Gå til innhold

Fredriks alternative bimmerstråd


Fredrik
 Share

Anbefalte innlegg

Ja det er nok mye personlige preferanser som gjør at vi er uenige her, og det er greit :) Jeg har alltid vært litt "M5 mann", velger denne fremfor M3 nesten uansett generasjon. Stor og kraftig motor, går som ett uvær på veien men kan også fungere på en bane om behovet skulle være der. E31 velger jeg å plassere høyt pga at modellen var ett så utrolig bra eksempel på at BMW ville opp og frem i verden. Timingen var dessverre dårlig da den gikk glipp av jappetiden, men jeg synes ikke det er bilens skyld. Jeg har lest boken "BMW 8er" av Niels Hamman og den gir ett utrolig bra dypdykk i modellen helt ifra utviklings stadiet. Ja den er stor og tung, men det var aldri meningen at denne skulle være sportslig. Det er jo hele poenget med en stor grand tourer, V12er forran , masse komfort og solide høyhastighets egenskaper. Adaptivt understell, firehjulsstyring, antiskrens systemer og xenonlys var virkelig high tech tilbake i 1989. E28 524TD var nesten 30 år før sin tid, men årsaken til at jeg velger å trekke frem denne er nettopp fordi dette var den første bilens som kombinerte diesel og kjøreglede. I tillegg til at den la grunnlaget for alle moderene diesel BMW i den senere tid. Det er jo bare å se hvor BMW sine dieselbiler står markedsmessig i dag, alt dette begynte med 524td i 1983.

E39 M5 velger jeg mest fordi den er hva den er, den tok på en måte spillet ett par hakk videre. Den brøt 400 hester grensen, hvilket var enormt i en sedan tilbake i 1998. Den kjørte rundt Nordsløyfa som hvilkens som helst sportsbil, den satte egentelig skikkelig fart på det markedet i dag som kalles supersedaner. Å kalle E39 M5 for muskelbil, soft og tung er intet annen enn historieløst... Men igjen, hvem som velger hva er høyst inviduelt og basert på personlige preferanser. Jeg mener ikke at bilene jeg nevner over her går foran soleklare høydepunkter som E30 M3 og 2002, men jeg synes de fortjener å bli nevnt og kanskje bli trukket litt lengere frem i lyset :) 

Endret av Fredrik 90
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er nok mest enig med danske Fredrik her. Jeg husker godt når E32 ble lansert. Da gikk jeg på ungdomsskolen og det må ha vært en av de første BMWene som ble en snakkis blant vanlige folk. 5 liter V12 i en vanlig bil var noe helt eksepsjonelt og noe alle snakket om. Selv de som ikke interesserte seg for bil i det hele tatt. Brått snakket alle om BMW.

Når det gjelder E31 så er det en utrolig fin konstruksjon men den kom nok litt sent. Noen kommer sikkert til og arrestere meg nå men det må ha vært en av de siste ekte GT bilen som ble produsert. Man trengte rett og slett ikke den typen bil så lenge en vanlig 4 dørs gjorde den samme jobben. Jeg bodde nesten et år på New Zealand i 1994/95 og da husker jeg at jeg kjøpte et bilblad der med en sammenligningstest av 740i og 840i. Konklusjonen var vel at den eneste fordelen med 840i var at den var penere og se på men sålenge 740i gjorde jobben tilnærmet like bra og man fikk bakdører i tillegg så var det ikke noe poeng og kjøpe 840i.

Endret av Rune-K
Husket feil. De testet med V8 motoren.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et godt poeng Rune og med mindre man absolutt ville ha BMW hadde konkurrentene mer interessante alternativer. Mercedes-Benz kunne tilby R129 og da fikk man i tillegg en åpen bil inkl. V12 motor fra 1992, men som vanlig gjorde V8 motorene jobben nesten bedre. Porsche kunne tilby 928 GTS og den modellen er uten tvil den beste i denne samlingen av kontinentkryssere. Jeg liker E31, men designet var allerede gammeldags da modellen var ny med sine linjer som skulle føre tankene tilbake til M1 fra 1978. Det var sikkert kult for fansen, men ikke spesielt moderne. BMW hadde imidlertid et behov for å gi E31 litt lånte fjær fra en etablert og kjent sportsbil når de skulle fortelle historien om en sportslig GT som ikke var spesielt sportslig. På begynnelsen av 90-tallet handlet alt om sportslighet hos BMW. Mitt største problem med E31 er derfor vekten. Som 850i med automatgear (hvilket de fleste velger i slike biler) gikk 0-100 Km/t løs på 7,4 sekunder. 500 SL gjorde den samme øvelsen på 6,2 sekunder og 928 GTS på 5,8 sekunder.

