Gå til innhold

Fredriks alternative bimmerstråd


Fredrik
 Share

Anbefalte innlegg

Ytelsesmessig er det åpenbart ikke stor forskjell på M2 og 718 Boxster S, men såvidt jeg forstår er M2 mer stabil og rolig på veien. Porschen virker litt mer urolig og lettere å påvirke, men jeg tror at dette først og fremst skyldes plasseringen av motoren i midten av bilen. Massebevegelsene er annerledes enn når motoren er foran eller bak. Den store bonusen med å ha en midtmotor er imidlertid at bilen normalt er temmelig nøytral i svingene og reagerer hurtig på rattutslag fra føreren.

Jeg har ikke hørt Porsches nye boxerfirer live, men ut fra div. filmer på nettet får jeg helt klart trimmet boble assosiasjoner og det er ikke en alt for god ting i min bok. Det var den samme greia med 912 og 914 også samt langt på vei med 924, 944 og 968 i relasjon til at de har rekkefirere. 718 Boxster har under tvil et litt mer elegant design enn M2, men M2'en er såpass badass i både form og farge at den bare er übercool nesten uansett hvordan man vurderer den.

Apropos 914, som er den nærmeste historiske forgjengeren til dagens 718 Boxster (begge har midtmotor), fantes den både med boxerfirer (fra boble) og boxersekser (fra 911). 914/6 GT med 210 HK fra en boxersekser på 1991 cm3 uten turbo/kompressor har et ganske artig lydbilde (det er en ren racingmotor). 0-100 Km/t går løs på ca. 5 sekunder og topphastigheten er i området rundt 245 Km/t. Legg merke til hvor elegant Porschen tar svingene i forhold til spesielt et par av Mustangene... :)

 

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tilbake til da Boxster/Cayman hadde boxersekser og GT4 (981) var modellen som for alvor begynte å bite 911 i halen. Den modellen har i likhet med 911 Carrera S (991) en B6 motor på 3800 cm3 som yter 385 HK og 420 Nm (911 Carrera 991 har en B6 motor på 3436 cm3). 0-100 Km/t går løs på 4,4 sekunder og topphastigheten er 295 Km/t. Når det gjelder understel og bremser er Cayman GT4 langt på vei en 911 GT3 "in disguise" og en skikkelig kjøremaskin med et ordentlig lydbilde slik en moderne Porsche skal ha. Dette er helt klart en fremtidig klassiker, men jeg lurer litt på om ikke den alminnelige Boxster/Cayman S fra 981 serien også seriøst er verdt å vurdere. They don't make them like that anymore!

Apropos Porsche så har jeg helt glemt at 924 modellen har 40 års jubileum i år. Jeg hadde for mange år siden en tidlig 1977 modell som jeg også langt på vei restaurerte i 1986/87 (overhalte motor/gearkasse, hellakkering, nye seter, ratt, gearspake etc.). Jeg har skrevet ganske mye om 924 tidligere og det kan du evt. lese mer om her.

Porsche vil selvfølgelig hedre modellen med en spesialutstilling som kalles "Die Transaxle Ära" og går av stabelen i perioden 27 april tom. 16 oktober. Jeg besøker museumet og utstillingen i begynnelsen av juli. "The Transaxel Era" på engelsk refererer til perioden 1976-1995 da Porsche bygget sportsbiler med frontmotor og gearkasse/differensial bak (som en enhet) med en såkalt transaksel/kardang i mellom. De aktuelle modellene er 924, 944, 968 og 928 der jeg har hatt 924, 944 og 928S.

