Gå til innhold

Fredriks alternative bimmerstråd


Fredrik
 Share

Anbefalte innlegg

Under 15 min på å lade til 75% er målet for de nye batteriene stod det i artikkelen. 2x 15 min for å gå på do og strekke seg litt synes jeg er levelig på en tur Bergen - Oslo.

 

Hydrogenbiler vil vel trolig ha ca samme forutsetninger for å dra henger som en elbil, da det vel er kjøling av motorene som er utfordringen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tesla Model X kan faktisk trekke en tilhenger/campingvogn på hele 2268 Kg. For å beskytte batteriet mot for store belastninger (primært varmgang) reduseres normalt det maksimale effektuttaket. På hydrogenbiler med brenselceller gir dette en ekstra utfordring fordi selve brenselcellen blir mindre effektiv ved maksimalt effektuttak. Derfor har slike biler også et batteri for å kompensere for brenselcellens lavere effekt ved belastning. Dette igjen gir naturligvis nye utfordringer når også batteriet blir utsatt for høy belastning. Såvidt jeg forstår har Tesla utviklet div. nye teknikker for å balansere motoreffekt og belastninger på batteriet i forbindelse med at Model X har fått tilhengerfeste.

 

Vedr. elbiler (spesielt Model S) og ladetider er det viktig å skille mellom den tiden det tar å lade 90-100% av batteriet og den tiden det tar å lade 70-80% av batteriet. Holder man seg innenfor intervallet 20-80% av batterikapasiteten er ladetiden stort sett aldri mer enn 30-40 minutter (Model S og superladere). Grovt sett tilsvarer dette en rekkevidde på 200-250 Km for modellene med de største batteriene. Med tanke på at strømmen stadig er gratis og disse bilene er seriøst hurtige kan jeg leve med dette... :)

 

Jeg er forøvrig helt sikker på at aksjonærene i Tesla Motors Inc. etterhvert forventer at bedriften leverer et overskudd, men som vi kort har skissert tidligere i diskusjonen vet de også at Tesla jobber i et marked som må utvikles og modnes før man kan høste fruktene. Hvor lang tidshorisont investorene har vet jeg ikke, men den er trolig signifikant lenger enn når det gjelder f.eks Apple Inc. Langsiktige investorer er en sjelden rase som vi helt klart bør respektere mer enn vi gjør idag.   

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

At strømmen er gratis synes jeg er litt unyansert å komme med, for strøm er nemlig ikke gratis. De fleste ladestasjoner i dag koster penger, og det er vel stort sett Tesla sine ladestasjoner som er "gratis" i dag. Legg merke til at jeg skrev det i anførselstegn, for når man kjøper en Tesla til godt over 600.000kr, så har man nemlig forskuddsbetalt for strømmen. Med underskudd på hver solgte bil fra Tesla, så er det vel kun et tidsspørsmål før disse ladestasjonene også begynner å koste penger - i tillegg til forskuddet. Ellers er det jo fantastisk å se at elbileiere reagerer på at strømmen koster penger og at 7,50kr/mil er alt for mye..

 

Oversikt: http://elbil.no/nyheter/ladestasjoner/3585-sa-mye-koster-det-a-hurtiglade-elbil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Strøm er selvfølgelig ikke gratis, men så lenge Tesla praktiserer en slags kollektiv kasse der alle kjøperne av en Tesla innbetaler et fast engangsbeløp vil strømmen bli billigere (og tilslutt nesten gratis) jo mer man kjører med bilene. Bjørn Nyland har nok spart... og tjent noen kroner via Nimber... på dette systemet. Hvorvidt dette er rettferdig skal jeg ikke ta stilling til, men jeg registrerer at slike kollektive systemer etterhvert begynner å bli sjeldne (bortsett fra skattesystemet generelt).

 

Jeg tror at vi bør minne oss selv vedr. hvorfor elektriske biler er uten avgifter i Norge og ikke minst hvorfor eierne har en rekke fordeler som andre bilister ikke har. Det er en politisk beslutning at elektriske biler med hjelp fra det offentlige skal utbredes og bli en fast del av hverdagen. Elbiler forurenser ikke lokalt og det er en fordel for oss alle. Ergo skal vi alle betale for denne goden... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tesla Model X kan faktisk trekke en tilhenger/campingvogn på hele 2268 Kg.

