Gå til innhold

Fredriks alternative bimmerstråd


Fredrik
 Share

Anbefalte innlegg

En politisk bløff er nettopp en bløff. I praksis er forskjellen at det blir mindre forurensning i byene, men i forhold til det totale utslippet er ikke nullutslippsbiler noe å rope hurra for. Ikke hybrid heller for den del. Dersom produsentene hadde blitt målt på utslipp i produksjons og destruksjonsfase i tillegg, og det ville hatt like stor påvirkning på avgiftene som co2 utslipp har, tror jeg fokuset på totalutslipp hadde vært større.

Den samme bløffen fortsetter med hybridbilene, hvor feks 2serie har 220000kr i avgiftslettelse pga måten beregningene av utslipp blir gjort.

Etter min mening blir det feil å sammenligne 5serie og eklasse mot tesla. Konkurransesituasjonen er så til de grader urettferdig pga avgiftene med fossilt brennstoff. Uten avgifter koster 5serie og eklasse en brøkdel av tesla. I den sammenhengen må tesla settes opp mot 7serie, en bil tesla definitivt er underlegen, og teslas suksess handler kun om politisk vilje til subsidiering. Det er ikke uten grunn at tesla legger ned salgskontorene sine (i praksis er det å gi opp markedet) i Danmark når bilene møter fulle avgifter. Derfor er det også grunn til å tro at det samme ville skjedd i resten av verden hvis avgiftslettelsene blir stoppet for elbiler, og tesla ville vært historie. Ergo- ikke en bil som kan ta konkurransen på rettferdige vilkår..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

 

En elektrisk bil er langt mer enn en elektrisk motor og et batteri. Tesla oppfatter seg selv nesten like mye som en softwareutvikler som en bilprodusent og ikke uten grunn. Det er på mange måter softwaren som gjør Model S (og nå også Model X) til hva den er og da forstår man også kanskje bedre hvorfor det ikke er så enkelt for en teknologitung bilprodusent som f.eks Audi å konstruere en skikkelig konkurrent. Dette handler langt mer om sofistikert software enn om mekaniske deler og det er enten man tror det eller ei en stor utfordring for de tradisjonelle bilprodusentene. Et viktig aspekt i denne sammenhengen er at Tesla tidlig forsto at hvordan man styrer batteriet og ladingen av batteriet (altså via software) er nøkkelen til suksess når det gjelder elektriske biler.

 

 

Min påstand er at I3 er mer avansert en Tesla på mange måter. Se på den utstrakte bruken av gjenbrukbare deler som er gjennomført hele veien hvor man har tenkt Co2 utslipp hele veien. 

Hurtiglading er på plass, selv om ikke infratrukturen er det. 

 

Så det er nok mer viljen en evnen til Bmw som gjør at de i dag ikke har en el-bil med mer rekkevidde. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke så opptatt av den ganske spesielle avgiftssituasjonen på elektriske biler i Norge. Det er et suverent valg forskjellige regjeringer i Norge (på begge sider av den politiske blokken) har tatt for å øke salget av elektriske biler. Hvorvidt dette er miljøriktig, rettferdig eller sympatisk er ikke så viktig for min del. Det totale salget av elbiler og biler generelt i Norge er under alle omstendigheter helt marginalt i forhold til verdensproduksjonen av biler. Salget av biler i Norge er ikke viktig for bilprodusentene utover at Tesla selvfølgelig kan bruke resultatet av den spesielle avgiftssituasjonen i markedsføringen av elektriske biler samt som et politisk instrument overfor andre lands regjeringer.

 

Jeg er definitivt mest opptatt av Tesla's elektriske bilmodeller som et teknisk fenomen. Tesla har gjort et utrolig nybrottsarbeide når det gjelder å utvikle en komplett og kompetent elektrisk bil. Såvidt jeg forstår kan vi forvente å se de første elektriske bilmodellene fra bl.a Audi, Porsche og Volvo i 2017. Dette betyr at Tesla var minst 5 år foran de andre bilprodusentene med Model S. Fem år i bilverdenen er en evighet. Tesla var nesten en modellgenerasjon foran de andre bilprodusentene (en gjennomsnitlig modellgenerasjon blandt premiumprodusentene varer rundt 7 år). Det er denne fremsyntheten og ikke minst hvordan den er gjennomført som et teknisk fenomenalt produkt jeg virkelig er imponert over. Slikt ser man ikke ofte, men både Citroën og Apple presterte det samme med hhv. DS og iPhone. Model S er på det samme nivået og det forteller ganske mye synes jeg.

 

Ergo er jeg heller ikke så opptatt av hvorvidt mange oppfatter Model S som en konkurrent til alminnelige biler som f.eks 5-serien. Det blir for smått og perspektivløst. For min del må BMW mer enn gjerne vinne "konkurransen" med en genial 5-serie bare motoren og drivverket er minst like effektivt som det vi finner i Model S... :)

 

Flobben: BMW i3 og i8 er absolutt imponerende... også i relasjon til Model S. Hadde BMW hatt Tesla's batterier og superladere ville veldig mye ha sett annerledes ut. Ditto også hvis Tesla hadde hatt BMW's kompositfabrikk i Leipzig. Elon Musk har innrømmet dette opp til flere ganger, men det er ikke første gang at en tenkt kombinasjon av forskjellige teknologier fra ulike produsenter hadde vært det beste i et overordnet perspektiv. Sånn er verden skrudd sammen med et fritt marked... :)

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke "vanskelig" å sette ny teknologi til liv, hvis aksjonærene tilater det utviklingsbudsjettet tesla oppererer med. Utviklingskostnadene til Tesla er også langt over hva andre fabrikanter kan tillate seg av risiko for å utvikle en ny og (den gang) usikker teknologi. Nå kjenner ikke jeg til konkret hva som var så nytenkende med DS, men Tesla har ikke funnet opp elbilen eller måten den brukes på, mens Iphone har fullstendig endret måten man bruker en mobiltelefon på. Tesla kan nok ha gjort sine bragder rent teknologisk- men jeg syns ikke at de ha revolusjonert noe. Om jeg tar feil, er jeg interessert i vite mer spesifikt hva som er så banebrytende med Tesla, at ikke andre produsenter har hatt muligheten til å det samme- gitt noen lunde likt utviklingsbudsjett, konkurransesitusjon og overskudd i utviklingsperioden. Det er trossalt det Apple gjorde med Iphone.

Ellers er det lett å avkrefte alle argumentene mine som det passer deg. Politisk vilje er det samme uansett hvilke parti som støtter partiføringen. Hvilke politikere var imot dieselinntoget på slutten av 00-tallet i Norge? For meg er det ganske tydelig hvor feil politikerne kan ta når de ikke evner å tenke helhetlig i et lengre perspektiv.

Dessuten er det langt flere land enn Norge som ha gitt lettelser for elbiler.

Hvilken konkurransesituasjon det er i markedet er høyst aktuelt i forhold til om bilen (og derfor teknologien) har livets rett. Teknologi som har livets rett, må gi overskudd for å være fullstendig (med dette mener jeg at elbiler har sine fordeler, men ikke er gode nok alternativ gitt like forutsetninger i markedet) og der har tesla med sine underskudd fremdeles en lang vei og gå. Dersom Tesla ikke klarer å snu resultatene parallellt med videre utvikling for å beholde markedsandelene sine, vil etterhvert aksjonærene miste tolmodigheten og selskapet blir konkurs. Dessuten, etter min oppfatning er 5serie en langt bedre bil å kjøre enn model S som jeg ble skuffet over. Selv med prislappen uten avgifter. Jeg velger heller en tregere akslerasjon og bedre opplevelse av bilen, men det er mine preferanser. Med andre ord- for 600, ville jeg heller valgt 5serie. Absolutt et kritisk punkt i det BMW, Audi og Volvo kommer med helelektriske biler som dermed konkurrerer på like vilkår som Tesla.

Endret av Hawkon88
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda... det er absolutt vanskelig å sette ny revolusjonær teknologi til liv og det handler ihvertfall ikke kun om nok penger eller tid. Tesla er langt fra den første elektriske bilen (selv den godeste Ferdinand Porsche utviklet en elektrisk bil i perioden 1898-1900), men Model S er definitivt den første elektriske bilen som kan konkurrere direkte mot tradisjonelle bilmodeller fra premium bilprodusenter. Akkurat dette er det i bilkretser ikke et spørsmål om i objektiv forstand, men hvorvidt en elektrisk bil er et alternativ for den enkelte bileier er definitivt et spørsmål som man kun kan svare på i forhold til egne preferanser og behov.

 

Historien var nogenlunde den samme med Citroën DS. Den var knapt først med signifikant teknologi, men summen av den teknologien den hadde medførte at den i 10-15 år var state of the art i bilverdenen (spesielt vedr. luftmotstand og kjørekomfort). Apple var heller ikke først med selve smartphone konseptet (det var japanske DoCoMo), men måten iPhone gjorde bruk av teknologien på og ikke minst innpakningen revolusjonerte mobiltelefonene.

 

Jeg har ingen ønsker om å "avkrefte" dine argumenter som det passer meg. Jeg har ganske enkelt et synspunkt og du har såvidt jeg forstår et annet når det gjelder Tesla Model S og elektriske biler generelt. Mer er det ikke i denne diskusjonen så lenge både du og jeg får komme frem med det vi har på hjertet. Et viktig poeng med en personlig tråd/blog som denne er imidlertid at jeg fremfører mine meninger og synspunkter. Jeg har ikke nødvendigvis til hensikt å endre på disse i løpet av en diskusjon, men jeg forsøker så godt jeg kan å diskutere på en ordentlig måte. Noen blir dessverre sure over at de ikke "vinner" diskusjonene, men det er ikke et poeng i denne tråden/bloggen.

 

Jeg er imidlertid helt enig med deg i at en forretning over tid må kunne gi et overskudd for å ha livets rett. Dette gjelder selvfølgelig også for Tesla, men det er pr. idag en stor utfordring. Hvor kritisk den økonomiske situasjonen er for Tesla vet kun styret i Tesla, men jeg vil tro at de etterhvert begynner å bli bekymret. Den lave oljeprisen stimulerer på ingen måter amerikanerne til å droppe store V8 motorer til fordel for elektriske motorer eller hybridmotorer. Jeg tror derfor at Tesla må satse på det europeiske markedet, men her vil de nok i årene som kommer oppleve både ulike former for markedsproteksjonisme (som f.eks at dieselmotoren nå i praksis blir fredet de neste fem årene) og ikke minst stor merkelyalitet (spesielt når de store premiumprodusentene som Audi, Porsche, Mercedes-Benz og kanskje BMW også kommer med elektriske alternativer).

 

http://www.roadandtrack.com/car-culture/a26859/bob-lutz-tesla/   

http://m.dinside.no/934963/volvo-blir-elektrifisert

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Superlette bilbatterier nærmere virkelighet - Flere problemer løst for litium-luftbatterier. De kan gi elbiler samme rekkevidde som bensinbiler.

 

Spørsmålet om subsidier/avgiftslette er interessant på flere måter. Den umiddelbare effekten er større omsetning, som over tid gir incitament til forskning og utvikling av teknologien. Hvor hadde Tesla vært teknologisk dersom ingen land hadde fordelsbehandlet elbiler?

 

I et større perspektiv er det likevel grunn til å sette spørsmålstegn ved om det er riktig å subsidiere teknologi som egentlig er for dyr for markedet. Det man gjør er å skape et marked for en teknologi som ikke er moden og konkurransedyktig. Vent noen år, og elbiler vil være langt billigere å produsere, og konkurrere ut brenselsbiler uten subsidier.

 

Human genom-prosjektet hadde kostet milliarder og tatt 10 år da det var ferdig i 2000. I dag vil samme jobben ta noen uker, med en prislapp på noen tusenlapper. Var det verdt pengene? Tenk på alt disse pengene kunne utrettet på andre områder. Utviklingen av teknologien ville gått sin gang uavhengig av dette prosjektet. Tilsvarende, superlette batterier som kan revolusjonere elbilen utvikles uavhengig av Tesla.

Endret av Basse Lusk
Lenke til kommentar
Del på andre sider

At vi har forskjellige utgangspunkt for diskusjonen, er det som gjør den interessant for min del. At ingen "vinner", er ingenting jeg blir sur for og heller ikke mitt mål med diskusjonen, semvom jeg er åpen for å endre mening om jeg blir overbevist om noe annet. Jeg blir heller oppriktig engasjert. Eneste jeg mente, var at du brukte noen billige argumenter for å avfeie mine.

Politisk korrekthet uansett parti representerer ingen verdi for meg. Det er fluktig og fratar vanlige mennesker evnen til å tenke selvstendig og se ting i et realistisk perspektiv og gjøre sine egne meninger. Det er trossalt de som utfordrer etablerte sannheter og tenker selv som har potensiale til å gjøre fremskritt på vegne av samfunnet. For meg representerer elbiler dagens politiske korrekthet, fordi den eneste grunnen til at elbiler er konkurransedyktige, er subsidiering. Folk kjøper bilene under påskudd av å være miljøvennlige, utslippene flyttes..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg setter som eier av denne ganske spesielle tråden/bloggen selvfølgelig noen premisser (bevisst/ubevisst), men i likhet med deg liker jeg en god diskusjon såfremt den er nogenlunde sakelig og oppegående. Det er derfor denne tråden eksisterer og det er derfor iallefall jeg gidder å bruke tid på den.

 

Det jeg streber etter er gode diskusjoner der konklusjonene på mange måter står åpne. Vi belyser etter beste evne ulike sider ved sakene og så får hver og en av de som skriver/leser i tråden trekke deres egne konklusjoner. På den måten unngår vi meningsløse diskusjoner og i værste fall krangling.

 

En ting som imidlertid ofte streifer meg er at vi som diskuterer i tråden (og i forumet forøvrig) ofte kan ha både forskjellig utgangspunkt og perspektiv/fokus i diskusjonene. Dette er etter min mening veldig interessant for diskusjonenes innhold... såfremt vi alle er klar over hvor vi står. Dessverre så har det vært noen misforståelser i denne sammenhengen der vi har snakket forbi hverandre og tildels mot hverandre uten å egentlig mene det. Kommunikasjon er ikke enkelt og især ikke på et forum der vi hverken kjenner hverandre eller kan se hverandre når vi diskuterer. Flere av oss har imidlertid etterhvert ganske mange års fartstid her inne så vi begynner vel så smått å få en idé om hvor vi står i diskusjonene... :)

 

Apropos James Bond og hvorfor han ikke kjører en Tesla... :-P

 

http://www.business.dk/transport/derfor-koerer-james-bond-ikke-i-tesla

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvfølgelig blir man til en viss grad "kjent" med hverandre her inne. Kanskje spesielt i tulletråden og denne/andre tråder som har annet innhold enn det som er av teknisk karakter. Jeg har en oppfatning om at bimmers er relativt alene om og kanalisere offtopic i få spesifikke tråder med forskjellig sjargong avhengig av hvem som "eier" den. Noe jeg syns er svært kjekt. Mange forum blir dessverre ødelagt mye tull og usakligheter i tråder man ikke ønsker dette.

Uansett mener jeg at et godt utgangspunkt for gode diskusjoner er respekt for hverandres meninger og person+ lite selvgodhet/selvopptatthet og at man ikke er hårsår om man oppfatter noe som krenkende. Jeg oppfatter at enhver diskusjon som kommer på avveie her inne, sporer av som følge av et eller flere av disse elementene. Dette er dessverre noe mange har en tendens til å glemme når ting blir overopphetet- inkludert meg i enkelte settinger.. Det hjelper imidlertid å være bevisst på det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spennende Lasse!... Flott at noen fortsetter der vi slapp etter den siste runden med artikler. Jeg synes forøvrig at disse artiklene, som faktisk krever ganske mye tid og jobbing å skrive, får en litt mer fremtredende plass i forumet. Slik det er idag tror jeg få leser de gamle artiklene... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spennende Lasse!... Flott at noen fortsetter der vi slapp etter den siste runden med artikler. Jeg synes forøvrig at disse artiklene, som faktisk krever ganske mye tid og jobbing å skrive, får en litt mer fremtredende plass i forumet. Slik det er idag tror jeg få leser de gamle artiklene... :)

Ja, muligheten bød seg.

Hadde fått bestilling på en artikkel av denne bilen, så da blir det litt færre ressurser å produsere en til bimmers også.

Ganske interresant model og med et helt nytt konsept ifht originalen.

:-)

Endret av Lasseh
Lenke til kommentar
Del på andre sider

:)

Takk for at du delte denne! Nye MX-5 er helt klart den bil i overkommelig prisklasse som trigger den største "må ha"-følelse hos meg.

 

Så bra og raske som alle moderne biler har blitt, er relativ liten motor men god balanse og styrefølelse en god oppskrift på en morsom bil. Klart det hadde vært gøy med en GT3 men realistisk sett er det få steder man kan utnytte en bil som den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...