I denne anledning vil Porsche restaurere et relativt velbrukt eksemplar av en original 924 Carrera GTP "Le Mans" (939) som hadde en rekkefirer på 1984 cm3. Den motoren ytet i 1980 respektable 320 HK ved 7000 rpm og 383 Nm ved 4500 rpm. 0-100 Km/t gikk løs på rundt 4,5 sekunder og topphastigheten var ca. 295 Km/t. 924 Carrera GTP gjorde det ganske bra i Le Mans og klarte i sesongene 1980-1981 en 6 og 7 plass sammenlagt. Bildet under av en 924 Carrera GTP, som bl.a Walter Röhrl kjørte på Le Mans, er tatt av undertegnede på Porsche museumet i 2013.

gallery_38233_76_1137232.jpg

   

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med tanke på pris. Hadde jeg kjøpt en M2 så kunne jeg fint klart meg med 20-30K i utstyr. Skulle jeg kjøpt en 718 (Cayman)  f.eks så hadde jeg minst kostet på den 100k. Ufattelig lite utstyr på en standard Porsche. Må betale ekstra for et hav av småting som er standard på en M2. Porsche utstyr er jo ikke akkurat billig for å si det mildt.  Jeg anser ihvertfall en brukbart utstyrt 718 til å være dyrere enn M2 til tross for den lavere startprisen.

Apropos BMW og Porsche. :)

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Harry Metcalfe (omtalt flere ganger tidligere i tråden) har fått en ny bil i garasjen og du verden for et monster Jaguar XJR er. Jaguar har virkelig fått en ny renessanse under indiske Tata's ledelse. Jeg liker disse filmene Harry lager med ulike interessante biler der han tar oss med på roadtrip til de franske Alpene og/eller rivieraen... :)

 

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 24/3/2016 at 21.28, Fredrik skrev:

Bare litt lett underholdning for å gjøre en lang fredag litt kortere. Det jeg liker med akkurat disse to filmene er at de på en veldig fin måte viser hvor forskjellig bilinteresse kan være selv om selve bilen naturligvis står i fokus. Ferrari er alltid morsomt enten det handler om hastighet, motorlyd eller f.eks design (mekanisk/estetisk). Jeg elsker designlinjen Ferrari hadde på 70 og deler av 80-tallet med modellene 512 BB, 308, 328 og 288 GTO.

Garasjen er jo helt som i filmen Ferris Bueller's Day Off (en klassisk amerikansk ungdomskommedie fra 1986). I 2014 ble det forøvrig bestemt at denne filmen (der en 1961 Ferrari GT California har en birolle) er en viktig del av den nasjonale kulturelle arven og derfor skal tas vare på av det amerikanske National Film Registry, som er en del av kongressens bibliotek... :)

 

Apropos en flat V12 motor som både 312 PB og 512 BBi har (altså ikke til forveksling boxer V12 motor), så har 365 GT4 BB også en flat V12 motor. Denne modellen er den direkte forgjengeren til 512 BBi dog uten bensininnsprøytning som fraværet av "i" etter Berlinetta Boxer (BB) antyder. Begrepet "boxer" er en avsporing og markedsførings gimmick i denne sammenhengen. 365 GT4 BB er en av de mer sjeldne "kommersielle" Ferrari modellene med kun 387 stk. produsert og lydbildet den lager samt designet er fabelaktig... :)

 

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mye Ferrari i tråden nå (jeg pleier å få litt kritikk for at det er mye Porsche i tråden), men Harry Metcalfe har selvfølgelig også hatt en Testarossa, som er etterfølgeren til 512 BBi og dermed også har en flat V12 motor. Jeg har egentlig aldri vært spesielt begeistret for Testarossa og det er viktig å minne seg selv om at hverken 365 GT4 BB, 512 BBi eller Testarossa er blandt Ferraris supersportsbiler (i mangel av et bedre ord). Testarossa falt for min del helt igjennom i forhold til f.eks den samtidige 288 GTO (som er nydelig på alle måter)... spesielt vedr. designet, men selvfølgelig også når det gjelder ytelsene. Testarossa var imidlertid en enorm kommersiell suksess, som ikke bare gjorde Ferrari kjent blandt folk flest (spesielt via div. TV serier på 80-tallet), men også åpnet nye markeder for Ferrari selv om den idag som modell ikke har en direkte etterfølger. Testarossa var primært en GT "in disguise" (igjen) og dagens F12 Berlinetta med en frontmontert V12 motor er faktisk dens nærmeste slektning... :)   

 