Som en outsider i denne sammenhengen bør vi også ta med Jaguar XJS, som på slutten av 80-tallet og begynnelsen av 90-tallet stadig var "the daddy" når det gjaldt GT'ene. Jaguar hadde bygget XJS med V12 motor siden 1976 og kunne så absolutt vise de fremadstormende tyskerne et og annet når det gjaldt komfort og diskret luksus.

Ellers er jeg jeg helt enig med deg Fredrik 90 i at dette først og fremst handler om personlige preferanser. Jeg var der (og hadde sogar en 928 S) og dette er litt artig å tenke tilbake på idag. Jeg husker godt at E31 kom på markedet, men som Rune er inne på var E32 vesentlig mer signifikant. Det er 750i jeg husker best og ikke 850i for å si det litt firkantet... :)

 

 

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er nok litt for ung, eller noe... 8-serien husker jeg som harry da, og det synes jeg fortsatt.

Jeg husker forøvrig jeg synes E30 M3 var stygg og boksete. Så en kan jo forandre mening :)

E9 er definitivt en designperle. En BMW som kan kjøres med kjørehansker, og som oser eleganse i alle settinger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, Fredrik skrev:

Et godt poeng Rune og med mindre man absolutt ville ha BMW hadde konkurrentene mer interessante alternativer. Mercedes-Benz kunne tilby R129 og da fikk man i tillegg en åpen bil inkl. V12 motor fra 1992, men som vanlig gjorde V8 motorene jobben nesten bedre. Porsche kunne tilby 928 GTS og den modellen er uten tvil den beste i denne samlingen av kontinentkryssere. Jeg liker E31, men designet var allerede gammeldags da modellen var ny med sine linjer som skulle føre tankene tilbake til M1 fra 1978. Det var sikkert kult for fansen, men ikke spesielt moderne. BMW hadde imidlertid et behov for å gi E31 litt lånte fjær fra en etablert og kjent sportsbil når de skulle fortelle historien om en sportslig GT som ikke var spesielt sportslig. På begynnelsen av 90-tallet handlet alt om sportslighet hos BMW. Mitt største problem med E31 er derfor vekten. Som 850i med automatgear (hvilket de fleste velger i slike biler) gikk 0-100 Km/t løs på 7,4 sekunder. 500 SL gjorde den samme øvelsen på 6,2 sekunder og 928 GTS på 5,8 sekunder.

Som en outsider i denne sammenhengen bør vi også ta med Jaguar XJS, som på slutten av 80-tallet og begynnelsen av 90-tallet stadig var "the daddy" når det gjaldt GT'ene. Jaguar hadde bygget XJS med V12 motor siden 1976 og kunne så absolutt vise de fremadstormende tyskerne et og annet når det gjaldt komfort og diskret luksus.

Nå føler jeg for å forsvare E31 litt, for her kommer det litt forskjellige påstander som ikke er helt riktige. Jeg er svak for E31, det er bare å innrømme med en gang. Som alltid så er biler litt mer enn bare 0-100 tider, en bil kan fortsatt være fabelaktig og by på kjøreegenskaper som er utrolig at nå snart er 30 år gamle. Skal man mene noe om E31 så bør man først ha kjørt den, følt hvordan den beveger seg på veien og ta innover seg hvordan det er å være sjåfør bak E31 interiørets utradisjonelle design. Jeg har kjørt E31, en 1991 modell 850I med herlig 6 trinns manuell. Fantastisk bil er inntrykket jeg satt igjen med, langt ifra noen M3 men bare så herlig på alle mulige andre måter. Litt utypiske BMW egenskaper for sin tid, men absolutt riktig i mine øyne. Designmessig er det smak og behag, E31 fulgte linjeføringen til de øvrige modellene i sortinementet. Så å si at den da er gammelmodig er det samme som å si at E32, E34 og E36 er gammelmodige biler. Var heller aldri intensjonen at E31 skulle føre tankene mot M1, dette er i beste fall en myte som Niels Hamman avkrefter i boken "BMW 8er".

