Hansh Skrevet Juli 28, 2015 Share Skrevet Juli 28, 2015 Din erfaring med girkassen harmonerer bra med min generelle oppfatning av diesel og manuell. Jeg foretrekker normalt manuell gir, og bensin, og synes som regel litt større dieselmotorer oppleves forferdelig grove og traktoraktige med manuell gir. I tillegg synes jeg det er totalt uspennende å gire manuelt med diesel uansett. Er altså ikke så overrasket over din mening. Mine foreldre har F30 320i med manuell, og den oppleves som myk og fin. Eneste de savner er M-sport ratt og girspak, selv om de har Sport-Line (som altså ikke har dette inkludert, slik det også ser ut på den du leide). Ellers kjører de på akkurat samme sommerhjul som du hadde, men valgte å droppe sportsunderstellet for å få litt mer comfort enn de hadde i E90. Resultatet synes jeg er en komfortabel bil, som minner langt mer om en 5-serie enn tidligere 3-serier. Selv har jeg fartert rundt i en campingbil forrige uke, for å prøve det livet. Morsomt at det var en relativt liten bil med relativt sprek motor, så hvis noen så en campingbil i fin driv i venstrefilen rundtom på Østlandet eller Sørlandet, så er det godt mulig det var oss. Gøy å ha prøvd, men havner neppe på campingplass om vi låner den igjen (lånte den av faren til en kompis, og jeg var sjåfør siden han ikke har lappen). Største kjøremessige utfordringen med bilen, som var basert på Fiat Ducato, var støynivået og resonansen inni bilen. Det var slitsomt! Ferien har også bydd på et par andre bilopplevelser, som egentlig er godt oppsummert i bildet under. Nærmest ser man så vidt en kompis sin Range Rover Sport, som han akkurat har kjøpt (som gjør at han også har en E61 520d til salgs om noen er interessert). Kjørte denne en del en kveld, og absolutt god bil, men jeg synes det føles litt ustabilt å sitte så høyt når man kjører på motorvei, og det er en del detaljer som ikke er på nivå med nybilprisen (slik som hendlene på rattet). Bilen midt i bildet burde ikke trenge særlig introduksjon skulle man tro, annet enn at den viste seg å mangle alle elektroniske sperrer. En annen kompis lånte den fra jobben sist helg, og fant ut dette på vei til han med Range Roveren, hvor bildet er tatt. Skulle egentlig sitte på med han en tur, men ble ikke noe av, så får se en annen gang. -Og bakerst står min bil og sniker. Ikke mye annet å si om den enn at jeg kjørte den uten stopp Gjøvik - Stamnes med start klokken 7 om morgenen (hjulene stod stille 5-10 sekunder på rødt lys forbi veiarbeid i Flåm), og jeg synes det er suverent hvor god den fortsatt er på slike turer. Fredrik reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Werther Skrevet Juli 28, 2015 Share Skrevet Juli 28, 2015 Det må jo være en merkbar nedtur rent kjøremessig å gå fra E61 til Range Rover Sport. Utgiftsmessig blir det mye det samme, men det er nok mulig å drifte en Range Rover Sport billigere enn en E61 da man får veldig billige deler til den fra England. Ikke ruster de merkbart heller, og automatkassene holder ofte 350-400k km før overhaling/convertertrøbbel i motsetning til automatkassene i X5/XC90/Tahoe... Det mest negative med Sport er nok innvendig plass og kjørekomfort. En kamerat har kjørt ganske mye med sin, og valgte å kjøpe seg en XC90 i tillegg fordi de har mye mer personbilkomfort og mye mer plass. XC90 sin dieselmotor har ikke like "fin" lyd som sekseren i Sport, men den bruker en halvliter mindre på mila. Bilene skal ha for at de har et noe mer elegant design som tåler tidens tann bedre enn for eksempel E53, Q7 og Cayenne. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik 90 Skrevet Juli 28, 2015 Share Skrevet Juli 28, 2015 Når det gjelder manuell og dieselbil så kan jeg skrive under på at det ikke er helt ideelt. Hadde manuell sekstrinns på min E90 325d og det funka greit i daglig kjøring, girskiftene var presise og faste selv da jeg solgte bilen med 144 000 km. Men ved aktiv kjøring var det litt annerledes, nå er riktig nok M57 maskinen såpass livlig at den kan jages en del på turtal til å være dieselbil. Men likevel så er registeret kort og gir skiftene kommer tett, særlig først og andre gir gikk tomme nesten umiddelbart. Men tredje og fjerde gir kunne være ganske artige da man treffer bilens moment ganske bra og har veldig bra respons ifra motoren. Men igjen, jeg husker jeg ønsket meg automat på denne bilen og er sjeleglad for Sport Automaten jeg har nå i 530en. Ellers så er 2-serie ett ypperlig kompromis hvis man synes F30/31 blir for tung og satt, likevel er sistnevnte ansett for å være en av klassens mest kjørevillige biler. Men i forhold til tidligere så forsøker BMW nå å kombinere sportslige og komfortable kjøreegenskaper på 3-serien også. Dette har det hatt stor suksess med på 5-serien men 3-serie kundene har kanskje litt andre ønsker enn 5-serie kundene når det kommer til kjøreegenskaper. Derfor er det veldig synd at BMW ikke tilbyr 2-serie som firedørs, for bedre reinspikka kjøreopplevelse etter god gammel BMW oppskrift finner man ikke i en ny BMW. Dette er E30 og E36 opp av dage, plenty med feedback igjennom ratt og understell gjør at du vet nøyaktig hvor du har bilen. Jeg synes 220I jeg testet for Bimmers over to dager var en sann fornøyelse, virkelig en fin liten bil med både praktiske og sportslige kjøreegenskaper Ron Jeremy reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Hpi Skrevet Juli 28, 2015 Share Skrevet Juli 28, 2015 (endret) På gamle dieselbiler biler så var jo manuell noe raskere i akselerasjonen pga den vanvittige sluringa som automatkassene hadde på den tiden, ser min egen E39 530D tror jeg at det på papiret skiller 1 sekund i favør av manuellgir. Dette gjelder da 10-15 år gamle biler. Jeg foretrekker automat selv. Men hvordan er det på dfagens moderne automatkasser vs manuell? De slurer vel mye mindre og går i lock-up i alle gir. Er det på papiret noen forskjell i f.eks 0-100 automat vs manuell på en ny Bmw diesel? Manuellgir forutsetter vel også en sjåfør som girer på de rette stedene for å utnytte motorens karakteristikk. Det virker som de nye 8-trinns kassene er gode til å ligge på optimalt turtall. Endret Juli 28, 2015 av Hpi Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
ogee1 Skrevet Juli 28, 2015 Share Skrevet Juli 28, 2015 Noen av dagens BMWer er oppgitt med raskere akselerasjon på automat enn manuell. Hpi reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik Skrevet Juli 29, 2015 Forfatter Share Skrevet Juli 29, 2015 (endret) Dagens automatgearkasser er jo egentlig manuelle gearkasser som gearer automatisk elektronisk/elektrisk.. altså i motsetning til tidligere automatkasser som hadde lameller og et pneumatisk pumpesystem. Selv om dagens automatgearkasser i de ulike BMW modellene er suverene i forhold til de manuelle gearkassene trives jeg med å geare manuelt. Det er bl.a mer involverende for meg som sjåfør iom. at man må tenke litt før man gearer + at jeg liker å ha full kontroll med tre pedaler og "stikke" (sikkert mest en vanesak). Utfordringen med den manuelle gearkassen på leiebilen er at den virket tung i skiftene selv om skiftene i seg selv var korte og presise. Jeg synes også at gearspaken var plassert for høyt i midtkonsollen inkl. armlenet... noe som medførte at høyrearmen ikke hadde den bevegelsesfriheten jeg ønsker å ha. Av samme årsak hadde jeg heller ikke armlene i vår tidligere E46. Jeg kan forstå at min kritikk av akkurat den 3-serie modellen som leiebilen representerte kan virke litt sær og spesiell. Det er den også hvis man ikke har erfaring med litt eldre BMW'er. Stort sett alt er langt mer effektivt i dagens BMW