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Apropos uttrykket "in disguise" (i forkledning) så tror jeg at jeg har det fra Elvis Presley's låt "(You're the) Devil in Desguise" fra 1963. Jeg har aldri vært en stor Elvis fan, men min mor var det og jeg har vokst opp med Elvis på kassettspilleren (jepp... det var på 70 og 80-tallet). I dette klippet er det Chris Isaak og LeAnn Rimes som gjør en fin cover på låten. Chris Isaak er enormt allsidig som sanger og minner minner mye om Elvis her og LeAnn Rimes er ikke mye dårligere i rollen som "djevelen". Chris Isaak's mest kjente låt er forøvrig "Wicked Game" fra 1988, som trolig er en av 80-tallets mest kjente musikkvideoer og med den danske modellen Helena Christensen som en viktig del av videoen... :)

 

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Såvidt jeg kan se er det en T2b (altså med facelift og det ser man lettest på plasseringen av de firkantede blinklysene foran over frontlysene samt den kantede støtfangeren). Denne modellen ble produsert fra 1972/73 tom. 1979 i Europa. T2c ble produsert i Brasil helt frem til 2013 der de siste variantene også fikk en vannkjølt motor.

T2 som modell kom på markedet i 1967 (pre 1972/73 modeller omtales ofte som T2a). T2 var basert på T1 modellen, men var marginalt større, tyngre og fikk en mer avansert bakaksel enn pendelakselen fra boblen. T1 ble introdusert på markedet så tidlig som i 1950 og var rent teknisk veldig lik boblen. Boblen kalles forøvrig ofte for T1 (les: Type 1), mens T1 i forbindelse med VW's varevogner (idag Transporter) egentlig var T2 (les: Type 2... altså utviklingsnummeret etter boblen). Dette skaper en smule forvirring når det gjelder modellbetegnelsen, men rent designmessig er det ikke vanskelig å se forskjell på T1 og T2. Den mest signifikante forskjellen er frontvinduet som er delt på T1 samt luftinntakene til motoren som er nede på siden bak under sidevinduene (altså under den sentrale linjen som deler sidepanelene).

I denne sammenhengen passer det egentlig ganske bra å presentere Porsche 356 som ikke bare var forgjengeren til 911, men også den andre spinoff modellen på boblen. T1 var historisk den tredje spinoff modellen iom. at produksjonen av 356 begynte allerede i 1948, men da i byen Gmünd i Østerrike. Først i 1950 ble produksjonen flyttet til Zuffenhausen i Stuttgart der Porsche stadig holder til. Ferdinand Porsche døde i 1951 og det er derfor sønnen Ferdinand Porsche ("Ferry") som reelt sto bak utviklingen av 356. I rettferdighetens navn bør også Erwin Komenda nevnes i denne sammenhengen iom. at han også var sterkt delaktig i designet på bl.a boblen og 356. 911 ble designet i fellesskap av Komenda og Ferdinand Alexander Porsche ("Butzi"), som var sønn av Ferry Porsche. Butzi Porsches yngre bror, Wolfgang Porsche, er idag styreformann for Porsche Automobil Holding SE, som har aksjemajoriteten i VAG og dermed implisitt også Porsche AG.  

Boblen ble produsert i Wolfsburg og det ble T1 også frem tom. 1956 da produksjonen ble flyttet til Hanover. Denne filmen som viser hvordan 356 ble bygget i Stuttgart er sannsynligvis fra begynnelsen av 60-tallet. Porsche 911 kom på markedet i 1963... :)

Så... bare for å binde det hele sammen på en måte. Porsches racinghistorie er imponerende og sjeldent veldig langt fra standardbilene. Selv 356 gjorde det stort i Le Mans og historien videre via bl.a 550, 718, 917, 911, 924 Carrera (937/939) og 956 vises på en glimrende måte i denne filmen, som faktisk er veldig bra regissert... :)  

 

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

/Drive feirer BMW's 100 år og velger hvilke BMW'er som for dem er den beste. En litt artig kommentar som sementerer BMW's possisjon i USA slik at vi forstår nivået... er at BMW er alt Alfa Romeo ikke klarte å være i statene. Her i Europa var Alfa Romeo... og Lancia... kjempestore på 80-tallet nettopp da BMW for alvor slo igjennom kommersielt. Jaguar og Saab deler historisk litt av den samme skjebnen som Alfa Romeo. Alle likte merkene, men alt for få kjøpte bilene tiltross for at de var så premium som man kunne få et bilmerke på den billige siden av Bentley og Rolls-Royce. Saab ble sogar solgt side om side med Rolls-Royce i bl.a Spania på 80 og 90-tallet. Min all time high BMW favoritt er forøvrig E9 3.0 CSi... :)