Hva andre konkurrenter angår skal jeg ikke uttale meg om, da jeg ikke har kjørt annet enn E31. Men du går på en liten smell ved å sammenlikne E31 850I med R129 500 SL og 928. Disse bilene konkurrerer jo ikke akkurat mot E31, hverken i pris eller i fysiske mål. R129 er også mer eller mindre en to seter, ei heller er den noen lettvekter med sine 1889 kilo. Begge bilene har V8er motor og er ikke på langt nær så resdyrkede GT biler som det E31 var ment å være. Videre er det verd å nevne at i 1993 så ble 850 CSI lansert, en herlig maskin med 380 hester og 550 nm ifra sin 5567 ccm store V12er. 0-100 gikk på respektable 5,7 sek (AMS målte den til 5,4 sek) og det er ikke så galt med sin vekt på massive 1975 kilo. I Januar utgaven av AMS i 1993 så testes 850 CSI opp mot CL 600 og Jaguar XJS-S. Biler som jeg vil mene er reelle konkurrenter til E31, 850 CSI vinner selvsagt testen med soleklar margin. "BMW tilbyr mest morro i en tolvsylindret bil"

Men til slutt, jeg forventer ikke at alle skal like E31. Men det blir feil å mene og synse negativt om en bil selv om man ikke nødvendigvis liker den. E31 solgte ikke så bra som BMW hadde håpet på, den økonomiske situasjonen var anstrengt mange steder og det er nok noe av grunnen. Videre så kan vi være enige om at E31 var en sær bil, men slik franske biler hylles frem her i tråden så bør ikke det bety noe negativt. Bilpressen elsket bilen, noe også de som tok steget ut å kjøpte den gjorde. 

Endret av Fredrik 90
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først og fremst... E31 fulgte ikke en designlinje lik som de andre BMW modellene hadde da den kom på markedet. Den var som jeg har vært inne på først og fremst inspirert av M1, som en markedsførings gimmick. En av de tingene som avslører at BMW ikke var helt i front designmessig med E31 er i tillegg til M1 retrodesignet fra 1978 de karakteristiske vippefrontlysene. Utfordringen for BMW var at E31 fikk disse da denne moten var på retur. Porsche hadde f.eks hatt vippefrontlys i hele 20 år da E31 kom på markedet... :)

Du skriver at jeg går på en såkalt "smell" ved å sammenligne E31 med Mercedes-Benz R129 og Porsche 928. Helt ærlig Fredrik 90... jeg var der på 80-tallet og kjørte en 928S. Du var ennå langt fra født og vet vel egentlig ikke helt hvordan tingene var. Ingen slike bilmodeller er helt identiske, men det er selvfølgelig nærliggende konkurrenter og det var så absolutt R129, 928 og XJS. Vi kan selvfølgelig også inkludere modeller som Mercedes-Benz C126 og Ferrari 456, men det synes jeg at blir litt far-fetched i denne sammenhengen.

Jeg sammenlignet helt bevisst E31 850i med R129 500 SL fordi selv om E31 også kom med andre og kraftigere motorer, som f.eks 850CSi med S70B56 motoren (ergo er den egentlig en M-modell) så er dette ingenting i forhold til R129 som bl.a kom som SL 73 AMG. Mercedes-Benz M120 V12 motoren på intet mindre enn 7291 cm3 pumper uten turbo og/eller kompressor ut massive 525 HK og 750 Nm (145 HK og 200 Nm mer enn BMW's S70B56 V12 motor). Dette er nok til at bilen selv med et gammeldags automatgear klarer 0-100 Km/t på 4,8 sekunder og det igjen var helt sensasjonelt i 1995 for en alminnelig produksjonsmodell. Den samtidige Ferrari 550 Maranello klarte 0-100 Km/t på 4,4 sekunder og Porsche 911 Turbo (993) ditto 0-100 Km/t på 4,5 sekunder. 

Misforstå meg ikke... jeg liker absolutt E31, men ikke alt BMW bygger blir til gull. En annen og langt mindre modell BMW kom med i 1989 er mye mer progressiv og interessant... nemlig Z1. Denne modellen var grovt sett basert på E30 plattformen, men fikk i likhet med E31 Z-bakakselen. Karosseriet var av thermoplastikk og kunne relativt enkelt demonteres med alminnelig verktøy. Totalvekten var kun 1250 Kg mot E31's 1790 Kg som 850i. Z1 klarte derfor med kun 170 HK fra den gamle M20B25 motoren 0-100 Km/t på 7,9 sekunder og det var ikke langt etter 850i med automatgear. Selvfølgelig kan ikke disse modellene direkte sammenlignes, men et poeng er det definitivt allikevel at E31 rent teknisk/dynamisk var for tung og "altmodisch" da den kom på markedet i 1989.     