modeller, men måten bilene skal kjøres og involverer sjåføren er som natt og dag. Det handler om ulikt fokus og hva man foretrekker er en smaksak. Jeg skal ikke utgi meg for å være en slags dommer (noe som i praksis er umulig), men jeg liker jo å fortelle hva jeg mener om saker og ting... Slik situasjonen er nå føler jeg på en måte at 3-serien har havnet litt mellom to stoler. Den har blitt for stor til å være en "klassisk" 3-serie (kanskje spesielt som Touring) og man kan derfor like gjerne gå for en 5-serie forutsatt at prisen ikke er et tema. 1/2-serien er som Fredrik 90 antyder mer i tråd med hva 3-serien tradisjonelt sto for, men akkurat dette budskapet har BMW åpenbart ikke direkte hastverk med å formidle (naturlig nok når man tenker på image/markedsføring av 3-serien). Jeg skal en tur til Berlin i november og mon ikke tiden er perfekt til å leie en 1/2-serie på samme måte som med 320d xDrive Touring'en ... Endret Juli 29, 2015 av Fredrik bimmerR reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik Skrevet Juli 29, 2015 Forfatter Share Skrevet Juli 29, 2015 (endret) Apropos Range Rover Sport så er dette en veldig populær bil sydover i Europa sammen med den nye Land Rover Discovery Sport. Range Rover Mrk. III (2002-2012) ser man også veldig mange av i Tyskland og Frankrike, men nesten ingen Mrk. IV. Jeg tror at den er for stor og korpulent. Selv Audi Q7 ser liten ut ved siden av dagens Range Rover og det forteller en hel del om størrelsen på bilen. I Frankrike er forøvrig Dacia Duster en populær bil og jeg liker faktisk den bilen. Den er "no nonsense" på sitt aller beste... enkel, kompetent og gir mye fornuftig bruksbil for pengene. Dacia eies av Renault og teknikken kommer også fra Renault... Chris Harris utvider horisonten og leker med en Ford Mustang GT. Han snakker om "happy cars"... biler som "snakker" til deg på et entusiastisk språk. Dette er kanskje en annen måte å formulere hva som var galt med vår leiebil... teknisk briljant, men uinteressant i relasjon til simpel fahrfreude. Harry Metcalfe representerer for min del den andre delen (type: Yin og Yang) av komplett bilinteresse. Harry er eldre enn Chris Harris, men de har allikevel mye til felles i hvordan de fokuserer på tradisjonelle bilgleder, men også utradisjonelle bilgleder. Jeg elsker Harry's tilgang til 70 og 80-talls bilene og denne Jaguar XJS V12'en er intet unntak... også RN 85 og Monaco da... Sjekk også dette fantastiske innslaget med hans Jaguar XJ 5.3 C V12... Endret Juli 29, 2015 av Fredrik Marius2002 og bimmerR reagerte på dette 2 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Marius2002 Skrevet Juli 29, 2015 Share Skrevet Juli 29, 2015 (endret) Jeg prøvekjørte for første gang i forrige uke en F31 316d M-sport med slikt understell/modus man stiller inn på skjermen/via knapper ved girspaken i bilen (eco, comfort, sport, sport+ (var det rett?)). Litt blandende følelser, jeg synes bilen uten tvil er helt rå utseendemessig og her har BMW gjort det meget bra og jeg liker også interiøret godt. Denne bilen var manuell. Den var tight og fin å kjøre og de forskjellige innstillingene fungerte bra, jeg kjørte i sport for det meste da jeg liker at det ikke vugger for mye. Det som var noe å utsette på for min del var giringen og gassresponsen. Det føltes ut som det tok lang tid mellom hvert gir før det skjedde noe og det var som om noe manglet det, men det kan vel være med at jeg er vant med bensin nå? Hastighetsmessig var den helt grei til norske veier. Det er uten tvil at F31 har et mer hissig utseende enn en tilsvarende Audi A4, men om F31 er en overlegen vinner(sett at utstyr er likt), er jeg dermed ikke sikker på. Som du sier er Dacia Duster populært i Frankrike, vi så veldig mye av dette i Nice samt et mer ukjent merke for oss Microcar. Det nærmest krydde av disse.De er jo ikke så veldig dum og må jo være genial i slike byer hvor trafikken er tett og parkeringen enda verre. http://www.microcar.fr/index.do Endret Juli 29, 2015 av Marius2002 Fredrik reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