Jeg er som kjent ganske allsidig når det gjelder biler og en godt vedlikeholdt Jeep Wagoneer fra begynnelsen av 70-tallet hadde ikke vært helt feil. Kule biler og faktisk verdens første egentlige SUV. Motoren i dette tilfellet er en V8 på 5,9 liter fra AMC som yter rundt 290 HK... altså i 1972... :)

 

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som hardbarka BMW entusiast så synes jeg det er svært vanskelig å velge en favoritt BMW. I videoen til Drive synes jeg de er veldig nære svaret, de nevner gode "kandidater" som 507, E30 M3 og ikke minst 2002. Fredrik sin favoritt E9 3.0 CSI seiler også veldig høyt opp på min liste, og er desidert blant de vakreste bilene BMW har produsert. Men ved slike spørsmål så kan jeg ikke unngå å tenke litt på de modellene som har blitt litt oversett. Jeg vil egentelig trekke frem E31 850I og plassere den høyt oppe på lista. En utrolig fin konstruksjon som virkelig viste hvilket nivå BMW ville legge seg på ved enden av 80 tallet. Videre så ramler E28 524TD inn i hodet mitt, en bil som markerte starten på den moderne dieselbilen og starten på BMW sin suksess med dieselbiler. Det er liksom den første dieselbilen som var gøyal å kjøre. 

Men for min egen del så er det til stadighet en bil som jeg faller tilbake på, en bil jeg selv kan huske ble introdusert og således har ett litt personlig forhold til. Min første ordentlige drømmebil, en bil som satte en knallhard standard og selv i dag lever opp til denne. Jeg snakker selvsagt om E39 M5! Den har en råskap som jeg finner ganske unik i dagens sammenheng, selvpustende V8er, bakhjulstrekk og manuell kasse. Bilen er tidløs elegant, er bygget så solid at den vil vare i 150 år og sist men ikke minst så er den fortsatt overkommelig for vanlige folk :) Bilen mange enkelt referer til som kanskje en av verdens beste biler

image.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg liker din entusiasme for de aktuelle BMW modellene Fredrik 90, men jeg er ikke enig med deg i at disse representerer BMW på sitt beste. E31 var etter min mening svaret på et spørsmål som aldri ble stillet. Den modellen kom for sent og var for stor og tung. Motsatt kom E28 med dieselmotor for tidlig. Markedsandelen var trolig under 10% for dieselbiler den gangen på midten av 80-tallet og teknologien var heller ikke mye å skryte av. E39 som modell liker jeg, men M5 er alt for mye av en tradisjonell amerikansk inspirert muskelbil... tung soft grand tourer med fire dører.

Nei, da vil jeg heller fremheve E34 M5 (som virkelig var suveren da den kom på markedet), E36 M3 (som ditto var suveren da den kom som 3.2) og E46 M3 (som ganske sikkert er en av BMW's mest harmoniske og signifikante modeller). Jeg har ellers alltid vært svak for E32 og mener at dette er en av de aller fineste 7-seriene. Den er sportslig på en helt annen måte enn de andre 7-seriene og når man sammenligner med den samtidige Mercedes-Benz W126 forstår man at "Freude am Fahren" virkelig var filosofien som drev BMW fremover den gangen. BMW var helt forskjellig fra bl.a Mercedes-Benz og så veldig signifikant BMW over hele linjen. Dette er noe som jeg ofte savner med dagens modeller.

I denne sammenhengen er det lett å drømme seg tilbake til E30, E28, E24 og E23. En enklere verden med kun 3, 5, 6 og 7-seriene. Samtlige modeller blandt de aller beste i klassen om ikke de beste. Lineup'en var jo genial med M3, M5, 635CSi og 745i... :)  

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...