 

Greit nok at den kan trekke tilhenger (den har forøvrig verdens styggeste feste for kroken, håper dette blir endret på de europeiske versjonene), men hvor mye strøm bruker den med tilhenger kontra uten? En ting er om man skal kjøre en liten "fillehenger" til bossplassen eller Ikea, men om man f.eks. skal dra en campingvogn, båten til hytta, eller et flyttelass over fjellet tror jeg man sliter.

 

 Bjørn Nyland har nok spart... og tjent noen kroner via Nimber... 

 

Nå er ikke dette for å si noe stygt om Bjørn Nyland (jeg liker stort sett filmene hans, og beundrer at han "gidder"), men såvidt jeg har skjønt går mye av dette han sparer/tjener på å betale ned billån. Hadde han fortsatt beholdt 5-serien hadde han nødvendigvis ikke hatt behov for å spart/tjent disse pengene, og dermed hatt mye fritid istedenfor. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ingen tvil om at strømforbruket vil øke relativt mye med 2,2 tonn på slep bak en Model X. Hvor mye vet jeg ikke, men la oss si at man dobler strømforbruket vil man allikevel ha nok juice til 150-200 Km. Med litt planlegging har man trolig lang nok rekkevidde i relasjon til ladestasjonene til å komme over fjellet selv med båten/campingvognen på slep.

 

Jeg tenker at Bjørn Nyland aldri hadde giddet å kjøre så mange Nimber oppdrag hvis han stadig hadde hatt en BMW E61, men dette vet jeg egentlig ingenting om. Mitt inntrykk er at det er "Millennium Falcon" (altså hans Model S P85) som gjør turene verdt å gjennomføre (både økonomisk og interessemessig). Jeg hadde aldri orket å kjøre slike turer... selv med verdens fineste Model S eller ditto BMW... :)

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Per i dag eksporterer Norge en god del strøm fra vannkraft til utlandet. Om man nå trenger mer av denne strømmen selv til bl.a den økende elbilparken, så vil enkelte land måtte produsere mer strøm selv og da gjerne fra kull.

Jeg syntes det er en litt interessant tanke. Hva mener dere?

Jeg har forøvrig i to måneder nå vært den lykkelige eier av en 2015 Vw E-up og blir bare mer og mer fornøyd med elbilens egenskaper. Hvordan den leverer effekten og er på veien er milevis foran bensinutgaven, som bare føles som en "vanlig" uengasjerende småbil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg liker naturligvis VW up! og e-up! er ikke mindre interessant hvis man primært bruker bilen til kortere pendling fra villakvarteret og inn til byen og/eller ren bykjøring. Det jeg kanskje liker best med up!, bortsett fra den gode plassutnyttelsen, er hvor bra understelet og styringen er kalibrert. Den klarer seg like fint på Autobahn som på langtur til Jotunheimen i Norge. Vi var sogar fire personer på skiferie i Norge med vår up! og det gikk utrolig nok kjempefint. Endelig fikk jeg oppleve hvordan mor og far hadde det med deres Boble på begynnelsen av 60-tallet og sammenligningen er faktisk veldig relevant i mer enn én forstand... :)

 

Vedr. eksport av elektrisitet går den begge veier. I perioder når vannmagasinene er tomme importerer Norge strøm fra flere andre land (bl.a Sverige og Danmark) og da kan strømmen like gjerne være laget av atomkraft og kullkraft. Det ingen snakker om er at det pr. idag ikke er nok strøm til at vi alle sammen konverterer til elektriske biler. Spesielt ikke hvis vi får en tørr og kald vinter over hele det nordlige Europa. Da vil kapasiteten på strømnettet være fullt utnyttet og folk få beskjed om å lade bilene på bestemte tidspunkter av døgnet eller rett og slett få et kjøreforbud. Da kan en BMW i3 med range extender være bilen å ha.

 

Apropos VW e-up! så melder VAG nå at en stram sparekurs og satsing på elbiler er veien fremover for bilkonsernet. Flere bilmodeller og motorer skal fases ut (bl.a Scirocco og Beetle) og andre bilmodeller skal konverteres til å kunne ha elektriske motorer (bl.a Phaeton).

 

http://politiken.dk/forbrugogliv/biler/ECE2887360/nytaenkning-hos-vw-elbiler-skal-vaere-redningen/

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Biljournalist Morten Abrahamsen (som jeg generelt har stor sans for) har i dagens E24 skrevet en artikkel der han tester Tesla Model S med den minste batteripakken (altså S70D) på langtur. Jeg synes at artikkelen på en relativt grei måte oppsummerer det man bør være oppmerksom på ved kjøp av en elektrisk bil og spesielt Model S. Flere av de mest aktuelle momentene har vi også drøftet i denne tråden.

 

Spesielt det nest siste avsnittet har et veldig viktig poeng som mange ser ut til å glemme/misforstå: "Det blir litt for mye stress rundt rekkevidde, og det tar for mye tid. Her ville en P85D gjort susen. Den ville hatt en rekkevidde på rundt ti mil mer ved ladepunktene. Dermed ville ladetiden vært halvert, og vi ville aldri ha vært på ett kapasitetsnivå som setter igang rekkeviddeangsten."

 

De fleste fokuserer mest på hvor mye strøm som er igjen på batteriet, men nesten viktigere er det at jo større marginer man har jo kortere er ladetiden. Sagt på en annen måte... batteriet i en elbil kan nesten ikke bli for stort... :)

 

http://e24.no/bil/biltester/paa-tur-med-teslas-minste/23543102

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Om det er verdt noen hundretusen til, er et åpent spørsmål. En ting som er sikkert er at det ble den billigste reisen tur retur hytta, noensinne. Null utgifter til drivstoff, og bompengepasseringer verdt flere hundre kroner, som vi ikke trengte å bry oss om.

 

...men restaurantbesøket, som normalt sett ikke vil være et tema for de med "fossilbilene" på en tilsvarende strekning, er ikke en faktor som skal medregnes i reisekostnadene... Det ble plutselig ikke så billig allikevel når familien på fire fikk servert middagsregningen på 800kr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehehe... det er utvilsomt et veldig godt poeng, men også noe man bestemmer selv. Vi tar normalt en "dansk" en når vi f.eks reiser på bilferie til Norge og har selv med mat og drikke på turen. Vi har med ulike hjemmelagde sandwicher (kylling, roastbeef etc.), salater, kaffe/te, appelsinjuice, saft, vann etc. Vi pleier å spise på fergen mellom Hirtshals og Larvik... og det sparer vi ganske mye på. De høye restaurant/cafeteriaprisene på fergen er jo nærmest latterlige og iallefall ikke noe jeg vil betale. Et annet viktig poeng er at den hjemmelagde maten også smaker bedre... :)

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er helt klart noe man bestemmer selv, men disse ladestasjonene er naturligvis satt opp slik at man skal benytte seg av de fasilitetene som er satt opp. Jeg er sikker på at majoriteten av denne eiergruppen benytter seg av nettopp dette, og at man ikke nødvendigvis har med seg et eget koltbord.

 

På en annen side, så kan man heller jobbe den timen det tar å lade ekstra (forutsatt at man ikke har hjemmekontor og kan arbeide på ladestoppet), og slikt sett kjøre like billig eller billigere enn en batteribil. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er klart at det vil koste mer dersom man benytter ladetid til spising, og da kjøp av mat langs veien. Dette er jo høyst frivillig og avhenger av om man er alene eller med mange, men fra kjøring i Europa de siste år, så har jeg fint klart meg med å smøre et lite måltid(tatt fra hotellfrokost eller hjemmefra) man kan spise på veien + et matstopp.

 

Videre forbinder jeg bilturer med familie over lengre strekninger med smurte rundstykker med godt pålegg i sola på en rasteplass, og det er noe jeg foretrekker hvertfall. Det er hva man gjør det til. Det er jo som du sier helt bevisst valg av plassering når det gjelder disse superladerne og det er nok grunneier og driften på stedet som går med på å ha superlader på plassen for å få fler besøkende. Synes ikke det skal sees på som en ulempe for EL-bilen. Alle er forskjellige, har jo noen venner som absolutt må kjøpe en flaske Coca-Cola når de ser en på en bensinstasjon :P

 

Jeg har tilgode å spise på restaurant underveis på biltur hvert fall, men jeg observerer jo barnefamilier på tur som har skapt en forventning hos barna om å stikke innom "favorittstedet" deres for å spise for å få dem med på turen, i tillegg er det enkelt for foreldrene, og begrepet tidsklemma er jo noe som dukker opp stadig vekk.

 

Bilferier i Danmark og Tyskland gikk ofte ut på å komme seg først i køen utenfor hos bakeren om morgenen(det er lang kø ut på gata må vite) og handle inn godt dansk kjøttpålegg og Boysenbær-marmelade fra Den gamle fabrik. Så var det bare å glede seg til første rast! Et av mine beste minner var å reise med besteforeldre og foreldre samlet, for man hadde allverdens med tid på tur og en transportetappe ble samtidig en utflukt. Jeg tror dessverre ikke det er så veldig vanlig lenger.

Endret av FredrikE24
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...