     

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå venter jeg i spenning på hvor du har det ifra at E31 designet hentet inspirasjon ifra M1? Hele greia med E31 var ny linjeføring men som likevel skulle holdes i tråd med datidens modeller. Designet med vippelyktene og "kileformen" var helt klart utradisjonelt MEN det er likevel ikke vanskelig å fastsette hvilken periode bilen er ifra. 

Jeg vet ikke helt hvor mye lenger du kan bruke den "jeg var der på 80 tallet og kjørte Porsche" replikken din. Det begynner nå å nærme seg 30 år siden Fredrik, de siste 25 årene har du mer eller mindre kjørt smør og brød biler så jeg vet virkelig ikke om jeg kan ta deg seriøst når du fyrer av en slik kommentarer. Har du kjørt E31 siden du kommenterer at den er så tung og satt? Jeg har som nevnt over kjørt en 850I, og ja den var tung men det var på en måte som virkelig kledde bilen. R129 er IKKE en GT bil med sine to brukbare seter, en E31 er en fullverdig fireseter. E31 gikk i konkurranse med C126 (som jeg er kjempe fan av) og senere C140. SL 73 var enorm, det er ikke noe å diskutere en gang. BMW valgte å ikke følge opp med en konkrurrent til denne da de ikke hadde noen passende modell å gjøre det med. Men det som er sant er at tiden hentet inn E31 ganske raskt utover 90 tallet, konkurransen ble bedre og bilen begynte å virke eldre og til slutt ganske utdatert ved produksjonsstopp i 1999. 

Ikke alt BMW tar i blir til gull, men det er liksom ikke det jeg vil fokusere på i anledningen 100 års jubileumet. Men BMW har vært heldig, jobbet hardt, ofret en del og hatt en god porsjon flaks ved å komme seg dit de er i dag. Det er mange modeller å velge i når man blir spurt om hvilke som vil trekke frem som høydepunkter. Z1 er også en fabelaktig bil, fortjener absolutt å bli nevnt i denne sammenheng. Det samme synes jeg også førkrigsmodellen av 328, ett ikon som i dag har blitt en ettertraktet samlerobiekt :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må ikke alltid gå i forsvarsposisjon Arendal Fredrik. :-) 

Jeg har alltid likt E31 men at det er en av BMW sine beste eller viktigste biler er jeg langt fra enig i. Som et rullende laboratorium så var den perfekt, relativt liten serie og veldig avansert for sin tid. I likhet med Z1 som jeg også liker. Men at de var en av de mest betydningsfulle bilene som BMW har laget er jeg langt fra enig i.

Sett i etterpåklokskapens lys hadde det nok vært mere økonomisk for BMW og utvikle en coupe versjon av E34, den hadde nok solgt bedre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uff... nå begynner du å bli både bortskjemt og utrivelig Fredrik 90. Som sagt... jeg var der på 80-tallet med noen av de fineste bilene 80-tallet kunne tilby og du var ikke engang født. Det er vel ikke så mye mer å snakke om egentlig i denne sammenhengen og hvis du ikke klarer å oppføre deg nogenlunde fornuftig behøver du ikke å skrive mer i denne tråden.

Tiden hentet ikke igjen E31 utover 90-tallet. Tiden hadde løpt fra E31 allerede før den kom på markedet. Vedr. designet på E31 så har jeg et forslag. Finn frem to bilder... et av M1 og et av E31. Sammenlign designet på bilene... spesielt rett forfra og 2/3 vinkel forfra og se hvor like bilene er tiltross for at det skiller 11 år mellom dem. Dette er langt fra tilfeldig og hvis du leser litt om historien bak E31 finner du ut hvorfor (som jeg har vært inne på tidligere i tråden).

Hva du spesielt vil fokusere på i forbindelse med BMW's 100 års jubilieum er strengt tatt ikke så veldig interessant. Du er velkommen til å skrive om hva du mener, men ikke å agitere for standpunktet som du nå gjør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"8-series was one of BMWs best failed experiments" http://jalopnik.com/the-8-series-was-one-of-bmws-best-failed-experiments-1585763392

Jeg liker E31, skikkelig kul er den, går et par her i Molde(var ihvertfall 2-3, siste året har jeg bare sett 1). Artig hver gang jeg møter på de og det får frem smilet! Men jeg er nok likevel av samme oppfatning som jalopnik-linken over... :) 

Endret av Marius2002
Lenke til kommentar
Del på andre sider

34 minutter siden, Rune-K skrev:

Du må ikke alltid gå i forsvarsposisjon Arendal Fredrik. :-) 

Jeg har alltid likt E31 men at det er en av BMW sine beste eller viktigste biler er jeg langt fra enig i. Som et rullende laboratorium så var den perfekt, relativt liten serie og veldig avansert for sin tid. I likhet med Z1 som jeg også liker. Men at de var en av de mest betydningsfulle bilene som BMW har laget er jeg langt fra enig i.

Sett i etterpåklokskapens lys hadde det nok vært mere økonomisk for BMW og utvikle en coupe versjon av E34, den hadde nok solgt bedre.

Du har noen gode argumenter inni der Rune, det med at bilen var ett rullende laboratorium. Det er det jeg finner så fasinerende, all den teknologien på ett så tidlig tidspunkt. Men betydningsfull har den nok aldri vært, bare veldig fasinerende om jeg kan bruke de ordene. 

E34 Coupe hadde virkelig vært noe 8) BMW hadde planene klare, men se ble droppet..

28 minutter siden, Fredrik skrev:

Uff... nå begynner du å bli både bortskjemt og utrivelig Fredrik 90. Som sagt... jeg var der på 80-tallet med noen av de fineste bilene 80-tallet kunne tilby og du var ikke engang født. Det er vel ikke så mye mer å snakke om egentlig i denne sammenhengen og hvis du ikke klarer å oppføre deg nogenlunde fornuftig behøver du ikke å skrive mer i denne tråden.

Tiden hentet ikke igjen E31 utover 90-tallet. Tiden hadde løpt fra E31 allerede før den kom på markedet. Vedr. designet på E31 så har jeg et forslag. Finn frem to bilder... et av M1 og et av E31. Sammenlign designet på bilene... spesielt rett forfra og 2/3 vinkel forfra og se hvor like bilene er tiltross for at det skiller 11 år mellom dem. Dette er langt fra tilfeldig og hvis du leser litt om historien bak E31 finner du ut hvorfor (som jeg har vært inne på tidligere i tråden).

Hva du spesielt vil fokusere på i forbindelse med BMW's 100 års jubilieum er strengt tatt ikke så veldig interessant. Du er velkommen til å skrive om hva du mener, men ikke å agitere for standpunktet som du nå gjør.

Nei nå må du jaggu meg gi deg! Med fare for å høres barnslig ut så var det nettopp du som begynnte å gå etter person her. "Du var ikke engang født"...hvordan du i det hele tatt klaret å lire av deg slikt skjønner jeg ikke. Nå må du ta deg sammen! 

Når det gjelder E31 så har du rett og slett ikke peiling på hva du snakker om tydligvis, du seiler på en bølge av hva du har "lest og hørt" og synser i vei om det i denne tråden som om din mening er den absolutte fasiten. Ta og les deg opp litt på E31, gjerne i boken "BMW 8er" så kan vi heller snakkes.  Vi som alltid var på bølgelengde før, du må få deg BMW igjen og ut å kjøre litt mer spennende biler igjen. Ikke bare sitte og oppleve disse bilen via Internett. Det er vel og bra at du har eiet en og annen Porsche i ditt liv, men det begynner å bli fryktelig lenge siden 80 tallet nå. Hvor lenge skal du leve på dette og bruke det som argument for at du vet best? Jeg hadde håpet på at du tok motstand på en litt mer profesjonel måte enn dette... 

Det er vel heller ikke nødvendig å si at jeg selvsagt skriver akkurat hva det passer meg hvor som helst i forumet her. 

24 minutter siden, Marius2002 skrev:

"8-series was one of BMWs best failed experiments" http://jalopnik.com/the-8-series-was-one-of-bmws-best-failed-experiments-1585763392

Jeg liker E31, skikkelig kul er den, går et par her i Molde. Artig hver gang jeg møter på de! Men jeg er nok likevel av samme oppfatning som jalopnik-linken over... :) 

Ja den linken din beskriver fint hva som var greia med E31. Enkelt og greit :) Ja de fleste liker E31, iallfall synes den er kul. Jeg er på det nivået at jeg veldig godt kunne tenke meg å skaffe meg en, mest for å utforske modellen og se om jeg kan "leve" med den. Det får bli med tiden ;) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange fine biler har blitt nevnt og jeg tilslutter meg at både E31, E32 og ikke minst E46 er fine. Det er lettere å nevne BMW’er med lav ”må ha”-faktor enn å skulle kåre en favoritt-BMW. Med en pistol for pannen så tror jeg at E46 M3 ville ende på topp for min del.

Ellers må jeg innrømme at jeg har litt ”guilty pleasure” for E52 / Z8. Hadde ikke vært lei meg hvis den plutselig sto i garasjen.

bmw-z8-12.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jeg helt enig med deg i RNJ. E52 Z8 er kul og også blandt de mindre kjente modellene som bør fremheves i forbindelse med BMW's 100 års jubileum. Det overordnede designet av hekken med de smale lysene er jo mer eller mindre direkte kopiert av Porsche idag... :)

Fredrik 90: Takk til deg og du behøver ikke å skrive flere innlegg i denne tråden på en stund så uforskammet som du har blitt. Du trenger åpenbart å kjøles litt ned før du engasjerer deg mer her inne.

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arendal Fredrik: Jeg tro du hadde tjent på og tenke deg om et par ganger før du poster et svar. Det går fint an og skrive det du mener men i en mye høfligere tone. Danske Fredrik er mye flinkere der, han kan være veldig krass noen ganger han også men i en høflig tone. Mulig det er et generasjons spørsmål, jeg er ikke sikker. Det er godt mulig det ikke er meningen og være så ufin men det er problemet med alle skriftlige svar, man mangler noe vesentlig i kommunikasjonen når man ikke ser den man snakker med.

Ellers er Z8 er ok bil men den har jeg aldri hatt helt sansen for. Det er ett eller annet med designet som ikke tiltaler meg, Den blir liksom litt for svulstig i formene for min smak. Husker jeg ble skuffet første gangen jeg så den i levende live. Det var liksom noe som ikke stemte i mine øyne men jeg klarer ikke og forklare hva det er. Den er penere på bilder en i virkeligheten.

Av de eldre bilen så er helt klart E9 et høydepunkt, bare synd de er laget av Karman, Synes også Bertone coupeen er kul men om det var en viktig bil i BMW sin historie er jeg mere usikker på. Hva med en bil som egentlig ikke er BMW men som ble solgt som det en liten stund? BMW Glas V8, den er tøff. Har laget spørsmål til rebusløp noen ganger og da spurte jeg en gang om hvilken BMW som var først med tannrem, Det var ikke mange som kunne svare på det.:-) De fleste svarte E12 eller E21.

Endret av Rune-K
Lenke til kommentar
Del på andre sider

850 csi matcher en 928 gts fint, som er den rette modellen å sammenlikne mot.

R129 er en bil som prøver å fremstå som en liten sportsbil, men veier utrolig nok oppimot 1900 kg. Mercedes på den tida var nok ganske " over- engineered" 

850i ble laget for å være og fremstå som en kontinentalkrysser,  med masse comfort og kraft. Se på reklamevideoer fra når den kom ut, så skjønner man hva BMW ønsket med modellen. Jeg synes derfor det blir litt dumt å kritisere den for å være tung og lite dynamisk.

Design er jo en smakssak,  928 er også veldig omdiskutert hva angår design. Modellen har ikke hatt den høyeste anseelsen blant porsche - entusiastene,  og den ser rett og slett litt pussig ut fra enkelte vinkler.

Hva gjelder å oppføre seg uforskammet synes jeg ikke trådeier oppfører seg mye bedre enn andre her. Jeg skjønner ikke helt det markeringsbehovet som gang på gang kommer frem. Jeg tror de fleste her på forumet vet at du eide en 928 når den engang var ny nå. Det gir deg ikke automatisk rett i diskusjoner som angår samtidige og konkurrerende modeller.

Ellers synes jeg dette er en fin tråd som jeg leser hyppig! :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   1 medlem

×
×
  • Opprett ny...