bimmerR Skrevet Juli 29, 2015 Share Skrevet Juli 29, 2015 Mye bra på Youtube i de siste dagene. Synes disse to videoene er verdt å trekke frem også. GT3 RS priser er.. ehm, unike.. Mer om det her på EVO. Fredrik reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik 90 Skrevet Juli 29, 2015 Share Skrevet Juli 29, 2015 (endret) Problemet med A4 og kjøreegenskaper er balansen og den opplevde interiørkvaliteten. Jeg vurderte en periode før jeg kjøpte min E90 325d en 2008 A4 2,0T uten Quattro, den føltes tung i fronten og understyrte for en hver pris. Motoren derimot var veldig fin, langt bedre og "spennende" enn 2 litern som satt i E90 320I ifra samme periode. Interiøret vil jeg også betrakte som penere å se på enn F30, jeg klarer ikke å bli vant til F30 interiøret da det fremstår som alt for rotete etter min smak. Materialkvaliteten er derimot fenomenal i F30 fremfor A4en, men er kanskje ikke skrudd sammen så godt som det burde? Men man kan nok konkludere med at på en moderene dieselbil så er automat det mest ideelle, f eks BMW sin Sportsautomat. På bensin så er fortsatt manuell å foretrekke, iallfall på biler mindre enn 5-serien. Kunne aldri drømt om å kjøpe en 328I eller M135I med noe annet enn manuell Bare jeg skriver om dette nå så kjenner jeg savnet etter en skikkelig god manuell bil, det er som Fredrik sier noe med at man bestemmer selv og har pedaler som sysselsetter begge bena Endret Juli 29, 2015 av Fredrik 90 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Hansh Skrevet Juli 30, 2015 Share Skrevet Juli 30, 2015 Ingen tvil om at nyeste Range Rover er en stor bil. Faren til han som akkurat kjøpte Range Rover Sport kjører nyeste Range Rover, mens konen har en ikke akkurat simpelt utstyrt X6, trolig med en av de større motorene. Synes det er en relativt OK bilpark. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik Skrevet August 3, 2015 Forfatter Share Skrevet August 3, 2015 Back in business igjen etter en liten tur tilbake i gamlelandet. Kan noen se hvor jeg har vært?... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
ogee1 Skrevet August 3, 2015 Share Skrevet August 3, 2015 Åsgårdstrand? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
bimmerR Skrevet August 3, 2015 Share Skrevet August 3, 2015 (endret) Jeg vet ikke hvor bildet er fra, men kan nevne at mens du har vært borte så har jeg laget en tråd om bilen min. Er litt inspirert av denne tråden med tanke på å dele informasjon. Bare at fokuset er fra og rundt E36 modellen, eller min M3. Blir nok ikke så mye aktivitet i tråden min, men jeg håper den er verdt å kikke innom. Ellers er det kommet en "Norsk naturfilm" som kanskje faller i smak. Er ikke så ofte vi ser slike klipp fra Norge. Endret August 3, 2015 av bimmerR Fredrik reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik Skrevet August 3, 2015 Forfatter Share Skrevet August 3, 2015 (endret) Jepp... Åsgårdstrand er korrekt (bravo ogee1). Det er broen fra Munch's maleri/er "Pikene på broen" bare sett fra land istedenfor fra broen. Broen er idag en molo/brygge, men på Munch's tid var det en mindre bro over til en dampskipskai som Munch sto på da han malte bildene... Gratulerer med egen tråd bimmerR. Jeg avlegger en visit med det aller første... kul film... Apropos en interessant og høyst variert privat bilpark så hadde jeg gleden av å kjøre disse bilene i Årsgårdstrand. Dette er sannelig både gammel og ny kjærlighet for min del... Endret August 3, 2015 av Fredrik bimmerR reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå