Gå til innhold

Fredriks alternative bimmerstråd


Fredrik
 Share

Anbefalte innlegg

Det er ingen tvil om at du er relativt navlebeskuende når du i den grad kun fokuserer på deg selv. Jeg velger imidlertid å tro at dette skyldes at du ikke helt har satt deg inn i tingene. Når dette er nevnt håper selvfølgelig jeg også at skaden kan begrenses til to motorserier fra VW, men jeg er dessverre ganske sikker på at vi kun har sett toppen av isfjellet. Problemet er egentlig ikke så mye at VW utførte en direkte svindel mot myndigheter og kunder (ille nok, men ikke avgjørende på lang sikt), men at skandalen har ført til fokus på en mer alvorlig side ved fenomenet. Nemlig at hele regimet for hvordan man måler avgasser fra biler har hatt store svakheter og dette har bilfabrikantene utnyttet... med myndighetenes stilletiende aksept. Jeg mener stadig at problemene med doping i elitesykling i denne sammenhengen er en god parallell. Alle måtte jukse for å kunne konkurrere på høyt nivå og alle visste at det var slik.

 

http://suppli.blogs.business.dk/2015/09/24/vw-skandalen-rolig-nu-den-er-forst-lige-begyndt/

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

La personkarateriseringen ligge og heller svar på hvorfor er dette noe vi skal bry oss så mye over, hvorfor gidde å engasjere seg så voldsomt mye bare pga VW har forsøkt å snyte seg unna avgifter? Ja det er veldig fy det de har gjort men jeg skjønner ikke hvorfor folk henger seg så veldig opp i dette, jeg skjønner at folk engasjerer seg i flykningpolitikken som raser nå da det faktisk er mennesker der er snakk om. Dette derimot handler om industri og en skatteundraelse på annet annet kontinent enn hva vi bor i, jeg bare lurer på hvorfor skal man bry seg så forferdelig mye når dagliglivet kommer til å fortsette å gå sin gang. Som jeg sa så kan jeg neppe se at dette får noen som helst betydning for Norge, så hvorfor styre så mye med det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn jeg oppfatter det, er kravene for utslipp iht euro6 og andre standarder basert på hvor langt utviklingen er kommet pr i dag (hvertfall iht oppgitte utslipp) slik at produsentene blir tvunget til tung satsing på utvikling av mer miljøvennlige motorer, Dersom det viser seg at i praksis at det ikke er noen alternativer som møter de politiske kravene, eller hvertfall svært få, så begynner ting å bli riktig spennende syns jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som jeg sa så kan jeg neppe se at dette får noen som helst betydning for Norge, så hvorfor styre så mye med det?

 

1. Disse bilene har ikke blitt belastet riktig avgift ved innførsel til Norge. Det er visstnok over 160 000 bileiere i Norge som kan forvente seg en betydelig regning fra myndighetene. Hvis de ikke sender regningen til VW.

 

2. Disse bilene forurenser den norske naturen langt mer enn forutsatt. Spesielt utsatte mennesker merker dette hver dag, mens vi andre får merke konsekvensene i fremtiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle norske kjøpere har vært i god tro. Forhandlernettverket og importører har også solgt biler basert på typegodkjenningene som foreligger hver enkelt modell. At produsentene har jukset med dokumentasjonen som ligger til grunn for typegodkjenning og avgiftsberegninger- må i alle tilfeller stå for deres regning.

Nå er det langt flere faktorer som spiller inn på mengden lokalt svevestøv i de største byene enn hva private dieselbiler slipper ut (selvom utslippene er såpass mye større enn hva som er oppgitt) og media/potikerne vil ha oss til å tro.

Ta en titt i Geirangerfjorden midt i cruisesessongen når det er vindstille og oppholdsvær, så nærmer man seg den værste kilden. Men det er en annen diskusjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er NO2 som er problemet med dieselmotorer, ikke svevestøv. Og NO2 skyldes renseteknikken for CO2, det vil si partikkelfilter og EGR. De som fjerner disse (det er ulovlig) i bilen sine kan faktisk gjøre miljøet en tjeneste, hvis man anser NO2 som mer skadelig enn CO2 og svevestøv.

Endret av Basse Lusk
Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://www.vg.no/forbruker/bil-baat-og-motor/dieselskandalen/krever-at-regjeringen-struper-dieselbilsalget/a/23530977/

 

Som vanlig har mange av de som skriver om dette ikke forståelse av forskjellen på utslipp som er et potensielt klimaproblem (som CO2) og utslipp som er miljøeskadelige. Egentlig ganske utrolig at de fleste journalister ikke skjønner at klima og miljø er to helt forskjellige ting, selv om betydelige endringer i klima selvfølgelig påvirker miljøet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehehe... den filmen så jeg for et par dager siden og jeg tenkte også å poste den i tråden, men glemte det... takk skal du ha... morsom film... :)

 

Tilbake til dieselskandalen som bare vokser i omfang. Nå er det bekreftet at varebiler (altså ikke kun personbiler) med den samme 2,0 liter dieselmotoren også er omfattet av skandalen samt de tresylindrede dieselmotorene på 1,4 liter. Ellers har økokrim nå gått inn i saken på vegne av finansdepartementet iom. at skandalen også representerer et avgiftstap for staten. Dette betyr imidlertid ikke at den enkelte bileier får en ekstraregning i posten, men VW importøren kan nok regne med å bli kontaktet av departementet.

 

Norge er duksen i EØS klassen når det gjelder å følge EU's regler og direktiver. Selv Danmark, som faktisk er medlem av EU, reserverer seg mer mot disse reglene og direktivene enn Norge gjør (senest mot EU's rettspolitikk som bl.a medfører at Danmark ikke er en del av EU's fordeling av flyktninger). Euro 6 regulativet vedr. avgasser fra biler gjelder i Norge også og det er dette regulativet som danner basis for bilavgiftene og dermed får VW skandalen innvirkning på norske forhold. Litt mer om NOX og hvor helseskadelig denne nitrøse gassen er. 

 

http://www.b.dk/nationalt/vw-skandale-det-skal-du-vide-om-farlige-nox    

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil du da være så vennlig å forklare hvordan dette henger sammen og hvordan dette får konsekvenser for Norge? Jeg er uvitende vil gjerne vite mer :)

Sånn forutenom at det påvirket Norge DIREKTE fordi Norge eier litt over 1% av VW og tapte derfor milliarder, så er ikke lille Norge en liten økonomisk boble som ikke påvirkes av alt som skjer i hele verden (også andre land utenfor EU).

Finnes Wikipedia artikler som kan forklare dette langt bedre enn jeg gjør fra telefonen så er bare å slå seg løs.

PS: om du er så uvitende som du selv sier skjønner jeg ikke at du kan lire av deg noe slikt. Take a seat

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn forutenom at det påvirket Norge DIREKTE fordi Norge eier litt over 1% av VW og tapte derfor milliarder, så er ikke lille Norge en liten økonomisk boble som ikke påvirkes av alt som skjer i hele verden (også andre land utenfor EU).

Finnes Wikipedia artikler som kan forklare dette langt bedre enn jeg gjør fra telefonen så er bare å slå seg løs.

PS: om du er så uvitende som du selv sier skjønner jeg ikke at du kan lire av deg noe slikt. Take a seat

Ja dette kan jeg selvsagt finne ut av selv, men da foreslår jeg at du heller lar glatte og småfrekke kommentarer ligge. Særlig ettersom du åpenbart ikke er i stand til å forklare saken bedre selv men heller henviser til Wikipedia (som ikke akkurat er en pålitelig kilde).

Jeg tror ikke bileierene kommer til å sitte igjen med regningen her, som Kjennern påpeker over her er dette noe som importørene må ta seg av. Det som derimot kan påvirkes er vårt avgiftsystem, som baserer seg på disse tallene som er jukset med. Hva skal staten gjøre når de ikke kan ta tallene ifra bilprodusentenen for troverdige? Tviler på at dette kommer til å skje men det er en mulighet, staten har kanskje gått glipp av milliarder over årenes løp. Ellers så tror jeg nok VW i de andre bilprodusentenen som har jukset får sine bøter, de betaler og livet går videre :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skjønner tydeligvis ikke hvordan Wikipedia virker. Wikipedia er ikke en kilde, men en samling av andre kilder. Så og si alle skikkelige Wikipedia artikler har referanse til sine kilder. Der kan du lese til du blir grønn og burde klare å skille seriøse fra useriøse kilder selv.

Kan godt forklare deg hvordan det fungerer, men det er ikke verdt tiden min. Det var poenget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...