Gå til innhold

Fredriks alternative bimmerstråd


Fredrik
 Share

Anbefalte innlegg

BMW har allerede en rekkesekser med lavt volum men den driver kun et enkelt hjul i K1600GT og K1600GTL

K1600GT.jpg

K1600GT står på min ønskeliste men har dessverre ikke blitt realisert enda. Jeg har prøvekjørt den og lyden og smidigheten feiler ikke noe!

1 649 cc
160 hk / 7 750
175 Nm / 5 250

Det skulle være interessant å se den med turbolader i en bil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Fredrik skrev:

Saab lykkes jo med denne strategien for noen år siden og det var helt sikkert ikke de geniale og kraftige turboladete rekkefirerne som medførte at Saab til slutt måtte legge inn årene. General Motors manglende interesse for Saab var den primære årsaken til dette... :(

Saab hadde ikke spesielt god økonomi (og salg...) verken på 60- og 70-tallet, og de hadde røde tall i regnskapet hvert bidige år fra 1986 til de omsider la ned. GM kjøpte opp et synkende skip som var lite innovative og produserte biler med middels kvalitet.  Gang på gang i denne tråden har dere lagt skylden på GM for at Saab tok kvelden, men det mener jeg er skivebom - selv om man personlig liker bilmerket betyr ikke det at det er levedyktig. Hva var alternativene på tidlig 90-tallet når Scania ikke ville samarbeide mer? Legge ned, eller slå seg sammen med den eneste som ville investere penger i dem? Hadde merket hatt en trygg fremtid hadde det sikkert vært andre interessenter (VAG/PSA/Mercedes/Toyota/Ford-Mazda), men ingen turte å satse utenom GM....

Jeg synes vi skal la Saab bli liggende død og begravet på historiens gravplass istedenfor å dra opp merket ufortjent i tide og utide. De sterkeste overlever, og med god grunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er enig i at Saab hadde en relativt turbolent tilværelse og at utgangspunktet for General Motors ikke var det beste, men å si at Saab var lite innovative og produserte biler av middels kvalitet blir helt feil (i alle fall hvis man generelt ser bort fra de Saab modellene som ble produsert under GM's ledelse).

Saab produserte f.eks nesten 1 million av 900 "classic" modellen i perioden 1978-1993. Det er nesten 25% mer enn BMW produserte av den mer eller mindre samtidige og like store E28 modellen. Spesielt på 80-tallet var Saab som bilmerke enormt populært og hadde svært trofaste eiere (ofte folk med høy utdannelse og god økonomi). Imagemessig var de omtrent der BMW er idag med en sportslig fremtoning og fokus på gjennomprøvede tekniske løsninger av god kvalitet. Bilen var imidlertid kostbar å produsere og Saab tjente de siste årene ikke penger på modellen. 

Da General Motors tok over kontrollen av Saab... først med 50% i 1989 og senere 100% i 1995... ble det bestemt at den nye 900 modellen (NG900) skulle baseres på GM's 2900 plattform, som også dannet basis for Opel Vectra. Den nye 900 modellen, som kom på markedet i 1994, var langt fra like velbygget som den gamle modellen og allerede i 1998 fikk den en større oppgradering og ble reintrodusert på markedet som 9-3. Spesielt 9-3 Viggen tok opp litt av arven fra den klassiske 900 Turbo modellen og løftet Saab signifikant imagemessig etter noen år med relativt kjedelige modeller.

Mange mener at 9-3 modellen og de forbedringer som ble gjort på den modellen samt 9-3 Mrk.II modellen i 2003 i var et resultat av at Saab's svenske ledelse og ingeniører tvang igjennom endringene på tross av GM's ledelse. Det måtte gå galt og det gikk det også i 2008 da GM annonserte at de ønsket å selge eller alternativt legge ned Saab. GM stoppet all økonomisk støtte og Saab ble satt under adminsitrasjon av svenske myndigheter.

Sideløpende med NG900 og 9-3 modellene ble også 9-5 modellen introdusert på markedet i 1997. Den var også basert på GM's 2900 plattform, men hadde et par nye motorer som var unike for modellen. Disse var det dessverre endel problemer med og siden 9-5 modellen skulle fremstå som en konkurrent til bl.a BMW's 5/7-serie var utgangspunktet ikke det beste for en kommersiell suksess. Saab trengte imidlertid en modell i det øvre luksus segmentet (spesielt i USA) og forbedret modellen kontinuerlig. I likhet med 9-3 modellen ble bilen til slutt meget bra, men da var det for sent. I 2010 ble 9-5 Mrk.II introdusert på markedet, men allerede to år senere ble modellen lagt ned i forbindelse med at all produksjon ved Trollhättan utenfor Gøteborg ble avviklet som en forlengelse av at Saab gikk endelig konkurs.

Man kan spekulere i om General Motors burde ha gjort mer for å gi Saab tiltrengt ekspertise og bedre økonomiske rammer for videre utvikling av bilmerket. Jeg mener at dette burde GM ha gjort og spesielt når vi vet at GM allerede i 1989 kjøpte 50% av aksjene i Saab fra det svenske investeringsselskapet Investor AB (Wallenberg). GM hadde 6 år på å analysere situasjonen før de besluttet å kjøpe resten av Saab i 1995. Selv om 90-tallet var turbolente tider for bilbransjen mhp. på oppkjøp og sammenslåinger av bilprodusenter burde et selskap av GM's størrelse hatt mer konkrete planer for Saab når de først bestemte seg for å kjøpe selskapet. NG900 var uten tvil "venstrehånds arbeide" for GM og noe helt annet enn hva Saab tidligere var kjent for å bygge. Jeg tror at det primært var med den modellen at ting virkelig begynte å gå galt for Saab. Svenskene forsøkte så godt de kunne å berge restene i de følgende årene, men dessverre var dette forgjeves. Saab var ikke viktig for GM i et større perspektiv og da kunne det være det samme tiltross for Saab's lange historie og fine bilmodeller.  

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er veldig synd at de ikke lager Saab lengere, man kan vel si det slik at bilindustrien ble litt mindre fargerik da Saab forsvant. Men jeg vil ikke si at jeg savner Saab noe særlig, de var sære biler langt utenfor min smak. Så jeg må si jeg synes Werther har mye rett i det han skriver også, den sterkeste overlever. Saab viste ikke mye vilje til å snu skuta slik Volvo nå har gjort for å tilpasse seg ett marked i endring. Saab fortsatte med store og mellomstore sedaner med smårart design og heller rare løsninger, til en premium pris. Det går veldig dårlig når konkurrentene kommer ifra Munchen og Stuttgart. Derfor har Volvo nå snudd fokuset for å møte konkurransen ifra BMW og Mercedes så godt de kan. 

Jeg vet heller ikke om det er så riktig å sammenlikne salgstallene til Saab 900 og BMW E28, da 900 ble produsert i 15 år mens E28 i ble produsert i 7 år. Legg sammen salgstallene for E12 og E28 i det minste og resultatene blir noe helt annet. Saab er død og begravet og det er som sagt synd, for oss skandinaver og ikke minst for svenskene. Det er ikke mye svenskene har igjen ifra sin storhetstid, nå har de dårlig økonomi og store samfunnsproblemer. Jeg synes rett og slett litt synd på Svenskene..  

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da Saab stadig fantes på markedet (altså på 90 og 2000 tallet) ble det sagt om Saab at alle liker bilmerket, men ingen kjøper en Saab. Årsaken handlet ganske sikkert mest om verditapet for det er ingen tvil om at imaget Saab hadde bygget seg opp på 70 og 80-tallet var helt genialt. Det var nettopp dette imaget General Motors var fristet av da de kjøpte Saab.

Poenget her er todelt... på den ene siden sto imaget for teknisk og designmessig substans fra en liten svensk bilfabrikk som var løst forankret i produksjon av glimrende jagerfly. Knapt noe annet virker mer oppbyggende for imaget når det gjelder fremkomstmidler og i dette tilfellet var det også sant. Saab beviste med mange store seire i rally at med teknisk kunnskap kunne man selv som liten bilfabrikk kjempe mot de store gutta (den gangen primært Ford og Opel).

På den andre siden var Saab svensk og Sverige på 70 og 80-tallet var en enorm internasjonal suksess. Bare tenk på Abba, Bjørn Borg, Ingmar Stenmark, Volvo, Ikea, Electrolux, Ericsson, H&M, Alfred Nobel (Nobelprisene), Bofors, Scania, Husqvarna, Ingmar Bergman, Astrid Lindgren, svensk design (som var synonymt med skandinavisk design) etc, etc... listen er virkelig lang. Sverige som land var noe av det kuleste på den internasjonale scenen og i tillegg kom den relativt høye velstanden for de fleste, som for alle som besøkte Sverige på denne tiden var helt åpenbar. Sverige var ganske enkelt målestokken i de fleste sammenhenger og selve inkarnasjonen på at man kunne være sterk som liten i en verden som stadig kjempet for å komme seg ut av den kalde krigens fastlåste jerngrep (politisk, økonomisk og militært).

Saab var definitivt lykkelig som liten og dette viste seg også i salgstallene. Selv med kun én (1) bilmodell kunne Saab i relativ forstand oppvise ganske store salgstall (Saab 9000 kom først i 1984). Den årlige produksjonen var på 70 og 80-tallet i underkanten av 100000 biler... et antall som f.eks Porsche først klarte langt inn på 2000 tallet og Porsche er stadig en liten bilprodusent. Dette var mitt poeng med å sammenligne Saab 900 med BMW E28. BMW var på 70 og deler av 80-tallet også en relativt liten bilprodusent, men Saab var mye mindre og på mange måter mye mer eksklusiv. Spesielt 900 Turbo hadde litt av den samme fremtoningen som dagens M3. Den hadde bedre mellomakselerasjoner enn Porsche 911, men med plass til hele familien og dette var temmelig uvanlig på 70 og 80-tallet. I likhet med BMW's M-konsept viste Saab med deres turboladete rekkefirere veien fremover for sportslige biler.

Det er generelt i våre diskusjoner litt vanskelig å formidle hvordan tingene var for 30-40 år siden. Det er f.eks vanskelig å forklare i hvilken kontekst vi bør diskutere tingene. Et veldig godt eksempel er hvordan BMW generelt ble oppfattet som bilmerke på 70 og 80-tallet i relsjon til f.eks Jaguar, Mercedes-Benz... og Saab. Det var en annen verden og omstendighetene den gangen var ikke som idag. Jeg savner definitivt litt hjelp av Der Barockengel i denne sammenhengen. Han forklarer på en veldig god måte hvordan ulike eldre bilmodeller bør settes i perspektiv og forklares ut fra en bestemt kontekst... :)

Når det gjelder Sverige som land og nasjon idag kontra for 30-40 år siden synes jeg at det er vanskelig å diskutere dette uten å bli politisk og subjektiv. Sverige har idag en av de hurtigst voksende økonomiene i Europa. Svensk næringsliv går så det suser, men utfordringene er også store med tanke på innvandring/flyktningesituasjonen og ikke minst problemområder/byer i denne sammenhengen. På den annen side runder Sverige snart 10 millioner innbyggere og er dermed et samfunn som er dobbelt så stort som det norske. 200000 nye innbyggere er overordnet ikke en alt for stor munnfull for et såpass stort samfunn, men det er klart at når alle kommer på en gang og de er fremmedkulturelle sier det seg selv at integrasjonen er en stor utfordring. Jeg liker ikke det jeg ser, men forhåpentlig får de etterhvert skikk på tingene i Sverige.  

 

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Apropos diskusjonen vedr. firesylindrede vs. sekssylindrede motorer. Det er iallefall godlyd i denne firesylindrede "Fuhrmann" boxermotoren på 1587 cm3 som yter 165 HK ved 8000 rpm uten ladeluft. 718 RS 60 Spyder anno 1960 veier kun 548 Kg så 0-100 Km/t går løs på 5 sekunder og topphastigheten er 260 Km/t... :)

 

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du verden så tilfredsstillende det må være å skifte gear (manuelt) ved nesten 9000 rpm i en Porsche 911R som har 500 HK (uten ladeluft). 320 Km/t er fort... veldig fort på offentlige veier selv om det er Autobahn... :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder Saab så var det nok mye enklere og være liten bilprodusent når de var på topp. Med alle de kravene som er til nye biler nå så blir utviklingsavdelingene bare større og større. Skulle Saab overlevd så måtte de enten ha firt på egne prinsipper og laget biler på den samme måten som alle andre eller så måtte de blitt mye mere eksklusive og produsert færre biler men tatt mye bedre betalt. Begge deler var nok like vanskelig for ingeniørene i Trollhättan

For de som husker Daf så var det litt av det samme problemet der. Har hørt at den totale utviklingsavdelingen til Daf var like stor som de som hadde ansvaret for eksosrensingen hos Volvo. Er ikke bare bare og være liten, De var nok glad at Volvo kjøpte de.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min mor hadde to DAF'er... først en 33 (designet av Giovanni Michelotti) og et par år senere en 44. Dette var på midten av 70-tallet og jeg husker bilene først og fremst fordi de bløte plastikksetene både luktet (plastikk) og var håpløst varme om sommeren (og ditto kalde om vinteren). Jeg har også et svakt minne av nedstigningene i Rukkedalen (en sidedal til Hallingdal ved Nesbyen der vi hadde en hytte på Bruset ikke så langt fra Myking). DAF'ene hadde remdrevet automatgear med en slags låsefunksjon, som gjorde at man kunne holde en konstant hastighet nedover i bratte bakker. Jeg vet ikke om det var mange problemer med disse bilene, men min mor fikk i alle fall etterhvert en Fiat 127 som på alle måter var en langt bedre bil... :)

Dronning Elizabeth II feiret idag 90 år (den offisielle fødselsdagen) og selvfølgelig var det flypast Buckingham Palace med alle flyene Royal Airforce har til disposisjon samt enkelte eldre miltære fly som Supermarine Spitfire og Hawker Hurricane (har også en Rolls-Royce V12 Merlin motor). Litt trist er det at Spitfiren hadde "clipped wings", men det er sommer og disse flyene er utrolig populære på flystevner rundt omkring i Europa.

Søndag den 19 juni er det "Danish Airshow 2016" ved Flyvestation Skrydstrup ikke så langt fra Haderslev, ca. 35 Km fra Flensborg på grensen mellom Danmark og Tyskland. Selvfølgelig kommer det også bl.a en Spitfire (svenskeiet i regi av Biltema). Klippene med 16 Spitfires er fra "Battle of Britain" ved Duxford i 2010 og den siste videoen er fra "Battle of Britain" flypast Buckinham Palace det samme året... :)

http://danishairshow.dk/dk/

Apropos Paris og de nye miljøkravene som begynner 1 juli.

http://www.thedrive.com/news/3747/paris-is-banning-all-cars-built-before-1997-from-the-city-on-weekdays?xid=the-drive_socialflow_facebook

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Apropos jagerfly fra WW2 så kom jeg tilfeldigvis over denne serien på History Channel der de undersøker hvorvidt konspirasjonsteorien om at Adolf Hitler klarte å flykte fra Berlin til Argentina i løpet av krigens aller siste dager er troverdig. Det er mange avgjørende elementer som skal på plass (bl.a en hel/fungerende undergrunnsbane fra rikskanselliet/førerbunkeren (U6 Stadtmitte) til Tempelhof flyplassen i Berlin, fly ut av Tyskland, u-båt til Argentina, et tysk nazistnettverk i Argentina etc.), men det avgjørende punktet er en ukjent tunnel fra Tempelhof stasjonen (U6 Platz der Luftbrücke) inn til selve flyplassen og denne finner etterforskerne på History Channel. Her er det verdt å merke seg at de sovjetiske styrkene på dette tidspunktet sto rett utenfor Berlin (altså på den andre siden av rullebanene på Tempelhof) og bombarderte byen døgnet rundt.

Dette er ikke en dokumentarfilm i egentlig forstand, men serien påviser ganske mange interessante historiske hendelser og nazityskland var uten tvil ekstremt pågående og målbevisste også utenfor Tyskland. Serien er veldig interessant og spennende (dog temmelig "amerikansk" i formen), men hvorvidt Hitler virkelig klarte å komme seg helt til Argentina er jeg mer usikker på. Absolutt realistisk, men ikke særlig sannsynlig... :)

http://www.hddocumentary.com/category/hc-hunting-hitler/

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke for vane å interessere meg spesielt mye for 7-serien, men denne reportasjen (får vi vel kalle det så lang som den er) liker jeg. Jan Gleitsmann er en biljournalist fra Bielefeld i Tyskland (midt mellom Hannover og Dortmund) som både blogger (han har flere) og lager biltester via kanalen Ausfahrt.tv på Youtube. Tidligere var både de tyske og engelske videoene samlet der, men nå har han splittet disse slik at de engelske biltestene er på kanalen VCR (Video Car Review). 

Jan snakker langt fra perfekt engelsk, men dette unnskylder man lett når man tar i betraktning detaljenivået i testene/reportasjene. Disse er normalt 45-75 minutter lange og derfor er videoene delt inn i ulike kapitler (veldig praktisk) i beskrivelsen av videoene. Helt grunnleggende data om bilene finner man også i beskrivelsen av videoene.

Dagens 7-serie er uten tvil en svært imponerende konstruksjon og stabiliteten samt det lave støynivået den tilbyr i selv 250-260 Km/t på Autobahn er nesten surrealistisk (i alle fall hvis man har mest erfaring med 3-serien)... :)

 

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som aldri slutter å forundre meg er at kvalitets og luksusnivået øker hele tiden, husker jeg fikk brosjyre på 7 serien tidlig på 80 tallet, tenkte allerede da at kan ikke bli bedre enn det :), samme når jeg fikk prøve 911(før jeg fikk serifikat), bare den følelsen av å lukke døren  på 84 modell var helt vanvittig i forhold til andre biler på den tiden

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er helt enig og du påpeker uten tvil noe veldig viktig som vi ofte glemmer i farten når vi diskuterer biler her inne. Det er en helt formidabel innovativ og teknisk prestasjon de tyske ingeniørene oppviser med biler som f.eks 7-serien og 911. Den gjennomgående kvaliteten på kjøretøyene over flere modellgenerasjoner er definitvt blandt verdens aller beste. Det som imidlertid virkelig er interessant med disse bilene, som representanter for fabelaktig tysk ingeniørkunst, er at slik har det vært helt siden 1860-70 tallet.

Jeg har en gammel bok fra 1939 ("Mitt liv og mitt livsverk" - Gyldendal Norsk Forlag), som ble skrevet av Sam Eyde (som grunnla Norsk Hydro sammen med Kristian Birkeland). I denne boken forteller han om da han som ung mann på 1880 tallet valgte å studere i Berlin nettopp fordi de tyske ingeniørene var verdens beste (og dette var da det britiske imperiet var på sitt aller største). Otto Von Bismarck var stadig Tysklands rikskansler og Eyde forteller i boken at han ved en anledning faktisk møtte Bismarck privat. Han fikk også en kort samtale med rikskansleren, som var tydelig interessert i Eyde både som nordmann og nyutdannet ingenør fra et tysk universitet. Bismarck var i denne samenhengen veldig fokusert på at de tyske universitetene skulle være verdens beste når det gjaldt ingeniørfagene (det var der fremtiden var for et samlet Tyskland) og det er de tyske universitetene uten tvil stadig nesten 140 år senere.

Jeg kjøpte en helt ny Mercedes-Benz W124 i 1990 og jeg husker det som igår at jeg tenkte at stort bedre enn dette kan en bil ikke bli. Alt ved bilen var av en enormt høy kvalitet... som et påkostet pengeskap på fire hjul. Min tidligere Porsche 928 S var i den samme ligaen, men var fem år gammel da jeg kjøpte bilen (altså marginalt slitt i forhold til den helt nye MB'en). Vel... det har rent mye vann i havet siden den gangen og dagens biler i den samme klassen er objektivt sett langt bedre konstruksjoner... :)

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...