunne publiseres i USA. I USA leveres bilen bare med største 2l motor som er oppgitt til å yte 155hk (160hk ellers i verden). Mange der var skuffet over nedgangen i effekt, spesielt siden de hadde 167hk i NC (tredjegenerasjon), men det har nå vist seg at det ikke var så stor grunn til det. Motortrend har målt 0-60mph til å være 5,8sek. Nå er generelt tallene fra Motortrend så gode/lave som man får de, om ikke bedre, men likevel så er det interessant å sammenligne opp mot andre biler. Til 60mph er den 0,5sek raskere enn GT86/BRZ/FR-S som har 2 liter med 200hk. ND gjør kvartmila på 14,5 sekunder. 0,4 raskere GT86/BRZ. ND med sine 155hk kan også sammenlignes med 2015 Mustang Ecoboost med 310hk i rett frem ytelser om vi ser på målinger fra Motortrend. ND: 0-60 5.8 s 1/4 mile 14,5Mustang: 0-60 5.6 s 1/4 mile 14,4 Bare 0,1 sekund treigere på kvartmila! Car and Driver har også målt bilen til å gjøre 0-60mph på under 6 sekunder. Den er målt til å være over 2 sekunder raskere på 0-100mph enn NB Mazdaspeed, en sjelden utgave av NB (andregenerasjon) som var levert med 180hk turbomotor. Den mest motorsterke MX-5 noensinne. Her har jeg satt nye MX5 2.0 opp mot BMWer som også har sugemotor. Kanskje ikke de mest relevante BMW modellene, men tall er målinger jeg fant fra Car and Driver. E46 330I 0-60 6,1 1/4 14,8. E90 325i 0-60: 6.1 1/4: 14.7 MX-5 ND 0-60 5.9 1/4: 14.6 E90 330I 0-60: 5.6 1/4: 14.3 MX-5 2.0 ND har dermed ganske imponerende ytelser til tross for at den ikke er designet for akselerasjon men for svinger og smil per mil. Nye ND er faktisk kortere enn orginalen (NA). Men hver generasjon MX-5 blitt litt bredere. Til tross for at den er veldig liten etter moderne standard så har den bedre plass til sjåfør og passasjer enn noen gang. ND har en motor under panseret, i motsetning til mange moderne biler som leveres med plastdeksler under panseret. Bilene fra USA er ofte avbildet med BBS felger og oppgraderte bremser, en kostbar tilleggspakke som sikkert ikke er tilgjengelig i Norge. I Norge er planen at 2 literen leveres med alt utstyr (inkludert LSD). Noe en del amerikanere er litt misunnelig på siden de ikke kan få maks utstyr kombinert med maks sportslighet grunnet forskjellig løsning på utstyrspakkene. 1.5 literen leveres ikke med LSD noen steder. (Høyoppløst bilde) Litt lesestoff for spesielt interesserte: Motortrend - MX-5 vs BRZ (og vs Golf GTI + diverse tall og målinger)Road And track - Driving the 2016 Mazda MX-5 Miata and its ancestors Endret Juni 2, 2015 av bimmerR Julianv, RNJ og Fredrik reagerte på dette 3 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik Skrevet Juni 2, 2015 Forfatter Share Skrevet Juni 2, 2015 (endret) Et kjempefint innlegg i tråden og jeg har akkurat funnet ut hva jeg ønsker meg til farsdag om 3 dager (her i Danmark). MX-5 er og blir med enkelte mindre variasjoner et genialt konsept. Jeg synes også at det er typisk at noe av det første som kommer frem om bilen er kritikk av at den ikke har flere hestekrefter. Poenget med MX-5 har aldri vært mange hestekrefter og superytelser, men derimot ren kjøreglede av det absolutt beste slaget på den billige siden av en Porsche Boxster og BMW E85 Z4. Jeg har iallefall aldri glemt hvor underholdene min gamle MX-5 var selv om det etterhvert er 25 år siden jeg hadde den. Den var et impulskjøp etter at jeg kort tid tidligere hadde lest en artikkel i det respekterte bilmagasinet CAR. Bilen var ennå ikke offisielt lansert i Norge, men Kolberg Motors hadde sideimportert et par dusin biler direkte fra Japan (som trolig var myntet på det amerikanske markedet) og jeg kjøpte en av disse... Jeg har vært litt opptatt de siste dagene, men denne filmen havnet i e-mail posten for 4 dager siden. Poenget er at bilen på dette tidspunktet offisielt stadig ikke var introdusert på det amerikanske markedet og derfor kunne gutta i Jalopnik heller ikke snakke om hvordan bilen er å kjøre.. Endret Juni 2, 2015 av Fredrik bimmerR reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik Skrevet Juni 2, 2015 Forfatter Share Skrevet Juni 2, 2015 Apropos det tidligere franske sportsbilmerket Alpine... bimmerR reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Hansh Skrevet Juni 3, 2015 Share Skrevet Juni 3, 2015 mx5 er og testet i siste utgave av Vi Menn Bil, nesten fristende om det har blitt god nok beinplass til meg bak rattet. Imponerende å se hvor langt bak motoren står, samtidig som bilen er kortere enn originalen, og plassen skal være bedre. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Rune-K Skrevet Juni 3, 2015 Share Skrevet Juni 3, 2015 (endret) Er det bare meg eller ser den nye MX5en litt rar ut i snuten. Virker som den er litt for høy i forhold til lengden på panseret. Det synes best på det bildet av bilen rett fra siden. Ellers er jeg helt enig. Det er trivelig og se en motor i bilen igjen. Slike plastdeksel er bare staffasje. Til diskusjonen om tankstørrelse så er det noe som er litt irriterende med Z4en min. 55 liter er i minste laget men på den typen bil så er det et kompromiss mellom tankstørrelse og koffert. Da er det værre med en Toyota Corrola Verso som svogern min har. En slik 7 seter familiefrakter. 55 liter på den er bare latterlig. Jeg har 100 liter på syvern. Det er mye bedre. Men jeg har problem med og forklare folk når de spør hvordan jeg har råd til og fylle opp. Jeg mener, den bruker jo ikke noe mere bensin selv om jeg har stor tank. Edit. Rettet skrivefeil Endret Juni 3, 2015 av Rune-K Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik Skrevet Juni 3, 2015 Forfatter Share Skrevet Juni 3, 2015 Hehehe... godt poeng Rune. Apropos tankstørrelse kom jeg plutselig til å tenke på Lamborghini LM002. Den har en bensintank på intet mindre enn 290 liter, men med en Countach V12 motor på 5,2 liter som skal trekke 2,7 tonn bil så var det nok nødvendig med en såpass stor tank også. Såvidt jeg forstår har den offisielt et gjennomsnitlig forbruk ved blandet kjøring på 3,57 liter pr. mil. Det var nok ikke for ingenting at det ble sagt at man burde være eier av et eget oljefelt hvis man hadde en LM002... Allikevel synes jeg at LM002 er så tøff som en SUV kan bli. Apropos selve begrepet SUV (Sport Utility Vehicle) så var dette ikke oppfunnet da LM002 var i produksjon (1986-93), men den dannet på mange måter en skole som dagens mest hårete SUV'er er barn av. Uoffisielt ble imidlertid LM002 kalt for "Rambo-Lambo" og det gir jo et slags bilde av hvilken tid den tilhørte... http://www.autocar.co.uk/car-news/motoring/lamborghini-lm002-suv-revisited Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Rune-K Skrevet Juni 3, 2015 Share Skrevet Juni 3, 2015 LM002 er bare tøff. Hummer kan bare gå og legge seg. Apropos bensinforbruk så er det tydelig mye fordommer ute og går. Mange ganger når jeg fyller opp syvern så er det noen som kommenterer bilen og da kommer de alltid inn på bensinforbruket. Hvorfor det? De blir alltid forbauset når leg prøver og forklare at den ligger på ca. litern. Jeg kjørte en VW transporter pickup et par år med en "kjempestor" 1,6 liter baki. Den kom aldri under 1,5 liter på mila men det var det aldri noen som kommenterte. Fordommene lenge leve. Fredrik reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Werther Skrevet Juni 3, 2015 Share Skrevet Juni 3, 2015 ND virker som en kjempefin bil. Enig i at snuten er altfor høy og lite harmonisk i designet dog. Og det er noen ting jeg stusser litt over - for det første er håndbrekket plassert altfor langt vekk fra fører. Det burde vært førsteprioritet fremfor den multimedia-knappen da det er kjekt å ha kort vei til brekket under aktiv kjøring. Samtidig synes jeg de har plassert batteriet og spylervæsketanken altfor langt foran i motorrom mtp vektfordeling. På NA sitter batteriet i bagasjerommet og på modellene uten ABS sitter spylervæsketanken inntil torpedoveggen. ND har en tank på 48 liter, og med aktiv kjøring på Autobahn/bane blir det litt lite. Funker vel ok på landeveien hvis den holder seg under literen på mila. Den gamle 911en jeg hadde var genial sånn sett - den hadde 90l tank, og med et forbruk på 0.85-0.9 gikk den langt mellom fyllingene også på Autobahn. Bonusen var at den fikk bedre vektfordeling med full tank.... Husker 996 Turbo ble kritisert når den var ny for å bare ha 63l tank - noe som er ganske håpløst når bilen bruker 1.3-1.5 på mila. For å gjøre vondt verre har jeg lest at eiere av bilene mener tanken i realiteten er enda mindre, da det er mange som ikke har fått på mer enn max 50l når den er kjørt tom. Da snakker vi 40 mil rekkevidde mellom bensinfyllingene hvis man kjører pent. Men det gjenspeiler vel litt av snarveiene som ble tatt med 996 generelt, og en av mange grunner til at de ikke er så ettertraktede. Jeg så det ble diskutert priser i en annen tråd, og jeg tror 996 C2 vil fortsette å synke ned mot 100-120 000kr. E46 M3 vil nok også gå videre nedover pga gunstige importpriser, men de tror jeg blir mer lettsolgte på rundt 175000kr enn 996. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå